Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pooh bear

pooh bear

24-01-2013 om 10:50

Middelbare schoolkeuze met lwoo

Onze dochter heeft een schooladvies voor kader/tl met LWOO van de basisschool hebben we de opdracht gekregen om te kijken naar een school waar ze voldoende ondersteuning krijgt.
Ze heeft add een disharmonisch IQ en Dyslexie op gebied van spelling.
En zo zijn we verschillende scholen gaan bekijken en zijn we ook overal op gesprek geweest.
Ook hebben we natuurlijk naar onze dochter gekeken waar zij zich prettig voelt en waar zij heen wil.
En nu komt het probleem kijkend naar die twee dingen kommen we op twee verschillende scholen uit.
Er is een school die voor onze dochter er heel erg uitspringt hier wil ze heel erg graag naartoe het voelt goed voor haar ze hebben vakken die ze leuk vindt en ze straalt als ze door die school loopt.
Alleen hebben wij het gevoel dat die extra zorg niet zo goed is. We krijgen niet duidelijk naar boven wat ze met die extra zorg doen. Ook heeft dochter een groot probleem met spelling en daar doen ze bijna niets mee er zijn geen extra lessen voor spelling op deze school. Volgens de man die ik gesproken heb is dat ook niet nodig omdat spelling niet zo belangrijk is en maar een heel klein onderdeel op het examen is.
Dan is er een tweede school waar man en ik heel enthousiast over zijn. Deze school staat er om bekend dat ze hele goede zorg bieden. Ze hebben ook heel veel extra kennis in huis. Er zijn speciale rt lessen op gebied van spelling. En ook op andere gebieden bieden ze heel veel extra. Enige nadeel van deze school is dat hij heel erg groot is. Dochter vind hem dan ook te groot ook al komt ze alleen maar op de vmbo afdeling.
Ons dillema is dus gaan we voor de school die alle extra hulp kan bieden die dochter nodig heeft.
Of gaan we voor de school waar ze heel graag naar toe wil en zich helemaal op haar gemak voelt. Wat ook heel erg belangrijk is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nancy

Nancy

24-01-2013 om 20:37

Jouw gevoel volgen

Hallo Pooh bear

Ik heb al eerder op berichtjes van je gereageerd omdat de weg die jij nu moet bewandelen, ik vorig jaar al heb afgelegd. Mijn dochter zit nu op een zorg-VMBO, kader met LWOO. Mijn dochter heeft ook diagnoses ADD kenmerken, DCD en dyslectie, En een zwakbegaafd IQ. Gelukkig was de school van onze keuze, de school waar zijzelf ook naartoe wilde. Er is hier in de directe omgeving nog een zorg-vmbo. Ik ben er niet geweest om te kijken omdat meteen duidelijk was dat de huidige school voelde als een warm bad. Waar mensen bij de andere school voor kiezen is het extra jaar (5 ipv 4). Toch voelde het op huidige school zo goed dat ik me niet heb laten ompraten door voorstanders van de andere school. De huidige school is zeer betrokken. Dochter krijgt Remediale hulp voor haar dyslectie. Ze krijgt RT voor wiskunde en ook motorische RT. Kortom optimale zorg en zeer goede communicatie. Ik geloof best dat je dochter het fijn lijkt op de school van haar keuze, maar ik zou gaan voor hetgeen jullie als ouders goed achten. Je zult zien dat jullie dochter het op de school van jullie keuze ook maar haar zin zal krijgen. Voor ieder kind is de overstap van basis naar VO groot, dus ze zijn allemaal in het begin wat onzeker. Goed onderwijs is belangrijk, zeker als het een kind betreft die wat meer zorg nodig heeft. Kies voor wat het best voor haar ontwikkeling is en leg haar dat ook uit. Ze zal het uiteindelijk begrijpen en je later dankbaar hiervoor zijn....succes
Ps
Wat overigens heel belangrijk is om te weten is dat spelling een verplicht examenonderdeel gaat worden!!!!!

pooh bear

pooh bear

25-01-2013 om 10:21

Ik weet het niet

Blijf het moeilijk vinden. Op zich lijkt ons de school van dochters keuze ook een hele leuke school. En ik zie haar daar helemaal rondlopen. Ze hebben er ook allemaal vakken die ze erg leuk vind. En ze kan daar vanaf de eerste al naar de kookklas.
Het enige is de klassen die wat groter zijn dan bij de andere school en dat we de zorg twijfelachtig vinden.
De school waar de zorg wel heel goed geregeld is. Heeft hele andere praktijkvakken. Ze kan daar wel gaan koken maar pas in de derde. Bovendien is het een hele grote school.
Alleen die zorg is daar zo goed geregeld. Ze zou overigens in een gewone kader TL klas komen. En van daaruit extra hulp enz krijgen.
Overigens zei de eerste school ook dat spelling verplicht werd maar dat het maar een heel klein onderdeel van het examen is. En omdat dochter zou goed scoort op haar woordenschat en begrijpend lezen zou ze dat moeten kunnen compenseren.

