Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeite met natuurkunde

Mijn dochter heeft nu in VWO5 problemen met natuurkunde en eigenlijk ook wel met wiskunde. Tot en met VWO4 deed ze alles op haar slofjes, maar nu gaat het een stuk moeilijker.
Nu kan ik haar wel helpen met natuur- en wiskunde, maar om haar een werkhouding aan te leren waar ze wat aan heeft op de universiteit wil ik dat ze zelfstandig kan oefenen.
Dus heb ik de examenbundels natuurkunde en wiskunde aangeschaft. Maar wat een teleurstelling, deze bundels zijn gemakkelijker dan de vragen op haar toetsen, "hier leer ik niets van!" klaagde ze.
Ook ondekte ze, nadat ze haar toets natuurkunde had ingekeken, dat ze niet altijd begrijpt welke formule ze moet toepassen omdat de vragen wat cryptischer zijn omschreven dan in de examenbundels.

Natuurlijk ga ik naar het tienminutengesprek met desbetreffende lerearen, maar heeft iemand een tip, een site, een boek, waarmee natuurkunde-opgaven goed kunnen worden geoefend met behulp van zelfstudie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Prioriteiten stellen

Je wil nu twee dingen: dat je dochter haar natuurkunde ophaalt en dat ze een universiteitwaardige werkhouding aanleert. Ik zou kiezen om eerst haar natuurkunde op peil te krijgen, met jouw hulp of op een andere manier. Die werkhouding, daar kan ze later aan gaan werken, of met de vakken die haar wat makkelijker afgaan.

skik

Moedermop....

'Maar wat een teleurstelling, de examenbundels zijn gemakkelijker dan de vragen op haar toetsen'

Dam kan ze het centraal eindexamen in ieder geval met vertrouwen tegemoet zien!! Dat is natuurlijk ook wel een fijne gedacht....nu er alleen nog achter zien te komen wat er voor disconnect is tussen jouw dochter & de vragen die haar natuurkunde docent bedenkt...

Ingrid

kastanjet

kastanjet

13-04-2013 om 07:23

Samengevat

Ken je de Samengevat natuurkunde? Hierin wordt de theorie van de examenonderwerpen erg uitgebreid besproken. Samen met de Examenbundel zou dat een goede voorbereiding oo het examen moeten zijn.

Auwereel

Auwereel

13-04-2013 om 11:22 Topicstarter

Besteld!

Ha, dat is een mooie tip, Samengevat. Ik heb de bundels voor wiskunde b en natuurkunde besteld.
Mijn dochter vindt met name de natuurkundeleraar erg warrig en het natuurkundeboek dat ze gebruikt is kennelijk niet voldoende.
Nu moet ik er nog wat meer bovenop gaan zitten dat ze er goed mee gaat oefenen, want het valt ook niet mee er opeens voor te moeten werken terwijl het je al die jaren aan kwam waaien. Maar er stevig voor moeten werken is ook een goede voorbereiding op de universiteit waar ze naar toe wil, daar moet je ook hard werken.
Wat dat betreft komt de "meer moeite ermee krijgen" nog op tijd.

Heks

Heks

13-04-2013 om 22:42

You tube

Hier een dochter met hetzelfde verhaal; met prachtige cijfers tot 5 gym en toen haar eerste onvoldoende ooit voor inderdaad Natuurkunde. Zij heeft een slechte leraar en ondanks diverse gesprekken ben je daar niet zomaar vanaf. Zij had ook het probleem dat de oefenstof makkelijker was dan de toetsen. Zij heeft nu een aantal (krappe) voldoendes gehaald door Natuurkunde lessen te kijken op You Tube. Er is een goede enthousiaste leraar die daar de lessen in filmpjes van 10-15 minuten op heeft gezet. Dochterlief is nu op stap, dus ik kan niet precies vertellen waar het te vinden is. Ik zou het morgen rond lunchtijd voor je kunnen vragen

Jillian

Jillian

14-04-2013 om 20:53

Moedermop

Op sommige scholen zijn de schooltoetsen expres moeilijker dan het centraal schriftelijk. Misschien op deze school ook?
Ik zou overigens aan de leraar vragen of deze tips heeft voor oefen materiaal. Vaak vinden leraren het fijn als een leerling daar naar vraagt en willen ze de leerling graag wat tips geven.

Marjolein

Marjolein

20-04-2013 om 16:35

Lol heks

Ik vond dat echt een eyeopener dat er uitlegfilmpjes op youtube staan over natuurkunde. Geweldige tip van Heks. Dus ik ga dat enthousiast vertellen aan mijn pubers.
Reactie: Ja, duh... natuurlijk staan er filmpjes met uitleg op youtube, die kijken we ook vaak op school.
Ok, het is weer duidelijk, ik loop achter....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.