Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2013 om 11:22

Moedeloos van school

Al een jaar is bekend dat onze 2e zoon een autisme-stoornis heeft, eerder werd gezegd PDD-Nos, maar de kinderpsych vond hem toch meer een klassiek autist. In elk geval, ik heb bij de 1e diagnose al gezegd, ga nou een rugzakje aanvragen. Dat is niet gebeurd.
Dit schooljaar loopt het niet goed, ik wijt het vooral aan de leerkracht, maar ja, daar zijn rugzakjes nou juist goed voor, ondersteuning aan de leerkracht. Al eerder heb ik hier gemeld dat het heel slecht loopt, dat school en ik regelmatig met elkaar in de clinch liggen, maar de laatste weken, sinds hij Ritalin heeft eigenlijk, liep het wel weer aardig. De aanvraag rugzak zijn we voor de Kerstvakantie wel mee begonnen, maar kennelijk heeft hij nog weken op de plank gelegen. Het is dat ik nu gevraagd heb, hoe staat het er mee, dat ik een mail krijg van de IB-er waarin staat dat de aanvraag nog niet compleet is, er zouden nog diverse dingen ontbreken!
En ik sta echt op ploffen! Sinds een paar weken staat er weer een andere leerkracht, een LIO-er, voor de klas, en het gaat weer steeds slechter.... De 2 vergaderingen voor de indicatiecommissie in zowel januari als februari zijn nu al voorbij, wat betekent dat het nog langer gaat duren allemaal, maar als het misgaat worden wij als ouders wel steeds gebeld! Ik ben er zo klaar mee, die laksigheid op dit gebied!
Wat kan ik er nu nog mee, wat moet ik hier nog mee? andere school nemen hem natuurlijk ook niet meer aan nu, met zijn diagnose....Dus ik zit klem. Aan alle kanten. School slaat de plank steeds mis in het omgaan met zoon, maar een aanvraag cluster 4, wat echt niet voor het eerst gedaan wordt hoor, wil maar niet vlotten!!
Onderwijsconsulenten had ik eerder mee gesproken, ik had ze nog wat op de achtergrond gehouden, maar denk nu toch sterk om hen te gaan vragen met school kontakt op te nemen hier over. Wat denken jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

20-02-2013 om 14:30

Pfff

Moeilijk he Anna. Je ziet dat ze niet doen wat ze zouden moeten doen op zo'n school en dan kun je er zelf niets mee. Maar je kind is de dupe.
Ik zou inderdaad die onderwijsconsulenten inschakelen. Dat lijkt me een goed idee.
En verder zou ik met die stagiaire gewoon heel duidelijk zijn. Bij ons hielp het wel, om gewoon heel directief te zijn. Als zoon zo doet, moet je zo reageren, anders gaat het mis. We hebben zelf een plan opgesteld met alle vaak voorkomende problemen van zoon erin en hoe dan te reageren.
En als ze dan kwamen klagen dat het mis was gegaan, vroegen wij: Wat heb je gedaan eraan? Heb je gedaan wat in het plan stond? Dat was dan nooit zo. Bij onze zoon was het zo belangrijk dat ze hem met rust lieten. Maar dat was nogal moeilijk te begrijpen voor de leerkrachten. Ze dachten dat zij zo geweldig goed waren, dat zij wel de woorden zouden weten, die onze zoon zouden helpen. Maar ze maakten het daar alleen maar erger mee.
Toen ze leerden om hem met rust te laten en ons als ouders hem op te laten voeden, ging het op school gelijk een stuk beter. Maar wat een ellende.

Goed, dat is ons verhaal. Kun je misschien concrete dingen bedenken, die mis gaan met je zoon op school? En daar dan oplossingen bij bedenken, die die stagiaire dan uit kan voeren?
Het is toch ook om moedeloos van te worden. Volhouden hoor!

anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2013 om 14:43

Als ik het idee had dat school daar open voor stond

Maar dat is het probleem nou juist. Juf vindt dat zij het fantastisch aanpakt, lokatiehoofd vindt dat ook. Daar ligt probleem 1 al, dat ik daar niet doorheen kom....

