Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

moeilijke kinderen in de klas - weer een gesprek?

Een paar weken terug had ik hier al een draadje over problemen in de klas die worden veroorzaakt door een aantal kinderen in de klas, die zich niet weten te gedragen. Daarover zijn gesprekken geweest met de leerkrachten en directeur. Directeur wist er op dat moment nog niet zoveel van af, behalve dan dat hij wel eens een van de stoute jongens aan zijn bureau kreeg.

Nu zijn we weer een aantal weken verder: de ene juf zit overspannen thuis, de andere heeft het werk overgenomen. Het leek rustiger geworden te zijn in de klas (de juffen zaten niet bepaald op een lijn), maar nu krijg ik weer het gevoel dat de juf de situatie niet in de hand heeft. Van mijn zoon hoor ik dat de lastige kinderen nu structureel een half uur of een uur moeten nablijven, maar dat die straf niks helpt. Het gaat voornamelijk om dezelfde kinderen (4 in het totaal, soms 'slepen' ze andere kinderen mee) die schreeuwen in de klas, door de juf heen praten, brutale dingen zeggen, zoals commentaar geven op de juf als ze iets uitlegt. Een kind scheldt de juf uit voor vanalles wat met K*T begint, en wordt dus ook bijna elke dag voor de hele dag de klas uit gestuurd. Soms loopt hij dan weg van school, soms werkt hij in de gang of een ander lokaal. Een ander kind doet regelmatig rare dingen om aandacht te trekken, zoals midden in de klas een breakdansje doen, of opeens gaan staan en hardop een mop vertellen (terwijl iedereen stil zit te werken, of als de juf wat uitlegt).

Soms werken kinderen in groepjes op de gang, maar zoon wil dat pertinent niet, want daar kun je dan echt niet werken, zegt hij. Ik heb inderdaad twee keer gezien dat er kinderen op de gang over de vloer aan het stoeien/vechten waren tijdens het 'schoolwerk'. Zelf heb ik laatst op school geholpen met knutselen, en het viel me op hoe slecht toch zeker de helft van de kinderen luisteren en ongemotiveerd zijn. Er waren best veel kinderen bij die vroegen of ze niet wat anders konden doen (stripje lezen) want ze vonden het knutselen niet leuk. Alsof het normaal gesproken een optie is dat je een donaldduckje pakt als je geen zin hebt in je werk, op die toon, zeg maar.
Verder blijken er met de sinterklaassurprises geen geheimen meer te zijn wie wie heeft, omdat een jongen van bijna iedereen de lootjes heeft afgepakt en door de klas heeft geschreeuwd wie wie heeft. Inclusief commentaar op de wensen die er op de lijstjes staan.

Toch maar weer eens gaan praten met de juf en/of directeur? Met de ouders van de betreffende kinderen wordt wel (wekelijks) gepraat, dus er is nu wel een soort van actie ondernomen. Ik vraag me alleen een beetje af op welke termijn dat effect gaat hebben en hoe lang je daar op zou moeten wachten.


Rafelkap

Rafelkap

04-12-2013 om 10:47

briefje

Als jouw kind er last van hebt zou ik allereerst hem supporten. Leren wat hij kan doen als er x gebeurt.
Natuurlijk kunnen ze je niet op een briefje meegeven wanneer en of dingen effect hebben, het is geen wiskunde. Het is een kwestie van uitproberen en in deze tijd van het jaar zit dat al helemaal niet mee. Nu met de sinterklaasdrukte en straks de kerst zijn veel kinderen extra opgewonden, dat versterkt het vervelende gedrag, in elke klas. Wisseling van leerkracht helpt ook niet mee, maar je kan gerust je zorgen over dat jouw kind last heeft van de drukte bespreken lijkt mij. Heb het dan niet teveel over 'die anderen', maar over jouw kind.

carootje

carootje

05-12-2013 om 09:02

Bizar!

Sorry maar ik vind dit gedrag echt eeeeeh.... heel vreemd (om het netjes te houden)! Vreemd ook dat school hier niets aan kan doen, het gaat om normaal onderwijs neem ik aan?

Nou ja, heb weinig ervaring, kinderen zitten in groep 2 en 4 en ik neem aan dat dit om hogere groepen gaat, maar ik zou serieuze stappen ondernemen (toch maar andere school?)

Wienig zinvolle bijdrage van mij, alleen even laten weten dat ik lichtelijk gechoqueerd ben...

troelahoep

troelahoep

05-12-2013 om 10:04 Topicstarter

carootje

Dat vind ik dus ook, maar er zijn vreemd genoeg tamelijk veel mensen op school die het niet zo vreemd vinden. Of het niet zo erg vinden, of denken dat je zoiets ook eens meegemaakt moet hebben. Of wel dezelfde mening hebben, maar geen stappen ondernemen omdat ze het zo'n gedoe vinden, van school veranderen. Wat het docententeam betreft heb ik het idee dat ze het gewoon niet helemaal aan kunnen enerzijds en er zijn wat oudgediende leerkrachten die er zeg maar aan 'gewend' zijn en hun normen zo'n beetje hebben bijgesteld.

Mijn man had en heeft ook nu nog een beetje een houding van "zolang de kinderen het goed doen op school en het naar hun zin hebben vind ik het niet zo erg. Als de middelbare school maar goed is". Maarja, hij komt ook niet zoveel op school, dus geeft ook toe dat hij het niet zo goed kan beoordelen. Ik heb meer het idee dat mijn zoon nog standhoudt omdat hij goed intelligent is en zelf een hekel heeft aan kinderen die het erg bont maken. Hij haalt het VWO-niveau toch wel. Het gaat trouwens om groep 5/6 (mijn zoon zit in groep 5). In de kleuterklassen speelde dit nog niet uiteraard. Mijn jongste zit nu in groep 1/2 met een heel goede juf, maar van sommige kinderen kan ik nu al bijna voorspellen welke er gaan ontsporen over een paar jaar.