Lastig

Het is ook lastig. Het is heel slecht in te schatten hoe leerlingenzorg er in de praktijk uitziet. Het kan mooi op papier staan, maar dat zegt niet zoveel.
Maar ik zou toch ook een beetje kromme tenen hebben bij de sussende tekst over spelling. Op vmbo-niveau kan het wellicht nog meevallen (misschien maakt spelling maar een klein deel uit), maar hoe zit dat op mbo-niveau?
Het is toch werkelijk de bedoeling dat ze zoveel mogelijk basis wel onder de knie krijgt.
"De school waar de zorg wel heel goed geregeld is. Heeft hele andere praktijkvakken. Ze kan daar wel gaan koken maar pas in de derde. "
Komt koken later, of is er gewoon de eerste twee jaar minder tijd voor praktijkvakken (en meer voor taal en rekenen)?
"Ze zou overigens in een gewone kader TL klas komen. En van daaruit extra hulp enz krijgen."
Dat zou ik toch ook een voordeel vinden. In een LWOO klas kun je het 'slecht' treffen met een overhand van leerlingen die het minder doen dan jij. Los van aansluitingsproblematiek (belangstelling, humor) leidt dat vaak toch ook tot het op een lager pitje zetten van het lesniveau. Ook aan lln die wel een stapje meer zouden kunnen.
Ondertussen kun je eigenlijk niet anders dan erover nadenken en dan, een twee drie in godsnaam, in het diepe springen. Je kunt nu eenmaal niet vooraf voor de komende jaren alle voor- en nadelen afwegen.
Groet,
Miriam Lavell

pooh bear

pooh bear

25-01-2013 om 11:41

Miriam

Op beide scholen komt ze in een gewone klas. Allebei hebben ze namelijk de lwoo klas alleen op basis nivo.
De school waar ze pas echt in de derde gaat koken heeft verschillende praktijkrichtingen waarbij ze in de eerste en tweede overal een paar weken gaan kijken.
De school waar ze al in de eerste kan gaan koken is een groene school ook daar gaan ze in de eerste en tweede bij alle praktijkvakken kijken maar deze school heeft als extra dat je voor een kook of paardenklas kan kiezen. Dit krijg je dan in de eerste 2 jaar als extra praktijk vak 3 uur in de week. In de derde en vierde kan je het dan kiezen ipv als praktijk/examenvak.
De spelling baart ons inderdaad de meeste zorgen. Haar spellings niveau is heel laag. En of het nu wel of niet in het examen zit ik zou toch graag willen dat daar nog wat mee gedaan wordt.
Uiteindelijk moeten we inderdaad de keuze maar gewoon maken.
De school die zegt meer hulp te bieden. Hoeveel is inderdaad afwachten. Of de school waar dochter heel graag heen wil. En waar ze daardoor misschien meer op haar gemak is en ook gemotiveerder.

pooh bear

pooh bear

25-01-2013 om 15:36

Overigens

Kan ze bij de school waar wij de zorg beter vinden vanaf de derde koken maar alleen als ze kader (of basis) niveau gaat doen. Mocht ze tl niveau aankunnen gaat ze vanaf het derde leerjaar de gewone mavo doen.
Bij de andere school is wel de mogelijkheid tot gemengd theoretisch.

Nancy

Nancy

25-01-2013 om 15:57

Leren versus praktijk

Hallo pooh bear,

Vindt je koken belangrijk? Tenzij je dochter natuurlijk de horeca in wil. Mijn dochter heeft alleen leervakken op kaderniveau, (nog) geen praktijkvakken. Koken leert ze gewoon thuis van haar vader en mij.
Ik vind de leervakken toch echt belangrijk en pas nu kan ze laten zien wat ze echt kan en ik daar zelf ook best trots op.
Zus doet de Mavo maar zij krijgt nagenoeg dezelfde stof.
Ik zou toch echt gaan voor de school met het beste onderwijs. De klassen van mijn dochters hebben ieder 18 kinderen. Ik weet niet wat je onder groot verstaat. De school is wel klein naar VO begrippen.
Succes !

pooh bear

pooh bear

25-01-2013 om 16:16

Nancy

Dochter vind het belangrijk dat er ook praktijkvakken zijn (het liefst koken) Ik denk dat het dan wel beter vol te houden is.
Bij de school die ons het beste lijkt zitten er 25 leerlingen in een klas.
Bij de school waar dochter heen wil weten ze het nog niet hangt van de aanmeldingen af maar het zouden er zomaar 30 kunnen zijn en ze hebben nu ook een klas van 33.
Het is niet zo dat we dit een hele slechte school vinden alleen die andere is beter. Denken we het kan natuurlijk ook dat ze het mooier kunnen vertellen.

