Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

23-05-2013 om 21:51

Na vmbo-t naar havo? waar lopen we allemaal tegenaan?

Hoi allen,

Onze dochter zit in 2VMBO-T en moet voor aankomend jaar al een (voorlopige, maar toch met consequenties) profiel kiezen.

Waar wij tegenaan lopen:

- ze wil de mogelijkheid doorstromen naar de HAVO open houden.

- Het lijkt alsof school (of wellicht wel alle scholen) doorstromen van VMBO-T naar HAVO niet meer zo zien zitten (liever eerst MBO en daarna evt. HBO).

- Dochter voelt zich niet zo thuis tussen de VMBO-T meiden (laat puberen, verlegen enz). Maar goed, ze moet dat sowieso toch eerst afmaken.

- Dochter heeft hersens genoeg om HAVO te doen, maar..... laat dingen ook snel waaien, is makkelijk. Vandaar ook na brugklas naar VMBO-T.

- HAVO is voor ons helemaal geen must, we zien het wel, hangt ook af van examen resultaten en wensen tegen die tijd. Maar zij (en dus ook wij) willen wel de mogelijkheid om het open te houden.

- Dochter is een meer béta kind (ri. natuur), en daar lijken ook de problemen te liggen met vakkenkeuze. Het lijkt alsof richting eco meer voor de hand ligt (en dat gaat het zeker niet worden).

Wie weet meer, heeft ervaring?

Gr. Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

24-05-2013 om 07:49

Wat is nu precies je probleem? Als je naar de HAVO wilt kunnen: wat zit er dan in de weg?

bibi63

bibi63

24-05-2013 om 09:47

Omdat de sectoren van het VMBO-T en de profielen op de HAVO niet 1 op 1 op elkaar aansluiten. Dat betekent dat als je het 'open' wil laten om de kans te hebben straks naar de HAVO te willen je andere keuzes moet maken in de vakken en sector(en) die je nu moet kiezen voor VMBO 3 dan dat je eigenlijk zou willen doen voor het VMBO_T en daarna de keuze voor een MBO opleiding. In het verleden was het zo, dat áls je de kans wilde hebben door te stromen in ieder geval wiskunde in je pakket moest hebben. Nu moet dat ook, maar de combinaties die je nu wilt maken voor de aankomende sectoren, sluiten dus niet aan op de profielen voor de HAVO.
Gr. Bibi

Nancy

Nancy

24-05-2013 om 15:24

Ik lees mee

Hallo Bibi,

Ik lees mee omdat mijn dochter zorg-VMBO MAVo 1e klas het zo goed doet dat men ons heeft verteld dat als ze wil en haar cijfers zo blijven ze na MAVO 2 ook naar MAVO 3 regulier kan of HAVO 2 regulier. We zijn apetrots, onze dochter wil nl dolgraag studeren.
We hebben nog een heel jaar om erover na te denken maar omdat dochter na de MAVO sowieso naar de HAVO wil en dan HBO moeten wel de juiste stappen genomen worden.
Ik hoop meer op te steken van dit draadje
een goede groet
Nancy

bibi63

bibi63

24-05-2013 om 15:37

Nancy

Wat ik er tot nu toe van opgestoken heb, is dat je meer kansen/mogelijkheden hebt als alfa kind dan als beta kind (die van mij) om door te stromen naar de HAVO. Richting economie (en dus in ieder geval het vak economie) maakt het makkelijker. Dat is in ons geval niet aan de orde. Ondanks dat valt ze binnen 3 sectoren van het VMBO-T, maar dus alleen niet binnen economie. En dat is lastig om HAVO te gaan doen.
Overigens heb ik het algemene beeld dat scholen meer zien in VMBO-T/MBO/HBO dan VMBO-T/HAVO/HBO. Wellicht is dat misschien ook beter, geen idee. Alleen de leerweg wordt een stuk langer (MBO is 4 jaar en HAVO vervolgen maar 2 jaar).
Lastig allemaal, ben benieuwd naar verdere inzichten en ervaring hier op het forum.
Gr. Bibi

Daantje50+

Daantje50+

24-05-2013 om 17:57

Plan van aanpak

Ervaring aanwezig, helaas niet gelukt.
Stap 1: bekijk het overgangsprotocol. Bij ons was de beste overstap die in de onderbouwklassen: een verticale doorstroming met extra werk in de vakantie om het gat in kennis op te vullen. Na de vakantie extra begeleiding in de daltonuren.
HAVO HBO is de kortste weg, het is aan jouw dochter om te kijken of ze haar HAVO hersens ook op HAVO snelheid wil laten draaien, eventueel met een zachte dwingende hand van jou erbij.

MAVO HAVO HBO kan, maar werd ons ook afgeraden. De overgang MAVO HAVO in de bovenbouw is een horizontale overgang en de aansluiting is niet lekker.
MAVO MBO4 sluit beter op elkaar. Ben je na MBO4 het leren zat, dan kan je aan de slag.

