Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-11-2012 om 22:13

Middelbare school wat verder weg.

In januari beginnen hier de open dagen van de middelbare scholen. Daar willen we met dochter die nu in groep 7 zit al eens gaan kijken. Waarschijnlijk gaan we volgend jaar een keus maken tussen de grote scholengemeenschap hier 15 minuten reizen vandaan en een kleine school 45 minuten hier vandaan. De kleine school is met het openbaar vervoer, de grote met de fiets. De keus zal voor een groot gedeelte afhangen van het schooladvies. Alles tot Havo wordt de kleine school, Vwo de grote. De vmbo/havo afdeling hier in de stad staat niet zo goed bekend en trekt ons niet. Het vwo is op een andere lokatie en daar komt een heel ander publiek.
Ik vermoed dat dochter een havo advies gaat krijgen, dus zal het de kleine school worden. Daar zullen wel wat kinderen uit de buurt naar school gaan, maar niet veel. Mijn vraag is nu: hoe gaat dat met de sociale kontacten op een school wat verder weg? Wordt er uberhaubt nog echt afgesproken na schooltijd of gebeurt alles op school en thuis via whatsapp? De kleine school is een regioschool, dus er komen er meer van wat verder weg.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Het gaat trouwens om het Pantarijn in Kesteren? Heeft iemand ervaring met deze school?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen ervaring met kesteren

Wat ik wel zie op de website is dat je dochter alleen de onderbouw daar Havo kan volgen. Als ze verder gaat op Havo niveau moet ze naar Pantarijn Wageningen. Of een totaal andere school.
Ik zou dus eerder direct kiezen voor de grote scholengemeenschap, 15 min. fietsen bij je vandaan. Dichterbij en alle niveau`s.
Sociale contacten zijn er wel na schooltijd, maar vaak minder dan op de basisschool. Wel gezellig samen fietsen en nog even "chillen" na schooltijd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-11-2012 om 22:44

Andere school

Dat is hier in de regio wel meer. Dat een school alleen de onderbouw van de havo aanbiedt. Dus al deze kinderen moeten na 3 jaar naar een andere school. Beetje het idee van een juniorcollege, waarvan we er trouwens ook eentje in de buurt hebben. Maar die is katholiek en de ov-verbindingen daarmee zijn veel minder prettig.
De scholengemeenschap hier in de stad is de enige die alles aanbiedt. Met 2 lokaties waarvan er eentje nou eenmaal niet zo prettig aandoet. Met regelmatig politiehonden in de school om kluisjes te controleren ed. Daarbij is dochter nou eenmaal niet zo'n held, heeft ook een faalangsttraining gehad en wij denken niet dat ze opkan tegen het gehaaibaai op deze lokatie. Daar worden ook regelmatig banden kapot gesneden ed. De bovenbouw van de havo en het volledige vwo zit op een andere lokatie.

Veel digitaal en dat regelt zichzelf

Mijn ervaring is dat pubers de eerste contacten veelal digitaal regelen. En het live afspreken is de fase daarna, en kunnen ze wonderlijk goed zelf regelen. Een gevolg kan dus wel zijn dat dochter vaker blijft 'hangen' na schooltijd omdat ze afspreekt. Maar wellicht vind je dat geen probleem..

Tijgeroog

Tijgeroog

11-11-2012 om 22:49

In de buurt

Ik was vandaag nog in Kesteren. nu weer heel ver er vandaan.

Ik heb VWO gedaan in stad T. bij Kesteren in de buurt. Daar kwamen ook scholieren uit de hele regio, ik ook. Er werd niet echt afgesproken, maar wat we wel deden was nog wat op school blijven hangen, de stad in gaan (hoewel daar in Kesteren niet veel sprake van zal zijn), of naar iemands huis gaan. Meestal was er wel iemand die daar in de stad woonde en dan gingen we daarheen. Er kwamen maar zelden kinderen met mij mee naar huis, hooguit in de vakantie of andere kinderen die bij mij in de buurt woonden. Dat ging eigenlijk prima en heel soepel.

