Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
G.

G.

20-08-2016 om 17:05

Niet doortoetsen


Gee

Gee

21-08-2016 om 13:14

Sally

Ze heeft dit alleen op school. Ik had het nooit opgemerkt, totdat klasgenootjes na schooltijd naar me toekwamen en vertelde wat mijn dochter allemaal deed als er volgens haar iets verkeerd was gegaan.

Poosje later bevestigde de meester het.

Zelf denk ik dat het dus ook komt doordat ze geen faalervaring heeft op school. Daardoor word de perfectionisme en faalangst versterkt. En als ze meer faalervaring opdoet, leert ze ermee omgaan. En daar is dus iets moeilijker lesstof voor nodig. En dat moeilijkere lesstof, krijgt ze, Naar mijn idee, alleen met doortoetsen.

Maar ik begrijp dat doortoetsen niet altijd gebeurd. Dus moet ik het anders zien op te lossen.

Gee

Gee

21-08-2016 om 13:17

Ze begint binnenkort met de cognitieve gedragstherapie. Ze leren haar daar om om te kunnen gaan negativiteit (zover ik heb begrepen).

Hb-moeder

Hb-moeder

21-08-2016 om 13:24

Klopt niet

Doortoetsen kan helpen om het pluswerk te bepalen, de verbreding of verdiepingsstof. Maar meestal wordt het gebruikt om het reguliere werk aan te passen. Als je dochter wordt doorgetoetst, is de kans groot dat blijkt dat ze eigenlijk werk op groep 8 niveau moet krijgen. Dat moet school dan willen, of gaan versnellen. Als ze niet versnelt, heb je in groep 8 een probleem.
Ik zou eerst toewerken naar het juiste pluswerk. Je dochter zal zelf moeten kijken of het moeilijk genoeg is, of jij beoordeelt dat. Als het foutloos is, is het al snel niet moeilijk genoeg.

Daarnaast kan school compacten. Ze weten al dat ze heel goed scoort. Er zijn allerlei methoden waarmee school zonder veel moeite flink wat stof kan wegstrepen. Zo valt veel herhaling weg en komt er meer tijd voor pluswerk. Het pluswerk binnen de methode is meestal niet plus genoeg.

Blijf daarom niet hangen in de vraag om door te toetsen. Praat over de oplossing, niet over één methode om die oplossing te vinden.

Gee

Gee

21-08-2016 om 13:40

Hb moeder

Bij ons op school werken kinderen met tablets. Op die manier bepalen de kinderen zelf hun niveau zei de meester.

Qua plustaken; wij hebben alleen maar denkwerk, taalplus en rekenplus van lubas (?). Aan wat voor extra taken zou ik nog meer kunnen denken?

Ik ben voor de vakantie wel gaan kijken naar een andere school. En hun hadden een hele andere systeem. Kinderen die goed zijn in rekenen krijgen schaaklessen. Kinderen die goed zijn in taal, Spaans. Kinderen die goed zijn in beide, archeologie. Dat was wel mooi. Zoiets hebben wij niet op school.

Gee

Gee

21-08-2016 om 15:35

Hb moeder

Hb-moeder,

Bedoel je met methoden de methodegebonden toetsen? Basistoets, projecttoets en de minimumtoets? Die maakt ze nl foutloos.

Mijntje

Mijntje

21-08-2016 om 15:49

1 op 1

Eens met Sally #31. Ik hoop dat therapie haar goed zal doen, ik denk dat ze daar meer baat bij heeft dan versnellen. Maar ook dat cognitieve moet wel aangepakt worden door school.
Doe ook 1 op 1 uitjes met haar, niet alsmaar met haar zus en is het nog een idee om met kinderen buiten school bevriend proberen te raken, door bv een orkest, sport of bv scouting? Hoe denkt ze daar zelf over?

Hb-moeder

Hb-moeder

21-08-2016 om 16:01

Nee, niet methodegebonden

Ik hoor goede verhalen over bijvoorbeeld rekentijgers. Of Wischriften.
Acadin is een methode via computer. Er zijn ook pakketten Levelwerk.
Het is soms even zoeken wat het beste aanslaat.

