Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even en andere naam

Even en andere naam

14-06-2013 om 13:06

Niemand wil meer met mijn dochter spelen op school

Dochter zit in groep 8 en voelt zich momenteel erg eenzaam. Ze had een paar vriendinnen in de klas (sinds begin van dit jaar) maar die willen ineens niet meer met haar spelen of praten.
Dochter durft zelf niet te vragen waarom niet en ze wil er ook niet mee naar de juf te gaan. Waardoor ze nu de hele pauze alleen op het schoolplein hangt en ook na school vaak alleen is.
Ook had ze met een van die meiden een opdracht voor gym. Dit meisje heeft nu tegen haar gezegd dat ze die opdracht maar allebei thuis moeten maken en dan kiezen ze daarna wel welke van de twee ze gaan gebruiken. Want ze wil het niet samen met dcohter doen.
Ik vind dat ze hiermee naar de juf of gym juf moet maar dit wil ze niet. En ze wil al helemaal niet dat ik voor haar naar de juf gaat.
Het is niet de eerste keer dat dochter zonder vriendinnen op school zit maar dit jaar ging het juist zo goed.
En ik had zo gehoopt dat ze groep 8 leuk kon afsluiten. Maar nu gaat ze weer elke dag met tegenzin naar school. En ik weet niet wat ik kan doen om haar te helpen.
Overigens heeft ze buiten school een hele goede vriendin maar die zit al op het middelbaar onderwijs en kan dus niet altijd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitzitten?

Je dochter zit in groep 8 schrijf je, dus we hebben het nog over een paar weken dat ze op deze school zit. Toch? Dan zou ik zeggen: laat het even zo en laat haar op de middelbare school een nieuwe start maken.
Jammer van die afsluiting, maar blijkbaar is dit een clubje kinderen waar jouw dochter niet goed mee matcht. Kan gebeuren en het zegt gelukkig niets over jouw dochter.
n@nny

Even een andere naam

Even een andere naam

14-06-2013 om 14:08

N@nny

Je heb helemaal gelijk ze moet het gewoon uitzitten. Maar ik vind het zo rot voor haar. En deze meiden speelden tot twee weken geleden wel gewoon met haar maar in eens mag ze nergens meer aan mee doen.
En die opdracht voor gym moeten ze met zijn tweeën doen. Dochter had heel veel zin in deze opdracht maar het meisje wil nu dat ze het allebei apart doen en dan 1 van de twee gebruiken. Waarbij ik al voorzie dat dat niet die van mijn dochter wordt.
Verder maak ik me ook een beetje zorgen om volgend jaar. Zou het dan echt beter gaan? Ze vind het nu ook moeilijk om vriendinnen te maken en naar iemand toe te stappen.
1 voordeel ze begint wel helemaal opnieuw zonder klasgenoten die mee gaan naar deze school.

Fonneke

Fonneke

14-06-2013 om 14:28

Uitzitten

Ik zou het toch ook maar uitzitten, hoewel ik met dat gymproject wel moeite zou hebben.
Onze dochter zat vorig jaar in een soortgelijke situatie. Ze had al nooit erg veel vriendinnen op de basisschool, maar aan het eind van groep 8 ging het helemaal niet meer goed. Ze is ook als enige uit haar klas naar de middelbare school gegaan waar ze nu op zit. En vanaf de eerste dag ging het goed. Terwijl zij ook iemand is die niet zomaar op iemand afstapt. Hoe het bij jou dochter zal gaan, kan natuurlijk niemand zeggen. Maar het kan echt heel goed gaan. Ik hoop echt dat het bij jullie ook zo zal gaan.

Koolmees

Koolmees

14-06-2013 om 14:41

Als ik de juf was....

dan zou ik dit echt heel erg graag willen weten. Ik zou als ouder naar de juf gaan in zo'n geval. Want ik vind het best ernstig.
Bij mijn dochter in groep 8 staan iedere morgen een aantal moeders bij de juf. (joost mag weten wat ze bespreken, ik zie het als ik langs de klas loop richting huis). Die zullen vast allemaal niet zulke belangrijke informatie hebben, als jij hebt.
Ik zou het alleen al doen, omdat je je dochter daarmee het voorbeeld geeft: je hoeft dit niet te negeren. Jij bent waardevol, jij telt ook mee.
Als je dochter vaker problemen heeft met aansluiting zoeken in een groep, kun je ook overwegen om haar een overstap training te laten doen. Ik ken een meisje die deze training doet: http://www.omgaanmetpesten.nl/omp/aanbod/stevige-stap.php

Misschien is er zoiets bij jou in de buurt?

