Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar de brugklas - het opendagencircus


mirreke

mirreke

10-04-2016 om 16:08

Veel keuze, maar Amsterdam is natuurlijk ook groot in aantallen

En mensen wonen dicht op elkaar in Amsterdam (dat ook nog eens de kleinste woningen/huizen kent trouwens, net vandaag gelezen, Bermbrand , vandaar dat ook scholen dicht op elkaar staan. Dat snap ik wel.

Dependances, maar dan alleen als sommige scholen zich opheffen, of als scholen samengaan. Want die dependances moeten ook weer ergens gevestigd worden, en meer plekken zijn niet nodig. Het doorstroomidee naar een andere vestiging vind ik inderdaad erg slim, kun je toch met een omweg op de gewenste locatie komen bijvoorbeeld.

Hier in mijn regio ook vrij veel VO-scholen, allemaal toch wel binnen bereik, allemaal heel anders, met eigen profilering en mogelijkheid, zwaartepunten, speerpunten van beleid, en dan moet je kind het ook nog zien zitten.

Bermbrand, even los van alle kranteartikelen, ik hoop toch dat er voor jullie een fijne situatie gaat ontstaan. Suffe vraag (maar als ik het me zou kunnen veroorloven zou zoiets voor mij een optie kunnen zijn in een dergelijke situatie): kunnen jullie niet verhuizen?

In de VS verhuizen mensen inderdaad voor een school. Je mag daar alleen naar een bepaalde school als je in de catchment area (heet dat zo?) van een school woont. En net voordat wij in Duitsland gingen wonen was dat hier ook nog zo. Mocht je niet de basisschool kiezen die je wilde als je net verkeerd woonde. Voor VO-scholen gold dat dan weer niet, gek genoeg.

Triva

Triva

10-04-2016 om 17:44

mirreke

Nee, geen scholen opheffen maar scholen die al een beetje op elkaar lijken voortaan hetzelfde systeem geven en echt op dezelfde wijze les geven. Zo ontstaat er geen voordeel om verderop te kijken. Leerkrachten kunnen ook makkelijker uitgewisseld worden richting de dependance waar het meeste werk is. Leerkrachten moeten dus ook niet zo vastgeroest op één plek zitten.

Gewoon minder differentiatie en dat die er nu wel is is gewoon ontstaan door de vraag (u vraagt wij draaien) maar dat kan helemaal niet in kleine dorpen dus daar ontstaat het ook niet. Daar zou je meteen weggeconcurreerd worden als school of de andere scholen worden dat en daar wordt een gemeente die het geld verdeeld niet vrolijk van.

Alles op de schop dus en weer gewoon normaal gaan doen

Triva

Triva

10-04-2016 om 17:51

Oja

Voor de duidelijkheid: wel technasia beginnen maar zo dat ze geen concurrenten van elkaar worden, TTO kan ook gewoon binnen 1 gebouw met een technasium. Er zijn dan minder technasiumleerlingen maar de leerkrachten met de knowhow geven op meerdere scholen les. Zo ook met science, gymnasium etc. Een gymnasium kan worden ingericht zoals een technasium of TTO is ingericht. Houd de scholen klein maar wel met meerdere samenwerkende scholen die het precies hetzelfde doen.

Als perse die aparte gymnasia moeten blijven bestaan: één manier van werken en dan dus 7 dependances maar ik heb liever dat er meer gymnasiumklassen komen op VWOscholen, gewoon net als technasium en TTO. Als er dan eens een jaar wat meer inschrijvingen zijn op de gym afdeling dan doe je er wat minder op atheneum en schuif je wat met die docenten die dus een jaar wat meer op locatie A lesgeven en wellicht minder op B. Of met VWO en minder havo en het jaar erop wellicht meer havo en minder VWO. Zo ook met technasium etc. Meer schuiven met leerkrachten en niveau's zolang het aantal tafeltjes maar bezet blijft.

Imogen

Imogen

10-04-2016 om 19:30

Trivia

'maar scholen die al een beetje op elkaar lijken voortaan hetzelfde systeem geven en echt op dezelfde wijze les geven. Zo ontstaat er geen voordeel om verderop te kijken.'

Vreselijk! Ik vind juist dat scholen een eigen identiteit moeten hebben, niks eenheidsworsten. Kinderen zijn niet allemaal hetzelfde en hebben niet allemaal baat bij hetzelfde type onderwijs.
Misschien ook maar meteen de vijfjarenplaneconomie invoeren?

