Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeten de scholen open blijven


Juffie

'Prioriteit ligt uiteraard bij de examenklassen. Ik hoop dat ik ze morgen al aan het werk kan zetten'

Hier in de regio zou vandaag het derde schoolexamen starten. De toets van vandaag gaat in ieder geval niet door, maar hopelijk kunnen ze de rest van de week wel toetsen. Als dit allemaal moet worden ingehaald tussen 6 april en het eindexamen, wordt het heel krap.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 06:34

6 April?

Oh ja, de dag waarvan we ons wijsmaken dat de scholen weer open gaan. Dat gaat zeker niet gebeuren.

In zekere zin is de zomervakantie net begonnen.

@nnemoon

@nnemoon

16-03-2020 om 06:40

Leren op afstand

Leren op afstand klinkt allemaal heel leuk, maar zoon heeft normaal gesproken 12 uur praktijk in de week. Hij heeft al 10 weken gemist in verband met zijn gebroken been. Hij doet er alles aan om die achterstand in te halen. Hij zit in de 3e van het vmbo en opdrachten worden al afgerond in verband met het examen volgend jaar. Ik ben bang dat door deze schoolsluiting tijd te kort ontstaat zodat alles maar een beetje afgeraffeld gaat worden.

Oh ja het leuke aan het mailtje van school. Man en ik werken gewoon door omdat wij tot die vitale beroepen horen. Zoon is welkom voor opvang op school. Haha hij is 15 en zit in de bovenbouw. 😉

'Oh ja, de dag waarvan we ons wijsmaken dat de scholen weer open gaan. Dat gaat zeker niet gebeuren.'

De maatregelen zijn alleen bedoeld om de verspreiding van het virus langzamer te laten plaatsvinden (zoals gisteren in Nieuwsuur al werd gezegd: het virus is wél erg besmettelijk maar niet erg dodelijk). Dus over 3 weken kun je, stap voor stap, weer wat sectoren vrij geven. Te starten met de scholen, als het onderzoek in Noord-Brabant verloopt zoals de regering verwacht.

Opvang

Hmm, op onze vo-school al de eerste aanmelding voor opvang van een vijftienjarige met ouders met vitale beroepen.

skik

@nnemoon

@nnemoon

16-03-2020 om 07:02

Skik

Dat meen je niet? Ik vond het juist heel grappig omdat het natuurlijk een brief is voor kinderen van de hele school. Maar zijn er echt ouders die hun kind in de bovenbouw hiervoor opgeven? Ik zal het straks even aan mijn zoon van 15 voorstellen.

Yep

Ik snap dat je je afvraagt wat je met je puber aanmoet als je als ouders allebei moet werken en nog extra hard ook omdat je rechtstreeks met de coronacrisis te maken hebt, maar ik denk dat je kind naar school sturen geen hoge ogen zal gooien bij betreffende puber.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 07:12

Sydney

Het zal eerst nog veel erger worden. Reken erop dat je op termijn helemaal niet meer je huis uit mag. We hadden gisteren 8 doden, Italië bijna 400 op een dag. Dat gaat hier ook kan komen en dan komen er veel verdergaande maatregelen.

Laten we het er maar op houden dat wij hierover van mening verschillen.

Tihama

Tihama

16-03-2020 om 08:00

Helaas

Ad heeft gelijk. Elke 16 dagen vertienvoudiging betekent alleen maar dat we nu 3 weken achterlopen op Italië. Zo werken exponenten nu eenmaal.

Nu 8 doden op 1 dag is over 16 dagen 80 en dan zullen we met een beetje geluk het eerste verschil gaan zien.
Zodat het over 32 dagen hopelijk geen 800 op een dag is.

6 april is alleen maar bedoeld om de klap te verzachten.
Het enige wat we kunnen doen is keihard meewerken aan alle isolatie. Daarmee kunnen we de effecten beperken.

