Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

23-10-2012 om 11:34

Middelbare school in utrecht

We moeten ons hoognodig gaan oriënteren op een middelbare school in Utrecht voor onze oudste. Hij zal naar alle waarschijnlijkheid een VWO, zo niet gymnasium-advies, krijgen. Echter, het gym zien we niet zo voor hem zitten, aangezien taal (m.n. spelling) niet zijn sterkste kant is. Nu was ik benieuwd af er mensen zijn die hun ervaringen met middelbare scholen in Utrecht willen delen. Of die me tips willen geven over waar je op zou kunnen/moeten letten bij de keuze van een middelbare school.
Alvast bedankt!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verbouwing

Naast alle andere zaken kun je een school ook beoordelen op de organisatorische chaos waar leerkrachten en kinderen nogal last van kunnen hebben. Wordt er verbouwd? Zijn er binnen afzienbare tijd verbouwplannen. Wordt er gefuseerd, zijn er binnen afzienbare tijd fusieplannen. Is de school er klaar voor als het jaar weer start of is het tot de herfstvakantie een organisatorische chaos. Veel scholen kunnen daar mee zitten en het kan natuurlijk ook ineens uit het niets opduiken. Maar als je nog moet kiezen zou ik dat meewegen. Vooral dat de start dan wat ongestoord is.

Gympie

Gympie

23-10-2012 om 13:20

Spelling

Als spelling het probleem is, kun je misschien juist nog beter naar het gym. Dan heb je na de derde klas een oude taal (geen spelling leren) in plaats van een moderne taal in bijvoorbeeld een Natuur en Gezondheid profiel in de bovenbouw. In de onderbouw maakt het wat spelling betreft niet uit.
Daar zou ik het dus niet van af laten hangen. Maar ga kijken op de scholen. Ik ken alleen de twee gymnasia van dichtbij - allebei goede scholen maar wel heel verschillend in uitstraling.

Adrienne

Adrienne

24-10-2012 om 13:30

Meer reacties?

Ik lees zeer geinteresseerd mee, maar er komen nog niet veel reacties.
Dochter gaat komend jaar namelijk ook, ook VWO-gym -advies.
Christelijk gym: heeft de hoogste eindexamencijfers in de wijde omtrek en verder ook heel positief in het inspectierapport (die lees je toch ook wel? Zie http://toezichtkaart.owinsp.nl/brincode/13UD/zoek_scholen). Best klein. Onze twee nadelen: * christelijk. De meeste mensen die ik ken vinden dat niet erg al zijn ze zelf niet christelijk, wij wel. Ook al doen ze er nog bijzonder weinig aan (zeggen ze zelf op hun website). Alleen al op het cv later heb ik het liever niet. * best redelijke kans dat kind wordt uitgeloot daar. Als je eenmaal bent uitgeloot moet je kind naar een school die niet zo populair is.
Stedelijk gym: ik hoor wisselende verhalen. Dochter gaat hier dan waarschijnlijk heen. Maar de verhalen over 'leerfabriek' en 'kille sfeer' vind ik niet leuk. Lijkt me ook een flinke slag 'kakkeriger' (alleen maar nette mensen?) dan het christelijk. Maar een jongen van 18 die er net weg was was heel tevreden.
Dan nog twee scholen buiten Utrecht die ik een beetje ken (als je ten Oosten van het centrum woont ook een optie):
De Werkplaats (Kees Boeke) in Bilthoven: is zeer populair dus redelijk wat kans op uitloting (zou ons kind geen last van hebben want komt van hun basisschool). Prachtig gebouw. Veel extra's buiten het onderwijs om. Maar vergis je niet: ondanks dat alles een zeer matig inspectierapport. Havo zelfs zwak. Er kan ook weer hard aan getrokken zijn sindsdien, maar ik vind het een groot punt ter overweging. Nog iets: ze werken met grote 'domeinen'. Kan wat onoverzichtelijk zijn en chaotisch, denk ik.
Tot slot: Montessori Lyceum Herman Jordan, Zeist. Ligt op 7 km van Utrecht (uiteraard afhankelijk van waar je woont, maar het is het eerste gebouw als je Zeist binnenkomt...). Is inmiddels steeds meer een witte-vlucht-school geworden (steeds meer lln uit Utrecht). Heeft een kille, harde rectrix (zou ik niet zo gauw zeggen maar ik kan het weten). Fijne kleine school maar met alsmaar meer leraren met (max.) 2e-graads-bevoegdheid. Dit zou ook op andere scholen evengoed kunnen spelen overigens, maar van deze weet ik het. Een groep betere leraren is bezig met pensioen te gaan. Is wel een vrij kleine school (800 lln) en doet ook wel extra dingen.
Nu hoop ook ik op meer ervaringen/verhalen over scholen in/om Utrecht, met name de 2 gymnasia!
Groeten, Adrienne

Cindy

Cindy

24-10-2012 om 16:37

Nieuwegein

In Nieuwegein zit het Oosterlicht; grote school met vmbo tot gymnasium, maar vmbo en havo/vwo/gym zijn qua pauzes wel gescheiden. Warme, betrokken, prettige sfeer.

