Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pieternel

Pieternel

05-06-2013 om 15:15

Moderne middelen op vo

Zoon in atheneum 3 wordt meer en meer geconfronteerd met onderwijs dat bestaat uit moderne middelen, die overigens nooit verplicht werden gesteld door school.
Bijv. bij spaans moeten de leerlingen elkaar mobiel bellen om gesprekjes te oefenen, bij Nederlands moeten ze een app op hun smartphone zetten, waarmee ze bepaalde vragen ofzo kunnen beantwoorden (klassikale quiz ofzo), bij Engels moeten ze zelf een filmpje maken met daarbij zelf een voice-over inspreken, bij scheikunde bestaan de lessen uit thuis you-tube-filmpjes volgen, bij geschiedenis moeten thuis powerpoints bekeken worden, etc., etc.
Is dit nu 'normaal' onderwijs, en kunnen we niet anders dan daarin meegaan? Ik bedoel, mijn zoon heeft geen smartphone, taalt daar ook niet naar, maar kan nu dus niet meedoen in de les. Op zijn laptop zit geen office, dus kan hij geen ppp bekijken, moeten we dat nu toch maar aanschaffen? Elkaar mobiel bellen in de lessen? Dan gaat zijn beltegoed wel heel hard.
Ik vind opeens dat school wel heel erg uitgaat van dat leerlingen hier allemaal over beschikken. Herkenbaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pragmatisch mee omgaan

Op zich vind ik het prima dat kinderen al jong om leren gaan met alle mogelijkheden die we tegenwoordig ter beschikking hebben. Maar ze kunnen het natuurlijk niet verplicht stellen om alles thuis te hebben. Dus ik zou zeggen: doe dat huiswerk op school dat je thuis niet kunt doen. Ik ga er tenminste vanuit dat hij op school gebruik mag maken van een computer?
Alleen elkaar bellen tijdens Spaans vind ik van de zotte, en dat je verplicht een app op je smartphone moet is natuurlijk ook dwaas. Wat is er mis met een soort toneelstukje? Dat deden wij in mijn tijd ook. En die app, daar zou ik een verbaasde (niet meteen boze) mail aan de betreffende docent aan wijden, met een cc aan mentor/jaarcoördinator. Dat gaat echt te ver, vind ik. Kan een leraar nooit verplichten.
Engeltje

Myrna

Myrna

06-06-2013 om 10:22

Open office

Als de laptop geen office heeft vraag ik mij af hoe de verslagen voor school worden gemaakt.
Bij gebruik van open office (gratis) zit ook een powerpoint, die heet dan net iets anders.

Pieternel

Pieternel

06-06-2013 om 11:19

Myrna

Myrna, er is nog een computer in huis waarop het wel staat, dus so wie so is het maken van verslagen enzo geen probleem. Maar ik vind het dus wel en vreemde gang van zaken, het nieuwe lesgeven. De docent filmt dus thuis zijn lessen, de uitleg dus. De leerlingen kijken dat thuis, en tijdens de les mogen ze het huiswerk maken. Het is dus geen les meer, maar een huiswerkuur. En vervolgens thuis dus geruime tijd naar youtubefilmpjes kijken (meestal 4 x 20 min.) en powerpoints bestuderen. En dat kost meer tijd dan even huiswerk maken. (Tijdens de lessen is tijd over, dan worden er kaartspelletjes gedaan)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.