Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet buiten mogen spelen?

Mijn (dromerige en weinig taakgerichte) dochter die in groep 3 zit mocht vandaag niet mee buiten spelen omdat ze haar werk niet af had.
Wat vinden jullie daarvan?
Ik ben geneigd te vinden dat elk kind buiten moet kunnen spelen, om uit te waaien en even uit het hoofd te komen, en dat dat niet als straf zou mogen gelden voor een zesjarige. Maar misschien ben ik te soft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

20-11-2012 om 21:40

Ik vind dat ook hoor

Buiten spelen is juist belangrijk voor kinderen die snel afgeleid zijn e.d. Dan kunnen ze zich daarna weer beter concentreren. En bovendien ze is pas 6! Toch niet gek dat ze niet altijd haar werk af heeft. Ik zou zeker naar de juf stappen als dit vaak gebeurt. Er is vast wel een andere manier om haar te leren haar werk op tijd af te krijgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-11-2012 om 22:09

Dito

Hier gaat werk dat niet af is mee naar huis. En dat vind ik prima. Dan maakt ze het rustig thuis af om het de volgende dag weer in te leveren. Geen stress.
Dat gaat ook echt niet helpen, die stress....

dc

dc

20-11-2012 om 22:12

Sowieso domme straf

Mijn vrij hyperactieve kind heeft dat ook een paar keer gehad. Mocht niet buiten spelen, omdat hij straf had, omdat hij niet stil kon zitten! Je ziet de vicieuze cirkel? Ik heb juf uitgelegd dat kind van dreumesaan al niet stil kan zitten, en dat het geen onwil is, en als hij dan niet even kan rennen, het daarna nog erger is. Ze probeert er nu rekening mee te houden.

Ik zou dus zeker even met juf in gesprek gaan, en een ander alternatief aanbieden. Misschien een taakje af en toe mee naar huis? De pauzes hebben die kinderen toch gewoon nodig?

elsje78

elsje78

21-11-2012 om 08:47

Werkt niet

De juf zal er wel vanuit gaan dat ze vreselijk getreuzeld heeft en haar werk niet af is gekomen. Dan is het nog niet slim om ze binnen te houden, want juist buiten een frisse neus halen en even ontspannen zal haar daarna veel harder laten werken. Als ze in de pauze haar werk afkrijgt moet ze daarna meteen door met de volgende les. Daar zal haar spanningsboog kort zijn want ze heeft haar pauze gemist.

de kans is veel groter dat ze het niet uit inwil maar uit onmacht niet af heeft gekregen. In dat geval is het gewoon zielig dat ze daarvoor gestraft wordt.

Ik zou het aankaarten, op een open manier...

groetjes

Hanne.

Hanne.

21-11-2012 om 09:04

Tegengeluid

Ik vind dat er nu wel heel makkelijk wordt geroepen dat het kind er niets aan kan doen en dat het geen onwil is.

Wij waren er toch niet bij. Misschien dat het kind wel de hele ochtend, ondanks 10 waarschuwingen heeft zitten kletsen of zitten tekenen.

Buitenspelen is belangrijk, maar een 6 jarige is oud genoeg om te weten dat daden ook gevolgen hebben. Dus als jij consequent zit te teuten dan kan je iets anders niet doen. Dat kan betekenen dat je een keer niet buiten kan spelen.

Wel laten buiten spelen en het werk na de pauze afmaken lijkt me niet altijd een optie. Als je je taal niet af hebt moet je dat tijdens het rekenen afmaken. Ik zie een probleem.

Ik vraag me af of werk mee naar huis geven echt een betere oplossing is. Naast de vraag of er thuis tijd voor is betekent dat net zo hard dat er een stuk ontspanning zal sneuvelen. Dan kan er thuis nl niet of minder worden gespeeld.

Als een kind nu dagelijks niet buiten moet blijven is het een ander verhaal. Maar als het incidenteel een keertje gebeurt zou ik me er niet zo druk over maken.

Hombre

Hombre

21-11-2012 om 09:54

Geef de juf ruimte

Niet op ieder detailtje dat je anders zou doen aan de bel hangen. De juf heeft haar eigen policies. Als het structureel zou worden zou ik het wel aankaarten, maar een keertje moet kunnen. Zeker niet de juf afvallen tegenover de kids, dat schept alleen loyaliteitsconflicten die er niet zouden moeten zijn.

Juist wel

Lijkt me bij een dromerig kind juist goed om even actief te zijn buiten!

Ja maar..

Buiten spelen is belangrijk maar taken af hebben toch ook? als een kind steeds een taak niet af heeft dan mist het straks wel basisstof.
Je kunt nie tonder een ander vak inhalen. Ik zou de juf niet snel afvallen, kind moet ook leren dat treuzelen consequenties kan hebben.

Mijn voorkeur zou zijn om het onder het knutselen/tekenen etc af te maken. Toch buitenlucht en ja....wel iets leuks missen. Dat is dan het gevolg van niet doorwerken.

Hanne.

Hanne.

21-11-2012 om 10:55

Consequentie kind gebonden

Misschien moet de consequentie ook wel kind gebonden zijn. Mijn jongste heeft een hekel aan knutselen, mijn oudste een hekel aan buitenspelen.

Uitgesloten worden van knutselen zou voor oudste een straf zijn en voor jongste een feest. Voor niet mogen buitenspelen geldt het omgekeerde.

An

An

21-11-2012 om 11:08

Structureel?

Als dat zo is is het niet goed. Ik heb ook zo'n dromerig ongeconcentreerd jongentje in de groep. Als ik hem binnen hou om zijn werk af te maken is het in een mum van tijd af. Ik kan hem belonen(geweldig, wat snel, je kunt het!) en voor hem is het weer een seintje dat er minder gedroomd moet worden.
Thuis werk afmaken vindt hij heerlijk. Gezellig z'n moeder lekker voor hem alleen. Wel een uur een op een aandacht. Soms kies ik daar ook voor
Kortom, ik zou eens aanzien of het iedere dag gebuerd en dan pas actie ondernemen.

Goet, An

Filmtip

Voor de juf en/of julliezelf: 'Brammetje Baas' . Daar komt deze situatie ongeveer in voor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.