'Leerkrachten moeten dus ook niet zo vastgeroest op één plek zitten.'

Sorry? Mensen zijn geen kamerplanten hoor, het zijn levende wezens met eigen karakters, voorkeuren en wensen. Ik bepaal zelf wel waar ik werk, en dat doen leraren gelukkig ook.

Maaike

Maaike

10-04-2016 om 21:35

dependances en samenvoegen van scholen

Dat idee klinkt leuk, maar zal in de praktijk moeilijk uitvoerbaar zijn. Je hebt te maken met allemaal verschillende schoolbesturen met allemaal ego's en mensen die zichzelf belangrijk vinden. Die gaan zich niet opheffen of samenvoegen.

Het feit is gewoon dat te veel mensen voor dezelfde scholen kiezen omdat ze allemaal een school met een goede reputatie willen. Dit hef je alleen op door postcodebeleid in te voeren, maar dan krijg je de situatie die Mirreke beschrijft: dan gaan mensen verhuizen om hun kind op de juist school te krijgen.

Mensen zijn kuddedieren, ze lopen elkaar allemaal achterna en dat wreekt zich nu. Natuurlijk moet de gemeente er alles aan doen om passend aanbod te realiseren, maar ze zullen altijd jaren achter de feiten aanlopen.

Triva

Triva

10-04-2016 om 21:48

imogen

Ach dan doen we toch niets, ik opper gewoon eens een manier van oplossen.... Je weet dat basisschoolleerkrachten ook vaak van de ene naar de andere school gaan en dan heb ik het nog over hoogstens twee locaties.

Verder: hoezo eenheidsworst? De meeste leerlingen in Nederland hebben echt geen keus uit 12 middelbare scholen in de buurt en kunnen ook gewoon kiezen hoor. Ik heb het dus over max 4 soorten scholen met filialen lijkt me keus genoeg en voor veel kinderen al meer dan wat ze nu hebben als je landelijk bekijkt. Zodra je je niveau weet kies je uit vier systemen/scholen en dan gewoon de school die dichtbij is of anders de dependance iets verder weg als je alleen opnieuw wil beginnen zoals mijn oudste bijv graag wilde. Als er dan teveel kinderen inschrijven voor school A1 en minder voor A3 zal, als school A1 vol zit de kinderen doorverwijzen naar A3, wat verder weg maar verder niet echt een hele andere school. Na het eerste jaar kun je dan wellicht nog terug als je dat perse wil. Niet zoals nu dat kind van Bermbrand het eerst jaar geen klassieke talen heeft en dan dus ook niet kan overstappen naar een school in de buurt als die wel plek heeft.

Maaike: wie betaalt bepaalt toch? De gemeente dus

Capaciteitsplan

In het regionaal plan onderwijsvoorziening voor Amsterdam staat in de capaciteitsplanning de prognose dat het leerlingenaantal tot 2024 zal groeien met 10%. Als je dan kijkt oer vestiging, dan zie je dat de scholen in zuid en centrum niet gaan groeien, de groei zal vooral op scholen in west, oost en ook noord zijn.

http://www.verenigingosvo.nl/wp-content/uploads/2014/12/RPO-Amsterdam-2015-2020-incl.-Schoolportretten.pdf

Wat we sinds matching zien, is dat dit voor honderden kinderen uit de directe regio onaantrekkelijk is: zij kiezen weer vaker voor een school in de eigen gemeente. Dat is het ook, veel van die gezinnen verhuizen naar Amstelveen, Diemen en Abcoude maar de kinderen uit die gemeentes kiezen traditioneel vaak voor een school in Amsterdam. Dat wordt in die hiervoor genoemde capaciteitsplanning ook meegenomen,

Maaike

Maaike

10-04-2016 om 21:54

particulier?

Idd Triva en dus verandert er niks.

Het verbaast mij eigenlijk dat er nergens gepraat wordt over particuliere scholen a la Luzac. Bestaat dat niet in Amsterdam? Hier wel en wordt ook gebruikt door ouders die niet blij zijn met hun toekomstige school. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor de happy few uit Oud Zuid een prima oplossing zou zijn.

Je zal wel zien dat dit soort scholen populairder wordt als de gemeente het niet onder controle krijgt. Dan neemt men het heft in eigen hand (voor zover men dat kan betalen natuurlijk).