Probleem 1

School vindt dat ze het prima aanpakken met je zoon, jij niet en je krijgt het niet aan hun verstand. Misschien tijd om daar een 3e persoon voor in te schakelen? Bijvoorbeeld een kindercoach. Scholen nemen vaak makkelijker iets aan van professionals.

Fantastisch

Als juf het zo fantastisch doet, waarom bellen ze je dan op? Ik zou de volgende keer zeggen: lief hoor, dat jullie bellen, maar zo goed als jullie het doen kan ik het niet, succes ermee.

Tsjor

Concreet

Blijkbaar gaat het niet goed als ze moeten bellen. Kun je ook vertellen wat er dan gebeurt? Als je er zelf niet uit komt is de onderwijsconsulent idd een optie. Niet doormodderen, aanpakken!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niet wachten op rugzakje

Hier is voor zoon ook een rugzakje aangevraagd, maar voor dat die de deur uitging is er eerst een formulier uitgegaan dat er nu hulp nodig was en die kwam heel snel binnen twee weken. Ik weet niet precies hoe dat heet maar er is al iemand geweest om juf van tips te voorzien terwijl het rugzakje nog niet is toegekend.
Wie weet kan zoiets bij jullie ook, hebben jullie niet al een contactpersoon bij het Rec 4 die iets voor je zoon kan betekenen.

Lisetje

anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2013 om 20:59

Wil40, zelfs dat niet

Heel irritant, maar school is echt heel eigenwijs hoor. Een moeder is met haar kinderen ook vertrokken omdat zelfs een derde niet aan hun verstand gepeuterd kreeg dat de kinderen HB waren..... Het is niet voor niks dat ik echt heel graag die indicatie wil zodat zoon naar een passende plek kan....

anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2013 om 21:00

Tsjor :-d

Hij is goed, misschien moet ik die er in houden. Maar dan ligt het ws weer aan mijn kind.... Eerst moest en zou hij nu toch echt aan de medicatie, leek het inderdaad beter te gaan en nu gaat het toch weer mis. Aan wie ligt het dan? Mijn kind of de school/leerkracht?

anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2013 om 21:03

Brasso

Zoon raakt heel snel overprikkeld, elk geluidje is hem teveel, hij heeft ook een koptelefoon, we hebben zelfs een duurdere werkkoptelefoon gekocht, maar zelfs daar doorheen hoort hij geluiden.... Daar raakt hij overprikkeld van en gaat dan druk doen. Daar wordt hij dan weer op aangesproken en dan gaat het fout. Hij wordt boos, raakt gefrustreerd, gaat brutaal doen, noem maar op. Vandaag was hij weer stevig beetgepakt door de juf, iets wat hij helemaal vreselijk vindt!!! En toch doen ze het steeds weer.....

anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2013 om 21:04

Lisetje, preventieve ambulante begeleiding

ik weet het, dat kun je inderdaad ook aanvragen. Ook dat heb ik al aan school gezegd, maar dat wordt dan een beetje weggewuifd. "tja, die komen dan observeren in de klas en geven tips en aanwijzingen hoe om te gaan met X, tja, dat weten we eigenlijk wel....." zucht....