Hier vind je ook voorbeelden: http://www.leren-dezeester-marknesse.nl/hoogbegaafden.html

Lubas ken ik niet. Ik zie op de website staan dat de plustaken zijn voor de beste 10-25% van de leerlingen. Dat klinkt wel erg breed om voldoende moeilijk te zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-08-2016 om 16:20

En meer doen met vioolles?

Viool is één van de moeilijkste instrumenten om te leren spelen. Ik neem aan dat ze individueel les heeft, misschien op een muziekschool. Misschien is er een samenspeelgroepje op de muziekschool waar ze aan kan meedoen? Dan leert ze daar ook andere kinderen kennen, in een heel andere setting dan op school. En ook heel goed voor de 'faalervaring' zoals iemand hierboven ook al opmerkte. Ik speel zelf saxofoon, ook bij een regionaal amateur symfonie-orkest, en die vereniging heeft ook een jeugdorkestje opgericht (inclusief een paar volwassen beginners, en een paar als ondersteuning). Erg leuk om te zien wat die kinderen na 2-3 jaar les al kunnen! De jongste is nog geen 10 jaar (en speelt contrabas).

Gee

Gee

21-08-2016 om 16:42

Hb moeder

Dankjewel Hb moeder. Ik zal even kijken naar rekentijgers en wiscschriften (nooit van gehoord trouwens). Wie weet kan ik ze wel via bol.com aanschaffen.

Bedankt!

Gee

Gee

21-08-2016 om 16:48

Mijntje

Ze wilt niet functioneren in een groep. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd. Ze is bang voor afgangen. Zelf neemt ze ook geen initiatief om bevriend te raken met iemand. Wat er bijvoorbeeld gebeurd; tijdens de pauzes op de chinese school zijn er veel kinderen die even gauw een hapje eten en vervolgens samen gaan spelen in de gang. Mijn dochter blijft dan zitten in het lokaal samen met een paar meiden. Allemaal heel stilletjes. Soms ga ik dan kijken, en vraag bijvoorbeeld aan andere meiden iets over de lesstof om het ijs te breken voor de meiden. Dan willen ze heel graag uitleggen. Doe ik puur voor mijn dochter. Maar ook op zo'n moment zie ik mijn dochter steeds meer verdwijnen op de achtergrond.

Triva

Triva

21-08-2016 om 16:52

Toch

zou ik gaan inzetten op groep 7/8 in één jaar. Je kunt meer verpesten door haar dit nog twee jaar aan te doen in plaats van bang zijn dat ze geen tienen haalt op het gymnasium. Juist op de middelbare komt ze gelijken tegen en ze gaat met elf naar de brugklas en dat is helemaal niet veel te vroeg. Er zijn veel kinderen die in sept/okt/nov/dec 12 worden in de brugklas en die zijn niet versneld en dan zijn er dus ook nog vaak wel versnelde kinderen. Heel normaal. Juist in de brugklas van het gymnasium kom je weinig kinderen van 13 tegen.

Gee

Gee

21-08-2016 om 16:52

Marjoleine64

Ze heeft inderdaad individuele les op een muziekschool. 1x per jaar organiseerd de muziekschool een orkestje (voorstelling voor ouders). Mijn dochter ging de eerste paar keer oefenen, maar barstte iedere keer uit in tranen. De muziekjuf gaf aan dat het niet ging. Dus ze heeft niet meegedaan aan de voorstelling.

Wel heeft ze meegedaan aan het concert, dat is dus individueel op de podium staan, wel met piano begeleiding. Dat dan weer wel.

Gee

Gee

21-08-2016 om 16:57

Triva

Cognitief zou ze het prima aankunnen! Ze zou het nu al aankunnen bij wijze van.

Alleen het emotionele. Ik ben d'r zo bang voor.

