Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zuchtje

zuchtje

02-03-2013 om 12:14

Moeizame cognitieve ontwikkeling 7 jarige

Op het rapport van mijn zoon staat dat zijn "cognitieve ontwikkeling moeizaam verloopt".

Is dat eufimistisch voor "hij leert slecht" of "is niet slim"?

Heb volgende week gesprek, dus hoor dan ook wel maar vraag me af hoeverre ik me zorgen moet maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-03-2013 om 12:37

Wat een rare zin

Het is een vreemde zin, en hij kan inderdaad van alles betekenen. Het komt op mij over alsof de leerkracht het idee heeft dat je kind minder goed presteert dan verwacht. Bij een minder intelligent kind zeg je niet dat het 'moeizaam verloopt' als de cijfers in overeenstemming zijn met wat het kan, lijkt me. Hoe zijn de cijfers op het rapport?

Onduidelijk

zijn "cognitieve ontwikkeling moeizaam verloopt".

Een zin die helemaal niet op een rapport hoeft te staan omdat het onduidelijk is en alleen maar verwarring schept. Heeft je zoon moeite met de lesstof, is er op een bepaald gebied een achterstand? Kan hij het wel maar heeft veel herhaling nodig? Hoe zag zijn rapport er verder qua resultaten ( cijfers, citoscores ) uit? Ik zou me geen zorgen maken, iedere leerling is anders en zelfs "niet zo slim" zou mij niets zeggen.
Zelf heb ik een slim kind dat ook moeite heeft met bepaalde vakken en ook niet altijd makkelijk leert.
Intelligentie en resultaten kloppen lang niet altijd.
Je zoons cognitieve ontwikkeling verloopt moeizaam, dat kan. Wat is de oorzaak en waarbij is misschien extra hulp nodig is interessanter.

zuchtje

zuchtje

02-03-2013 om 14:49

Loopt voor en achter

Mijn zoon heeft een achterstand met rekenen, maar loopt weer voor met lezen, zowel technisch als begrijpend.
Zijn cito's hoor ik pas volgende week, maar vorige keer A voor lezen, B voor spelling dacht ik en C voor rekenen (of heb je altijd 4 cito onderdelen? , dan mis ik nog een lettertje).
Vorig jaar had hij een D voor rekenen, dus ik vind dat het juist goed gaat: hij gaat toch vooruit?

Er is een vermoeden van dyscalculi, en hij krijgt extra ondersteuning voor rekenen. Wellicht is zn cito score nu weer gezakt en valt het juf tegen ondanks de ondersteuning en rept ze daarom van moeizame ontwikkeling....

Maar goed, met een C en D voor rekenenen valt hij niet onder de norm bij dyscalculi van 3 keer een E en kan hij wellicht ook 'gewoon' een slechte rekenaar zijn? Of is dat vreemd als zn technisch en begrijpend lezen ruim een jaar voor ligt (E5) en A scores geeft?

Raar

Raar om zoiets op het rapport te zetten, te meer omdat de kinderen dit zelf ook lezen. Wat cijfers betreft lijkt met het niet alarmerend. Ik zou het gesprek maar afwachten.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-03-2013 om 22:24

Hmm

Zou het niet betekenen dat kind opvallend meer moeite moet doen om de stof zich eigen te maken?
Ik vind het niet een heel gekke zin, het kan best zijn dat de leerkracht ziet dat het moeite kost maar dat hij door hard werken of zoiets toch goede resultaten haalt. Of dat ze zien aankomen dat het zoveel moeite kost dat het tempo van de klas niet kan worden bijgehouden en dat ze aanpassingen in het werk gaan doen voor hem. Minder maken, alleen de antwoorden opschrijven, op een kopie werken in plaats van in én een boek én een schrift.
Zoiets zou ik verwachten na zo'n zin.

Rosa van der Zanden

Slechte rekenaar

Ik vind zijn scores van de vorige keer ook niet alarmerend. En ja, het kan, een C/D voor rekenen en een A voor lezen. En misschien is je zoon inderdaad geen ster in rekenen, maar dat hoeft niet direct "zorgelijk" te zijn. Eerst maar eens zien waar hij precies op rekengebied problemen mee heeft. Hij krijgt al extra ondersteuning via school, oefen je zelf ook met hem?
Toch maar eerst het gesprek afwachten wat de juf nu precies zorgelijk vindt.

zuchtje

zuchtje

06-03-2013 om 18:23

Is dit mogelijk dyscalculi?

Juf inmiddels gesproken. Ondanks extra aandacht op school en dagelijks oefenen thuis is zijn cito voor rekenen weer gezakt naar een D. Zo jammer na al dat harde werken....

Opmerkelijk is wel dat hij voor alle andere onderdelen een A heeft. Lezen een van de beste van de klas.

Heb allemaal vragen, die ik volgende week aan IB ga stellen. Juf stelde voor daar mee te gaan praten.
Zou dit dyscalculi kunnen zijn en moeten we dat laten onderzoeken? Of scoort hij daar dan weer niet slecht genoeg voor (nog nooit een E gehad).

Zoon werkt zich de blubber met een D als restulaat, heeft het dan nog wel zin om zo hard te blijven door oefenen thuis of moeten we gewoon accepteren dat er niet meer in zit?

En wat zijn de prognoses met een D voor rekenenen in de toekomst? Ik loop erg op de zaken vooruit, maar hij zal nooit rekenen kunnen laten vallen en dan zal dit dus nog jaaaaaaren een issue zijn: keihard oefenen en nog steeds niet voldoende. Niet echt florisant idee, of motiverend voor zoon.

Zuchtje.

Prognose

Je kan nog helemaal geen prognose doen bij een 7 jarige. Hij zit nog minstens 5 jaar op de basisschool, ik zou nog helemaal niet nadenken over een prognose. Je kind ontwikkelt zich op allerlei fronten en doet het verder prima op school. Wel een beetje positief blijven, met doemdenken help je hem al helemaal niet.
Natuurlijk heeft oefenen zin, of je zoon nou dyscalculi heeft of niet, extra hulp is altijd goed.
Misschien moet er op een andere manier geoefend worden. Gaat je zoon wel eens alleen een boodschap doen, alles alleen regelen met wisselgeld? Houd hij van spelletjes? Yatzee, monopoly en andere spellen waarbij getallen op een leuke manier voorbij komen.
Misschien is er op school nog een andere rekenmethode die beter bij hem aansluit?
Niet piekeren over de toekomst, oplossingen zoeken, samen met de ib`er voor het heden. Eerst zijn D voor rekenen naar een keurige C zien te krijgen, dat is een mooi streven. Lukt dat niet dan is er alles aan gedaan toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.