Katy-Ann

Katy-Ann

24-10-2012 om 20:03

Unic

Zelf ben ik erg tevreden over Unic. Fijne open sfeer. Enthousiaste docenten, leuke onderlinge contacten tussen leerlingen. Ouders worden serieus genomen.

Gympie

Gympie

25-10-2012 om 08:58

Gymnasia

Het Christelijk Gymnasium is inmiddels echt niet meer christelijk. Toen mijn zoon daar begon was er nog een maandafsluiting met een christelijk tintje, maar ook dat is weg. Er is wel godsdienstles, maar die is gericht op alle godsdiensten. Het is een heel sociale school, docenten worden met de voornaam aangesproken, er wordt veel moeite gedaan om leerlingen op school te houden. En ze hebben inderdaad heel goede resultaten, zijn een aantal keer achter elkaar als uitmuntend beoordeeld. Dat trekt leerlingen aan, dus er worden ieder jaar wel een aantal kinderen uitgeloot.
Het Stedelijk is kakkeriger. Ik hoor meer verhalen over groepsdruk, bepaalde kleding, het is streberiger.
Het Boni ken ik niet goed maar hoor ik positieve verhalen over, over het Herman Jordan minder.

prink

prink

25-10-2012 om 10:55

Christelijk

Het Christelijk heeft een enorm streng aannamebeleid. Als je daar in valt, heb je niets te klagen natuurlijk. Als je daar buiten valt, kan het heel zuur uitpakken. Sinds vorig jaar tellen ze alle lvs-resultaten mee vanaf groep 6. Dat betekent dat als je één keer een B hebt gehaald, om welke reden dan ook, dat plaatsing niet doorgaat. Dit doet de school bovenop de POVO-procedure die centraal geregeld is. Ze stellen dus extra eisen.

Tegen deze achtergrond ben ik niet zo kapot van goede resultaten.

Kennis van mij heeft een dochter met één B, verder uitmuntende leerling. CGU weigerde om met de basisschool te praten, die graag wilde uitleggen waarom ze dit meisje toch naar het gymnasium zagen gaan.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-10-2012 om 11:32

Tja

Ik ken op vrijwel elke (rand-) Utrechtse middelbare school wel mensen die er werken of die er kinderen op hebben, en er is werkelijk niet zoiets als een beste keus voor iedereen. De beste tip die ik kan geven is: laat je kind zelf kiezen. En dan nog is de kans groot dat je op de school van je eerste voorkeur niet terecht kunt, helaas. Ook daar legio voorbeelden van. Mijn persoonlijke korte impressie: Boni: erg wit, fanatiek (veel huiswerk), onpersoonlijk. Stedelijk gym: erg wit, rijk, hoogopgeleid en elitair, topleerkrachten qua kennis. CGU: zie vorige, maar iets meer gemengde oudergroep, iets 'artistieker', bevlogen personeel. Jordan: prima school voor kinderen uit Utrecht die flink willen fietsen en de discipline hebben om zelf hun werk in te delen. Boeke: leuke school, maar grotere kans op afvallers, dus kijk naar je kind voor je eraan begint. Unic: zie Boeke, maar dan nog sterker. Gerrit Rietveld: erg in de neerwaartse spiraal, niet zo'n veilige omgeving.

Kortom, ga vooral kijken. En kies er minstens twee (met een derde als reserve...)

Lrc

Ik mis het Leidsche Rijn College nog in de opsomming. Ligt ook in Utrecht en heeft een Gymnasium. Ik ken ouders van kinderen die prima tevreden zijn over het LRC. Misschien kan iemand anders er meer over vertellen.
m.e.a.

Ik zie veel cv's en het is niet meer noodzakelijk of zelfs maar gebruikelijk om de naam van de school te vermelden.
Ik vind het wel goed als je niet naar een christelijke school gaat als je dat niet ziet zitten. Op onze christelijke basisschool zijn sommige ouders heel boos dat er ook christelijke liedjes worden geleerd. Tja, ik doe mijn kind toch ook niet op islamitisch onderwijs om vervolgens te klagen dat ze het offerfeest vieren?
Loes

Gympie

Gympie

26-10-2012 om 09:29

Christelijk en povo

Dat de lvs resultaten vanaf groep 6 meewegen in het advies is onderdeel van de POVO-procedure, dus dat geldt voor alle scholen in Utrecht. Op de site van het Christelijk staat dat vanaf groep 6 uit het lvs moet blijken dat de leerling geschikt is voor gymnasiaal onderwijs.
Als dat betekent dat je maar één keer een B gehaald mag hebben lijkt me dat nogal overdreven, dat wel.