Karmijn

Karmijn

20-02-2013 om 23:06

In de school

Hoi Anna,

Is er in de school iemand, die daar werkt, die het wel begrijpt? Waar jullie mee kunnen praten? Als dat zo is, zou ik daar een gesprek mee aanvragen en haar (of hem) vragen om te bemiddelen in het conflict dat jullie hebben.
Daarnaast zou ik de email correspondentie die jullie hebben met het locatiehoofd, cc-en naar degene die daar boven staat, en de ib-er. Zodat jullie 'open en eerlijk' zijn en dat het voor dit locatiehoofd niet meer mogelijk is om mooi weer te spelen en net te doen, alsof het allemaal zo goed gaat met je zoon. 'Wij maken ons ernstige zorgen, want wij zien bij onze zoon bla bla bla. Voor de toekomst willen wij graag open communicatie en bla bla bla, in het belang van onze zoon is het nodig dat bla bla bla. Niet praten in superlatieven (heel erg, verschrikkelijk, ontzettend, altijd, nooit), niet heel emotioneel, maar zakelijk en feitelijk. Zoon X heeft nodig: puntje puntje puntje. En hij krijgt: puntje puntje. Hierdoor zien wij dat zoon zus en zo gedrag vertoont. Wij willen graag heldere afspraken maken, zodat onze zoon kan leren en ontwikkelen.
Als de leerkracht van je zoon en het locatie hoofd dan nog niet open staan voor verbetering, zou ik in gesprek gaan met het hoofd van het locatiehoofd. En dan duidelijk maken dat het voor je zoon zo heel erg de verkeerde kant op gaat.
Mijn ervaring is, dat sommige leerkrachten en leidinggevenden van leerkrachten, het vaak heel erg moeilijk vinden, om te zien dat iets niet goed gaat. Ze willen alles kunnen en voelen zich pas goed functioneren als ze 'alles onder controle hebben'. Zodat ze hun eigen beperkingen niet willen inzien. Dat zijn gevaarlijke losse flodders. Sterkte ermee.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-02-2013 om 23:49

Helaas....

ik zou het echt niet weten wie op dit moment. Het erge is, we hebben nog niet zo lang geleden met het locatiehoofd en de directeur al een gesprek gehad en ook de directeur staat achter deze juf, het locatiehoofd en de ib-er.... Al moet ik zeggen dat het locatiehoofd ook not-amused was dat de clusteraanvraag nog steeds niet goed was.... Maar ja, wat koop ik daarvoor.
Maar we staan dus erg met onze rug tegen de muur op dit moment, ik ben afhankelijk van hen om zoon naar een clusterschool te krijgen, bij een andere basisschool kom ik niet meer binnen met zijn diagnose, en ik wil hem dat ook niet aandoen, nu een schoolwissel terwijl hij wellicht nog een keer moet gaan wisselen!
Ik snap wel ongeveer wat je bedoelt met zakelijk blijven, maar het is zo gruwelijk moeilijk.....

Karmijn

Karmijn

20-02-2013 om 23:57

En...

Hoe slecht gaat het met je zoon? Is het op school zo slecht zo psychisch ongezond voor hem, dat hij beter thuis kan blijven?
Toen wij die conclusie trokken bij onze zoon, was er ineens veel meer mogelijk. Dus dat kan je ook nog overwegen.... Maar dan zou ik wel eerst die onderwijsconsulenten proberen.

Ach Anna, ik weet hoe verschrikkelijk kl*&(& het is. Wat zijn Ons Soort Kinderen toch kwetsbaar he? Sterkte meid.

anoniempje

anoniempje

21-02-2013 om 09:24

Consulenten

Hoi Anna,

Schakel de onderwijsconsulenten alsjeblieft in. Je wordt niet serieus genomen. Elk gesprek houdt op zodra je niet serieus genomen wordt. Daarbij, er is een kans dat als je toch weer binnen school of extern met school gaat praten, je het onbegrip, de olievlek vergroot over diverse hiërarchische lagen, binnen of zelfs buiten school. Als mensen niet hiërarchisch hoog genoeg staan icm gebrek aan ruggengraat en professionaliteit, is de kans groot dat de op te ruimen rotzooi groter wordt.

Karmijn beschrijft de grote ego's als losse flodders. Wij hebben de ervaring van grote ego's in een netwerk. Dat netwerk is grotendeels onzichtbaar voor ons ouders. Een gekrenkt ego besmette zo een netwerk waar onze kinderen niet meer met objectieve ogen bekeken werden. Ook niet door de bescheidenere ego's in dat netwerk. Uit angst ook. Je vindt ze overal, niet alleen op school, Ik ben ze vooral tegengekomen in het (para)medische kindercircuit.

