Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-03-2009 om 12:22

Moet school verplicht bso regelen?

Vorige week had ik een gesprek op een basisschool waar mijn zoon volgend jaar waarschijnlijk heen gaat. De directeur vertelde mij dat de school niet verplicht was om BSO te regelen, maar dat het voldoende is om een contract aan te gaan met een organisatie die BSO regelt. Hij vertelde er ook bij dat er een lange wachtlijst bij die organisatie is.

Nou heb ik mijn zoon al een hele tijd ingeschreven staan dus dat zal wel loslopen, maar ik was in de veronderstelling dat de school wettelijk verplicht is om de BSO te regelen.

Wie weet hoe het zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

03-03-2009 om 12:38

De directeur

heeft gelijk....Scholen moeten het aanbieden....dat doet hij, door je te verwijzen naar de organisatie die de BSO regelt...en daar mag je het zelf mee regelen.

Directeur heeft gelijk

Een school moet de gelegenheid voor BSO bieden, maar hoeft dit niet voor de ouders te regelen. Dit blijft je eigen verantwoordelijkheid als ouder. Je moet dus zelf je kind inschrijven.
De school heeft aan zijn wettelijke verplichting voldaan door een contract aan te gaan met een BSO, waardoor dus het vervoer van school naar de BSO geregeld is.
n@nny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-03-2009 om 12:51

Maar er is geen bso

Maar er is dus feitelijk geen BSO, want er is een lange wachtlijst. De directeur verwijst dus naar iets wat niet (in voldoende mate) aangeboden wordt.
Mag hij daarmee wegkomen?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-03-2009 om 13:01

Idd

Er is helemaal geen plek op die BSO, de directeur weet dat maar het interesseert hem verder niet. Lijkt me toch wel erg makkelijk....

Guinevere

Guinevere

03-03-2009 om 13:29

Tja

Noem mij eens een BSO waar wél plek is dan? Ook als de school (op school bv) zelf BSO aanbiedt zal je dit probleem hebben: vol is vol. En wat had je dan gewild dat de directeur zei?
Hier is de BSO op de meeste dagen (behalve woens en vrijdag) ook vol. Er verschijnen dus regelmatig briefjes op het prikbord waarin om oppasouders wordt verzocht.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-03-2009 om 13:41

Wat ik had gewild

Als scholen verplicht zijn opvang te regelen, dan moeten ze dat gewoon doen.

Maar de vraag is dus of ze dat idd verplicht zijn, of dat een contract afsluiten met een organisatie die de opvang vanwege wachtlijsten ook niet kan regelen voldoende is.

Dat het op andere plaatsen niet goed geregeld is lijkt me trouwens niet echt een argument om het hier ook maar niet te doen.

Minet

Minet

03-03-2009 om 14:45

Hoe zit het nu echt

http://www.schoolenopvang.nl/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=6&Itemid=16

Hier lees je er alles over.
Groetjes, Minet

Medeplichtige ouders

"Als scholen verplicht zijn opvang te regelen, dan moeten ze dat gewoon doen."
Ja, dat moeten ze doen. Er is wel een probleempje en dat is dat dat in overleg moet met de ouders (raadpleging) en de MR. Je zou moeten nagaan hoe dat overleg is verlopen. Als er is ingestemd met uitbesteden en de consequentie van wachtlijsten, dan ben je uitgepraat, totdat je de ouders en de MR zover krijgt om bij de school een nieuwe inspanning los te peuteren.
Door de 'medenzeggenschapconstructie' is het lastig om te bepalen of er sprake kan zijn van individuele opeisbaarheid van opvang. De site waar Minet naar verwijst, suggereert dat die opeisbaarheid er niet is, maar helemaal onafhankelijk is die site niet (zie de aftiteling).
Een school die zich er makkelijk van af maakt (dat de BSO een wachtlijst heeft is niet ons probleem) zou wel eens de kous op de kop kunnen krijgen van de rechter. Die wetswijziging is er niet voor niets natuurlijk en eigenlijk had de kamer daarbij wel degelijk voor ogen dat er op school door school opvang georganiseerd zou worden, ook al zou het maar voor één leerling zijn.
Maar goed, dan moet je dus bij de rechter BSO gaan eisen. Misschien moet het daar wel eens van komen, maar in dat geval sta je toch sterker als je dat met meer ouders doet. Zijn er meer ouders op jouw school met dat probleem? Spreek de MR aan. Vraag hoe de besluiten over BSO zijn genomen. Vraag wat er op dit moment wordt ondernomen als oplossing voor de wachtlijsten in de BSO.
Als men duimen zit te draaien, dan doet men niet genoeg naar mijn idee.
Groet,
Miriam Lavell

groene specht

groene specht

03-03-2009 om 15:50

Helaas

Helaas heb je weinig rechten. De school is verplicht om een afspraak te maken met een kinderopvangorgansiatie, maar is niet verplicht via hen opvang te garanderen.
Dus kun je de school helemaal nergens op aanspreken, en de kinderopvangorganisatie ook niet. Als een opvangorganisatie er geen brood in ziet (omdat er bv maar 7 kinderen klant worden) dan gaat het allemaal niet door. Of er zijn enorme wachtlijsten, met name voor de dinsdag en donderdag. Kinderopvangorganisaties zijn commercieel werkende instellingen, die zorgen er echt wel voor dat de meer klanten hebben dan kindplaatsen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-03-2009 om 16:27

Medezeggenschap

Ik zal eens navragen bij ouders die nu al kinderen op die school hebben of ze geraadpleegd zijn over de BSO.

Het valt me op dat veel ouders (ook in dit draadje) zich neerleggen bij het feit dat er geen plek op de BSO is. Misschien doe ik dat straks ook wel hoor, als ik een paar keer mijn hoofd gestoten heb, maar op voorhand word ik toch wat strijdlustig van de gemakzucht van de schooldirecteur.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-03-2009 om 16:36

Van de site van minet

"Wanneer een kinderopvangondernemer (tijdelijk) geen plek heeft op de buitenschoolse opvang op de gewenste dagen, worden kinderen op een wachtlijst geplaatst. In dat geval ligt het voor de hand dat de school in overleg met de ouders beziet of er (tijdelijk) andere mogelijkheden zijn voor aansluiting met buitenschoolse opvang, bijvoorbeeld bij een andere kinderopvangondernemer of via een gastouder. De school moet tot het uiterste gaan, maar kan niet gedwongen om iets te doen wat gewoon niet kan."

De vraag is dan natuurlijk wat we moeten verstaan onder 'tot het uiterste gaan'. Met zo'n begrip wordt het wel lastig om een discussie over verantwoordelijkheden te voeren.

Precies

"De vraag is dan natuurlijk wat we moeten verstaan onder \'tot het uiterste gaan\'."
Inderdaad. Het antwoord op dat soort vragen moet uiteindelijk van de rechter komen. Ik zou uit de wet niet zomaar begrijpen dat er altijd op stel en sprong opvang is, maar wel dat een tekort aan opvang niet langer dan een maand of twee drie duurt. Vooral ook dat de school verantwoordelijk is voor het ontplooien van initiatieven om het probleem op te lossen. De BSO organisatie hoeft niks te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.