Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeten de scholen open blijven


Bijzonder

'Om 17.00 uur zullen ministers Arie Slob (Onderwijs) en Bruno Bruins (Volksgezondheid) de extra maatregelen toelichten. Rutte is hier niet bij aanwezig'

Misschien wil Rutte duidelijk maken dat hij hier niet achter staat? Dat het geen regeringsbesluit is op grond van de adviezen van deskundigen, maar een keuze op grond van de commotie?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2020 om 17:02

Tja

Ze zijn gek geworden/gemaakt.
Ik vraag me af of ons bedrijfsrestaurant open is. Is ook een soort horeca.

Nou

'Eindexamenleerlingen krijgen in de loop van de week meer informatie ... '
Maar morgenochtend is het eerste schoolexamen al.

Pluk

Pluk

15-03-2020 om 17:48

Hier ook Sydney

Komende dagen gaan de schoolexamens niet door. Morgen horen we meer,

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 18:10

Precies volgens planning

Toen we twee weken geleden de kinderen (en onszelf) ziekmeldden, verwachten we dat de scholen binnen twee weken dicht zouden gaan.

Dat is precies uitgekomen (spannend!). Mijn werk schakelt over op telewerken, dat van mijn partner ook. We hebben de nodige extra spullen gekocht om nog comfortabeler te kunnen telewerken. Voorraad geregeld, dus we zijn er klaar voor.

Dat had ik toch behoorlijk goed ingeschat.
Ik ben in vorm, blijkbaar

De jongens zitten boven samen 'Contagion' te kijken. (aanrader, profetische film uit 2011 over een grieppandemie)

Zus

Zus

15-03-2020 om 18:19

jeetje Ad

Is het wel verstandig je kinderen hiernaar te laten kijken? Zeker nu het zo’n beetje echt gaande is.

Chrono

Chrono

15-03-2020 om 18:22

Letter for the king

Letter for the king komt binnenkort op Netflix. Lijkt me voor kinderen iets leuker.

kijktip

Outbreak
The Flu
The Cassandra Crossing
Infection
Virus
The Bay
Derranged
Carriers
The Last Days
Ponty Pool
The Zombies Are Coming
28 Days Later
Dawn of Dead
Rabid
World War Z
Postapocolypse
The Last Man on Earth

Zo kom je de komende weken wel door.

skik

Andrea

Andrea

15-03-2020 om 18:23

Vast

een grapje van Ad. Zijn jongste is er ook nog eens te jong voor. Niets voor Ad.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-03-2020 om 18:34

Beste Ad,

Hoe heb jij eigenlijk je smetvrees en hypochondrie opgelopen?

Rode krullenbol

mirreke

mirreke

15-03-2020 om 18:40

Gewoon volgende verkiezingen hoor RK

Met je misbruik maken van een noodsituatie...

Enfin scholen gaan dicht, wat ik al dacht...

mirreke

mirreke

15-03-2020 om 18:46

Welnee, rutte heeft het gewoon erg druk nu

Met overleggen en regelen, waarschijnlijk met Europa en Duitsland en België.

Niet gek gemaakt, maar met argumenten, door de artsen!, overtuigd.

Prima zo.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 18:47

Aangeboren denk ik.
Mijn moeder was ook behoorlijk fobisch.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 18:49

Contagion

We hebben er zelf al naar gekeken, en het leek me wel te doen. Onze kinderen zijn niet zo gevoelig. Het is best een realistische weergave van ene pandemie, dus het is goed voor ze om te zien. Dit is nou eenmaal de wereld waarin ze leven.

Als ik tegenwoordig bij m'n oudste op de kamer kom zit ie soms te kijken naar kamerdebatten. Dat is wel bijzonder.

Vraagje

Wat vinden jullie? Scholen gaan dicht, maar ik als assistente in het onderwijs moet leerlingen opvangen. Nu komen mijn 20 collegas's morgen allemaal werken. Ik zit in dubio, wil ik wel gaan? Ik heb een moeder thuis zitten die zwak is. Maar tegenover mijn collega's kan ik het ook niet maken....wat vinden jullie?

Lastig

Je moeder woont bij je thuis?

Extra hygiëne maatregelen en afstand houden dan?

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 18:58

Kikki

Is een moeilijke keus.
Twee verantwoordelijkheden.

Mensen zijn rare wezens

'Zondag heeft het kabinet bekendgemaakt dat de kinderopgang, horeca en sportclubs dichtgaan vanwege het coronavirus. Daarop besloten veel mensen alsnog de horecagelegenheden te bezoeken.'

Van nu.nl

Andrea

Andrea

15-03-2020 om 19:08

@mirreke

#103 niet overtuigd. Geen nieuwe wetenschappelijke inzichten, maar niet mogelijk om ze open te houden. Handig, dan kunnen ze sneller weer open. Er wordt onderzoek gedaan.

Nee

Mijn moeder woont niet bij mij.
Maar ik ga er wel iedere dag heen. Op school kan ik eigenlijk weinig doen, want ik ben geen leerkracht, maar wel ga ik risico nemen.