Maar ik moet zeggen dat ik aan het einde van groep 3, nu dus 1,5 jaar geleden ook wel eens tamelijk gechoqueerd thuis kwam, nadat ik een keer had geholpen met knutselen in de klas. Toen was de 'moppentapper' ook al actief en was het ook al een heksenketel. Niet echt brutale kinderen nog, maar wel veel drukte en geschreeuw. Dat was natuurlijk wel op een moment dat er iets bijzonders te doen was (namelijk het knutselen), maar toch. En het is ook niet altijd zo'n bende, maar nu worden er dus dagelijks kinderen de klas uit gestuurd vanwege ordeverstoring.

Tot nu toe zijn we nog veranderd omdat onze kinderen het op zich wel naar hun zin hebben op deze school. Een voordeel is wel weer dat er heel weinig gepest wordt op school, en het is verder wel gezellig. Oudste wil eigenlijk ook niet naar een andere school. Maar goed, hij weet niet beter, denk ik dan. Hier heeft hij maar 3 kinderen waar hij mee afspreekt en verder is er ook niet veel aansluiting met andere kinderen. Hij houdt wat dat betreft erg vast aan vriendjes van vóór school, van het kdv.

Ik hoor steeds meer negatieve verhalen van vorige jaren; bijvoorbeeld over het schoolkamp dat afgelopen jaar niet doorging, omdat er teveel kinderen waren die niet mee mochten van hun ouders. De redenen waren geld (veel armoede op school), wantrouwen naar andere kinderen (vorig jaar zijn er bijvoorbeeld 4 kinderen van school verwijderd wegens ernstig wangedrag) en er waren ook kinderen die geen zin hadden, en dus gewoon niet hoefden van hun ouders?! Dat is toch jammer?

Nu zijn we wel op zoek naar een andere school. Poe, ik vind het wel lastig, want de kinderen zullen het niet leuk vinden. En het is natuurlijk best een grote stap.

Rafelkap

Rafelkap

05-12-2013 om 10:38

oei

Oei, als er weinig vertrouwen is in de docenten zou ik het ook elders zoeken. 'Moeilijke' kinderen zijn er overal, maar het scheelt wel wie er voor de klas staat.
Hier heeft een overstap (naar groep 5) heel goed uitgepakt, al gauw nieuwe vriendjes.
Drie goede vrienden zijn prima (best veel), volgens mij worden kinderen op deze leeftijd minder allemansvriend.

Pick your battles

Je zoon heeft het naar zijn zin op school, hij heeft er vriendjes, hij laat zich niet beïnvloeden en gaat toch wel naar het VWO, de school is gezellig en er wordt niet gepest.

Ik denk dat je er teveel boven op zit en te veel je eigen conclusies trekt. Bij helpen met knutselen op school ben ik ook die clowntjes in de klassen tegengekomen, vermoeiend maar verder heb ik er geen last van. Op iedere school tref je ook wel eens 2 jongens rollenbollend aan in de gang. Dat er nu gepraat wordt over vorige jaren ( wangedrag, mislukt kamp) is ook maar geklets van ouders onderling. Gaat de huidige groep 8 ook niet op kamp? Hoe kan het een gezellige school zonder pesten zijn en krijg ik toch de indruk van jou dat er teveel armoedige, slecht opgevoede kinderen op zitten? Armoede kunnen de kinderen niets aan doen, dat is al triest genoeg. Ze opvoeden kan je ook niet, de leerkracht kan hoogstens met de ouders praten en in het ergste geval kan school kinderen van school verwijderen.

Ik kan me vinden in de menig van je man:
"Mijn man had en heeft ook nu nog een beetje een houding van "zolang de kinderen het goed doen op school en het naar hun zin hebben vind ik het niet zo erg. Als de middelbare school maar goed is""
Als je je daar niet in kunt vinden dan zorgen dat je kinderen na deze kerstvakantie op een andere school zitten.
Als je de mening van je man kunt delen kan je beter wat afstand nemen van school, wat loslaten. Pas als je kinderen zelf ernstig te lijden hebben door de situatie aan de bel trekken.

troelahoep

troelahoep

06-12-2013 om 10:48 Topicstarter

wil40

misschien heb je gelijk. Maar ik ben toch echt bang dat het onderwijs echt te lijden heeft onder dit soort toestanden. Ik vind het niet erg dat er arme gezinnen op school zijn (integendeel), maar het aandeel is wel (te) groot. Ondanks dat het wel gezellig is, trekt het wel problemen aan. Net als een achterstandswijk waar het op zich best gezellig kan zijn.

We kijken het dit jaar nog aan. Die problemen van afgelopen jaren die ik heb genoemd is niet alleen maar geklets van ouders onderling. Natuurlijk wordt er over gekletst, maar het is wel echt gebeurd. Vorig jaar kwam er politie op school vanwege een kind dat door het lint was gegaan. Er blijkt in de afgelopen jaren met enige regelmaat gedonder te zijn in de hoogste klassen. Wie garandeert mij dat over 1 of 2 jaar mijn zoon niet in een klas zit die 4 leerkrachten in een jaar verslijt? (De eerste zit nu al overspannen thuis, en het gaat pas om groep 5/6.) Of dat projecten/excursies/schoolkampen/schoolreisjes niet kunnen doorgaan omdat ouders het niet kunnen betalen of niet meewillen als begeleiding vanwege de slecht opgevoede kinderen?