Over pantarijn in Kesteren heb ik goede verhalen gehoord, de buurkinderen van m'n ouders zijn er net klaar en die waren tevreden. Maar ik heb geen heel diepgaande gesprekken daarover gehad, dus bouw niet teveel op mijn oordeel. Is pantarijn niet voortgekomen uit de Tollenhof mavo van lang geleden? Daar zou ik naartoe gegaan zijn als ik een mavo advies had gekregen, die school sprak me toen erg aan. Over mijn uiteindelijke middelbare school was ik ook erg tevreden, maar ik ben er natuurlijk allang weg.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-11-2012 om 23:22

Grappig tijgeroog

Ik heb het ook over de school in stad T. Ik neem aan dat het VWO toen op de Heiligenstraat zat? Het Vmbo nu zit waar vroeger de LTS zat. Die hadden toen volgens mij al niet zo'n beste naam.
Pantarijn is volgens mij gefuseerd met het grote Pantarijn in Wageningen. Ik hoor er eigenlijk ook alleen maar goede verhalen over.

Dendy

Verder weg geen probleem

Mijn jongste dochter zit op een school die een uur reizen van huis ligt. Het is een regioschool, de kinderen wonen wel 50 kilometer uit elkaar. Afspreken buiten school gebeurt dus maar zelden wegens de logistiek. Maar bij mijn oudste, die op school in de wijk zit, zie ik dat dat sowieso veel minder gebeurt als op de basisschool. Bij jongste spelen de contacten zich voornamelijk op school af. Dan blijven ze nog wat hangen als de lessen afgelopen zijn. Verder moeten ze het voornamelijk hebben van de pauzes en tussenuren en het samen reizen. Bij verjaardagsfeestjes in het weekend rijden de ouders en wordt er vaak gelogeerd vanwege de afstanden. En verder hebben ze zoals alle pubers veel virtueel contact. Ik geloof niet dat er op de verwegschool minder sociale cohesie is als op de dichtbijschool.

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

12-11-2012 om 11:41

Jep

Ik heb inderdaad in de Heiligenstraat op school gezeten? En m'n broer op de gemeentelijke mavo ernaast, maar ik had inderdaad begrepen dat dat nu allemaal bij elkaar hoort, samen met de oude LTS. Het was me alleen ontgaan (ik ben nog lid van de oudleerlingenvereniging, dus ik dacht dat ik enigszins op de hoogte was) dat de havo niet meer aande Heiligenstraat zat.
Maar weet je, toen ik daar naar school ging had de school ook een slechte naam. (In de dorpen bij ons in de buurt in ieder geval) Want er zou in drugs gehandeld worden enzo, dus erg gevaarlijk. Maar voor zover ik begrepen is dat tien of vijftien jaar eerder gebeurd, alleen die slecht naam blijft hangen.
Is dit de enige mavo-niveau school die over is? Indertijd waren er volgens mij drie mavo's in de stad, dan had je nog wat te kiezen?
Trouwens, als ze naar Kesteren zou gaan.. Ik zou er niet blij van worden dat ze dan voor de vierde en vijfde naar Wageningen moet. Dat is een leuke stad, maar bij jullie vandaan (ik heb even een denkbeeldige cirkel van 15 fietsminuten om de school getrokken ) is dat natuurlijk best ver, ook met OV word je daar denk ik niet blij van... Kun je dan niet beter de andere kant op kijken, naar G.? Dan heb je ook betere treinverbinding (ik ben nu wel benieuwd waar je woont )

Tijgeroog

Tijgeroog

12-11-2012 om 11:51

Nog even over de havo

Volgens de website zit Havo samen met VWO en de onderbouw van Vmbo tl nog steeds aan de Heiligenstraat. De rest zit in het gebouw van de oude LTS.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-11-2012 om 12:05

Weet t

Onze bedoeling was dan ook om dochter de bovenbouw in T te laten doen. Dan heeft ze niet echt meer iets met het vmbo. Want dat zit vanaf de 3e op de andere lokatie. En ze is dan ook een stuk ouder.
G heeft ook geen volledige havo. Daar moet je voor de bovenbouw naar C.
Logistiek zie ik geen probleem want het station is hier min of meer om de hoek.
En dochter wil ook graag naar het Pantarijn.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-11-2012 om 12:07

Oja

Wij wonen in T.P.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-11-2012 om 12:15

Okt

Oh, daar, daar heeft m'n broer ook gewoond. En daar was ik zaterdag nog, ook bij het station. ik heb langs in IJ. gewoond, een klein dorpje tussen E en O. Weet je het nu?