En nee. Dit is niet om paniek te zaaien. In het YouTube filmpje van 3Blue1Brown


https://youtu.be/Kas0tIxDvrg zegt hij het goed: De enige angst die je moet hebben is voor het gebrek aan angst.

Als je namelijk door gebrek aan angst dit niet serieus genoeg neemt, dan gaat het echt fout.

Het hoopvolle is het filmpje van the WashingtonPost: https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/

Afstand houden helpt echt

Pluk

Pluk

16-03-2020 om 08:26

6 april

Dit duurt echt lange dan 6 april, maar ik verwacht zeker dat voor de eindexamenkandidaten een oplossing wordt gevonden. Bijvoorbeeld mondelingen via Skype. Hier zat onze eindexamenkandidaat midden in de toetsweek, nog maar 1 schriftelijk en 2 mondelingen te gaan. Dat is te overzien.

Voor de eindexamens kun je denken aan meerdere lokalen en ver uit elkaar zitten.

Zelf heb ik wel hoop dat deze maatregelen over een week of 2 zichtbaar wordt in minder nieuwe ernstig zieken (testen dus). Dat betekent dat de piramide van onbekende minder erstig zieken ook lager wordt.

Pluk

Pluk

16-03-2020 om 08:29

Timing

Weet iemand hoe wij nu zitten in het proces vergeleken met Italië? Na hoeveel dagen/ ernstig zieken zijn ze in noord-italie in lockdown gegaan en zijn wij relatief eerder of later?

Schoolexamen/toetsweek voorlopig afgelast

'Hier zat onze eindexamenkandidaat midden in de toetsweek, nog maar 1 schriftelijk en 2 mondelingen te gaan. Dat is te overzien.'

Hier net een mail dat de toetsweek voor eindexamenleerlingen (die vandaag zou starten) in ieder geval deze week niet door gaat. De school verwacht dat het Centraal Examen wel gewoon doorgaat.
We wachten het maar af.

Pluk

Een econoom (ben even kwijt welke) zei dat de gevolgen in Italië en Spanje veel groter zijn dan hier, omdat in die landen jongvolwassenen vaker/langer bij hun ouders blijven wonen. Zeker na de crisis in 2008 zijn daar veel jongelui weer thuis gaan wonen omdat ze geen inkomsten hadden.

Tihama

Tihama

16-03-2020 om 09:22

Pluk

Jouw vraag: we lopen ongeveer 4 weken achter op Italië.

Wat echt interessant is, is het verschil tussen de steden Lodi en Bergamo. Lodi ging op 23 feb in lockdown. Bergamo op 8 maart. Het verschil in ontwikkeling zie je hier: https://twitter.com/donmoyn/status/1239239417715396609?s=21

Chrono

Chrono

16-03-2020 om 09:25

Triest

En dan te bedenken dat, in het kader van "flatten the curve" er heel veel bereikt had kunnen worden door terugkerende Italiëgangers 2 weken quarantaine op te leggen. Maar dat vond men onnodig.

Tihama

Tihama

16-03-2020 om 09:37

Plaatje

In dat plaatje zie je wat er gebeurt als je direct in lockdown gaat bij de eerste mensen. Dat deed Lodi. Die lijken nu, 3 weken na start een beetje af te vlakken.
Bergamo heeft gewacht tot er 1000 mensen waren en is toen pas in lockdown gegaan.
Nederland had gisteren 1000 mensen en is nu een beetje gaan reageren.
Bergamo is een rijke stad met heel goede gezondheidzorg. Daar liggen nu de lichamen opgestapeld in kerken omdat er geen capaciteit is voor begrafenissen.
Het is dus niet zo dat Bergamo een slechtere gezondheidszorg heeft.

Mijn motto is: bereid je voor op het ergste en hoop op het beste.
Mijn hoop is nu dat er cruciale verschillen zijn tussen Italië en Nederland. De huidige aanwijzingen zijn dat ibuprofen een negatief effect heeft en dat Italië vaker ibuprofen gebruikt dan Nederland.