niet mee eens

Tja ik lees het en ben het er toch niet mee eens voor mijn eigen kinderen. Vind het prima dat anderen er zo over denken maar zelf wil ik de best mogelijke situatie voor mijn eigen kinderen. Vooral kleine kinderen hebben nog geen referentiekader dus alles wat er daar op school gebeurt vinden veel kinderen prima omdat ze gewoon niet beter weten. Ze weten gewoon nog niet hoe het anders kan. Ondertussen kunnen ze er wel last van hebben maar op een andere manier dan jullie denken. Bijvoorbeeld geen aandacht voor zichzelf opeisen omdat ze toch wel weten dat dat geen zin heeft. Niet uit de verf komen in de klas omdat die rol al opgeeist is door andere veel mondiger kinderen. Kortom ze functioneren een beetje in de marge van de klas met een of twee lotgenoten. Vanaf jongs af aan leren ze dat als je een grote bek hebt dat je dan aandacht krijgt. Ook leren ze hoe je met elkaar omgaat (door ruzie, schreeuwen of de lolbroek uithangen en af en toe te schelden tegen volwassenen waarvan ze zien dat die machteloos zijn). Dit is wat de kinderen leren in deze situatie. Veel ouders denken dat kinderen op school alleen taal en rekenen leren. Dit is een enorme fout. Ze leren echt allemaal wel lezen en rekenen op een bepaald niveau (zeker de slimme kinderen) maar uiteindelijk leren ze nog het meest over hoe de wereld in elkaar zit op de lagere school. Denk je eens in dat zo'n situatie jouw werkomgeving is. Zou je zelf niet knettergek worden van je collega's met zo'n heksenketel op de werkvloer?!! Ik heb er dus zelf voor gekozen om mijn dochter naar een andere school te doen en pas toen ze twee weken zat kwamen alle verhalen hoe erg ze het eigenlijk had gevonden. Van een slim teruggetrokken,stil, verlegen meisje werd ze een grappig levendig genietend nog steeds slimmer wordend lekker grietje (al na twee maanden was het verschil niet te geloven!). Ze is me nog steeds dankbaar dat ik haar van die school afgehaald heb en ze was pas 8.

Dalarna

Dalarna

06-12-2013 om 12:21

Het probleem is

waar ga je naar toe? Hier een behoorlijk witte school, de kinderen met een kleurtje zijn zeker voor de helft ook van ouders zonder problemen etc maar wel heel erg veel toestanden en wisselingen van leerkrachten en slechte leerkrachten, toestanden en weet ik veel. Over pesten heb ik het nog niet eens.

Ik zou nog tekenen voor een schoolreisje wat niet door gaat omdat veel ouders het niet kunnen betalen als er niet gepest zou worden op school!

Schoolresultaten?

Mamahippie, wat mij triggert is jouw opmerking dat de schoolresultaten lijden onder de toestanden op school.

Waar ik benieuwd naar ben: heb je enig zicht op de schoolresultaten van deze school? Scoren ze vergelijkbaar met andere scholen in dezelfde (sociale) wijken? Slechter of juist beter?

troelahoep

troelahoep

06-12-2013 om 15:07 Topicstarter

schoolresultaten

...overigens had ik het over de kwaliteit van onderwijs, en heb ik niet de schoolresultaten genoemd. Maar goed, de schoolresultaten... daar heb ik geen duidelijkheid over. School heeft geen eindcito, en publiceert dus niet zulke resultaten. Wat betreft de uitstroom, die is heel wisselend, vanwege de kleine klassen op het eind (nog zo'n punt. De uitstroom is zodanig dat er in groep 8 soms maar een stuk of 12 kinderen over zijn). Volgens de schooldirecteur is de uitstroom heel redelijk als je het bekijkt over het 5-jaren gemiddelde, dan stroomt de helft uit naar vmbo, en de overige helft naar havo of vwo. Maar goed, het ene jaar zijn er 5 vwo'ers, en het andere jaar niet één.

troelahoep

troelahoep

06-12-2013 om 15:29 Topicstarter

het inspectierapport

geeft de school over de gehele linie wel een voldoende, maar er wordt wel vermeld dat de eindscores voor rekenen, wiskunde en begrijpend lezen in de afgelopen drie jaar maar een keer positief beoordeeld konden worden, op basis van wat mag worden verwacht van de schoolpopulatie. Dat houdt voor deze school in dat van de afgelopen 3 jaar er 2 jaren waren waarbij meer dan 30% van de kinderen een D of E score had op deze vakken. De tussentijdse resultaten van lagere leerjaren zijn ook niet overal voldoende.

Wat ik hier uit opmaak is dat de school niet persé heel goed presteert. Wat mij opvalt van de verhalen van ex-leerlingen die nu op het vo zitten, is dat ze allemaal slecht zijn in talen, maar niet in aanmerking komen voor een dyslectieverklaring. Kan toeval zijn natuurlijk, maar goed. Wat ik op school zie en wat door de juf vorig jaar bevestigd werd is dat de klas van mijn zoon tamelijk slecht is in spelling. Ook de ingezonden stukjes van leerlingen in de nieuwsbrieven zijn vaak tenenkrommend slecht geschreven. Dus ik ben geneigd te denken dat het taalonderwijs op school op zijn minst te wensen overlaat.

Presteren/ gevoel kind

Als je kind ongelukkig is op een school en je als ouder ziet dat ook het gedrag van je kind negatief wordt beïnvloed door anderen dan zou ik ook op zoek gaan naar een andere school. Maar als mijn kind thuis komt met de boodschap:"ik wil er niet van af, het is een gezellige school. er wordt niet gepest en ik heb er leuke vrienden" dan laat ik het los. Het gaat over groep 5/6 en dat is juist de leeftijd waarop je hier prima over kan praten met je kind.
Dus kijken naar je eigen kind. Loopt je kind schade op, geestelijk of lichamelijk? Wegwezen. Maar net wat Dalarna zegt, die ervaring heb ik ook; Een witte school, in een keurige buurt,met bemiddelde ouders is geen garantie op gezelligheid, stabiele leerkrachten en een sociale leuke school.
Een verandering is niet altijd een verbetering. De ingezonden stukjes in de nieuwsbrief door leerlingen waren hier ook dramatisch slecht qua spelling, toch waren ze geschreven door kinderen die nu gewoon op Mavo/Havo/Vwo zitten. Dit zijn voor mij echt geen redenen om mijn kind van school te laten veranderen. Maar goed, ik draai in een cirkeltje. Jij moet de beslissing nemen. Jij kent je kind het beste.
Na de kerstvakantie naar een andere school? Dan moet je nu actief op zoek gaan.

Vera*

Vera*

06-12-2013 om 16:47

hmm

Pas op de middelbare school kwam er bij stukje bij beetje uit hoe mijn dochter de laatste twee jaar op de basisschool ervaren heeft.
Helaas was dat nog veeeeeel minder goed dan wij al dachten.
Ga dus niet alleen af op dat wat je kinderen je vertellen!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-12-2013 om 17:58

Oh mamahippie

Dat klinkt allemaal serieus niet goed. Dit komt op mij over als een slechte school, ondanks alle goeie bedoelingen.