Vrijheid van onderwijs

Wat Triva beschrijft lijkt me echt een gruwel. We lossen het probleem op door alles min of meer plat te slaan, krijgt iedereen min of meer hetzelfde. Volgens mij hebben ze zoiets in Maastricht gedaan toch? Van elk niveau heb je daar gewoon één school dus de facto geen vrijheid van keuze meer.

Vrijheid van onderwijs is een grondrecht. De norm is de vrijheid een school van de eigen richting te kunnen stichten, als het stichten van een eigen school niet kan omdat o.g.v. De wet de bestaande scholen in de gemeente dat kunnen tegenhouden, vind ik dat zij dan wel de plicht hebben er voor te zorgen dat alle kinderen naar een school kunnen die bij hen past en waar ze naar toe willen. Het is niet zo dat je aan die plicht hebt voldaan als je 95% of 97% van de kinderen hebt bedient. Ook die paar procent die buiten de boot valt heeft recht op vrije onderwijskeuze.

Maaike

Maaike

10-04-2016 om 22:16

Bermbrand

"Het is niet zo dat je aan die plicht hebt voldaan als je 95% of 97% van de kinderen hebt bedient. Ook die paar procent die buiten de boot valt heeft recht op vrije onderwijskeuze."

Eens. De vraag is natuurlijk wanneer heb je als gemeente aan je plicht voldaan? Jouw zoon wil een gymnasiumplek en die heeft hij nu. Gemeente denkt dan: plicht vervuld en houdt er geen rekening mee dat jullie ook aanvullende wensen/eisen hebben.

Begrijp me niet verkeerd: dat snap ik heel goed en dat mag ook, maar daar wil de gemeente geen rekening mee houden.

Het blijft van beide kanten een lastig verhaal. De vraag elk jaar op het aanbod aanpassen zal ze nooit lukken.

Particulier onderwijs

Ja, ik ken verschillende particuliere scholen: het Luzac in de Rivierenbuurt, de Nieuwe school op de Herengracht, de Amsterdamse school aan de Nieuwezijds voorburgwal en het Winford in zuid. En o ja, de British school in Buitenveldert / Amstelveen is ook particulier. Vanaf €20.000 per jaar en voor leerlingen die echt gymnasium willen geen oplossing want geen van die scholen biedt gymnasium.

Verhuizen is voor sommigen een optie. Voor ons niet echt, we hebben meer kinderen en die gaan straks naar vier verschillende scholen. Qua werk is het ook niet heel handig, betekent (veel) meer reistijd en dat is tijd die ten koste van tijd voor het gezin gaat. Ons kind dat nu voor alle scholen van zijn voorkeur is uitgeloot, gaat misschien straks buiten Amsterdam naar school. Op een uur reizen van huis met fiets en bus. Morgen moeten we de knoop doorhakken, dinsdag start de tweede ronde en moeten we school nummer 10 laten weten of we het aanbod accepteren of niet.

Maaike

Gemeente en Osvo hebben samen afgesproken de leerlingen te verdelen over de scholen d.m.v. dit lotingsmechanisme, waarbij je het liefst minimaal 12 scholen moet opgeven waar je eventueel naar toe zou willen. Ik denk dat je gelijk hebt en zij zullen denken: je kind zit toch op een zelf opgeven 'voorkeursschool'?

Triva heeft nog wel een punt met het opheffen van verschillen aks het verdelingssysteem leidend is(en niet de keuzevrijheid van kinderen). Met dit lotingssysteem ga je er eigenlijk vanuit dat alle scholen die passen bij je advies min of meer hetzelfde zijn. Op vwo geen verschil tussen atheneum en gymnasium, maar ook op vmbo geen verschil tussen de vakopleidingen. De kinderen met een eeste voorkeur voor het ene verdunningen met hun lagere voorkeuren de kinderen voor wie hun lagere voorkeuren wel de eeste voorkeur is.

Vorig jaar werden kinderen die naar het mediacollege wilden (games leren maken) geplaatst op het Hubertus vakschool (bakkerschool) en andersom. Ook deze kinderen mochten niet ruilen. Voor matching werd hier nooit een kind uitgeloot, de vakscholen zochten altijd naar een pasklare individuele oplossing bij overaanmeldingen. Dankzij matching moesten ook zij ineens loten en dat leidde tot dit soort volstrekt onaanvaardbare uitkomsten. Dit jaar deed deze specifieke groep vakopleidingen niet mee aan de matching, zij moesten zich eerder aanmelden.