Dit plaatje toont ook overduidelijk aan waarom we op 6 april niet klaar zijn. Als dan pas het afvlakken kan beginnen, en je stopt, dan komt er een verdere stijging.
Je moet, net als bij antibiotica en een ontsteking doorgaan dat je bijna terug bent op 0. Anders zorgen de bestaande besmetten voor een nieuwe opleving.

Pluk

Pluk

16-03-2020 om 09:50

2 weken dus

Dan zou je het verschil moeten gaan zien in de Nederlandse curve. Ik denk alleen dat we in de tussentijd wel even steil omhoog gaan...

Tihama

Tihama

16-03-2020 om 10:10

Lock down

Ik vrees van niet, Pluk.

Wij zijn nog niet in lock down. Hier wordt nog teveel gepolderd. Er mag nog teveel. Wij zullen (met een beetje geluk) lijken op plaatje nr. 3 van de Washingtonpost: driekwart doet braaf, 1 kwart doet wat ie altijd deed. https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/

En dan gaan we nog steeds door de grens van de beschikbare zorg.

Dus pas als onze regering verstandig genoeg is om het leger in te zetten en een complete lockdown te doen, kunnen we echt verschil maken.

Over die terugkeerders: een zakelijke relatie van mij werkt als ingenieur bij een groot technisch bedrijf. Hij keerde terug van wintersport in de krokus. ZIjn bedrijf verordonneerde toen al dat alle terugkerende collega's 2 weken in quarantaine moesten. Zijn vrouw is lerares. Zij vroeg aan haar baas wat zij moest doen. Oh, kom maar gewoon.

Mijn bescheiden mening: in het ene geval werkten er managers die de abstracte uitleg van 3Blue1Brown begrepen en daarom de impact konden inschatten.


https://www.youtube.com/watch?v=Kas0tIxDvrg.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 10:21

Tihama

Ik stond net op mijn dak in de verwachting dat het verkeer in de omgeving een stuk minder zou zijn, maar dat viel nog flink tegen. Ik vrees dat er nog teveel mensen zijn die uit puberale opstandigheid de adviezen negeren.

Was er hier op het forum niet iemand die reghelmatig haar dochters voor kleine boodschapjes naar de supermarkt wilde sturen? Mijn jongste zegt tegen zijn vrindjes dat ze echt binnen moeten blijven.

Ik voorzie nog wel een paar volgende stadia in de lockdown.

Kinderen

Hier in de straat spelen alle basisschoolkinderen nu buiten ...

'Was er hier op het forum niet iemand die reghelmatig haar dochters voor kleine boodschapjes naar de supermarkt wilde sturen?'

Tja, het is dat of hamsteren.

'Mijn jongste zegt tegen zijn vrindjes dat ze echt binnen moeten blijven.'

Dan heeft jouw jongste het niet begrepen. Er is geen lockdown in Nederland. Je mag gewoon naar buiten, als je maar afstand houdt.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 10:50

Sydney

"Tja, het is dat of hamsteren."

Het scheelt al een stuk als je je boodschappentochten beperkt tot 1 of 2 keer per week, of indien mogelijk, tot bezorgdiensten.

"Dan heeft jouw jongste het niet begrepen. Er is geen lockdown in Nederland. Je mag gewoon naar buiten, als je maar afstand houdt."

Dat is waar, maar een 10 jarige gaat echt geen 2 meter afstand tot zijn virendjes houden.

@nnemoon

@nnemoon

16-03-2020 om 11:23

Een vraagje voor Ad

Ik lees met belangstelling de dingen die je schrijft. Ik geef ook toe dat je op veel punten gelijk hebt. Wat mij wel verbaasd is dat jouw kinderen "gewoon" thuis blijven en nu ik goed begrijp ook niet naar buiten gaan. Hoe lang wil je dat volhouden? Begrijp me niet verkeerd ik bedoel er niks mee maar mijn zoon wordt gillend gek als hij niet naar buiten kan. Gaan ze echt niet even naar buiten?

