Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Gea

Gea

10-04-2013 om 07:31

Niet kunnen optellen

Mijn jongste is 5 en het lukt hem niet eenvoudige optel sommen te doen. 1+1, 2+2 gaat nog wel maar bijv 5+5 niet. Zegt hij steevast 6! Hebben we het net op z'n vingers zitten tellen, is het 1 minuut later weer 6 of iets anders, hij gokt dan gewoon. Ik twijfel er aan of het gewoon geen zin er in is of dat hij t echt nog niet kan. Mijn oudste deed dit allemaal zo'n beetje van zelf. Mijn vraag is eigenlijk, wat is t beste, maar even laten en wachten tot ie wat groter is of elke dag oefenen. Ik oefen nu dus elke dag en het wordt niet beter...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jun

Jun

10-04-2013 om 08:22

Oefenen

Ik denk dat je toch moet blijven oefenen. Misschien met een andere aanpak, telraam, dingen onder een doek leggen weghalen bijleggen ect..
En luchtig houden als het niet lukt, heel erg prijzen als t wel lukt. Succes

T&T

T&T

10-04-2013 om 09:11

Laat los!

Het hoeft nog niet, dus je hoeft er al helemaal niet iedere dag op te oefenen. Als hij de cijfers van 1 t/m 10 kent en daar vrij mee omgaat is hij eigenlijk al ver zat. Je kunt telrijmpjes en liedjes met hem doen, en als je echt 5+5 met hem wilt oefenen, oefen dan met concrete dingen: ik heb 5 steentjes, en ik leg er nog 5 bij, hoeveel heb ik er nu? waarschijnlijk gaat hij dan weer vanaf 1 tellen tot de tien steentjes. Dat is dus nog geen rekenen, dat is tellen, maar dat geeft niet, dat is genoeg als je 5 bent.
Als de klik komt en hij ziet ineens dat dat een groepje van 5 stenen is en nog een groepje van 5 stenen... dan ben je weer een stap verder. Maar dat kun je niet te snel afdwingen.
groetjes, Tess

lisbeth

lisbeth

10-04-2013 om 09:28

Waarom

Het hoeft toch nog niet. Als het niet blijft hangen is hij er nog niet aan toe. Ik geloof dat bij ons de eis is voor de kleuters. Groep 1 tellen tot 10, groep 2 tellen tot 20. Wat hij meer kan is leuk meegenomen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gea

Gea

10-04-2013 om 09:35

Tess

Dank voor je input! Dat het nog niet hoeft zat eigenlijk al te rommelen in m'n hoofd.. Waarom ik zo doorzet weet ik ook niet. Waarschijnlijk omdat met de oudste alles vanzelf gaat en ik niet zo goed weet wat 'normaal' is. Hij is voor mijn gevoel overal langzaam in, maar waarschijnlijk prima in de curve.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-04-2013 om 12:11

Groep 3

Dat leren ze vanzelf in groep 3. M'n dochter van vijf (met een hele goede reken Cito) legde me uit hoe "5 2 eraf" moest. " dan heb je vijf en dan doe je zes eraf en zeven ook eraf en dan heb je acht."

P

P

10-04-2013 om 13:21

Precies

Ze zijn het hele jaar in groep 3 bezig met optellen en aftrekken onder de 20 en jouw kind moet dit nu al oefenen? Waarom?

P

P

10-04-2013 om 13:22

Oja

En de eerste maanden is het zelfs nog tellen. Dus vijf knikkers op een plaatje en vijf knikkers op een ander plaatje is samen... Dat kunnen ze gewoon tellen en jouw kind moet het dus al uit zijn hoofd kunnen?

Ook kun je je nog wel eens vergissen in wanneer een ouder kind iets kon en dan nog: wat maakt het uit?

Gea

Gea

10-04-2013 om 14:11

Idd

Is inderdaad helemaal nog niet nodig
Met het avond eten of bij de lunch boterham zitten we vaak sommen/ vraagstukken te doen. De jongste krijgt dan ook vragen van m'n man of andere zoon en ook van mij. Kijken wat ze al weten ect.. Maar dank voor de input en fijn te horen dat we het lekker mogen laten voor groep 3

Vic

Vic

10-04-2013 om 16:14

Getalbegrip

Ik ben de hekkensluiter geloof ik In groep 3 zijn ze inderdaad nog een aantal maanden bezig met getalbegrip. Bij de kleuters moeten ze weten wat het verschil is tussen een cijfer en een letter, de cijfers herkennen, en weten dat 8 meer is dan 4.

Tango

Tango

10-04-2013 om 21:50

Cijfer en letter

En bij sommigen komt dat begrip nooit helemaal, het verschil tussen cijfer en letter. Tangozoon gooit dat nog steeds door elkaar.
Maar rekenen hoeft inderdaad nog niet in de kleuterklas, daar hebben ze in groep 3 nog genoeg tijd voor.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

11-04-2013 om 08:51

Ja, groep 3

Hier ook een dochter van bijna 6, in groep 2. Na de zomer gaat ze - voor haar gevoel eindelijk - naar groep 3. Ze leest voorzichtig, ze schrijft (heerlijk fonetisch) en ze heeft heel veel interesse in alles wat met letters en cijfers te maken heeft. en ja, ook wij stimuleren haar hier en dagen haar uit. Sinds een paar weken heeft ze die interesse ook in rekenen en optellen/ aftrekken, wat overigens niet wil zeggen dat ze het altijd 'goed' doet. Lekker laten, aansluiten bij de interesse en vooral ook loslaten dat ze iets al moeten kunnen. Dat komt wel in groep 3.

Sneeuwitje

Jesse_1

Jesse_1

11-04-2013 om 10:56

Vijf!

Waarom denk je uberhaupt dat 5+5 een eenvoudige som is?!

Gea

Gea

16-04-2013 om 07:37

Tellen

Nu we niet meer elke dag oefenen is de druk vd ketel. Jongste telt lekker en uit zichzelf. Aan man verteld dat het nog lang niet hoeft, nu zitten we aan tafel moppen te tappen en andere dingen te bespreken!

Fijn!

Kleuters ontwikkelen zich zo grillig, dat zie je maar weer.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.