Even een andere naam

Even een andere naam

14-06-2013 om 15:56

De juf

Ik wil niets liever dan naar de juf gaan. Maar dochter wil het echt niet. Vanmiddag op het schoolplein hadden we er bijna ruzie over.
Dochter zou in elk geval naar de gymjuf gaan om te zeggen dat dat meisje die gym opdracht niet meer samen wil doen. (ze mogen samen een gymles voor de rest van de klas maken) Maar ze is niet geweest. Toen wilde ik naar de juf gaan maar dat wilde dochter echt niet. Ik twijfelde enorm maar ik kan toch niet tegen de zin van mijn kind naar de juf gaan?
Ze is bang dat dit meisje nog bozer wordt en dan helemaal niet meer met haar wil praten.
Ze gaan nu die gym les allebei apart maken. De gym juf is er vrijdag pas weer en ze moeten het ook vrijdag inleveren dus er is nu ook niks meer mee te doen.

Koolmees

Koolmees

14-06-2013 om 16:34

Nou

Dan zou ik toch gaan. Want zij is het kind en jij bent de ouder en jij bent verantwoordelijk voor haar veiligheid. En dan is het heel belangrijk dat de juf weet wat er speelt. Als die juf niet een ontzettend ei is, kan ze die 'vertrouwelijke' informatie van jou echt wel inzetten, zonder dat die meiden of je dochter erachter komen dat jij 'het' hebt gezegd.

P

P

14-06-2013 om 17:07

Hier ook

Zoon had ook geen echte vrienden op de basisschool, ging alleen naar een middelbare school en vanaf dag 2 was het goed. Hij is niet iemand die heel veel afspreekt, hij woont ook als enige een bepaalde kant uit van school maar in de afgelopen 2 jaar heb ik hier toch nog wat jongens thuis gehad. Hij heeft het gewoon prima naar zijn zin daar en moet niets meer hebben van de basisschoolkinderen.

Mussie

Mussie

14-06-2013 om 19:20

Same here

zoon werd niet echt gepest op de basisschool, maar achteraf zie ik pas hoe ongelukkig hij daar was. Het zat op het randje van gepest worden. Op de middelbare school is alles veranderd. Hij doet het goed op school, heeft leuke vrienden, en hij is dus een heel ander mens geworden. En dan te bedenken dat ik echt buikpijn had bij het idee dat mijn jochie naar die grote boze school moest. Net als P beschrijft, z'n oude klasgenoten zijn echt lucht voor hem nu, totaal oninteressant. Hou nog even vol! Ik kan je niet garanderen dat het zo gaat, naar ik wou dat iemand mij destijds deze hoop had gegeven. Dan hadden we allemaal wat minder getobd.

Bang voor chantage

Moeilijke nick,
Je dochter wil niet dat jij iets doet omdat ze bang is voor de gevolgen? Hm, dat lijkt me juist een reden om het wel te doen. Niet om expres je dochter dwars te zitten maar omdat er blijkbaar meer kan volgen. Ik weet niet of dit tegen haar gezegd is.
Maar angst dat het erger zou kunnen worden lijkt me een hele slechte raadgever. Help je dochter als ze het zelf niet durft, juist omdat je niet toe mag geven uit angst.
En een juf die een beetje de titel waardig is kan aan vriendinnetje duidelijk Maken dat zij fout zit door een opdracht niet samen te willen maken. Tegen de instructies in.

Algebra

Wel naar juf

Ik twijfelde enorm maar ik kan toch niet tegen de zin van mijn kind naar de juf gaan?

In dit geval wel denk ik.
Juf hoeft natuurlijk niet te zeggen van wie ze dit weet. Maar naar je dochter eerlijk zijn: dit laten we niet gebeuren.