Je kind kan de consequenties niet overzien en het is begrijpelijk dat het liever bij het oude vertrouwde blijft.
Als ik echter alles bij elkaar optel dan kan ik alleen maar concluderen dat het niet goed loopt daar. Ook een kind dat goed kan leren, kan hier onder lijden. Wil je echt blijven wachten totdat je zeker weet dat het spaak loopt? In groep 5 is wisselen echt stukken makkelijker dan in groep 7 of 8. En zeg eens eerlijk: enig idee waardoor die grote uitstroom door veroorzaakt wordt?

Threeboys

Threeboys

17-12-2013 om 14:35

hoe herkenbaar!

Hoi mamahippie

De situatie zoals jij die beschrijft is heel herkenbaar voor mij. Het is precies zoals bij mijn oudste zoon in de klas. En mijn zoon deed ook mee met de groep jongens die op z'n tijd zaten te klieren. Overigens waren het daar niet alleen de jongens, er zaten bv. ook drie meiden die gedoubleerd hadden en al in de puberteit zaten. Heel vervelend, want wij wilden ook niet dat ons kind zich zo gedroeg. Thuis doet hij wel 'normaal'. In de klas van onze zoon begon de ellende in groep 5. Daarvoor was er niets aan de hand in de klas. En de ellende duurde maar voort.... en het werd er echt niet beter op. Kinderen die wegliepen, schreeuwden, schelden enz. (gelukkig niet onze zoon...), allemaal fijne voorbeelden voor ons kind. Nu in groep 8 is het helemaal erg geworden. Hadden ze eerst nog fulltimers voor de klas, nu hebben ze twee parttimers. En ze deden geweldig hun best maar niets hielp die klas in het gareel te krijgen. Uiteindelijk zijn wij met onze zoon vertrokken.... in groep 8 nog wel. Ze konden hem niet vooruit helpen in zijn leren. Hij was tè snel klaar iedere keer en zat vervolgens dagen achter de computer. Nu zit hij in een rustige klas en hij komt eindelijk tot rust, en hij leert weer. Ik zie ook verschillen, zoals op excursie vorige week. Ik zag gewoon een groep geïnteresseerde kinderen die vragen stelden en luisterden. Met zijn vorige groep kon je echt nergens komen. Ze braken de tent af. Verschrikkelijk gewoon. Verder was de oude school sociaal gezien nogal zwak. Al onze goede bedoelingen ten spijt (..je komt deze mensen later ook tegen... blabla) : het werkt gewoon niet als je er totaal andere waarden en normen op na houdt dan de rest van de schoolpopulatie. Ook hadden mijn kinderen moeite met die verschillen (iedereen eet elke week friet, mogen laat naar bed, mogen zoveel op de playstation als ze willen enz. Dit wilden zij ook wel!). Dus het lag uiteraard niet alleen aan de school. Mijn advies: ga eens rondkijken naar andere scholen. Kijk wat bij jouw kind het beste past. Wij hebben het ook te lang aangekeken....

troelahoep

troelahoep

17-12-2013 om 15:26 Topicstarter

dankjewel voor jullie reacties!

Ik voelde me al zo'n zeurkous....maar ik ben niet de enige die dit meemaakt dus. Op school zijn er wel ouders die het met mij eens zijn, maar die laten het er een beetje bij, zoals Wil40. Die vragen zich af of het op een andere school beter is, of ze hebben er al een schoolwissel op zitten met hun kinderen en willen niet nóg eens veranderen. Mijn man is er ook wat makkelijker in dan ik, maar hij is nu ook akkoord dat we op zoek gaan naar een andere school.

@Threeboys: wat vervelend dat je eigen zoon ook zo'n klier was op school! Mijn zoon is (nog) niet zover, hij ergert zich vooral aan andere kinderen, maar soms zie ik hem ook gek doen in de klas als er al wat reuring is. Vandaag ook...'s ochtends ging ik zoon nog even gedag zeggen bij zijn klas, waar het een aardige heksenketel was, (want) er was een invaljuf. (Een heel onervaren jonge juf ook nog, die zich heel onprofessioneel liet afleiden door in discussie te gaan met jongen X. over zijn fietssleutel. Intussen deed jongen Y. deed erg raar en lawaaierig in de klas. Zoon ging dat net nadoen, ik zei er wat van, en direct daarna wijst de directeur mijn zoon nogal demonstratief vrij bars terecht. De directeur kwam even polshoogte nemen vanwege het lawaai en zei dat hij even moest optreden om de invaller een beetje bij te staan(?!)
Maar goed, hier ook een aantal gedoubleerde kinderen die al aan het pre-puberen zijn. En heel sympathieke leerkrachten die het niet helemaal aan lijken te kunnen. En ook hier de verhalen van kinderen die vaak patat eten, (doordeweeks) tot half 11 computerspelletjes/youtube kijken enzo....gelukkig zijn onze kinderen nog zo jong dat we daar nog geen gezeur om krijgen. Het sluit ook niet aan bij onze leefwijze, al die dingen. Maar interessant is wel dat ook de vooroordeel bevestigende tokkie-achtige ouders klagen over het slechte gedrag van kinderen op school (terwijl ze wel hun kind vanuit de auto naschreeuwen van: "hé kankermongool! JE GYMTAS leg nog hier!"
En welke leeftijd hadden jouw andere kinderen toen ze van school veranderden? Waren hun klassen ook zo erg (aan het worden) als die van je oudste?

@Ginnie Twijfelvuur: Nee, zo lang wil ik zeker niet wachten! Het is dat mijn man er niet zo'n moeite mee had (maar die komt verder niet op school behalve het halen en brengen van de kinderen). Die voortijdige uitstroom is natuurlijk ook verdacht. Ik heb wel eens geinformeerd op school bij een mr-vergadering waar dat aan ligt, maar daar kreeg ik geen antwoord op. Als ik kijk naar de kinderen die bij mijn zoon in de klas hebben gezeten (of in de parallelklas) maar zijn vertrokken zijn de redenen vrij uiteenlopend. Toch een best een aantal kinderen die naar speciaal onderwijs gaan vanwege gedragsproblemen of iets met autisme, zeker wel 5 of 6; daarnaast een paar verhuizingen, een kind is van school verwijderd vanwege ernstig wangedrag, en nog twee die naar een andere school zijn gegaan uit ontevredenheid over de onrust (een kind daarvan ging zelf ook gedragsproblemen vertonen). Zoon zit nog maar in groep 5, maar dat zijn al meer dan 10 kinderen van zijn lichting die dus weg zijn gegaan.