Ga gewoon gelijk naar de onderwijsconsulenten. Bespreek met ze hoe je dat aankondigt op school. Wij deden dat door te zeggen dat het voor ons te moeilijk werd om ons kind bij school op de juiste manier te laten zien. Zeer bescheiden maar dat was dan ook alleen om te zorgen dat school niet nog meer op haar achterste benen ging staan. Met de consulente heb ik wel alles besproken zoals wij het zagen. Ik had gelukkig ook een time line gemaakt die ik haar na ons gesprek meegaf.

Succes

mari39

mari39

21-02-2013 om 11:22

Anna

Wat een rotsituatie weer, dat het zo loopt met je zoon op school.
Ik vroeg me af of jij zelf iets kan doen om de aanvraag REC4 te bespoedigen? Heb je inzicht in wat er nog ontbreekt? Wat misschien ook kan helpen, is 2 keer per week bij de ib-er binnenlopen?

Verder kan ik me een draadje herinneren dat de school geen rec4 maar een pcl indicatie had aangevraagd. Wij hebben toen ook voor Marizoon een pcl en een rec4 aanvraag gedaan, en ik mijn geheugen was de informatie die daar instond, niet echt verschillend van elkaar. Wat in de pcl stond kon redelijk integraal worden overgenomen voor de REC4. Het was wel een ander formulier, maar eigenlijk was het een kwestie van overschrijven, en met dezelfde documenten. Dus ik vind het een beetje raar dat de rec4 aanvraag zo lang op zich laat wachten.

Uit jouw verhaal krijg ik niet de indruk dat school tips van de onderwijsconsulente zal overnemen, maar misschien kan deze wel de aanvraag bespoedigen.

Succes!!

Samen

Wat een ellende weer. School wou toch zo graag van je zoon af? Ik snap in dat opzicht niet dat ze dan niet meer vaart achter de aanvraag zetten. Kan je met degene die de aanvraag rond moet maken een ochtend of middag afspreken dat jullie er samen aan gaan zitten? Jij neemt alle paperassen die je over je zoon hebt mee, zij pakken het dossier erbij en jullie zorgen er voor dat het die dag compleet gemaakt wordt.

skik

anna van noniemen

anna van noniemen

21-02-2013 om 21:32

Ib-er

heeft vandaag een mail naar de instantie gestuurd die aangaf wat er nog ontbrak en naar mijn mening is die ook wel weer behoorlijk eigenwijs. (wat wij hebben gestuurd klopt wel....) zucht.... Vervelende is dat ik geen kopie van de aanvraag heb dus ook niet kan kijken hoe of wat. Ook heb ik nog steeds geen antwoord van haar of ze de recente iq-test nog moet hebben om bij te voegen.....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-02-2013 om 21:33

Mari39

Ja, dat klopt, school had eerst een PCL aanvraag gedaan. Daardoor is eea ook al vertraagd....

anoniempje

anoniempje

22-02-2013 om 08:52

Iq-test

Anna, geef anders een kopie van de iq-test aan de IB-er? Dit soort dingen doe ik tegenwoordig gewoon zonder te vragen. Voor de ib-er na constatering dat het ontbreekt, contact opneemt, zijn wij weer een week of 2 verder. Onze werkt parttime: daar zal ook mee te maken hebben.

mari39

mari39

22-02-2013 om 10:32

Anna

Ik zou niet wachten op antwoord of ze de iq test nog nodig heeft. Ik zou die gewoon aanbieden. Verder heb je natuurlijk inzage in alle stukken: kun je die niet inzien en zelf dan voor ontbrekende info zorgen?
Het is wel raar: ze willen van je zoon af en dan doen ze zo lang over de aanvraag.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-02-2013 om 15:54

Anoniempje

IB-er mailde dat die test echt niet zo nodig was hoor, maar als ik dan wilde, kon ik toch een kopietje geven.... ?!?
Terwijl ik weet dat er wel een recente iq test bij moest zitten!