Nancy

Nancy

25-01-2013 om 16:27

Voorlichting

Hee pooh bear,

Je hebt gelijk. Ik geef zelf voorlichting over de school waarvoor ik werk en dan belicht ik natuurlijk ook m.n. onze sterke punten.
Het is belangrijk dat je veel info inwint van mensen wiens kinderen ook op deze scholen zitten.
De school van mijn dochters kwam als beste uit de keuzegids van Elsevier, ik moet zeggen dat zoiets voor mij ook wel belangrijk was. Dit jaar overigens weer. Maar ook de reacties van anderen als ik vertelde over mijn intentie om mijn kinderen naar deze school te sturen, die was steeds positief.

Motivatie?

Hallo pooh bear,
Kan je kind ook benoemen wat haar, behalve het koken, aanspreekt op die ene school? Als je vraagt om de school te beschrijven, welke voorbeelden geeft ze dan? Mss heeft ze dergelijke dingen bij de andere school (groot, dus je onthoudt en ziet niet alles) niet gezien, of zijn ze er niet of weegt ze iets mee waar jullie nog niet bij stil gestaan hebben.

En verder, heb je de juiste persoon gesproken op de kook school, of nou net die ene suffe docent die het eigenlijk niet zo goed weet? Dat geldt natuurlijk ook voor de andere school.

Wat betreft de schoolgrootte, ik voel met je mee, hier is dochter voorstander van een enorme school en dat roept bij mij ook de nodige vragen op. Ik hoor trouwens van andere ouders en ook op OOL ook wel de positieve kanten van een grote school. Zo'n school is natuurlijk gedwongen om zich wel goed organiseren en kan meer capaciteit inzetten voor steunlessen.

Wij zijn in groep 7 ook op deze mammoetschool wezen kijken en toen was dochter overdonderd en was deze school juist de minst favoriete. Blijkbaar is de tweede kennismaking heel anders overgekomen. Mss kan een tweede bezoekje bij jullie ook helpen? Verder nav het berichtje van Miriam nog iets anders ter overdenking: in welke mate zoek je een aangepaste school, of zoek je het meer in een real life school, dus eentje die het meest lijkt op het reguliere systeem? Voor beiden valt iets te zeggen. Vanuit mezelf geredeneerd, ik heb ook een negenjarige zoon met DCD. Ik wil heel graag goede begeleiding voor hem, maar ben ook heel nuchter dwz hij moet er mee leren dealen. Je kan redeneren dat die grote school meer aansluit op de echte wereld, maar je kan ook juist de andere school meer waarderen omdat die, zo lijkt het nu, beter aansluit op de belevingswereld van je kind.

Tenslotte; hoe flexibel is je kind? Wordt het afwijzen van haar keuze een zware dobber? Hier zijn er drie scholen die loten bij de toelating. Ik ken een meisje dat vorig jaar is uitgeloot op de school van haar keuze, een categoriaal gymnasium. Klein drama, want de school van haar tweede keuze loot ook en daar kon ze ook niet meer terecht. Het werd uiteindelijk een derde keuze, een scholengemeenschap. Ook op de eerste dag van de introductie had ze nog helemaal geen zin, het interesseerde haar geen ene moer. En je raadt het al, kind is inmiddels helemaal bijgedraaid en heeft het enorm naar haar zin. Maar ja, dat is wel mooi het kind van een ander, ga op je eigen gevoel af (welk gevoel hebben jullie als ouder, los van de begeleiding bij die grote school?) en trek je eigen plan.