Algebra

Mieke222

Mieke222

14-06-2013 om 23:02

Ik zou

Als ik terug kijk naar hoe ik was in groep 8. Hartstikke bang om er niet bij te horen en dus was ik kwetsbaar. Wat je dan nodig hebt is een training sociale vaardigheden voor kinderen. Mijn dochter doet nu een Kanjer training en heeft daar enorm veel aan! Ik kan het iedereen die onzeker is of gepest wordt aanraden. Je kind leert dan zelf weerbaarder te worden en leert dat zij er ook mag zijn. Ook leren ze hoe ze vrienden kunnen maken. Hoe neem je initiatief etc. Mijn dochter is hierdoor enorm veranderd. Google maar eens op Kanjer training. Ze hebben ook een training voor kinderen die naar de brugklas gaan zodat ze een goede start maken. Succes. Die pestende meiden (negeren is ook pesten! ) verander je niet. Je dochter kan er anders mee om leren gaan. Zodat ze niet meer interessant zal zijn om te pesten. Nog belangrijker ze leert contant te maken met kinderen die leuk zijn. Ik weet helaas hoe het voelt om buitengesloten te worden op school. Ik heb me zo alleen en onzeker gevoeld, waardeloos, dat gun je een kind niet. Ik hoop dat het veranderd voor je dochter op de middelbare

GS

GS

14-06-2013 om 23:16

Reden?

Heeft de verwijdering misschien te maken met de schoolkeuze voor het VO? Gaan die andere meiden naar dezelfde VO volgend schooljaar? Of allemaal vmbo/havo/vwo en jouw kind als enige niet? Zit het daar in?
Verder zou ik toch eens bij de juf polsen of er misschien iets aan de hand is. Dan hoef je nog niets te zeggen, maar eerst eens langs je neus weg vragen of haar wat opgevallen is.

69er

69er

15-06-2013 om 10:20

Vertrouwen

Het is belangrijk dat je kind met je blijft praten. Door zonder haar medeweten naar de leerkracht te gaan beschadig je haar vertrouwen in jou.
Mijn kind ( iets ouder) werd bedreigd. Het heeft een tijd geduurd voor we haar overtuigd hadden dat school dit moest weten. Duidelijk: "Wat wil je?", "denk je dat dit vanzelf over gaat?"......"Dan moet je er wat aan doen".
Pas na de verzekering van de leerkracht dat deze niets zonder overleg met haar zou doen heeft ze toegestemd.
Als een leerkracht er zich mee gaat bemoeien is de kans groot dat vervelend gedrag ontstaan buiten het zicht van de volwassenen. In de korte periode die er nog is tot de overgang naar het VO zou ik het laten rusten. Betreffende die gymopdracht had ik wel aan de bel getrokken.
69er

even een andere naam

even een andere naam

15-06-2013 om 11:49

Reactie

Ik wil inderdaad niet zonder haar weten naar de juf.
Ze wordt niet bedreigt maar wel genegeerd.
en ik betwijfel of de juf er veel mee gaat doen. We zijn in groep 6 en 7 ook al met dit soort dingen bij de juf geweest en die doen er dan niet veel mee.
Maar het gym incident moet inderdaad opgelost worden. Gisteren begon dat meisje via Watsup mijn dochter te vertellen hoe ze het hebben wilden. Helaas voor dat meisje was mijn dochter aangemoedigd door haar vriendin (die op dat moment bij haar was) op watsup een stuk minder bang en heeft haar verteld dat ze het op deze manier niet wilde.
Misschien dat ze maandag toch nog naar de juf gaat want dochter wil de opdracht niet meer met dit meisje doen. Maar de gymjuf is er waarschijnlijk vrijdag pas.

Een assertiviteitscursus heeft ze vorig jaar gehad. Dat heeft wel iets geholpen en tot een paar weken geleden ging het dit jaar ook best goed.
Verder is ze ook al ingeschreven voor Plezier op school een tweedaagse cursus voor brugklassers.
Ze heeft overigens het zelfde schooladvies als een van de meiden die niet meer met haar wil spelen. Het andere meisje zit in groep 7. (6,7,8 combinatie)
Ik laat het voor nu even rusten. Momenteel heeft ze het er niet over dus we gaan maar even lekker weekend vieren en even samen gezellige dingen doen.

Buitensluiten is killing

Ik ben op de middelbare school maandenlang buitengesloten door mijn vriendinnengroepje. Van de 1 op de andere dag was ik een outcast en een paria. Ik moest alle pauzes en fietstochtjes etc opeens helemaal alleen doorbrengen en werd volledig buitengesloten bij alle acitiviteiten. Ik voelde me diep, diep ongelukkig.