@Vera*: Ja, zoiets heb ik ook gehoord van iemand die de kinderen op onze school gehad heeft. Ook een verhaal van een andere ouder wiens kinderen nu op het vo zitten, dat hun kinderen ineens wel echt leuke contacten hebben, terwijl ze op de basisschool altijd weinig aansluiting hadden.

@Dalarna: Dat zijn we nu aan het bekijken, hoe andere scholen zitten in leerkrachtenwissels en dergelijke. Gelukkig ken ik in mijn woonplaats veel mensen met kinderen op allemaal verschillende scholen en ik ben vooral benieuwd naar hun ervaringen in de bovenbouw. Op deze school gaat het best goed tot en met groep 3, in groep 4 begint de ellende een beetje heb ik het idee.
De huidige school heeft ook veel wisselingen van leerkrachten, veel zwangerschapsverloven (bijna de helft van de juffen zit in de kleine kinderen) en er wordt ingevallen door meisjes die net van de pabo komen. En er komt ook nog een nieuwe directeur volgend jaar, dus dat is ook weer spannend (gooit zo iemand het roer om, of kijkt hij/zij eerst de boel een tijdje aan=dus vertraging van oplossingen?).

Een ouder die zijn kind aanspreekt met kankermongool???

Volgens mij moet je niet willen dat je kind in zo een omgeving opgroeit

troelahoep

troelahoep

17-12-2013 om 20:12 Topicstarter

eh ja...ik bedoel maar.

Nu moet ik toegeven dat ik maar één moeder ken die haar kinderen echt zo aanspreekt, maar het schetst wel een beeld. De meeste ouders zijn wat minder grofgebekt, maar er zijn er vrij veel van een bepaalde bevolkingsgroep die wel een andere communicatiestijl hanteren dan wij... Deze moeder hoor ik dan ook weer luidkeels klagen bij het hek over school.... Zij het meer van de andere kant: de kinderen van haar gedragen zich slecht, zij als opvoeder krijgt daar de schuld van (gezien het roepen van 'kankermongool' misschien op het eerste oog niet zo gek. Maar ja, dan zegt zij ook weer dat dat slechte gedrag óók van school komt.

Overigens was het vandaag weer 'raak': de directeur kwam de invaljuf te hulp in de klas. Er waren twee kinderen die brutaal waren in de klas en bleven doorgaan; blijkbaar was er ook nog een die weigerde te gaan toen hij de klas uit werd gestuurd.

Misschien maken we dit schooljaar ook wel niet vol

Mamahippie

Waar staat dat ik het er bij zou laten zitten?

"Presteren/ gevoel kind

Als je kind ongelukkig is op een school en je als ouder ziet dat ook het gedrag van je kind negatief wordt beïnvloed door anderen dan zou ik ook op zoek gaan naar een andere school. Maar als mijn kind thuis komt met de boodschap:"ik wil er niet van af, het is een gezellige school. er wordt niet gepest en ik heb er leuke vrienden" dan laat ik het los. Het gaat over groep 5/6 en dat is juist de leeftijd waarop je hier prima over kan praten met je kind.
Dus kijken naar je eigen kind. Loopt je kind schade op, geestelijk of lichamelijk? Wegwezen. Maar net wat Dalarna zegt, die ervaring heb ik ook; Een witte school, in een keurige buurt,met bemiddelde ouders is geen garantie op gezelligheid, stabiele leerkrachten en een sociale leuke school.
Een verandering is niet altijd een verbetering. De ingezonden stukjes in de nieuwsbrief door leerlingen waren hier ook dramatisch slecht qua spelling, toch waren ze geschreven door kinderen die nu gewoon op Mavo/Havo/Vwo zitten. Dit zijn voor mij echt geen redenen om mijn kind van school te laten veranderen. Maar goed, ik draai in een cirkeltje. Jij moet de beslissing nemen. Jij kent je kind het beste.
Na de kerstvakantie naar een andere school? Dan moet je nu actief op zoek gaan."

Ik heb gelukkig geen ervaring met een school waar zoveel asociaal gedrag heerst. Het gedrag van de ouders lijkt nog het ergst. Je verhalen worden steeds dramatischer. Toch vind je kind het een gezellige school, er wordt niet gepest en heeft hij er veel vriendjes. Dit klonk juist weer zo positief dat ik het moeilijk vond om op een afstand een mening te vormen. Maar het er bij laten zitten is wel erg zwart/wit. Je zegt ook in eerste instantie dat er meer ouders het erbij laten zitten omdat ze al een schoolwissel achter de rug hebben. Weet je precies welke scholen dat waren en welke problemen daar speelden? Ligt het asociale gedrag van kinderen en ouders aan de school of aan de omgeving waar je woont?

troelahoep

troelahoep

17-12-2013 om 23:48 Topicstarter

wil40

nouja, dat zeg ik toch ook niet? Alleen dat je er wat makkelijker in staat dan ik, lijkt het. De vragen die jij nu stelt heb ik mezelf ook gesteld de laatste tijd:

De verhalen worden steeds dramatischer inderdaad... vorig jaar leek er in de klas van mijn zoon nog niet zoveel aan de hand, alhoewel ik toen al wel mijn bedenkingen had. In de klas van mijn zoon zaten dezelfde lastpakjes als nu, maar toen escaleerde het niet zoals nu. Misschien een betere leerkracht, de kinderen waren toen ook een jaartje jonger natuurlijk; Vorig jaar waren en wel dramatische dingen gebeurd in de bovenbouw, met 4 kinderen die verwijderd zijn van school, een schoolkamp dat niet doorging en weggepeste leerkrachten.

