Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blijven zitten in groep 3, maar ook niet helemaal over


Knip

Knip

Bij mijn zoontje in de klas kwam in lagere leerjaren een meisje uit een hogere klas meedoen met de rekenles. Inmiddels zit mijn zoontje in groep 7 en het meisje in groep 8. Volgens mij komt ze niet niet meer bij de rekenles. Dus ze zal de achterstand wel ingehaald hebben.

Philou schreef op 13-06-2023 om 07:31:

[..]

Ik begrijp dat niet zo goed. Je constateert dat de ontwikkeling niet goed loopt, dus blijft kind zitten wat natuurlijk helemaal niet goed is voor de ontwikkeling. Die zet je dan een jaartje min of meer stil.

Maar dat is hier niet aan de orde toch? Ik begrijp dat het juist een school is die meer in zet op kijken wat het kind persoonlijk nodig is en daar eventueel een aangepast lesprogramma aan geven. Dan laten ze haar in groep 8 echt niet nog een half jaar blijven, omdat ze misschien met sommige onderdelen nog niet "bij" is.

Ik vind sowieso dat hele "achterstand" een beetje achterhaalt. Elk kind is anders en het feit dat niet elk kind het curriculum van de overheid bij beent, wil nog niet zeggen dat een kind achterloopt. Kriebels krijg ik daar van. 

Elpisto schreef op 13-06-2023 om 13:14:

[..]


Ik vind sowieso dat hele "achterstand" een beetje achterhaalt. Elk kind is anders en het feit dat niet elk kind het curriculum van de overheid bij beent, wil nog niet zeggen dat een kind achterloopt. Kriebels krijg ik daar van.

Jawel, officieel loopt het achter. 
Maar ik vind niets achterhaald, als ik dat zo lees. 

Philou schreef op 13-06-2023 om 13:28:

[..]

Jawel, officieel loopt het achter.
Maar ik vind niets achterhaald, als ik dat zo lees.

Ik vind dat je als kind niet achter kunt lopen op je eigen ontwikkeling. Immers is die "achterstand" een bedacht iets door de overheid. 

Maar goed, dat is mijn eigen mening. 

Elpisto schreef op 13-06-2023 om 14:16:

[..]

Ik vind dat je als kind niet achter kunt lopen op je eigen ontwikkeling. Immers is die "achterstand" een bedacht iets door de overheid.

Maar goed, dat is mijn eigen mening.

Nee als je meet aan de eigen ontwikkeling is die altijd 1 op 1. Hoe wilde je dat meten, trouwens? Er is een norm en die heet voldoende niveau voor het VO.

Elpisto schreef op 13-06-2023 om 14:16:

[..]

Ik vind dat je als kind niet achter kunt lopen op je eigen ontwikkeling. Immers is die "achterstand" een bedacht iets door de overheid.

Maar goed, dat is mijn eigen mening.

Je kunt wel achterlopen op je eigen potentieel. Stel een kind kan niet goed lezen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld dyslexie, maar dan is er wel een bepaalde behandeling/intensieve begeleiding nodig. Je doet een kind tekort als je zegt 'tja, is nu eenmaal dyslectisch dus kan slecht lezen, veel plezier met het leven'. 
Een andere oorzaak is slecht onderwijs, gebrek aan begeleiding, veel onrust en afleiding in de klas, slechte concentratie. Dat zijn allemaal dingen die verschillende aanpak behoeven maar als je zegt 'een kind kan niet achterlopen dus we hoeven niks te doen om het mee te krijgen met de groep' dan is een kind daarmee niet geholpen. Want dan is het kind straks 12 en kan het nog steeds nauwelijks lezen/rekenen. En dan heeft het volgens jou nog steeds geen achterstand? 
Dit meisje heeft een normaal IQ. Op basis daarvan mag je verwachten dat er een bepaald vermogen tot leren is wat nu nog niet tot zijn recht komt. Dat is dus die achterstand op het eigen potentieel.

Scholen hebben bepaalde normen van wat een kind leert en moet kennen en kunnen aan het einde van elk schooljaar. In het volgende schooljaar bouw je daar op voort. Het is op zich niet erg als een kind wat langer doet over bepaalde stof, maar ik vind dat je dingen best mag benoemen voor wat het is (ook al is dat soms lastig als het over je eigen kind gaat).

MamaE schreef op 13-06-2023 om 14:53:

[..]