Mijn moeder wist dit, maar heeft niet ingegrepen. Ook ik wilde absoluut niet dat er met leraren over gepraat werd uit angst voor erger.

Deze periode heeft me enorm beschadigd en heeft een basis onzekerheid en enorme angst voor afwijzing veroorzaakt.

Nu, achteraf en jaren later en realiserend wat de impact is geweest, vind ik het eigenlijk onbegrijpelijk van mijn moeder dat ze deze situatie heeft laten voortbestaan. Dat ze niet heeft ingegrepen, ook al wilde ik dat zelf niet.

De tijdelijke angst voor erger is altijd minder erg dan de langdurige gevolgen van niets doen.

Je kunt nu voor het gemak gaan, en het schooljaar uitzitten, maar ik ben het met andere poster eens: dit is onacceptabel en moet je eigenlijk gewoon melden. Maar mocht dit straks op de middelbare nog eens gebeuren zou ik er zeker werk van maken, ook als je dochter dit niet wil.

69er

69er

16-06-2013 om 10:46

Vriendinnengroep of hele klas

Mijn kind wou niet dat we contact opnamen met school, omdat ze de effecten hiervan had gezien op de basisschool. Een kind dat bij een groepje wou horen dwong dat af door moeder iedere keer naar school te sturen als haar iets dwars zat. Gevolg was dat niet alleen dat groepje, maar niemand nog iets met haar te maken wou hebben en haar meed, omdat ze anders weer op het matje geroepen werden. Je kan kinderen ( en volwassenen) niet dwingen om bevriend met elkaar te zijn. WEL dat ze samen werken, respectvol met elkaar omgaan ed., maar bevriend zijn niet.
Belangrijk, Als er zo'n meidenvenijn situatie ontstaat waarbij een aantal de "regels" voor de hele groep bepalen moet je wel ingrijpen, maar je kan niet alles afdwingen.
Op het VO ben je heel veel overzicht kwijt, wordt pestgedrag ondoorzichtiger, zou daar voorzichtig mee zijn.
Mijn kind was heel bang. Door bedreiging, maar vooral ook uit angst dat ze door de hele klas buitengesloten zou worden, omdat ze "klikt", ouders naar school stuurt. We hebben, na lang inpraten op ons kind, contact gehad met de mentor om te laten weten dat er iets speelt en er adequaat ingegrepen kon worden, mocht er iets escaleren. Verder hebben we maanden gewerkt met onze dochter. Haar iedere keer een spiegel voorgehouden over haar eigen gedrag en dat van de meiden waarmee ze omging. Haar gestimuleerd om contact te zoeken met anderen ( probleem, dooooooodeng, "ik ben niet de moeite waard"......).
We hebben ons kind ook geadviseerd om netjes te blijven, doen alsof haar neus bloedt. Vooral niet haar verdriet en boosheid te delen anders dan met ons. Met name om het niet uit de hand te laten lopen, want het vrouwelijk geslacht heeft een olifantengeheugen !.
Voor haar heeft dit goed uitgepakt. Tot haar verbazing zoeken anderen, nu ze met bepaalde personen niet meer omgaat, contact met haar. Haar zelfvertrouwen is gegroeid. Ze is zelfs (oei, oei) tegen de hiërarchische regels in eens bij jongere jaars gaan zitten in de pauze. ( Trots!)
Ik heb veel gehad aan het boek queenbees & wannabes, wiseman

even een andere naam

even een andere naam

17-06-2013 om 09:07

Het blijft een dilemma

Wat 69er zegt ben ik ook een beetje bang voor dat ze weer dat meisje is dat naar haar moeder loopt.
Maar aan de andere kant wil ik natuurlijk ook dat dit opgelost word.
Ze heeft nu weer dat gevoel van ik ben helemaal niet leuk en ik kan niks. En dat had ze al een tijd niet gehad.

Overigens heeft ze buitenschool een hele goede vriendin die ze al sinds de kleutertijd heeft.
En ik vertel haar dan ook steeds dat ze zeker de moeite waard is. En dat deze vriendschap meer waard is dan al die meiden op school die je na een poosje weer aan de kant schuiven.

Over naar de juf gaan. We kijken het vandaag nog even aan en hebben het er dan vanmiddag weer over. Maar ik blijf het moeilijk vinden.
Voor volgend jaar heb ik toch wel goede hoop. Ze gaat in elk geval naar een hele kleine school (215 leerlingen) met kleine klassen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.