Niet met argumenten

Er wordt niet voor niets onderzoek gedaan naar de verspreiding door kinderen in Noord-Brabant. Dat zou niet nodig zijn als de 'argumenten' wetenschappelijk onderbouwd waren. De regering verwacht dat uit het onderzoek blijkt dat de scholen daarna gewoon weer open kunnen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-03-2020 om 19:52

Stompzinnige aktie

Net mail van de basisschool van jongste:
Alle kinderen van ouders met beroepen van de lijst die best lang blijkt🤔 gaan wél naar school. De rest krijgt thuisonderwijs.
In de praktijk zijn dus nog steeds een paar volle lokalen terwijl de rest thuis wat aanrommelt en met het komende mooie weer in de speeltuinen, hertenkampen etc rondhangt.
Ik vind het een stomme aktie!!

Voor het VO is het veel logischer. Voor de examenklassen wordt het geregeld en de rest werkt thuis met Magister.

bicyclette

bicyclette

15-03-2020 om 19:55

Dendy

"Alle kinderen van ouders met beroepen van de lijst die best lang blijkt🤔 gaan wél naar school."

Volgens mij is de lijn dat zij RECHT hebben op opvang. Zeker niet de PLICHT om fysiek naar school te gaan.

bicyclette

bicyclette

15-03-2020 om 20:01

aanvulling

Dit staat op nos.nl:

Alleen als beide ouders cruciale beroepen hebben, mogen kinderen naar opvanglocaties worden gebracht. Het is de bedoeling dat mensen hun kinderen thuis opvangen, nu de scholen en kinderdagverblijven dichtgaan, laat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport desgevraagd weten.

Werknemers in bepaalde beroepsgroepen, zoals de zorg, het onderwijs en het openbaar vervoer, kunnen hun kinderen laten opvangen bij scholen en opvanglocaties, zodat zij aan het werk kunnen. Maar volgens het ministerie is dit alleen bedoeld als beide ouders zo'n baan hebben. De opvang op scholen en kinderdagverblijven is echt een noodmaatregel, zegt het ministerie, dus als een van de ouders niet in een vitale sector werkt of als er op een andere manier opvang geregeld kan worden, dan is het de bedoeling dat ouders zelf de opvang verzorgen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-03-2020 om 20:30

Bicyclette

Toevallig is in onze regio het stukje zorg en voedselketen sterk vertegenwoordigd.

Straks lopen er door nl heel veel kleine potentiële besmettinkjes rond😁
Want die blijven heus niet binnen. Er komt beter weer aan, dus lekker naar buiten, dat is gezond.
Gezellig samen in de speeltuin. Of met opa en oma naar het Hertenkamp of dierentuin.
Binnen blijven gaat niet gebeuren. Ook niet met wat taakjes van school. Want drie weken is verrekte lang. Zeker als buiten de zon schijnt.

Ik heb ze liever allemaal een groot deel van de dag binnen schoolhekken.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 20:43

Sydney

"Misschien wil Rutte duidelijk maken dat hij hier niet achter staat? Dat het geen regeringsbesluit is op grond van de adviezen van deskundigen, maar een keuze op grond van de commotie?"

Misschien hebben ze hem wel afgezet? Zit ie vastgebonden aan een paal in de kelder van het binnenhof...?

tsjor

tsjor

15-03-2020 om 21:58 Topicstarter

Begrijpend lezen

Dendy: 'Alle kinderen van ouders met beroepen van de lijst die best lang blijkt🤔 gaan wél naar school. De rest krijgt thuisonderwijs.
In de praktijk zijn dus nog steeds een paar volle lokalen terwijl de rest thuis wat aanrommelt en met het komende mooie weer in de speeltuinen, hertenkampen etc rondhangt.
Ik vind het een stomme aktie!!'
Het probleem is begrijpend lezen. Maar als overheid moet je er rekening mee houden dat mensen dat niet doen. Dus heel helder communiceren. Vandaar dat die lijst een gedrocht is.
Nog zo'n onduidelijkheid: tot en met 6 april? Bruins herhaalde het een paar keer. Logischer zou zijn: tot 6 april. 6 april is een maandag.
Ik snap dat het allemaal haastwerk is en onder druk gemaakt moet worden. Maar helderheid en eenvoud is zo belangrijk.

Tsjor

Niet vrij

Ik moet als OOP'er morgen gewoon de hele dag naar school. De leerlingen komen in kleine groepjes hun kluisjes leeghalen zodat ze hun boeken hebben om thuis te kunnen werken. En verder moet het management een hele hoop regelen. Vol aan de bak dus! Had me verheugd op vrije tijd om te roeien maar de roeiclub is ook dicht.

skik

Juffie

Juffie

15-03-2020 om 23:13

Ook naar school

Wij gaan verder aan de slag met het leren op afstand. Het zou kunnen dat er wat leerlingen moeten worden opgevangen, maar ik verwacht geen leerlingen uit de bovenbouw. Prioriteit ligt uiteraard bij de examenklassen. Ik hoop dat ik ze morgen al aan het werk kan zetten. Ik heb in het weekend al wat digitaal lesmateriaal gemaakt. Voor alle zzp-ers, ondernemers en werknemers in veel branches is het keihard nu. Het is een voorrecht om te kunnen werken.

Wat ik trouwens nog mis in de discussie tot nu toe zijn de kinderen met een lastige thuissituatie, voor wie de school een veilige plek is. Die zitten ook opgesloten thuis, in plaats van dat ze in ieder geval vrij buiten kunnen spelen. Daarvoor is het sluiten van de scholen heel verdrietig...

Juffie

Klopt, een paar kinderen (pubers) aan wie ik lesgeef zou ik echt gunnen om naar school te mogen komen, omdat het thuis alles behalve leuk is. Morgen gaan we aan de slag met het voorbereiden van lessen op afstand. We gaan het zien.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.