Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annie

Annie

29-11-2012 om 14:07

Naar school met 5 jaar

In mijn omgeving is een kind maanden terug 4 geworden en het gaat nog steeds niet naar (een) school. Omdat een kind pas vanaf 5 leerplichtig is, staan de ouders, volgens mij, wettelijk in hun recht hun kind thuis te houden. Toch merk ik in mijn omgeving, dat men er schande van spreekt dat het kind nog steeds niet naar school gaat. Het kind loopt straks een jaar achter op de toekomstige klasgenoten en doordat het niet eerder in aanraking is geweest met school of andere kinderen, zou dit problemen en achterstand op allerlei gebieden geven. Maatschappelijk gezien ben je dus in Nederland als ouder eigenlijk wel verplicht om je kind uiterlijk met vier jaar naar een school te sturen. Waarom is de wettelijke leerplicht dan pas vanaf 5 jaar gesteld?
Hoe zien jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

29-11-2012 om 14:30

Leerplicht

Toen de leerplicht van 6 naar 5 jaar ging (toen wij naar school gingen was de kleuterschool niet verplicht, al ging bijna iedereen) is bedongen dat 5-jarigen een deel van de tijd vrijgesteld konden worden van onderwijs. Ouders hebben nu nog het recht om zonder opgave van reden hun kind 5 uur per week thuis te houden, ze hoeven alleen te melden dat ze van die vrijheid gebruik maken. Die vrijstelling en die van de 4-jarigen is bedongen door de kleuterjuffen van destijds, nog niet ieder kind is met 4 jaar toe aan school, en nog niet ieder kind kan met 5 jaar de hele week hele dagen naar school.
Misschien gaat de kleuter bij jullie uit de buurt niet naar school omdat hij/zij snel van slag is of hoogsensitief of zoiets, misschien omdat de ouders graag thuisonderwijs willen geven, misschien om een andere reden. Ik zou het die ouders gewoon eens vragen, gewoon uit belangstelling, ze zullen er namelijk echt wel over nagedacht hebben.
Stel je overigens niet teveel voor bij groep 1, daar leren ze echt niet zoveel dat ze zomaar een jaar achterstand hebben.

Maylise

Maylise

29-11-2012 om 15:31

Prima

Het lijkt me in de meeste gevallen geen enkel probleem als een kind pas met 5 jaar begint. Wat leren betreft hadden mijn kinderen makkelijk groep 1 en 2 over kunnen slaan en het zijn echt geen geniale kinderen. Wat ze daar namelijk leren zouden ze ook thuis wel leren dmv spelen. Mijn kinderen gingen wel naar school hoor want ze vonden het leuk en bovendien had ik opvang nodig.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook kinderen voor wie het handig is om juist vroeger te beginnen omdat ze al een achterstand hebben of een handicap.

Voor de neefjes/nichtjes van mijn man die nooit naar de opvang zijn geweest en thuis geen Nederlands spreken was groep 1 juist wel weer heel nuttig. Dat had ook best een jaar eerder gemogen trouwens.

Leeftijd is sowieso wat arbitrair natuurlijk. Er zijn ook Europese landen waar er pas vanaf 6 of 7 jaar een leerplicht is.

Hier in Frankrijk is de kleuterschool duurtde meeste gevallen 3 jaar (van 3 tot 6 hoewel er ook kinderen zijn die al met 2 jaar beginnen) maar niet verplicht. Er zijn ook scholen die een extra kleuterklas voor 2 jarigen aanbieden of de 2 jarigen mogen een extra jaar in de eerste kleuterklas verblijven maar 3 jaar is de meest gangbare leeftijd om te beginnen. Leerplicht is pas vanaf 6 jaar. Toch gaan verreweg de meeste kinderen naar school. Iets van 96% van de 3 jarigen en 98% van de 5 jarigen gaan naar school. Dan zijn er nog ouders die thuis onderwijs geven al zijn dat er hier weinig maar het mag wel dus die vallen ook onder de kinderen die niet gaan. Kortom bijna alle kinderen gaan naar school ook als er nog geen leerplicht is. Ik vind het prima dat het vrijwillig is.