Triva

Triva

10-04-2016 om 22:51

bermbrand

Als jouw kind zeven voorkeursscholen had, waarom ben je dan tegen een systeem van vier verschillende grote typen onderwijs met dependanches over de hele stad waarbij je beter stijgingen en dalingen in leerlingpopulatie kunt opvangen?

triva

Ik vind dat een grote inperking van de vrijheid van onderwijs. Je creëert een monopolie van scholen en je kan dan dus niet meer stemmen met de voeten als het aanbod of de kwaliteit van het onderwijs je niet bevalt.

Ik vind het middel dat je voorstelt dus erger dan de kwaal.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-04-2016 om 08:16

te grote keuze?

Het is toch logisch dat er een grote keuze is? In Amsterdam wonen veel meer mensen op een vierkante kilometer dan op veel andere plekken in Nederland. Dus ook meer scholen per vierkante kilometer. En omdat Amsterdam ook qua oppervlakte heel groot is, betekent dit automatisch dat je veel keuze hebt. Scholen samenvoegen en de verschillen wegpoetsen: ik zie niet hoe dat de problemen moet wegnemen; ik zie het niet gebeuren. Ik deel de mening van Bermbrand: je gaat dan echt tornen aan de vrijheid van onderwijs. De onderlinge verschillen tussen scholen (en hun visie op wat goed onderwijs is) is groot. En je ziet dat de verschillen tussen wat kinderen en ouders zoeken ook groot zijn. Waar de een voorkeur heeft voor een grote scholengemeenschap, heeft de ander voorkeur voor categoraal (wat overigens echt niet persé gymnasium moet zijn, kan ieder niveau of soort school zijn).

Juist in een grote stad is veel ruimte voor verschillende scholen. Goed beschouwd is dat fantastisch. Waar elders in het land kinderen geen technasium of bijvoorbeeld Spaans kunnen kiezen (omdat het er gewoon niet is), kan dat in Amsterdam wel. En een sportklas is op fietsafstand vaak ook wel te vinden, of een school met extra aandacht voor kunst en cultuur.

Volgens mij zit het werkelijke probleem in een aantal scholen waar bijna niemand naar toe wil. En die scholen worden door het matching-systeem toch kunstmatig gevuld met leerlingen. En zolang die scholen er zijn, komen er (bijna) geen nieuwe scholen of klassen waar leerlingen wél naar toe willen.

Bal

Bal

11-04-2016 om 08:34

Diversiteit

Diversiteit is ook hier te vinden (kleine stad). Drie scholengemeenschappen voor mavo/havo/vwo en alledrie bieden ze wat anders. Onderling spreken ze dat ook af. Tto, technasium, gymnasium, kunst en cultuur, sport, Spaans, filosofie, hoogbegaafdenprogramma, extra techniek voor mavo, extra Engels, brugklas apart van de bovenbouw, ipadonderwijs, etc. Kwaliteit is van alledrie goed.

En als ik het zo lees, kun je in Amsterdam helemaal niet echt kiezen, want je wordt ergens geplaatst. Een voorkeur voor tien scholen, alleen dat is toch al niet te doen?

Maaike

Maaike

11-04-2016 om 08:47

keuzevrijheid

De vraag is in hoeverre er nu sprake is van keuzevrijheid in type onderwijs. Mag je als harde eis stellen dat je per sé wilt dat je kind op een christelijke school of een Montessorischool komt? Als dat er niet is, is er nu ook geen sprake van vrijheid van onderwijs.

De keuze uit een ruim schoolaanbod is natuurlijk fijn, maar een 'voorkeurslijst' van 12 scholen is absurd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-04-2016 om 08:52

Bal

Misschien was ik niet duidelijk, maar ik beweer dus niet dat je (ondanks die grote keuze) echte keuzevrijheid hebt in Amsterdam. Want dat je die niet hebt, dat is natuurlijk overduidelijk.

Triva

Triva

11-04-2016 om 08:57

nou ja zeg

Waar lezen jullie dat ik geen technasium, categorale gymnasia en Spaans wil? Juist vier grote scholen met dependances is toch voldoende keus. Voor de meeste kinderen is dat al meer dan wat ze nu hebben.