Emotioneel

Kinderen groeien niet zomaar emotioneel verder in een klas. Ze kunnen wel steeds verder emotioneel in de knoop komen als daar een achterstand of probleem is en er is op school geen ruimte voor.
Dat thuis bijpraten over hoe je omgaat met sociale zaken en emoties is belangrijk. Je leert zelf gewoon mee en krijgt er steeds meer tekst bij en ook voor je kind wordt duidelijk dat het een kwestie is van ervaring opdoen en emotioneel 'rijpen', kwartjes die vallen.
Maar zeker een kind dat in een groep niet zo goed functioneert zou ik in elk geval inzetten op schoolresultaten, daar valt dan wel mee te scoren.
En je doet wat je kunt aan het welzijn van je kind. Kan ook naast school. Alle contacten zijn goed, soms wordt juist te veel de nadruk gelegd op omgang met leeftijdgenoten. Daar waren mijn kinderen met autisme juist heel slecht in. Maar omgang met volwassenen of jongeren is net zo goed ervaring opdoen en inmiddels gaan beide kinderen nu 18 en 20 om met leeftijdgenoten, wel in een bepaald 'spectrum'. Dat trekken ze nu eenmaal aan door een zelfde manier van informatieverwerken.
Voor sommige kinderen hindert school juist de emotionele groei doordat ze er niet van kunnen profiteren en vaak juist last hebben door slecht voorbeeldgedrag van anderen of pesten of uitsluiting.

Hb forum

Ik wil je aanraden om je vraag eens te stellen op het HB-kindforum. Ik zie daar dit soort vragen voorbij komen en daar kun je veel tips krijgen en er zitten ook ouders van kinderen die HB zijn en bv autisme hebben. Het is een complex probleem dat je beschrijft, maar ik denk dat je daar ouders treft die tegen ongeveer hetzelfde probleem aanlopen. Er schrijven ook professionals die je tips kunnen geven.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

21-08-2016 om 17:44

Gee

Je schreef n.a.v. de vraag van Mijntje over contact met kinderen buiten school om: "Ze wilt niet functioneren in een groep. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd. Ze is bang voor afgangen."

Dat bedoelde ik dus ook met mijn vraag hoe ze buiten school functioneert.

Dit kan heel duidelijk autismegerelateerd zijn. Dat sociale leven is voor veel autisten als reizen door China zonder Chinees te kennen. Je ziet de richingwijzers, je ziet hoe anderen dat begrijpen maar voor jou is het... Chinees.

Goed dat ze die therapie gaat doen! Hopelijk wel bij een therapeut die verstand heeft van autisme anders kan het averechts werken. Autistische hersenen functioneren vaak nou eenmaal anders!

Mijntje

Mijntje

21-08-2016 om 18:03

vel

Ik denk ook dat er meer aan de hand is dan dat ze cognitief voorloopt en daar ongelukkig over is. Zonder er een stempel op te plakken is het wel duidelijk dat ze daar hulp bij nodig heeft. Goed dat jullie dit oppakken en ik hoop dat ze mbv school en therapie wat beter in haar vel gaat zitten!

Fransien

Fransien

21-08-2016 om 18:12

uitdaging en emotionele ontwikkeling

Pas toen bij mijn tweede het werk aangepast werd, kon hij zich emotioneel in de klas ontwikkelen. Hij kreeg van de juf al de stempels ADHD+ODD maar met aangepast werk waren alle symptomen als sneeuw voor de zon verdwenen. Hij was en is nog steeds erg energiek maar niet zo opstandig en ongeconcentreerd. Wat voor ons ook meespeelde was dat hij bij de gastouder en op de peuterspeelzaal nooit gedrag in die richting had vertoond en ineens in de kleuterklas wel, hij meldde thuis dat hij op school toch niets leerde en stond bijna letterlijk op z'n kop van verveling.

Een goede school waar er aandacht is voor een kind en waar een kind op z'n eigen niveau mag werken, dat is echt goud waard! Een kind kan daar zo ontzettend opbloeien. Dat gun ik je dochter ook en daarom raad ik je aan om wel in te zetten op een schoolwissel.
Als de symptomen (die toch iedere paar jaar in een andere diagnose resulteerden) dan verminderen of verdwijnen is dat mooi, als ze niet verdwijnen zit je kind wel beter in haar vel en is ze dus makkelijker bereidt om aan zichzelf te werken dmv cognitieve gedragtherapie.