Het is denk ik ook nu ik erop let wat er allemaal gebeurt op school, wat er mis gaat, dan zie je ineens ook veel meer. Een beetje zoals als je zwanger bent ineens overal dikke buiken ziet, maar dan minder leuk. Overigens heeft mijn oudste zoon ook weer niet zoveel vriendjes, dat zijn er 2 waarmee hij het echt goed kan vinden en nog 2 waarmee hij heel af en toe afspreekt. Verder zitten er in zijn klas best nog meer heel aardige kinderen, maar daar heeft hij niet zoveel mee (andere interesses). Hij komt bijvoorbeeld ook maar op heel weinig kinderfeestjes. (er zijn ook wel veel kinderfeestjes waar maar 2 of 3 kinderen mogen komen, dus hij is waarschijnlijk niet de enige)
Verder is het zeker positief dat zoon het wel naar zijn zin heeft op school en dat hij verder niet wordt gepest. Maar hij vertelt ook niet alles, blijkt. Dat vandaag de directeur bijsprong om de invalster te helpen met lastige kinderen, dat had ik toevallig gehoord van een andere ouder, die aan het helpen was op school. Toen kon ik mijn zoon eens gericht daarna vragen....(niet mijn mening opdringen, maar alleen: goh, was meneer X. nog bij jullie in de klas geweest?) Toch vrij onverwacht voor mij wond zoon zich echt flink op, echt boos op de kinderen die het altijd verstieren in de klas. Terwijl hij eerder op de dag, toen hij uit school kwam, nog enthousiast thuiskwam en het leuk had gehad op school. Vervolgens kwamen er nog wat andere verhalen uit, alsof hij nu zelf ook langzaam doorkrijgt dat er dingen niet zo lekker gaan op school (bijvoorbeeld ook de invulling van het plusklasje, zie mijn andere draadje).
De scholen waar de andere ouders vandaan komen, daar hoor ik heel wisselende verhalen over. Een heeft zowiezo niet onze voorkeur, de ander is een montessorischool (waar denk ik ook meer gewisseld wordt, omdat niet alle kinderen geschikt zijn voor dat type onderwijs).
Ik denk verder dat het escalerende gedrag een wisselwerking is tussen enerzijds het publiek wat de school bezoekt en de hoe er op school wordt omgegaan met de kinderen. Er zijn relatief veel laagopgeleide autochtone ouders, een aantal hebben te kampen met werkloosheid en psychische problemen, scheidingen etc. De kinderen uit deze gezinnen veroorzaken de meeste problemen op school. In absolute aantallen zijn dat er niet zo heel veel, maar zoals nu bij mijn zoon in de klas zijn het er 4 op 26 kinderen, die echt een probleem vormen. Deze 4 slepen alleen wel meer kinderen in de klas mee in hun gedrag. Hoe dat kan gebeuren.... waarschijnlijk een combinatie van teveel niet zulke hele goede en onervaren leerkrachten, en raar beleid. Er wordt nogal wat afgeschoven met leerkrachten, ook binnen een schooljaar. Zo gaat juf X. in groep 3 met zwangerschapsverlof en juf Y. ook uit groep 3, gaat een cursus doen. Juf Z. komt als vervanging voor juf Y, maar 3 weken later komt daar juf I. bij die eigenlijk juf J. vervangt die in de ziektewet is vanwege haar rug en zou lesgeven in groep 5/6, waar nu juf K. staat, die tevens juf L. vervangt die overspannen is. juf M. die eigenlijk IBer is, valt ook nog ergens in (waardoor ze niet meer aan haar ib-werk toekomt, waarvoor nu een vrijwilliger is aangetrokken?!) Snap je het nog?
Het is mij ook opgevallen dat sommige juffen bepaald gedrag van kinderen maar toelaten (stoeien, rennen, gillen in de gang-zegt niemand wat van) alsof er een soort gewenning of normvervaging optreedt als je langer in zo'n omgeving rondloopt. Sommige juffen hebben ook een snauwerige vorm van communiceren naar de kinderen toe; een juf beweert gewoon dat je op die manier moet praten tegen de kinderen, anders luisteren ze niet. (weer zoiets wat ik pas onlangs heb gehoord)
De omgeving is verder niet bijzonder 'asociaal'. De school staat eigenlijk tussen een goede en een minder goede wijk in. Vlakbij is nog een andere school, die denk ik meer kinderen van de 'goede wijk' in het bestand heeft. Het probleem van de schoolpopulatie zit hem ook op hoger niveau: in mijn woonplaats zijn er relatief veel hoogopgeleiden, die massaal voor een handjevol scholen kiezen. Driekwart van deze populaire scholen hebben zodoende een flinke wachtlijst, en dat zorgt er weer voor dat deze scholen 100% wit en hoogopgeleid (en elitair) zijn. Met als gevolg dat driekwart van de andere scholen wat doorslaat naar de andere kant: veel laagopgeleiden (maar niet heel zwart).

troelahoep

troelahoep

18-12-2013 om 09:19 Topicstarter

zucht... niet normaal toch?

vanochtend even met de klasseouder van de klas van mijn zoon gepraat over het voorvalletje van gisteren, waar de directeur kwam inspringen. Zij meende dat het juist best wel weer goed ging in de klas, en dat de perceptie van mijn zoon misschien niet klopte. Volgens haar was het normaal dat er elke dag kinderen de klas uit worden gestuurd in de bovenbouw.

Ben ik nu een ontzettende zeur? Of is dit weer een voorbeeld van verschuivende normen dat je het normaal vindt dat er iedere dag kinderen de klas uit worden gestuurd?

Volgens mij

Weet je allang wat je wil doen maar durf je de stap niet te nemen.

Ga op gesprek bij andere scholen en voelt het goed, vertrek!

Dalarna

Dalarna

18-12-2013 om 11:13

Serieus

Wat jij vertelt over wisselingen van leerkrachten is echt nog niets bij wat ik heb meegemaakt. Ik denk dat je weg wil en dat je wil dat iedereen dat tegen je zegt. Nou vooruit: zoek een andere school (maar niet pas met de zomervakantie, dat kan heel moeilijk zijn voor een kind)!