Je kunt wel achterlopen op je eigen potentieel. Stel een kind kan niet goed lezen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld dyslexie, maar dan is er wel een bepaalde behandeling/intensieve begeleiding nodig. Je doet een kind tekort als je zegt 'tja, is nu eenmaal dyslectisch dus kan slecht lezen, veel plezier met het leven'.
Een andere oorzaak is slecht onderwijs, gebrek aan begeleiding, veel onrust en afleiding in de klas, slechte concentratie. Dat zijn allemaal dingen die verschillende aanpak behoeven maar als je zegt 'een kind kan niet achterlopen dus we hoeven niks te doen om het mee te krijgen met de groep' dan is een kind daarmee niet geholpen. Want dan is het kind straks 12 en kan het nog steeds nauwelijks lezen/rekenen. En dan heeft het volgens jou nog steeds geen achterstand?
Dit meisje heeft een normaal IQ. Op basis daarvan mag je verwachten dat er een bepaald vermogen tot leren is wat nu nog niet tot zijn recht komt. Dat is dus die achterstand op het eigen potentieel.

Scholen hebben bepaalde normen van wat een kind leert en moet kennen en kunnen aan het einde van elk schooljaar. In het volgende schooljaar bouw je daar op voort. Het is op zich niet erg als een kind wat langer doet over bepaalde stof, maar ik vind dat je dingen best mag benoemen voor wat het is (ook al is dat soms lastig als het over je eigen kind gaat).

Maar dat zeg ik niet hè, ik gaf volgens mij direct al aan dat ik de oplossing van de school een hele goede vond. Maatwerk ipv domweg iemand een jaar laten over doen. 

Persoonlijk vind ik het heel positief klinken. 
In het verleden was het zo dat de meeste scholen heel klassikaal werkten. Je had bij wijze van spreken een boek groep 3 rekenen en een boek groep 4 rekenen. Als je startte in de trein van groep 3, dan denderde die het hele jaar door en als niet alles duidelijk was, dan was dat vaak gewoon jammer. Je had scholen met goede rt of fijne leerkrachten die individueel met het kind gingen zitten, maar de klassikale lessen gingen gewoon door.

Aan het eind ons van het jaar waren er dan vaak 2 smaakjes: of je ging over naar groep 4 en stapte als het ware op die trein of je bleef in groep 3 en volgde nog een keer hetzelfde pakket als een jaar daarvoor. Met een beetje mazzel waren er wat aanpassingen mogelijk. Dan kon je misschien over naar groep 4, maar ging je rekenen op groep 3 niveau of je bleef zitten, maar kreeg wel wat uitdagender werk, maar echt veel smaakjes waren er niet.

De afgelopen jaren is het onderwijs hard veranderd. Natuurlijk zijn er nog steeds ook klassikale scholen met weinig maatwerk, maar over het algemeen zie je de laatste jaren steeds meer maatwerk en zo klinkt jullie school ook.

Natuurlijk kun je verder gaan met de keersomnen ook als de basis nog niet helemaal goed is. Er zullen echt wel kinderen zijn waar het kwartje vanzelf valt en waar de achterstand verdwijnt. Als dat niet zo snel gebeurt, zal een kind steeds meer op zijn tenen moeten gaan lopen, want het vervolg is dan nog moeilijker te begrijpen. Fijn dus dat ze je dochter niet dat hele pakket van groep 3 willen laten over doen, maar dat ze wel aan de achterstanden die ze heeft willen werken. Ik zou vooral in gesprek gaan over hoe ze dat willen gaan doen. Het is montessori met gecombineerde klassen schreef je al, dat is prettig. Ik weet even niet meer of je had geschreven dat het echt een klassieke Montessorischool was? Werken ze vooral met montessori materiaal of ook met reguliere methodes? Houdt ze dezelfde leerkracht? Is het de bedoeling dat ze individueel werkt of is er bijvoorbeeld een groepje kinderen met een vergelijkbaar niveau? Hebben ze een doelenlijst ofzo waar ze gewoon mee verder kan gaan, zodat ze niet die dingen nog een keer moet doen die ze al kan? Zorgt school dat ze wel voldoende instructie krijgt? Dat soort dingen. En of ze dan wel of niet straks een jaar later klaar is of niet, daar valt nu nog niets over te zeggen. Er kan de komende jaren nog zoveel gebeuren, maar wat ontzettend fijn dat ze voor een goede basis willen zorgen. Daar moet ze immers mee verder.

Ik zou wel benieuwd zijn hoe dat praktisch uitpakt. Een combinatieklas is een belasting voor de leerkracht. Wordt ze uit de klas gehaald? Blijft ze bij de uitleg van groep 3 erbij, krijgt ze verlengde uitleg? hoe zit dat met groep 4 uitleg? Hoe wordt gezorgd dat daar geen achterstand komt? En hoe zorgt school dat ze niet ongemerkt groep 3 werk blijft doen en dus eigenlijk blijft zitten? 