Het gaat het toch niet worden maar schiet dan niet op de onderdelen die ik helemaal niet afkeur. Het gaat om makkelijker wisselen als er opeens veel aanmeldingen zijn voor technasium, gymnasium, vmbot, of juist minder.

Waarom komen jullie zelf niet met ideeën? Er is gewoon al betaald voor die leegstaande scholen en gebouwen dus daar moet je wat mee. Als die opging in een groter geheel kun je veel eenvoudiger schuiven en ja dat gaat een beetje ten koste van de keuzevrijheid maar dat is dan ook het onderdeel van het probleem. Je kunt niet zo verschrikkelijk veel scholen hebben met zoveel openstaande plaatsen per jaar, dat is veel te duur en zo doen andere gemeentes dat ook niet. Je zit gewoon met een vaste hoeveelheid leerkrachten met een vaste baan die je niet zomaar een jaartje thuis laat zitten niks doen als er eens te weinig aanmeldingen zijn en andere leerkrachten (want een andere overkoepelende organisatie) gaan aannemen voor de scholen waar extra veel aanmeldingen zijn en al zou je dat: waar haal je de klaslokalen vandaan? Als je die leerkrachten naar een ander gebouw kunt overhevelen voor een deel is dat opgelost.

Ik vind Amsterdammers gewoon te verwend met al die verschillende scholen. Logisch dat Amsterdam ook niet wil dat er een school bij komt. Het moet anders worden opgelost en daarvoor is mijn idee een oplossing. Wat is die van jullie?

Triva

Verwend ...?

Dat school nummer 10 geen keuze meer is voor mijn kind? Alles is natuurlijk relatief, maar verwend zijn we bepaalt niet in deze loterij.

Triva

Triva

11-04-2016 om 09:35

nou nu stop ik ermee

Amsterdammers zijn verwend in de vele keuzes ja, nergens staat dat ik vind dat jouw kind verwend is of dat leerlingen in Amsterdam verwend zijn met het systeem.

Verder heb ik in deze draad al gezet dat mijn kind er twee jaar geleden zo mogelijk nog beroerder uit kwam dan jouw kind nu. Met mijn kind is het goed gekomen maar daar ben ik twee maanden mee bezig geweest met heel veel stress, onzekerheid en toestanden. Dat gun ik helemaal niemand dus het is mij een raadsel waarom ik dat nog eens moet aanstippen.

Maaike

Maaike

11-04-2016 om 09:37

Triva

Wat jij voorstelt is een beetje het Maastrichtse systeem, al is daar nog minder te kiezen.

Het probleem wat je blijft houden (en waar het m.i. allemaal om draait) is de reputatie van de scholen. Ook in jouw voorstel zal er altijd een uitgesproken voorkeur blijven en scholen die als afvoerputje dienst doen.

Ik suggereerde eerder al postcodebeleid, dan krijg je ook niet die grote volksverhuizing in de stad en worden scholen een afspiegeling van hun wijk. Al kleven daar ook veel nadelen aan hoor.

Je zou ook scholen in voorkeurscategorieen kunnen indelen en dat elk kind uit elke categorie er eentje mag kiezen. Daar gewichten aan hangen. Kies je een school uit categorie 2 dan maak je meer kans op inloting. Nu heb je namelijk de situatie dat bijna alle kinderen dezelfde scholen in hun top 5 hebben staan en dat is zinloos.

Of dat je basischolen koppelt aan VO scholen. Zit je op basisschool A dan ga je altijd naar VO school A1, A2 of A3.

Triva

Triva

11-04-2016 om 09:46

Maaike

Ok, jij gaat serieus in op wat ik opper

Ik begreep dat Maastricht nog maar 1 locatie heeft met een VWO etc. Zoiets zou ik niet willen en lijkt niet eens op wat ik wil. Ik wil zeker keuze tussen vier verschillende soorten onderwijs. Welke dat moeten zijn, daar ga ik niet over, dan zou ik mij eerst moeten verdiepen in wat er nu is.

Wat ik wil is dat ALS je naar het gymnasium wil en kan dat dat dan ook moet. Dat je dan niet in een brugklas komt waar je nog geen klassieke talen krijgt. Dat kan dus best op een school met mavo/havo/vwo zolang het maar echt een gymnasiumklas is. Die vijf scholen mogen van mij gewoon blijven bestaan dan verder maar scholengemeenschappen kunnen wel meer hetzelfde aanbieden zodat er dus makkelijker geschoven kan worden tussen de verschillende niveau's in 1 gebouw maar dan met leerkrachten tussen gebouwen.

