Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Koolmees

Koolmees

08-09-2013 om 20:13

Mooie hartekreet van een ouder van een groep 3 kind

Ik zag dit stukje tekst via een retweet van OOl en ik vind het zo herkenbaar. Vooral het stukje: 'Ik realiseer me hoeveel vrijheid ik heb in vergelijking met mijn mannetje van zes.'
http://tinyurl.com/ov86bua
Tussen mijn oudste en mijn jongsten zit tien jaar. Ik heb dus vergelijkingsmateriaal. Het is echt verbluffend hoeveel meer er van kinderen in groep 3 verwacht wordt.
Toen mijn oudste naar groep 3 ging, was het heel bijzonder, ze kon namelijk al een beetje lezen. Samen met een ander meisje uit haar klas, was ze de enige. Nu is dat zeer normaal. Als je helemaal nog niets kunt lezen, loop je eigenlijk al een beetje achter. Zo ook met werkhouding, schrijven, motoriek en rekenvaardigheden.
Zou het een keer ophouden, zal er een keer een beweging de andere kant op komen? Of blijven we in de toekomst steeds jonger, steeds maar meer van onze kinderen verwachten?

Fiorucci

Fiorucci

08-09-2013 om 21:57

Ik las het ook, en ben het er zo mee eens. Ik hoop dat er een beweging de andere kant op komt.

Deze kreet had van mij kunnen zijn

Hear hear, dus. En maar kleuterverlengen aan de andere kant. Alsof die kleuters falen... Al sje de eisen steeds opschroeft, krijg je toch vanzelf steeds meer uitval.

Dalarna

Dalarna

09-09-2013 om 09:02

tja

Beetje dubbel gevoel heb ik erover maar ik geloof niet dat ze anderhalf uur lezen in groep 3 en ook een uur achter elkaar rekenen betekent niet dat ze een uur stil werken, daar zit de uitleg in en een kwartiertje werken volgens mij.

-Flupke-

-Flupke-

10-09-2013 om 13:55

tja....

nederland wordt steeds slimmer...
Al die kindjes zijn natuurlijk naar de speelzaal van de LOI geweest!

ik herken het niet wat betreft school

....maar ik woon dan ook niet in veeleisend A'dam-Zuid ofzo. Ik ken binnen de vriendenkring wel een aantal kinderen die al kunnen lezen voor ze naar groep 3 gaan, maar dat was bij mij en mijn man vroeger ook zo (gewoon slim, zelf geleerd of van ouder broertje/zusje die schooltje speelt). De reacties van de ouders zijn daarin ook juist verschillend, van: "kijk eens wat leuk" tot "ojee, hoe moet dat over een jaar in groep 3?" Mijn kinderen zijn beide flink voor met rekenen, maar die zijn daarin echt een uitzondering op school. We hebben het niet speciaal aangemoedigd, ze leren het vanzelf met lego en gezelschapsspelletjes.

Ik zie het wel op ander vlak van zwemles, sporten muziekles enzo. Mensen elkaar aanpraten dat het zo fijn is dat de kinderen met 6 jaar A, B en C hebben want dan kan er weer een clubje bij. De buurvrouw zei laatst nog: met vioolles moet je wel al met 4 of 5 jaar beginnen, als je je kind een conservatoriumcarrière gunt(!) Of iemand anders, die met trots vertelde dat haar dochter veel teveel kinderen in haar netwerk had om uit te nodigen op haar kinderfeestje....zucht. Met 8 jaar heb je toch nog geen nétwerk?!
En vergeet de ouders zelf niet; ik kan me niet herinneren dat mijn ouders vroeger al 'moesten' sporten in de sportschool, en betekenisvol vrijwilligerswerk deden, en 10 uur per week hielpen op school, zelf groente verbouwden omdat dat zo zinvol is en dat alles naast een baan van 4 dagen in de week.

Tis wel nogal de cultuur tegenwoordig, van veel presenteren en interessant zijn en alles. Je kunt ook overspannen raken van leuke dingen moeten, denk ik dan. Ik word er zelf soms ook een beetje moedeloos van. Zonet weer.... kijk je naar een leuk taartenbakprogramma (GBBO), zit daar weer zo'n jong ding die al vanaf de middelbare school taarten bakt voor het goede doel. Als puber was ik nooit zo nobel geloof ik... en ik kon ook nog geen taarten bakken.

Sorry, wel off-topic dit.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

11-09-2013 om 09:22

Dubbel

Tja, ik vind het dubbel. ik heb het vergelijkingsmateriaal niet, alleen maar met mezelf bijna 30 jaar geleden (en ja dat was anders). Maar ik zit hier wel met een kind in groep 3 wat al meer dan een half jaar aan het hakken en plakken is en nu dus al behoorlijk leest (let wel: uit zichzelf!, een kind waarvan me begin januari vorig jaar, toen ze pfeiffer kreeg, verteld werd dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat ze al aan alle leervoorwaarden voor groep 3 voldeed, een kind wat in het weekend me de oren van de kop zeurt omdat het meer schrijfletters wil leren schrijven, om maar een voorbeeld te geven. Dus ja, ik snap het commentaar en ik ben het er deels mee eens (want ook nog al die clubjes, speelafspraakjes enzovoorts),en ik zie ook alle vakken die ze er nog naast hebben (engels, soort van biologie, verkeer enz.) maar ik zie hier ook een kind wat gewoon leerhonger heeft en wat ik echt niet tegenhoud. Dus ik ben ook heel blij met alle uitdaging die ze krijgt (me soms afvragend of het genoeg zal zijn, aangezien we hier helaas ervaring in de familie hebben met de consequenties van onvoldoende uitdaging en het niet hebben leren leren.) Maar dat blijft (thuis) zoeken en vooral aansluiten bij wat het kind zelf wil. (En gelukkig speelt ze ook nog heel graag met van alles!)