Accepteren

Voor een deel zal het toch ook accepteren zijn denk ik. Na een ochtend Chinese les in een groep kan een kind met autisme een vol hoofd hebben dat moet 'landen'en behoefte aan rustige ongestoorde alleentijd. Geforceerd er toch een groepje van maken en de rust verstoren met goed bedoelde gesprekjes kan dan juist tegenwerken. Het 'waarderen' van het autisme van je kind en het niet afwijzen kan meer zelfvertrouwen geven.
Niet verwachten dat een kind leuk in een groep meedoet en dan niet beseffen wat een opgave dat is vooral als het om ongestructureerde tijd gaat die onvoorspelbaar is en daardoor veel energie vraagt.
Kinderen met autisme kunnen ook gevoeliger zijn (soms op sommige gebieden ongevoeliger) met hun zintuigen. Hebben veel last van kleine lichamelijke ongemakken die een gemiddeld mens ontgaan. Door gebrek aan kennis kunnen ze daar ook makkelijk ongerust of angstig over worden.
Je zal zelf maar voortdurend gehinderd worden door lichamelijke ongemakken, daar wordt een mens wel wat moe en sacherijnig van. Je gaat er het beste zo goed mogelijk mee om. Uitleggen en relativeren en verzachten met maatregelen en zonodig medicatie. Ik vind het helemaal niet gek om een kind iets tegen de hoofdpijn te geven. Alsof kinderen geen lastige lichamelijke en geestelijke ongemakken kunnen hebben die volwassenen wel hebben. Zo'n GGD heeft gewoon niet genoeg inzicht, en roept een politiek gemotiveerde opvatting rond. Het zijn ook overheidsdienaren met een missie.
Ik denk dat Sally gelijk heeft. De hulp die je je kind biedt of laat bieden zal altijd ook inzicht moeten hebben in het autisme van je kind of daar sensitief genoeg voor moeten zijn om daar goed mee om te gaan. Anders krijg je alleen maar misverstanden.

Boeken mee

Omdat die avi boekjes voor mijn kinderen te onaansprekend waren gaf ik ze hun zelf gekozen boeken mee naar school. Daar mochten ze ook uit lezen als hun werk af was.

Sanne

Sanne

21-08-2016 om 23:23

Doortoetsen

Doortoetsen is 1, iets met (of zonder) de resultaten doen 2.
Op onze school wordt echt uitdaging geboden in de plusklas, vaak op maat. Dat ziet de school ook zonder door te toetsen. Compacten, verbreden.

Faalangst komt ook voor, maar niet altijd in deze extreme mate. Ik denk dat het aan therapeut, jou en school is om samen te werken aan situaties waarin ze (langzaam, begeleidt en veilig) te maken krijgt met situties waarin ze het niet perfect kan doen en daarmee leert omgaan. Haar na al die jaren opeens vanuit school werk geven waarin ze in eigen igen zal falen, kan ook meer stuk maken. Ook het falen moet gek genoeg een succeservaring zijn in cognitieve therapie.

Ik hoop dat je één van de weinige therapeuten hebt die HB én autisme kennen. Ik zie vaak dat ze het óf op het één of op het ander gooien en niet op beide.

uitleggen

http://wrongplanet.net/forums/viewtopic.php?t=174256
Op Wrongplanet, een groep van mensen met autisme zelf, is vaak veel inzicht te vinden waar je met autisme tegenaan kunt lopen en wat daarachter steekt. Dan kun je gaan nadenken hoe je dat kunt verbeteren.
Je controleert of het klopt dat je kind er zo mee omgaat en zoekt samen met haar naar alternatieven. En tekst.

Waar komt het perfectionisme vandaan?
" It's just hard for me to figure out what "good enough" is because it's so vague--so I shoot for 100%, perfection, and I don't know when I've come close enough."

Gee

Gee

05-09-2016 om 12:26

Heerlijk begin!

Beste ouders,

Dank jullie wel voor al jullie adviezen.

We hebben inmiddels een weekje school achter de rug. En ik heb al een gesprek gehad met de ib'er en juf.

Een goede juf kan wonderen verrichten! Wat in al die jaren niet is geluk, heeft de huidige juf wel voor elkaar gekregen. Mijn dochter mag beginnen met extra vakken. Wiskunde, Spaans en scheikunde leek m'n dochter wel wat en de plustaken (rekenplus, taalplus en denkwerk) blijft ze ernaast doen. En alles wordt nagekeken! Zo fijn!

Zo'n goed begin!

Ps; afgelopen week heeft m'n dochter helemaal geen hoofdpijn gehad (3x afkloppen).

Fijn!

Dat klinkt supergoed! Hier ook zo'n fijn, voortvarend begin gehad.

Mirthe

Mirthe

08-09-2016 om 14:28

Zoveel onderzoeken...