Toen mijn zoon in groep 4 een dle had van 8 maanden, zou hij op die school in een groep 4/5 komen en dat was niet met een van de betere leerkrachten van school. En hij is daarom (oa) naar een andere school gegaan. Nu klinkt jullie school heel goed dus die reden is er niet om over te stappen maar om aan te geven dat een combiklas met een kind met een achterstand, met maar twee ogen en twee handen. Gezien de grootte van de klassen ed hebben wij altijd zoveel mogelijk buiten school gehaald. School deed haar ding en wij pakten dat op waarvan wij  merkten dat school daar geen tijd voor had (zoals spellingsregels bij de logopediste). 

Er komen nu zo’n acht weken schoolvakantie aan. Kun je zelf niet wat aan de slag? Een-op-een leert een kind veel sneller dan in een klas. Als je van de zomer wat achterstand kan wegwerken, dan scheelt dat weer.

MiaWallace

MiaWallace

16-06-2023 om 12:39 Topicstarter

Rhonda schreef op 14-06-2023 om 18:59:

Er komen nu zo’n acht weken schoolvakantie aan. Kun je zelf niet wat aan de slag? Een-op-een leert een kind veel sneller dan in een klas. Als je van de zomer wat achterstand kan wegwerken, dan scheelt dat weer.


Ja, dat ben ik ook zeker van plan om te doen. Ik heb al een rekenspel gekocht (Addit) om spelenderwijs te oefenen met het  automatiseren. Vind het wel belangrijk dat het op een speelse manier gebeurt, anders haakt ze snel af. 
Iemand verder nog tips voor het oefenen met spellen? Lezen gaat op zich wel goed (ze leest gewoon avi M4 boeken) en doen we ook dagelijks thuis. Oefenen met spelling vind ik lastiger. Op welke manier kunnen we dit op een speelse oefenen? 

MiaWallace schreef op 16-06-2023 om 12:39:

[..]


Ja, dat ben ik ook zeker van plan om te doen. Ik heb al een rekenspel gekocht (Addit) om spelenderwijs te oefenen met het automatiseren. Vind het wel belangrijk dat het op een speelse manier gebeurt, anders haakt ze snel af.
Iemand verder nog tips voor het oefenen met spellen? Lezen gaat op zich wel goed (ze leest gewoon avi M4 boeken) en doen we ook dagelijks thuis. Oefenen met spelling vind ik lastiger. Op welke manier kunnen we dit op een speelse oefenen?

Boodschappenlijstjes laten schrijven, menukaarten voor een diner thuis. Kaartjes naar opa en oma laten sturen.

Spelling leer je ook door te lezen dus laat je kind ook veel lezen ook al gaat dat dus goed.

Voor rekenen kun je oefenen m.b.v. bordspellen. Alle spellen met punten scoren en/of cijfers zijn geschikt. Je kind mag dan de bank zijn of de score bijhouden. 

Met snoepjes alle combinaties laten leggen die bijvoorbeeld samen 10 zijn. Etc.

MiaWallace schreef op 16-06-2023 om 12:39:

[..]


Ja, dat ben ik ook zeker van plan om te doen. Ik heb al een rekenspel gekocht (Addit) om spelenderwijs te oefenen met het automatiseren. Vind het wel belangrijk dat het op een speelse manier gebeurt, anders haakt ze snel af.
Iemand verder nog tips voor het oefenen met spellen? Lezen gaat op zich wel goed (ze leest gewoon avi M4 boeken) en doen we ook dagelijks thuis. Oefenen met spelling vind ik lastiger. Op welke manier kunnen we dit op een speelse oefenen?

Op een of andere manier gaat rekenen veel samen met bewegen, met name met springen. Mijn kinderen zijn bij een fysiotherapeut geweest met een kop studie sensorische integratie. Eerst kregen we een evaluatie welke zintuigen snel overprikkeld en welke onderprikkeld waren en daarmee ook inzicht in hoe een kind in het midden (dat je helder en alert bent, en dus in de juiste stemming om vanalles in je op te nemen) komt. Wij kregen tips mee voor thuis (en ze had ook tips voor de leerkracht).

Daarnaast hadden wij toen thuis een boek dat heette “Met plezier uit de pas” met daarin 7/8 hoofdstukken, die elk één zintuig behandelde (in 1 pagina) met allemaal eenvoudige spelletjes met spullen die je al in huis hebt voor dat ene zintuig. Ideaal, ook voor een blik kleuters tijdens een verjaardag. Bijv tafelvoetbal met een watje en rietjes. Van (duim)zuigen (of aan de borst) wordt je helder en alert… en dan gelijk daarna rekenen.. (al springend). Er is van dezelfde schrijver een boek met dezelfde titel maar zonder spelletjes, let even op voor je het koopt of leent.

Daarna kregen de kinderen therapie in hun prikkelverwerking van deze fysio.

Zo ver ik weet, kan je dit doen met of zonder diagnose. Dus mocht je kind nét niet genoeg hebben voor een diagnose, kan zij nog wel veel moeite hebben met bepaalde prikkelingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.