Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nationaal Programma Onderwijs

Krijgen onze kinderen een APK keuring?

https://www.vo-raad.nl/artikelen/nationaal-programma-onderwijs

"Op basis van de analyse kiezen scholen straks uit een lijst van bewezen of aannemelijk effectieve interventies, de zogenaamde 'menukaart'. Het zal gaan om interventies op cognitief én sociaal-emotioneel vlak."

Ik word altijd een beetje kregel als het om 'sociaal-emotioneel' gaat. Geef liever goed onderwijs!

Verder ben ik benieuwd. Er wordt een hoop geld ingezet om de in coronatijd opgelopen achterstanden in te halen, maar gaat het ook werken of gooien we goed geld naar kwade zaken? En het is incidenteel geld.

Geef het liever structureel voor een paar jaar voor kwaliteitsverbetering, verlichting van de randvoorwaarden enzovoort.

Kinderen krijgen een apk keuring, juffen en meesters ook, school ook. Hoeft niet hoor: van de regering, gewoon je schoolplan voor volgend jaar wat grondiger beschrijven..... in praktijk moeten de besturen verantwoording afleggen en dus krijgen scholen de opdracht om te beschrijven van de hoed of de rand in een formulier van vele kantjes. 

Al met al weer een e nor me administratielast voor een subsidie waarover nog niet zoveel duidelijk is (net als de subsidie coronagelden van laatste ronde waarmee scholen lekker gemaakt zijn: uiteindelijk is 10% is van de aanvragen gehonoreerd, toen was het geld 'op'). 

Wat het onderwijs nodig heeft is structurele investering: niet dit soort lapmiddelen van een minister van onderwijs die zijn populariteit op wil poetsen door dit soort populistische acties maar die niet mee wil denken in oplossingen-op-lange-termijn.

(het woord alleen al: onderwijs-achterstanden...) *blech*

Vreselijk. Onze schoolleiding is al een maand bezig op de zogenaamde ‘april scan’ af te ronden. Die moeten ze aanleveren richting overheid om een soort v verantwoording af te leggen hoe het er bij ons voor staat en wat we willen gaan doen met al dat geld.  Een eindeloze stroom spreadsheets en vragenlijsten die gevuld moeten worden. De tranen springen me in de ogen: het gaat helemaal nergens over en kost alleen  maar waanzinnig veel tijd. schoolleiding heeft zich er volledig in vastgebeten, maar  ook wij als docenten worden continu lastig gevallen met allerlei tijdvretende administratie, en zelfs de leerlingen moeten van alles.

Ondertussen worstelen we maar door met een rommelig hybride rooster dat eigenlijk minder kwaliteit v onderwijs biedt dan toen iedereen nog thuis zat, en stort er per week minimaal 1 docent in, waardoor het rooster nog rommeliger wordt en de overgebleven collega’s nog meer belast. ( even voor mezelf sprekend:  binnen 2 weken zijn zowel mijn co-mentor als een sectiegenoot van het toneel verdwenen. Ik doe dus 2 klassen extra + dubbele last mentoraat. Gelukkig heb ( had?) ik een part time baan)

En daarbovenop  moet er om onduidelijke redenen bezuinigd worden volgend jaar. Gaat er in de lessentabel gesneden worden, dus minder onderwijsvernieuwing, en worden de klassen wsch weer groter.

En die 1.nogwat miljoen? Die  gaan we vast besteden aan externe bureautjes met adviseurs of studiebegeleiders of zo.
ik vind lesgeven nog steeds de leukste baan die er is, maar de laatste tijd is de balans wel een beetje zoek tussen wat energie oplevert vs wat energie kost....


Ingrid


Dat is me toch een partij ongelooflijk jammer en zonde. Liever zou je het besteden aan extra aanbod van les, motiverende lessen of activiteiten of huiswerkbegeleiding, het moet ook niet te strict worden, ook leren moet een interessante, nieuwsgierig makende, meer speelse,  component hebben.

Dus steek dat geld in een filmmarathon van franse of engelse films op school of zoiets, waardoor leerlingen de stof ingezogen worden. En die hiaten op een natuurlijke manier bijgetrokken worden.

Bij het AD nu Live over het Masterplan. En ja, hoe gaat het geld besteedt worden aan 'sociaal emotioneel'. De journalist presenteert het als vanzelfsprekend, de man heeft geen idee. Het voorbeeld was gisteren een meisje dat een eetstoornis heeft. Hoe ga je die helpen behalve met het beter financieren van de jeugd ggz, en het wegwerken van de wachtlijsten? Nog een OKA een paar uurtjes een spreekuur laten houden op school. En dan zien dat je daar die leerlingen heenkrijgt en dan gooi je ze ergens op een wachtlijst?

Wat een treurigheid. Nou, ben benieuwd of het, tegen de verwachting in, ook iets substantieels gaat opleveren.

Onze aanvraag is inmiddels de deur uit, de menukaart is bekend

https://www.nponderwijs.nl/po-en-vo/menukaart/interventies-kiezen

allemaal gerechten  uit diverse open deuren en als je in 2013 achter de mode aanliep met Hattie ( https://www.amazon.nl/Visible-Learning-Synthesis-Meta-Analyses-Achievement/dp/0415476186/ref=asc_df_0415476186/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=481551068289&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12108803846126647078&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010427&hvtargid=pla-504435776367&psc=1 ), zul je ze  herkennen.

Dat er inmiddels onderzoek is geweest dat het onderzoek van Hattie niet klopt (jajaja, we moeten ons -ergens-  druk over maken) , wordt niet meegenomen.

Enfin.

Handje contantje afrekenen: x euro per leerling en zelf de vrijheid hebben om het in te zetten naar oordeel is fijn. Al is het voor 2 jaar, vooralsnog zijn we er blij mee. Bij ons wordt het geld besteed aan de leerlingen: daar waar het thuis hoort. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.