Postcode of basisschoolkoppeling, daar ben ik dan weer niet voor. Er zijn altijd vervelende grensgevallen en juist dán beperk je de keus, iets wat Bermbrand niet wil maar wat dus veel verder gaat dan mijn voorstel (wat blijkbaar totaal niet duidelijk is als mensen gaan roepen dat door mijn idee technasium of categorale gymnasia verdwijnen).

PHF

PHF

11-04-2016 om 10:00

Postcodebeleid

40 jaar geleden was hier al een soort postcodebeleid voor de middelbare school.
Wie ten zuiden van de snelweg woonde moest naar school H en wie ten noorden van de snelweg woonde naar school C. En hoewel de ene school als dependance van de andere begon, gedeeltelijk nog dezelfde leraren had, waren de scholen heel verschillend, want er kwamen verschillende kinderen. Sommige kinderen pasten beter op school H maar mochten daar niet naar toe.

Temet

Temet

11-04-2016 om 10:09 Topicstarter

Alsjeblieft geen postcodebeleid!

Wat er ook gebeuren mag, alsjeblieft geen postcodebeleid. Gelukkig is er ook niemand die dat serieus voorstelt in Amsterdam.
Het zou hier vermoedelijk ook niet werken, ik merkte al eerder op dat Zuid enorm is overbedeeld met scholen. Vermoedelijk omdat, toen veel van die scholen werden gesticht, er in Zuid nog wel bouwruimte was en in de toen bestaande andere delen van de stad niet of nauwelijks. Maar hoe dat ook zij, een postcodebeleid zou ertoe leiden dat mensen in Oud Zuid op rozen zitten en de rest van de stad het nakijken heeft.

Meer in het algemeen is het grote probleem inderdaad wat Maaike ook al aanstipt: mensen gaan verhuizen om maar in het werkgebied van "een goede school" te wonen. Waarbij het volgens mij niet zozeer gaat om de vraag of de school daadwerkelijk zo goed is, maar of de school een goede reputatie heeft. Gevolg is- en dat zie je in andere landen ook - dat de huizenprijzen in wijken rond een populaire school stijgen. De segregatie tussen armere en rijkere wijken en armere en rijkere bewoners is nu al een punt van zorg voor veel mensen, er is weinig zo effectief om die segregatie nog een handje vooruit te helpen als een postcodebeleid. Persoonlijk ben ik om die reden mordicus tegen een postcodebeleid voor VO-scholen. Er is nu vziw in Amsterdam wel iets dergelijks voor basisscholen, ik houd mijn hart vast, maar omdat er veel meer basisscholen dan VO-scholen zijn hoop ik dat de effecten meevallen aangezien er ook binnen een bepaald gebied keuze uit redelijk veel scholen is.

Nog even over die matching: vorig jaar zijn kinderen dus geplaatst op scholen die ze niet op hun lijst hadden staan, en kreeg je dus inderdaad het hier gegeven voorbeeld: timmerlui-in-spe op de bakkersschool. Of, wat ik hier op het forum las, een kind dat in een tto-klas was geplaatst terwijl het daarvoor niet gekozen had. Ik vraag me trouwens af wat er dan gebeurt als je weigert de extra ouderbijdrage te voldoen, maar dat terzijde.

Omdat iedere school maar ook ieder extra profiel binnen een school een aparte keuzemogelijkheid op de voorkeurslijst was, en je sowieso niet geplaatst kon worden op een mogelijkheid die je niet had opgegeven, zouden dergelijke onzinplaatsingen dit jaar niet meer voorgekomen moeten zijn.

groeten,

Temet

Bal

Bal

11-04-2016 om 10:10

Trivia

Ben het juist wel met je eens hoor. Mijn verhaal was dat je ook met (maar) drie scholen een heel breed aanbod kunt neerzetten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-04-2016 om 10:18

serieus

Eh Triva, ik ging heel serieus in op wat jij voorstelde. Ik ben het er alleen niet mee eens. Dat kan toch? En wat er dan wel moet gebeuren? Weet je, als het eenvoudig was, dan was het allang bedacht. Eenvoudige oplossingen bestaan niet voor dit complexe probleem. Maar het samenvoegen van allerlei scholen om te komen toch (mega?)grote scholengemeenschappen 'waar alles is'... nee, daar geloof ik persoonlijk niet zo in. Het suggereert namelijk dat het probleem bestaat OMDAT er keuze is. Terwijl het probleem volgens mij is dat vraag en aanbod (al jaren) niet op elkaar zijn afgestemd. Dat er scholen zijn waar (om wat voor reden ook maar) bijna niemand naar toe wil. Zolang die scholen gewoon blijven bestaan (en dankzij matching hun lokalen wel gevuld krijgen), is er onvoldoende ruimte voor nieuwe initiatieven.