Wat ik wil zeggen is dat je niet uit moet gaan van wat anderen zeggen. Resultaten uit het verleden... en daarbij op elke school hangt of staat het met de leerkracht die voor de klas staat. Een school kan nog zoveel willen maar als de leerkracht het niet kan of als er één pestkop in de klas zit die de macht heeft dan ga je van de wal de sloot in. Als jouw kind volgend jaar gepest wordt, een slechte leerkracht heeft die daar niet mee op kan gaan zou je nog willen dat je de kankermongoolmoeder hoort schreeuwen!

troelahoep

troelahoep

18-12-2013 om 11:14 Topicstarter

ik weet het al wel...

... maar ben nog even verbijsterd. Dat iemand gewoon kan vinden dat het normaal is dat er elke dag kinderen de klas uit worden gestuurd.

Je hebt gelijk, loslaten en vertrekken....

Evanlyn

Evanlyn

18-12-2013 om 12:11

Verhalen van kind

En zoals iemand al zei: je kind vertelt je waarschijnlijk nog niet de helft van wat er allemaal gebeurt, omdat hij nog niet beter weet. Hij heeft nog nooit op een andere school gezeten. Bij mij was het zo extreem dat een zeer verlegen dochter op haar volgende school de gangmaker van de klas werd. Dat brengt weer zijn eigen problemen met zich mee, maar ik zie haar toch liever zo, het past beter bij wie ze thuis is. En mijn dochter had wel twee vrienden, maar zowel zij als haar vrienden werden vanaf groep 6 als nerds beschouwd. Daarvóór ging het nog wel. Ze werd niet gepest, omdat zij en haar vrienden voor elkaar opkwamen, maar toch was het niet goed voor haar ontwikkeling dat ze leerde dat ze raar was en er eigenlijk niet bij hoorde.

Dus als je kinderen objectief gezien slecht bij de rest van de klas passen en je hebt een kans om ze daar weg te halen, zou ik het doen. Want vanaf groep 6 worden verschillen uitvergroot en dat blijft zo tot en met de puberteit. Daarna worden sommigen op dat punt volwassen, anderen niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat kinderen op een kwetsbare leeftijd het best functioneren in gezelschap van anderen die op ze lijken. Dan heb je de grootste kans dat het goed gaat. Tenzij er echt geweldige leerkrachten voor de klas staan, die zorgen voor veel rust, duidelijkheid en betrokkenheid bij elk kind, maar die indruk krijg ik van jou niet.

Threeboys

Threeboys

18-12-2013 om 17:33

Herkenbaar

Hoi mamahippie

Bij onze zoon begon het in groep 5. Dat is ook een leeftijd waarop kinderen meer hun eigen weg gaan volgen. Dus uitproberen ! Thuis zijn de grenzen duidelijk. Op school niet. Gek gedrag werd getolereerd op grond van autisme en ADHD. Mijn zoon heeft geen van beide en snapt natuurlijk niet dat die kinderen wel mogen schelden en hij niet.
Natuurlijk hebben deze kinderen een andere aanpak nodig en moet je soms dingen door de vingers zien . Maar qua (verbaal) geweld is er maar één grens en die is voor iedereen gelijk. En dat is nou net wat niet duidelijk was daar op school. Het uit zich gewoon in slechte surveillance in speeltijd. Om 13 uur moeten ze al buiten lopen maar ze komen dan pas om 10 over naar buiten. Vervolgens zien ze gewoon niet wat er gebeurd buiten. Ook bij excursies staan de leerkrachten maar te kletsen. Ik als ouder heb regelmatig moeten ingrijpen terwijl de juf niets zag (ben zelf leerkracht dus ik KIJK naar kinderen en zie ze). En ook zo'n directeur die binnenkomt en hoppa de eerste de beste eruit pikt. Dat gebeurde daar op school ook. Zo van, we pakken er maar eentje, zonder de hele situatie te weten. En er ook niet naar te vragen!
Nu moet ik zeggen dat de klas van onze oudste zoon altijd heftig geweest is. Maar de klassen van mijn twee andere kinderen waren super leuke klassen met super leuke kinderen. En zelfs bij die klassen ging het uiteindelijk mis. Eerst bij die van onze tweede zoon en nu van onze derde. En goddank zitten wij daar niet meer bij!
Het kan anders, echt waar!

troelahoep

troelahoep

19-12-2013 om 09:34 Topicstarter

threeboys

Dat van het gekke gedrag herken ik wel, hier zijn ze ook goed in strooien met etiketjes. Persoonlijk heb ik bijna het idee dat als je al geen adhd of autisme had, je het hier wel krijgt. Of wel je doet mee met het gekke gedoe, of je trekt je terug. Wat hier een probleem is (en een vicieuze cirkel) is dat er ontzettend veel wordt geschoven met klassen en leerkrachten vanwege een teruglopend leerlingenaantal. Bijvoorbeeld groep 7 kan een klas vullen, maar groep 8 niet meer. Dan delen ze groep 7 op om een klas te vullen met groep 8, en het restant van groep 7 gaat bij groep 6, die ook niet zo groot is. Het jaar daarna wordt groep 7 (dan groep 8) weer bij elkaar geveegd en in de samenstelling weer anders. Daarnaast zijn er geregeld leerkrachten overspannen, met zwangerschapsverlof, in opleiding en dergelijke en die worden vervangen. Soms door invallers, soms ook door andere leerkrachten die een dag (extra) voor de klas gaan staan op die manier. Zo heeft de directeur wel eens tijdelijk voor een klas gestaan, en ook de ib-er gaat dat nu tijdelijk doen. Groep 3 krijgt dit jaar 4 leerkrachtenwisselingen te verstouwen.

Gisteren was er hier kerstdiner, ik was erbij als klassenouder. Eigenlijk was er niet eens zoveel aan de hand, maar de klas werd direct vrij bars toegesproken over hoe zij zich dienden te gedragen. Er kwam ook gelijk een donderpreek omdat iemand (owee) twee loempia's had gepakt terwijl er zo duidelijk was gezegd dat je overal maar één van mocht. In de loop van de avond waren er een paar van de gebruikelijke raddraaiers die druk en gek gingen doen. Heel opvallend was dat de juf daarna heel vlot ging schreeuwen tegen de kinderen, tegen overspannen aan.
Verder viel het wel op dat het eten zelf wel 1,5 uur duurde, zonder verder vermaak. Ik vond het eigenlijk niet zo vreemd dat de kinderen op een gegeven moment baldadig werden...