Bedenk wel dat je op weg naar Kesteren een keer moet overstappen met de trein, en dat die trein maar een keer in het uur gaat. Ik zou het zelf niet fijn vinden om halverwege van school te moeten wisselen, maar het gaat natuurlijk om je dochter.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-11-2012 om 12:24

Juniorcollege

In beneden leeuwen zit het Pax Christy junior college. Dat is volgens mij alleen de eerste 2 jaar en daarna moeten ze naar Druten. Vanuit Geldermalsen moeten ze vanaf het 4e jaar verkassen. Voor mijn gevoel is dat niet zo'n punt. Maar daar zal ik nog eens over nadenken.
Ja, ik kan je plaatsen. Leuk dorp is dat

Ise

Ise

13-11-2012 om 08:14

Dendy

Ook onze zoon zit op een school verder weg. Tien kilometer fietsen en geen mogelijkheid om met het openbaar vervoer te gaan. Dichterbij waren twee grote scholen, waaronder het Pantarijn in Wageningen. Onze oudste heeft daar tot alle tevredenheid op het VMBO gezeten, maar zoon 2 vond de school te groot en voelde zich meer thuis op een school verder weg. Een minder grote school, maar vooral meer gestructureerd. Hij heeft hier zelf veel behoefte aan. Kesteren was voor ons geen optie vanwege de onveilige fietsroute vanaf ons huis daar naartoe, maar ik hoor er goede verhalen over. Prettige sfeer en goede begeleiding. Dat ze na 3 havo over zouden moeten stappen lijkt me niet zo'n probleem omdat dat dat voor de hele klas geldt. Verder zit je dan toch met profielkeuze, waardoor er weer andere klassen ontstaan.
Na school afspreken gebeurt hier weinig. Zoon heeft nog steeds zijn beste vrienden van de vorige school en traint daarnaast nog twee avonden in de week voor hockey.
Onze jongste, nu ook in groep 7, wil het allerliefst naar het Pantarijn in Wageningen. Daar gaan we straks dus zeker weer kijken. Bij hem past het wel.

Ise

Ise

13-11-2012 om 08:15

O ja

Zoon heeft wel veel contact met klasgenoten via whatssapp en twitter.

Ella2007

Ella2007

14-11-2012 om 09:57

Ook geen probleem

Sluit me aan bij Skik: zoonlief zit op school een uur reizen uit en thuis, als enige uit ons dorp. Wij hebben gekozen voor deze school vanwege de kleinschaligheid. Hij heeft al een samenreisgroepje van kinderen van dorpen uit de buurt. Het regelt zich via whatsapp en mail. Thuis spelen om en om gebeurt paar keer in de maand, met jongetje wat dorp verderop woont. Verder heeft hij nog twee vriendjes van de basischool in onze wijk waar hij ook wel regelmatig mee "speelt", en een zoon van vrienden van ons in een andere wijk. Daarnaast speelt hij regelmatig via internet op de WII of Minecraft met zijn schoolvriendje.
Dus niet veel vrienden, maar wat hij heeft is goed en leuk, en hij heeft het heel erg naar zijn zin met z'n klasgenoten. Verjaardagspartijtje, feestjes in andere stad kan hij ook heen, met OV, of we brengen/halen, net hoe het uitkomt. Geen probleem dus. Ik vind ook dat hij met sprongen zelfstandiger wordt, misschien mede daardoor ? Bij ons is het ook echt een regioschool. Kinderen wonen wel 80 km uit elkaar, maar alles uit dezelfde regio stoppen ze in dezelfde brugklas, met het ook op samenreizen en ontwikkelen van vriendschappen.

Ik zou kiezen voor de leukste -fijnste school (je kind) , en niet voor meer tijd om er te komen. Je kind brengt er tenslotte heel wat uren door. Meer dan de reistijd.

Bewoner van C

Bewoner van C

14-11-2012 om 14:39

Fusie

Volgens mij gaat school die in G geen volledig havo heeft fuseren met school in C. Dus wellicht zijn daar op korte termijn veranderingen te verwachten.

School in C is overigens erg goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.