"Ik vrees dat er nog teveel mensen zijn die uit puberale opstandigheid de adviezen negeren."

Of die mensen gaan naar school om het afstandsonderwijs te fixen, in de zorg werken, bij de energieleverancier en het drinkwaterbedrijf, bij de politie en de brandweer, naar hun werk om er voor te zorgen dat internet blijft draaien en er betalingsverkeer mogelijk blijft, noem maar op. Dat zijn er al met al heel wat.

Ik neem aan dat jij in je bunker niet genoeg water hebt om je gezin een maand of langer van drink- en waswater kan voorzien, je zonnepanelen niet voldoende zijn om alles in huis te laten draaien (zeker niet zonder dat het hele electranetwerk blijft draaien), dat je je realiseert dat de bezorgdiensten alleen nog langskomen als jij elektronisch kunt betalen...

Die mensen die naar hun werk gaan doen dat zodat jij in je bunker kan blijven. In plaats ze te beschuldigen van puberale opstandigheid zou ik ze maar op m'n blote knietjes bedanken.

Zwaai effe naar ze vanaf je dak.

skik

Bas

Bas

16-03-2020 om 11:30

Wel hamsteren

Hamsteren lijkt me juist wel zinvol.
Iedereen iedere dag naar de winkel zorgt toch voor hartstikke veel besmettingsgevaar?
Uiteraard met enige mate.
Al snap ik heel goed dat mensen doorslaan, houvast en zelf wat actie kunnen ondernemen geeft natuurlijk gevoel van meer regie.
(ja, afstand houden is ook een middel dat je kunt inzetten maar eerder een passief middel terwijl veel mensen graag in actie komen)

Boodschappen bestellen is nu juist lastiger geworden helaas.

Flavia

Flavia

16-03-2020 om 11:40

Bas

Hamsteren met grote hoeveelheden zoals je nu ziet is niet zinvol.
De logistieke keten kan dit niet handelen en lege schappen leiden tot maatschappelijke onrust die niet nodig is want de magazijnen staan echt vol en de fabrieken draaien gewoon.

Onze fabrieken in China en Italie liggen niet stil, ze draaien ook niet op halve kracht maar volle bak en goederen worden gewoon getransporteerd. Wel zijn er speciale maatregelen voor het betreden van de locaties maar dat is het dan ook.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 11:43

skik

"Of die mensen gaan naar school om het afstandsonderwijs te fixen, in de zorg werken, bij de energieleverancier en het drinkwaterbedrijf"

Dat geldt natuurlijk niet voor de mensen die de boel draaiend moeten houden, dus de rest van de tirade negeer ik maar even.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 11:45

Annemoon

Ik heb denk ik gewoon een gezin met huismusjes. Contact via digitale middelen en games vinden ze blijkbaar al voldoende.

De oudste wil in gewone omstandigheden al nooit naar buiten. De jongste ook niet zo vaak.

We gaan er wel af en toe op uit. Al was het maar een ritje maken in de auto,

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 11:51

skik II

"Ik neem aan dat jij in je bunker niet genoeg water hebt om je gezin een maand of langer van drink- en waswater kan voorzien,"

Het is meer een kasteel dan een bunker. Ik heb bijna oneindig veel water tot mijn beschikking (slotgracht) en de middelen om te filteren en ontsmetten (OK, overreactie).

"je zonnepanelen niet voldoende zijn om alles in huis te laten draaien (zeker niet zonder dat het hele electranetwerk blijft draaien)"

Alles niet, maar de essentiele zaken wel. Daarnaast heb ik nog een aggregaat (yep overreactie)

", dat je je realiseert dat de bezorgdiensten alleen nog langskomen als jij elektronisch kunt betalen..."

Die bezorgdiensten zijn leuk maar niet noodzakelijk. Voorraad zat voor een jaar. (inderdaad ook een overreactie)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.