Threeboys

Threeboys

19-12-2013 om 11:12

Leuk kerstdiner

Hoi mamahippie

Als leerkracht vond ik het kerstdiner echt super gezellig! Tussen de gangen door liet ik, samen met mijn duopartner, de kinderen optreden in kerstster, dus bv. Trompet of dansje. Op de placemat stonden kerstliedjes en puzzeltjes dus samen zingen hoorde er ook bij. Allemaal kerstmissen op, kerstukje op tafel, kaarsje aan, kerstverhaal voorlezen... Je kunt het leuk maken hoor! Maar zomaar eten graaien is niet mijn stijl. Op de oude school van onze kids deden ze afwisselend activiteiten. Dat was toch wel gezellig dus dat het was dus niet alleen kommer en kwel. Vanavond hebben we wat dat betreft onze vuurdoop op de nieuwe school. Een inloop van 17 tot 20 uur. Onze oudste gaat frikandellen bakken en verkopen met drie vriendjes en wij mogen die gezellig op komen eten. Ben benieuwd!
Wat betreft het wisselen van leerkrachten. Dat is overal wel zo onder die grote stichtingen. En echt een nadeel van het huidige onderwijs met al die parttimers (bent er zelf ook één). Voor veel kinderen is het nou eenmaal het prettigst om één leerkracht te hebben. Bij mijn kind ging het ook mis bij de vervanging. Een jonge meid vol goede bedoelingen maar geen idee van de belevingswereld van kinderen anno nu. En met alleen je lesjes afdraaien kom je er niet meer in deze tijd. Je bent veel meer een coach voor de kinderen.
Afijn, ben benieuwd wat je gaat doen. Blijven en knokken.... Of nokken!

troelahoep

troelahoep

19-12-2013 om 14:19 Topicstarter

kerstdiner

Tja, het is jammer dat de school hier in de overtuiging is dat er niets aan het kerstverhaal moet worden gedaan. Het beleid is dat er geen religieuze feesten worden gevierd, dus kerst is volledig ontdaan van de christelijke oorsprong. Hier dus geen uitvoering van het kerstverhaal, of kinderen die een kerstliedje spelen op hun instrument. Wel even een samenkomst in de aula met een optreden van het schoolkoor, en het in vervulling laten gaan van 'kerstwensen'. Maar dat duurde slechts ongeveer een kwartiertje en was dus weer heel snel klaar.

Verder was het eten het eerste uur wel gezellig als je het schreeuwen van de juf even wegdenkt; dat gebeurde ergens aan de andere kant van de klas en daar had niet iedereen last van. Ik denk dat de juf het wel zwaar gehad heeft wat dat betreft. Het laatste half uur (toen het eten al op was) ging eigenlijk op in een poging wat rust in klas te creëren om dan als beloning voor het goede gedrag wat liedjes van youtube te draaien op het digibord. Het kwam er niet meer echt van met de liedjes, helaas. (maar ik vind het dan ook wel raar om muziek op te zetten als beloning. Je kunt het ook gewóón gezellig maken, denk ik dan.)

Tja, parttimers in het onderwijs... dat zou ik op zich nog niet zo erg vinden, ware het niet dat onze school het dus presteert om binnen het schooljaar wat af te wisselen. Maar inderdaad. Vorig jaar zat zoon in de klas bij één juf en toen was er vrij weinig aan de hand.

Ik denk dat het nokken wordt... helaas kost knokken me teveel energie. In kan me als ouder wel geweldig gaan inspannen om vanalles te verbeteren op school, maar daar ben je zó twintig uur in de week mee kwijt heb ik gemerkt. Ik ben geen betaalde kracht en ik heb ook nog m'n werk en andere dingen!

Threeboys

Threeboys

20-12-2013 om 10:09

Succes!

Hoi mamahippie

Mij kostte de school ook te veel energie: dagelijkse telefoontjes en emailtjes van school... ik kon er m'n werk van maken! Een nieuwe directeur had wel oren naar veranderingen op school (ook op organisatorisch niveau had ik wel wat suggesties) en daar zat ik helemaal mee op één lijn. Dus je kunt je voorstellen hoe snel die man weer vertrokken was. Met zo'n team is niets te bereiken. Uiteindelijk is het gewoon zo dat wij niet op die school pasten. Onze visie was gewoon anders. Zo deden wij veel moeite om ook kinderen te helpen (uitnodigen) die door t gros van de moeders genegeerd werden: iedereen is welkom bij ons thuis. Dat straalde de school niet uit. Wij vinden sociaal emotionele ontwikkeling belangrijk, maar ook creatieve ontwikkeling. Onze kinderen raakten één voor één afgestompt op die school. Zij hadden er last van. Nu leven ze op en brengen geweldige dingen mee naar huis: getimmerde vogelhuisjes, schilderijen, tshirts enz. Het klinkt een beetje gek dat wij me zoiets blij zijn maar onze kinderen hadden al zes jaar niets fatsoenlijks getekend of geknutseld. Nu komen ze helemaal los wat dat betreft. Maar ook dansjes doen of breakdance, er wordt tijd voor gemaakt! Mijn kinderen zitten lekker in hun vel nu, dus ook de leerprestaties zijn weer naar behoren. Ze vinden het weer leuk om te leren. Echter, naar een andere school gaan is niet altijd alleen maar leuk. Ze hadden geweldige vriendjes en soms missen ze die. Ze moeten dus zelf echt moeite doen om contact te houden. Zeker nu in de winter want in de zomer is iedereen buiten en maakt het allemaal niets uit. Succes bij het nemen van je beslissing. Wij zijn er blij mee. Ik hoef niet meer bang te zijn dat ik onder mijn werk door school gebeld word voor allerlei onzin. Dat is toch een stuk rustiger!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.