Tango

Tango

26-01-2013 om 13:43

Koken

Grappig, pooh bear. Dochter hier vroeg gisteren ook al met de open dag of op deze school ook gekookt werd. Vorige week waren we namelijk op een school waar dat wel het geval was. Was overigens bij school van gisteravond niet het geval, want school waar we waren heeft geen echte praktijkafdeling, deze zit op een andere locatie in een ander dorp. Omdat dochter VMBO-T advies heeft zou ze w.s. zowieso geen koken krijgen.
Gelukkig mag ze wel een keuzerichting kiezen (kunst, sport e.d.)waarin dus ook een soort praktijkvakken. Ze gaat w.s. voor de kunst want ze houdt van toneelspelen, zingen e.d. en dat zit allemaal in die richting.

pooh bear

pooh bear

26-01-2013 om 16:47

Nog een school

En toen hadden we ineens nog een derde optie. We hadden nog een school te bezoeken en daar zijn we vanmorgen geweest.
En onze dochter was heel enthousiast. Hier zou ze ook wel heen willen.
Voordelen een hele kleine school (rond de 200 leerlingen) Klassen van rond de 18 leerlingen. Zodat er veel aandacht is voor eventuele problemen. Ze kan hier wel extra spelling krijgen. Examen doen ze op kader niveau maar ze kunnen wel certificaten halen bij de vakken die ze op TL niveau doen.
Ik denk dat dit voor mijn dochter een hele goede oplossing zou zijn. Omdat zij met haar v/p kloof waarschijnlijk niet elk vak op TL niveau kan halen en op deze manier kan ze toch voor een aantal vakken haar tl diploma halen.
Het is een vakschool met flink wat praktijkvakken. Dit gaat niet ten koste van de theorie vakken ze zitten gewoon langer op school.
De nadelen De reistijd is bijna 3 kwartier daarbij moet ze echt de stad in. Het is een valkcollege dus hier moet ze echt al voor koken kiezen.
Verder kunnen we echt niemand op deze school dus het is erg moeilijk om informatie bij andere ouders in te winnen. Ze is 12 en het kan natuurlijk nog veranderen.
Maar we vonden het alle drie een hele leuke school. Nog meer om over na te denken.

pooh bear

pooh bear

26-01-2013 om 16:49

Mamamic

Ze is wel flexibel maar ook erg gevoelig. Het kan soms lang duren voordat ze ergens gewend is.
Daarom ben ik ook bang als we haar naar de verkeerde school sturen ze het misschien erg moeilijk gaat krijgen op sociaal gebied.

Fijn!

Dat klinkt goed, het verhaal over de derde optie! Hier werd trouwens tijdens de algemene voorlichting verteld dat je na vmbo-k als vervolg op het mbo ook kan kiezen voor een totaal andere richting. Bijvoorbeeld met een profiel zorg wordt je met een vmbo-k diploma ook toegelaten op een mbo opleiding van een ander profiel. Je zou bij wijze van spreken kunnen switchen van de kinderopvang naar automonteur. Omdat we voor dochterlief een havo advies verwachtten heb ik me er verder niet in verdiept. Maar misschien kan dat bij jullie ook, dus dat je na het vmbo niet vastzit aan het koken bij een vervolgopleiding?

pooh bear

pooh bear

27-01-2013 om 14:07

Lesuren

Als het goed is kan ze inderdaad met dit VMBO diploma ook doorstromen naar andere MBO opleidingen.
Dochter denkt nu dat ze echt naar deze school wil. We willen er nog wel een tweede keer gaan kijken. We hebben ook nog wat vragen. Bij de andere scholen waren mijn man en ik eerst geweest voor een gesprek over de mogelijkheden deze school is er pas later bijgekomen dus we hebben alleen de informatie van de open dag.
Verder hebben ze natuurlijk veel uur praktijk op school zeiden ze dat dat niet ten koste van de theorie vakken ging omdat ze gewoon 3 uur langer op school zitten.
Nu zie ik in het rooster dat ze 32,5 lesuur van 50 min per week hebben wat volgens mij niet langer is dan op andere scholen.
Hierbij itten maar 2 uur voor Engels en 1 uur voor Frans volgens mij is dit echt meer op andere scholen.
Nederlands en Wiskunde/Rekenen is wel allebei 4 uur en verder nog 2 uur voor nask + Bio en 2 uur mens en maatschappij De rest gaat allemaal naar de praktijkvakken (koken en bakken)
Weet iemand of dit een beetje de normale lesuren zijn voor de theorievakken?

pooh bear

pooh bear

30-01-2013 om 19:06

Besluit genomen

We gaan voor die laatste school.
Na een gesprek met de zorgcoördinator denken we dat dit de beste school voor onze dochter is.
Verder wil ze er zelf ook heel graag heen.
Ik ben heel blij dat we er uit zijn en eindelijk een school gevonden hebben waar we alle drie een goed gevoel bij hebben.
Verder heb ik vandaag bericht gehad dat ze de beschikking voor lwoo krijg. Dus we zijn helemaal blij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.