Onze dochter haalde op 0,5 punt na de overgangseisen niet vanwege de taalvakken en is nu een goede MAVO leerlinge. Haar vervolgopleiding heeft zowel MBO als HBO in hetzelfde instituut elders in NL.

Ze gaat daar nog navragen of het voordelen heeft om toch voor HAVO 4 te kiezen na MAVO 4. Ze is niet beroerd om te leren, maar de hogere taaleisen voor HAVO zouden wel eens te hoog kunnen zijn.

Enfin, uiteindelijk maakt ze wel de juiste keuze voor haarzelf. Dat vertrouwen heb ik wel in haar.

P

P

24-05-2013 om 19:49

Bibi

MBO4 geeft een veel en veel grotere kans op een baan dan alleen Havo. De kans is gewoon te groot dat ze ergens stranden, of wel op de Havo of wel op het HBO. Als je via MBO4 naar HBO gaat en het werkt niet heb je in ieder geval een beroepsopleiding.

bibi63

bibi63

24-05-2013 om 20:43

Dank!

Dank jullie voor de heldere inzichten! Ik neig steeds meer naar gewoon mbo. Hekel punt voor haar (soc/emo) is na 2 jaar weer een nw school. Maar toch..... Wellicht veel beter. Dank en wordt vervolg.
Gr bibi

Jaren kloppen niet altijd

Oudste heeft tl gedaan, doet nu versneld MBO (dat bestaat ook!) Dat betekent dat ze in 3 jaar MBO 4 doet.
Bij dochter op school beiden ze beide varianten aan. In 3 jaar MBO of in 4 jaar, die keuze wordt pas gemaakt na je 1ste jaar MBO en het advies van de leerkrachten weegt daar zwaar in mee en is eigenlijk doorslaggevend.
Dat is dus 1 jaartje langer dan HAVO.
Hoogstwaarschijnlijk slaagt ze (even afkloppen). Gaat dan naar het HBO en mag 1ste jaar overslaan. Omdat de HBO's waar ze naartoe willen een samenwerkingsverband hebben met de MBO opleiding. Dat kan alleen als je HBO opleiding aansluit op de MBO opleiding die je gevolgd hebt én dat samenwerkingsverband er is.
In totaal is het dus even snel als de HAVO variant.
Oudste was hier zelf de doorslaggevende factor. Ze moest en zou naar het MBO omdat ze al járen zeker weet welke richting ze op wil en meer dan zat had van al die theorievakken waar ze 'toch niks mee doet'.
Haar vriendin heeft HAVO gedaan (zelfde leerjaar ooit begonnen) en had achteraf het verkeerde aansluitende profiel en is na de HAVO nog (hoe heet dat ook alweer?) de volwassenHAVO gaan doen om die vakken erbij te halen en begint dan in de 1ste HBO als oudste in de 2de dus begint.
Niet altijd is dus de HAVO variant 'sneller' je vakken en profielkeuze zijn zeer zeker belangrijk en misschien nog wel meer dat je weet welke richting je op wil. Als je dat nog niet weet lijkt me HAVO beter...dat geeft meer mogelijkheden dan de MBO variant.
groeten albana

bibi63

bibi63

25-05-2013 om 14:40

Dat is nou net het punt albana

Doordat ze juist géén eco kiest, niet die richting uit wil, maar meer richting 'natuur' in de ruime zin van het woord, is het lastig met aansluiting.
Gr. Bibi

'algemeen vormend'

