Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fred de Velde

Fred de Velde

11-12-2012 om 15:46

Nederlanse leerlingen scoren middelmatig.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4664/Mijn-kind-moet-naar-de-basisschool/article/detail/3361614/2012/12/11/Internationaal-onderzoek-Nederlandse-leerlingen-zijn-middelmatig.dhtml

"Nederlandse basisschoolleerlingen presteren naar behoren, maar springen er op geen enkele manier positief uit. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek naar het niveau van leerlingen uit groep 6 van de basisschool op het gebied van lezen, rekenen en natuuronderwijs. De resultaten van de prestaties uit meer dan 45 landen zijn vandaag bekendgemaakt.

Het Nederlandse onderwijs kan zwak presterende leerlingen op basisniveau krijgen, maar talentvolle leerlingen krijgen nauwelijks de kans om te excelleren.

Tot 2006 en 2007 daalden de resultaten van Nederlandse scholieren licht, sindsdien is het wel weer een beetje opgekrabbeld. Toch daalt Nederland op de internationale ranglijst. Dat komt deels doordat er nieuwe, goed presterende landen later zijn toegevoegd aan de ranglijst. Maar het komt ook door dalende resultaten. Zo zijn landen als bijvoorbeeld Engeland, de Verenigde Staten, Rusland en Hongkong, die eerst onder Nederland stonden op het gebied van lezen, op gelijke hoogte gekomen of ons voorbij gestreefd.

De scores tussen Nederlandse leerlingen en leerlingen uit omringende landen, ontlopen elkaar niet veel. Scholieren uit Singapore presteren over het algemeen het beste.

Onbenut
Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) laat in een reactie weten 'ontzettend trots' te zijn dat Nederland er goed in slaagt om kwetsbare leerlingen niet door het ijs te laten zakken. 'Tegelijk zien we dat onze slimste leerlingen onder hun kunnen presteren. Zo laten we veel talent onbenut.'

De resultaten komen uit twee grote internationale studies die eens in de 4 of 5 jaar gehouden worden. Beiden worden geïnitieerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) en in Nederland uitgevoerd in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO), onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In Nederland hebben meer dan 7000 leerlingen meegewerkt. "

Laatst hoorde ik in een draadje het geval van een dyslectische slimmerd, waarbij de school geen extra aandacht gaf omdat ze hen 'niet zo nodig' achtten om een 'toch al slim kind naar het vwo te krijgen'.

In het licht van zo'n houding, verbaast dit bericht mij ook niet...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ben benieuwd

"Het Nederlandse onderwijs kan zwak presterende leerlingen op basisniveau krijgen"
Dit waag ik te betwijfelen. In vergelijking tot andere landen kennen wij namelijk een nogal bijzonder verschijnsel: het speciaal onderwijs. Dat is bij ons zoveel groter (aantal leerlingen) dan in de meeste andere landen (in Engeland bestaat het niet eens, zwakbegaafde leerlingen gaan ook naar een gewone school).
Tot nog toe bleven de cijfers van het speciaal onderwijs buiten de internationale vergelijkingen. Mind You, het is Nederland zelf die de cijfers voor dit soort onderzoek aanlevert (er komt niet iemand van buiten meten).
Het zou mij verbazen als de cijfers van het speciaal onderwijs nu wel in deze vergelijking zit.
Zitten ze er niet in, dan betekent dat vooral dat de Nederland de zwakste leerlingen niet meetelt en dat de laagst presterenden uit het regulier onderwijs, niet de zwakste leerlingen zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Fred de Velde

Fred de Velde

11-12-2012 om 16:02

Mijn ervaring.

Mijn ervaringen met het SO (dus niet maatgevend voor het niveau van het SO in het algemeen) was dat het goed onderwijs was.

In mijn examenjaar haalde 100% van de leerlingen een MAVO danwel een VBO-administratief diploma.

Maar dat is ook wel weer lang geleden, dus wellicht is dat nu veranderd. En wellicht was die school een uitzondering.

Punt niet

De mening van de Inspectie is een andere (er zijn heel veel zeer slecht presterende speciale scholen), maar bovendien is dat het punt niet.
Er wordt onderzoek gedaan naar leerprestaties op een heleboel scholen, maar speciale scholen zaten daar nooit in. Het zou me verbazen als die er tegenwoordig wel in zitten.
Even zoeken leverde dit op http://www.cool5-18.nl/doelenopzetso/ Dat zit eruit als apart onderzoek (gestart in 2010/2011) Zouden die er bij zitten?
De cijfers uit het vergelijkingsonderzoek komen hier vandaan http://www.cool5-18.nl/
Groet,
Miriam Lavell

Fred de Velde

Fred de Velde

11-12-2012 om 18:54

Punt

Waar jij natuurlijk op stuurt: het is makkelijk scoren met zwak presterende leerlingen als je de écht zwakke gevallen niet mee hoeft te nemen in de meting.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.