Ik fietste vanochtend langs een pleintje met schoolwoningen. Daar zijn ca. 10 klaslokalen waar meerdere basisscholen gebruik van maken. Het is dus zeg maar de dependance van meerdere scholen. Per jaar bekijken de scholen weer hoeveel lokalen ze nodig hebben. Daarmee vangen ze dus de fluctuaties op die er nu eenmaal wel eens zijn.
Zou zoiets ook voor VO werkbaar kunnen zijn? Kent iemand dat soort initiatieven?

Triva

Triva

11-04-2016 om 10:29

IJsvogeltje

Maar hoe los je het probleem dan op met die leegstaande onpopulaire scholen? Amsterdam heeft daarvoor betaald, betaalt daar nu ook voor, en daar is ruimte. Niets doen met die ruimte heeft geen zin en lost het probleem ook niet op. In de binnenstad lokalen bijbouwen gaat ook niet dus dan komt mijn idee met dependances. Geen megagrotescholengemeenschappen want dat past nu juist niet. Geen grotere gebouwen dus maar samenwerken onder 1 dak met verschillende gebouwen. Het idee is dus dat het niet uitmaakt of je, als je eenmaal gekozen hebt voor een systeem, in noord of zuid woont want je krijgt op dezelfde manier les. Als zuid vol zit kun je in ieder geval nog in west en oost of centrum terecht en wie weet na een jaar toch nog in zuid. Je weet in ieder geval dat je naar het schoolsysteem gaat wat het beste bij jou past ook al is er ietsje minder keuze in verschillende soorten maar die keus hebben de meeste kinderen in de rest van het land toch al niet en wat heb je aan keus als er geloot wordt? Helemaal niets.

Overigens doelde ik niet op jou met serieus maar wel dat je blijkbaar niet begreep wat ik bedoelde (technasium en categoraal) maar dat zal dan wel aan mijn uitleg gelegen hebben. Je hebt het nu weer over megagrote scholengemeenschappen, ik bedoelde dus niet in gebouw maar in overkoepeling. Groter zodat er makkelijker geschoven kan worden met leerlingen en leerkrachten maar zodat je zeker bent van gymnasium als je dat wil en zo ook technasium of tto alleen hoogstens in een ander deel van de stad als je uitgeloot wordt.

Angela67

Angela67

11-04-2016 om 10:56

gemeente vs besturen /Triva

de gemeente betaalt wel de huisvesting, maar de schoolbesturen dragen het bedrijfseconomische risico van de exploitatie. Het is dus veel handiger als schoolbesturen om te kunnen cherry picken en niet-populaire scholen op deze manier te blijven vullen. Als de besturen niet zoveel macht hadden was er een hele andere situatie.
Dus we kunnen leuke oplossingen bedenken met z'n allen maar de macht ligt niet bij ouders en ook niet bij gemeente.
Wetswijzigingen zoals bijvoorbeeld een onderwijsplicht ipv een leerplicht zou de balans in macht kunnen helpen veranderen.
Dan volgen daaruit processen die verandering te weeg zullen kunnen brengen.

gr Angela

Maaike

Maaike

11-04-2016 om 10:58

dependances

Dependances van bestaande scholen in een ander deel van de wijk, leiden in de praktijk tot hetzelfde als postcodebeleid. Wie in noord woont moet naar de dependance van populaire school X. Maar je zal zien dat die dependance toch echt niet als hetzelfde wordt gezien. Zie ook verhaal van PHF.

Ik denk daarom ook dat we dit probleem hier niet gaan oplossen.

Hoe zuur ook, je zult moeten accepteren dat er altijd een klein percentage buiten de boot valt. Anders krijg je inderdaad postcodebeleid en aanverwante regelingen en dat leidt ook tot oneerlijkheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.