Het is al weer 3 jaar geleden, maar mijn 'indruk' nadat we talloze open dagen hadden bezocht en met allerlei mensen hadden gepraat over wel of niet HAVO of wel of niet MBO was ong. zo:
HAVO is meer geschikt voor als je nog niet weet wat je wil.
HAVO is ook zeer geschikt (misschien zelfs beter) als je iets met economie of natuurkunde/scheikunde wil.
MBO is meer geschikt als je precies weet welke richting je uit wil.
MBO is meer geschikt als je een praktische kant op wil zoals zorg/sociale sector/ict/bouwkunde/mechanica etc.
en daar ook je HBO opleiding in wil doen.
Oudste doet zorg. En als ze de HAVO variant had gekozen had ze niet eerst al 3 jaar beroepservaring opgedaan en niets geleerd over doelgroepen, menselijk lichaam, medicatie,psychologie, sociologie, pedagogiek etc.etc.
Maar wél aardrijkskunde, economie, en weet ik wat dan ook afhankelijk van de richting die ze gekozen had.
Ze mag het eerste jaar HBO overslaan omdat in dat eerste jaar de Havisten en VWO-ers moeten bij-leren wat zij al in plaats van al die algemene vakken heeft geleerd op het MBO. En die beroepservaring doen de Havisten en VWO-ers ook dan pas op.
Oudste is denk ik ook zekerder van haar beroepskeuze na haar MBO opleiding dan ze zou zijn geweest als ze HAVO had gedaan. Ze heeft bij verschillende doelgroepen stage's gedaan, weet ondertussen wát al die HBOstudies voor baan kunnen opleveren.
Voor oudste zijn er tijdens haar MBO verschillende opties qua HBO afgevallen omdat ondanks de leuke opleiding en prachtige wervingsteksten je later in praktijk alleen maar achter je bureau zit te zitten. En dat is beslist niet wat ze wil.
Dat zie ik wel als een groot voordeel van het MBO. Een voordeel waarvan we ons trouwens nog niet bewust waren toen we voor die keuze tussen HAVO en MBO stonden.
Ik denk dus dat MBOers veel bewuster hun HBO keuze maken. Terwijl Havisten en VWO-ers een beetje in het diepe springen....Is het wel wat ze ervan verwachten? En dan misschien de opleiding nog wel....maar levert dat dan de baan op die ze verwachten?
Voor oudste hebben wij een heleboel MBO opleidingen bezocht. Er zijn veel bijna-dezelfde-richtingen. Die weer aansluiten bij bijna-dezelfde-HBO-opleidingen. Wordt daar maar eens wijs uit....Uiteindelijk was de mogelijkheid tot vervolgonderwijs HBO wel doorslaggevend. Dat was al zeker dat ze dat wilde (is nog te jong om al full-time te gaan werken na MBO). Dus hebben we gekozen voor een meer algemene MBO-zorg opleiding die meer opties voor HBO als vervolg heeft dan de bijna-dezelfde die we eerst in gedachten hadden.
De bijna-dezelfde sluit écht zorgHBO opleidingen uit. Je kan dan b.v. geen verpleegkunde meer studeren of Fysiotherapie. De bijna-dezelfde heeft meer creatieve vakken en meer pedagogische vakken en is weer wél geschikter als je b.v. met kinderen zou willen werken of in het onderwijs verder wil. Iets dat oudste beslist niét wil.
Dat zijn lastige 'uitzoekdingen'. Internet bied je daarbij hulp(zoek de HBO opleidingen en kijk met welke MBO 's en welke opleidingen ze bepaalde vrijstellingen verlenen) en open dagen van de MBO's ook.
Voor nu op het VMBO. Kan ze geen extra vakken doen???? Oudste heeft gewoon wiskunde als 'extra vak' erbij gedaan. Zo bleef de optie HAVO óf MBO mogelijk tot haar eindexamen. Vráág daarna want ze bieden dat meestal niet automatisch aan, maar het zou wel moeten kunnen.
groeten albana

En ondertussen....

Lopen wij Hogeschool na Hogeschool af....open dag, meeloopdag, voorlichtingsavond...Pff. Wat een gedoe.
Oudste weet precies welke HBO opleiding, nu alleen nog de leukste, beste, gezelligste, meeste sfeer hebbende, beste mogelijkheden biedende, HBO vinden die ook nog een beetje bereisbaar is qua openbaar vervoer
En ze wil het liefste ook nog dat wij allebei meegaan...Ja ze kan wel alleen, doet dat óók nog er tussendoor, maar wil graag thuis met ons kunnen praten over alle voor en nadelen en dan moeten wij het wel gezien hebben natuurlijk.
We hebben het aantal Hogeschool-kanidaten al gereduceerd tot nog maar 4. Goed hé?
groeten albana

bibi63

bibi63

26-05-2013 om 15:17

Dank albana

Aan jouw uitgebreide info heb ik wat. We gaan verder beramen. Extra vak is inderdaad ook optie, maar ben bang dat zij denkt: 'ben je gek'! Haha.
Maar goed, we neigen steeds meer naar eerst MBO.
Gr. en dank.
Bibi.

Extra vak

Nou dat dacht ik van oudste ook....dat ze dat niet zou willen dat extra vak. Maar dat viel mee. Ze was toen nog enigzins in twijfel, wel of niet HAVO en wel of niet MBO.
En groot voordeel: Dat extra vak bied de mogelijkheid dat als je b.v. zakt voor 1 vak uit jouw richting dan ben je toch geslaagd! Was oudste b.v. gezakt voor biologie (zeer slechte leerkracht waar ze altijd mee overhoop lag) dan had ze in ieder geval nog haar TL diploma. Wel zonder die bio dan en dat was lastig geweest in verband met de richting die ze op wil, maar wél geslaagd.
groeten albana

bibi63

bibi63

29-05-2013 om 21:08

Extra vak

Mentor heeft het ook even gehad over extra vak: handenarbeid (iets uit kunstvakken geloof ik). Dat past natuurlijk wel weer in haar straatje.... én wellicht dat dat voor haar te pruimen is als extra vak we gaan er even over doorstomen. Ik was inderdaad vergeten dat dat (los van evt. doorstroom naar HAVO) een extra uitweg biedt bij een te laag eindexemancijfer voor een ander vak.
Dank.
Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.