De meeste mensen vinden de kleuterklassen wel nuttig of in elk geval leuk genoeg om hun kinderen er heen te laten gaan. Echter het is fijn om die flexibiliteit te hebben.

Een vriendin van mij in Nederland heeft haar dochter ook pas met 5 naar school laten gaan. Dat had puur logistieke redenen. Ze heeft ook een tweeling die 10 maanden jonger is en ze woont nogal ver van de school af (buitengebied) en daarom vond ze het rustiger om haar dochter pas een jaar later te laten beginnen zodat alle kinderen tegelijk naar school konden. Dat vonden veel mensen ook raar maar ik kan niet zeggen dat het slecht heeft uitgepakt. Het meisje zit inmiddels in 5VWO en heeft nooit enige problemen gehad omdat ze een jaar later is begonnen. Dat is natuurlijk maar 1 geval maar voor het gemiddelde kind lijkt me het niet problematisch.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-11-2012 om 19:36

Het is ...

Dat dagopvang voor een 4 jarige moeilijk te regelen is, anders zou ik jongste ook echt nog een jaartje thuis houden. Hij vindt er niks aan, op school, en ik vond het ook wel gezellig om hem de hele dag over de vloer te hebben.

En als het nu straks uitdraait op 3 jaar kleuteren weet ik zeker dat ik spijt ga krijgen van de beslissing om hem met 4 naar school te sturen.

Als ik thuisblijfmoeder was zou ik het wel weten in ieder geval....

auslander

auslander

30-11-2012 om 08:29

Hier

In zwitserland gaat een kleuter alleen naar school bij de start van het nieuwe schooljaar. Als je na 30 juni 4 wordt, moet je tot het jaar erna wachten!
Mijn zoon werd eind augustus 4, pech dus. Hoewel hij uiteindelijk beter af was door eerst een jaartje met zijn broertje naar de opvang te gaan en frans te leren enz. Het eerste jaar gaan ze maar 4 ochtenden, 2e jaar nog 4x anderhalf uur smiddags.
Nu gaan we terug naar NL en mag hij in groep 3 starten..

Rafelkap

Rafelkap

30-11-2012 om 10:08

Jeugdzorg

In de groep van mijn kind zaten een aantal kinderen die niet (geestelijk) gehandicapt waren, maar door jeugdzorg geplaatst waren in zijn kinderdagcentrum. Omdat er pas met 5 jaar leerplicht is, bleven die daar gewoon zitten tot ze 5 waren. Dat vond ik zeer kwalijk, zet die kinderen op een gewone school, daar leren ze veel meer van! Met die kinderen was wellicht wel eea aan de hand, maar zeker geen geestelijke handicap. Het trieste is dat zij geen ouders hebben die voor ze opkomen.
Intussen is mijn kind er weg, door mijn eigen initiatief, anders zou hij er tot zijn 18e hebben gezeten.
Ik schrijf dit nu in het kort, maar ik zou dit graag aan de kaak nog willen stellen ergens, het kinderdagcentrum is blij met elk kind (ivm geld), daar vond ik geen gehoor.

liora

liora

30-11-2012 om 21:09

Ach ja

Achteraf was het voor mijn oudste veel beter geweest om pas met vijf jaar naar school te gaan.

Tango

Tango

01-12-2012 om 14:00

Voor mijn jongste ook

Voor mijn jongste was met 5 jaar naar school w.s. ook beter geweest. Dan had hij gewoon 2 jaar gekleuterd. Met 4 was hij eigenlijk nog niet aan school toe, maar aan de andere kant hele dagen thuis zag ik toen ook niet meer zitten met hem omdat hij zichzelf zo slecht kon vermaken. En daar kdv's geen kinderen van 4 jaar opvangen en peuterspeelzalen ook niet, zal je kind dan toch naar school moeten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.