Sneeuwitje

Sneeuwitje

Sneeuwwitje

Hier ook kinders die al vlot lazen voordat ze naar groep 3 gingen (dochter las AVI4 in de vakantie tussen groep 2 en 3). Ik ben dus ook blij dat er wat extra uitdaging werd aangeboden en ze mocht van ons ieder interessant boek uit de bieb lezen dat ze wilde. Maar dat wil niet zeggen dat de lat dan maar meteen voor álle groepe-ers omhoog moet. Ik vind het zeer onwenselijk dat kinderen nu moeten gaan kleuterverlengen (= blijven zitten!) omdat ze nog te weinig letters kennen of "te laat interesse in letters hebben gekregen". In groep 3 leer je letters en leer je lezen. Dat verbeter je niet door in groep 2 de lat alvast maar omhoog te gooien.

te laat interesse en kleuterverlenging?

Ja maar, is dat niet hetzelfde als dat het kind nog speels is en nog een jaartje bij de kleuters blijft? Het lijkt me ook niet dat je een (relatief jong) kind een dienst bewijst om hem in groep 3 te doen als hij nog geen werkhouding heeft. Volgens mij is de kleuterklas er wel voor bedoeld om kinderen klaar te stomen voor groep 3. Het is sowieso raar dat dat kleuterverlengen als zitten blijven wordt gezien door de overheid.

Oudste is in november jarig en is wel op zijn 5e naar groep 3 gegaan, maar eigenlijk was hij ook nog niet toe aan 'werken'. Cognitief was hij alleen wel alláng de kleuters voorbij, de thema's die ze daar bespreken vond hij ook niet zo interessant meer; voor hem zou geschiedenis, verkeer, biologie en dergelijke in een speelse onderwijsvorm wel wat zijn. Lezen en rekenen leert hij wel tussen neus en lippen door erbij Hij zit nu al in groep 5/6 en klaagt nog steeds dat hem het spelen bij de kleuters veel beter bevalt, en is nu 7. Is ook nog steeds heel speels, en zal uit zichzelf bijvoorbeeld nog geen boek lezen, wat zo langzamerhand wel wordt verwacht als je in groep 5/6 zit. Van de kinderen waar hij graag mee speelt gaan er een aantal nu pas naar groep 3.

Misschien moet groep 3 wel wat speelser? Niet zozeer dat het prestatieniveau in groep 3 omlaag gaat, maar dat de kinderen hun werkjes (nu lezen en tellen enzo) meer in kleuterverband doen, ofzo. Hier in de buurt is een school waar niet groep 1/2, maar 2/3 zijn gecombineerd. Ik denk dat kinderen tegenwoordig toch een stuk anders zijn dan 30 jaar geleden (logisch, samenleving is ook veranderd) en toch al meer in aanraking komen met lezen enzo door games en internet. (je moet toch 'start' herkennen om een spelletje op te starten bijvoorbeeld

mamahippie

Ja, dat komt wel op hetzelfde neer als een kind dat nog speels is en daarom "nog lekker een jaartje bij de kleuters blijft". Als je de lat voor groep 3 hoger gaat leggen, terwijl de kinderen. op ,zich niet wezenlijk veranderd zijn, dan krijg je dus automatisch kinderen die "nog geen goede werkhouding hebben" (op de lagere school moesten ze die gaan aanleren in de eerste klas, nu moeten ze die blijkbaar al hebben voor ze naar groep 3 gaan), of die "nog te speels zijn". Ik denk niet dat je kinderen hiermee helpt. Scholen zouden er goed aan doen om blijven zitten in de kleuterklas eens niet meer zo te verbloemen of te verzachten met termen als "nog een jaartje lekker bij de kleuters blijven" cq "nog een jaartje bij deze juf blijven", "wat langer doorkleuteren", "nog even lekker speels laten zijn", enz.

*bella*

*bella*

17-09-2013 om 12:37

veel teveel moeten

Ik vind dat kinderen echt veel te veel moeten, en veel te weinig mogen. Naar álle kanten uit, naar beneden, naar boven, naar links en naar rechts. Waarom mag je als ouder niet verzuchten dat je kind van 8 teveel contacten heeft? Ik zou het geen netwerk noemen misschien, en trots ben ik er al zeker nooit over geweest dat dochter (ja ook met 8) echt moest kiezen wie wel en wie niet bij feestjes. Ik stond er dubbel in, want voor dochter is het zeer zeker een stukje moeten, van zichzelf dan. Van de andere kant is het ook gewoon haar eigen keuze, om met veel verschillende kinderen bevriend te willen zijn. Zoon, die altijd aan de andere kant heeft gestaan op sociaal gebied, ervaart net zo goed de druk van de hele cultuur dat het 'moet' dat je veel vrienden hebt of iig erg sociaal bent. Heb je het moeilijk met sociale contacten dan is er die strenge meetlat. Ik persoonlijk vind die misschien nog wel strenger en meedogenlozer dan een leer-meetlat. Kinderen moeten op élk gebied presteren, maar natuurlijk weer zeker niet teveel. Wat mij betreft laten we kinderen eens wat meer met rust, er wordt wel heel veel naar ze gekeken. (testen en toetsen moeten mi ingezet worden om te kijken naar wat kinderen nodig hebben, niet om ze te beoordelen.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.