anna van noniemen

anna van noniemen

24-02-2013 om 15:55

Ja mari

En dat snap ik dus ook niet, waarom het allemaal zo lang moet duren....Maar ze zijn erg van de lakse hoor, bij ons op school

anna van noniemen

anna van noniemen

25-02-2013 om 23:02

Besloten vandaag

om de stukken zelf rechtstreeks naar het bureau te sturen, dan weet ik ook maar zeker dat het ook echt daar komt. Nu moet er kennelijk door school nog wat ingevuld worden WAT ZE IN DECEMBER VOOR DE KERSTVAKANTIE AL ZOUDEN DOEN!!!! Grrrrrrrrrrr........ Geef me geduld!

Zelf

Ik zou inderdaad zelf zorgen dat de stukken bij het indicatieorgaan terecht komen en daar melden dat er nog gewacht wordt op stukken van de school. In feite heb ik dat indertijd ook gedaan. Er schijnt ook een wettelijke termijn te zijn waarop de school het indicatierapport moet inleveren. Maar dat kan ik niet vinden op internet. Dat is mij destijds meegedeeld door het indicatieorgaan zelf. Daar had school hier gewoon lak aan. Zelfs al die dogooders om ons heen in die tijd konden de directie niet vermurwen. Uiteindelijk presenteerden ze een flutrapportje met onzin dat we maar voor 'gezien' getekend hebben en snel doorgestuurd.
Hier is het opgelost doordat uiteindelijk het voortgezet onderwijs een kloppend indicatierapport heeft gemaakt naast een aanbeveling van een functionaris van de basisschool die daarmee de IB-er overrulede. Dat was geen uitzondering op die basisschool. Meerdere ouders liepen daar tegenaan. Het is ook goed dat het indicatieorgaan weet dat de school het hier af laat weten. Het is denk ik toch vaak gewoon onkunde en gebrek aan het zien van de noodzaak. Scholen blijven het een hinderlijke bijtaak vinden, die hele administratie voor zorgleerlingen. En dat is het ook natuurlijk. Maar je zit er wel mee, en je kind al helemaal.

Eigen rapport

http://www.rec4-4.nl/71-formulieren/72-eerste-indicatie.html
Je kunt het formulier voor school al zoveel mogelijk invoeren en dan aan ze geven. Zoek het op bij je eigen REC of indicatieorgaan. Ik zocht op deze site tevergeefs naar een vergelijkbaar formulier voor ouders. Zou dat afgeschaft zijn? Indertijd kon ik zelf daarop aangeven waar het op school knelpunten gaf met kind. Het is wel zaak je er goed in te verdiepen. Zonodig samen met iemand die er wel verstand van heeft.

anoniempje

anoniempje

26-02-2013 om 13:34

Lang duren

Anna, zou je dat niet aan de IB-er vragen? Laat haar (of hem) eens uitleggen waarom het zo lang duurt. Vraag door maar wel vriendelijk, *g*.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-02-2013 om 12:48

Omdat het op onze school gebruikelijk is dat alles lang duurt. Ik ben echt niet de enige hoor, die daar last van heeft. Het is Daltononderwijs, maar soms heb ik het idee dat kennelijk de ouders zelf ook geacht worden het op de Dalton wijze op te lossen, dus zelfstandig....dat blijkt hier ook maar weer het geval. Nu ik het zelf heb opgestuurd en dit aan de IB-er meedeelde kreeg ik een "dikke duim" .... Terwijl het eerst was, is niet per se nodig die iq test.....

Karmijn

Karmijn

28-02-2013 om 09:04

Denigrerend

Meen je dat Anna? Gaf ze je 'een dikke duim'? brrrrr. Mijn zoon zou zeggen: "Dat vind ik eeeeeeeeng!"

anna van noniemen

anna van noniemen

28-02-2013 om 19:24

Soort van ja....

en ja, het is ook eng!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.