Moeder, laat je dochter gewoon een Klasgenoot zijn die goed kan leren. Ze vindt t leuk om 10-en te halen. Lekker toch? Zo op de basisschool.
Stop met toetsen en testen , wat heeft t haar gebracht? Een kind die huilt bij weer een onderzoek?
Laat de school het oplossen om haar aan het werk te houden. Het liefst geen leervakken maar juist andere dingen, sociaal, samenwerken, creativiteit.
Doortoetsen zal geen enkele nieuwe info geven.
Probeer in te steken op haar perfectionisme. Goed is goed. Geen nadruk op resultaten. Nu kun jij wel zeggen dat je we niet de nadruk op legt maar aan jouw wens om door te toetsen zit prestatiedrang ten grondslag.
Laat het los.

Gee

Gee

10-09-2016 om 19:18

Mirthe

Dankjewel voor je reactie.

Je hebt aan de ene kant wel gelijk hoor. Maar ik was erg wanhopig. De faalangst en perfectionisme van m'n dochter ging echt te ver. En juist omdat mijn dochter op school bijna geen faalervaring had, had ik het idee dat ze alleen maar nog moeilijker werk kon krijgen dmv doortoetsen. Totaal geen rekening gehouden dat de nieuwe juf dit schooljaar het compleet anders zou kunnen aanpakken.

Nu krijgt mijn dochter wel heel wat moeilijker werkjes, en ze gaat (tot nu toe, net 2 weekjes school achter de rug) juist heel goed om met de fouten. Mijn dochter weet dat ze wat lastigere werkjes krijgt dan haar klasgenoten, en nu zijn fouten ineens geen ramp meer voor haar gevoel. Eindelijk! Dit is alles wat ze nodig had.

Hoe dan ook. Mijn dochter is nu een stuk gelukkiger dan de afgelopen jaren op school. En daar heeft de nieuwe juf voor gezorgd. Vrijdag kwam ze uit school, en vertelde ze dolenthousiast dat ze 3 nieuwe vriendinnen had gemaakt. Ik krijg zo'n brok in m'n keel als ik haar zo gelukkig zie. Zo heb ik haar na schooltijd nog nooit meegemaakt.

Zo zie je maar wat een leerkracht kan doen met een kind.

callie

callie

13-09-2016 om 11:55

mijn ervaring

Ik heb niet al het bovenstaande gelezen maar wel je begin vraag en de dingen waar je zoal tegenaan loopt.

Zelf heb ik een zoon die inmiddels 17 jaar is en pas sinds juni dit jaar weten we dat hij NLD heeft. School wou hem niet testen want hij haalde goede cijfers. Dat hij langzaam werkt zagen ze daarom niet als een probleem maar dat was het toch echt wel.

Omdat school zo moeilijk deed met testen ben ik zelf op zoek gegaan naar de mogelijkheden en zo kwam ik bij een hele goede psycholoog terecht die ook de onderzoeken doet en een contract heeft met de gemeente. Ze heeft ook een goede privacy verklaring zodat ze niets naar buiten brengt wat onze zoon niet wil.

Mijn zoon kon ook kiezen uit een aantal behandelingen maar die zouden allen veel tijd en energie van hem vragen en dat naast de toch al zoveel werk op school was dat geen optie. Ook cognitieve gedragstherapie kwam ter sprake maar daar had ik zelf geen goede ervaringen mee. Nu wordt hij gecoacht door de man van de psycholoog en daar voelt hij zich prettig bij.

NLD is dan wel laat bij hem geconstateerd maar het geeft wel duidelijkheid, vooral voor hem zelf. Nu begrijpt hij zijn gedrag en wordt hij ook niet meer zo vaak boos op zichzelf.

vervroegd naar VO

Even nog een aanvulling voor als dit nog ter sprake komt dit komende jaar, aangezien je dochter nu in groep 7 zit....ik heb veel gelezen over HB-kinderen en vervroegd naar VO. Argument om dit niet te zijn zou sociale ontwikkeling zijn. Terwijl het zo blijkt te zijn dat kinderen sociaal schijnen op te bloeien doordat er meer ontwikkelingsgelijken zijn en dus ook meer aansluiting op de belevingswereld.
Fijn om te horen dat het in groep 7 goed begint met een docent die oog heeft voor haar onderwijsbehoeften.

groeten
Lalena

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.