De goede resultaten van de school zijn van lang voor deze procedure, dus dat ligt toch echt aan de docenten en het klimaat denk ik.

gym-moeder

gym-moeder

26-10-2012 om 10:17

Gympie

"De goede resultaten van de school zijn van lang voor deze procedure, dus dat ligt toch echt aan de docenten en het klimaat denk ik."
Vrijwel alle zelfstandige gymnasia scoren goed op de lijstjes. Terwijl de instroomeisen nogal verschillen. Zo zijn er gymnasia (waar mijn kind op zit bijvoorbeeld) die maar 2 criteria hanteren: 543 op de cito én een havo/VWO-advies van de leerkracht. Dit is ondenkbaar voor sommige andere gymnasia, die vanaf groep 6 A's eisen en soms minimaal 547 op de eindcito. Ik vind dat soort eisen nogal absurd. En het is nogal eenvoudig om dan 'hoog op de lijstjes' te komen.

rosa

rosa

26-10-2012 om 14:26

Gym-moeder

De instroomeisen die jij noemt zijn de eisen die ook op het Christelijk Gym golden toen mijn zoon daar begon vijf jaar geleden. Ik geloof dat de cito eisen omhoog zijn gegaan voor beide gymnasia en nu komen daar die eisen vanaf groep 6 bij, maar dat geldt dus voor de hele stad.
In ieder geval zijn de scores van deze school al van lang voordat deze extra eisen er waren. De kinderen voor wie dat geldt zitten nog in de onderbouw.

prink

prink

26-10-2012 om 15:58

Nee gympie

CGU hanteert extra eisen NAAST Povo.
En weigert bespreekgevallen. Ik heb dat uit eerste hand.

Gympie

Gympie

26-10-2012 om 16:25

Povo

Ik zie het, in Povo staat alleen dat er gekeken wordt naar de resultaten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6. Welke criteria daaraan gesteld worden, bepaalt de school. Dat geldt dan ook voor alle scholen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

26-10-2012 om 17:23

Niet hoger

De gymnasia de hoge eisen stellen bij toelating scoren inde diverse tests helemaal niet beter dan de gymnasia met normale eisen. Check dat maar eens zodra de nieuwe lijstjes weer gepubliceerd worden. Mijn bevinding was vorig jaar dat de belende Amsterdamse categorale gymnasia minder goed scoren in de landelijke vergelijkingen ondanks de soms absurde eisen die ze stellen.

prink

prink

26-10-2012 om 19:16

Gympie

Je kan op je kop gaan staan, en het zal niet veranderen.
Vorig jaar was het CGU de énige school die extra eisen aan het lvs stelde. Ze wilden alleen maar A's.
Binnen POVO is afgesproken dat de scholen géén extra eisen stellen. In de folder op internet kon je vorig jaar precies nalezen wanneer het LVS volgens de POVO-systematiek voldeed voor een bepaald schooltype. het CGU ging daarover heen. Voor dit jaar heb ik me niet in eventuele folders verdiept. Vorig jaar stond ook op de website van het CGU dat de eisen cumulatief waren: schooladvies, cito en LVS. Daarmee werd dus feitelijk het schooladvies ontkracht door het LVS.
De basisschool waar ik deze info van heb is een aantal VO-scholen af geweest met bespreekgevallen en alleen op het CGU wílden ze niet eens praten als de cito onder 547 was of als de cito boven 547 was met een LVS met een B erin in groep 6, 7 of 8.

Het is mij erg tegen gevallen van het CGU omdat dat juist een socialer profiel had dan andere scholen waarvoor geloot wordt. Maar there you go, het is zoals het is.

Niempje77

Niempje77

26-10-2012 om 21:19

Procedure gewijzigd

De verhalen over het aannamebeleid van CGU vorig jaar ken ik ook. Ook uit eerste hand. Voor mij was dit al reden om deze school minder hoog op het lijstje voor mijn dochter te hebben.

Deze week merkte ik echter pas dat de procedure weer is aangescherpt tov de procedure vorig jaar. Vorig jaar stond nog in de procedure dat een kind met 547 of hoger zonder meer toelaatbaar is op het vwo, alleen bij een score van 545 of 546 zou ook het leerlingvolgsysteem bekeken worden. En over het CGU hoorde ik dus toen ook al dat ze zonder meer inzage wilden in het leerlingvolgsysteem.

Dit jaar is het zo dat scholen hier in de stad op basis van het leerlingvolgsysteem de toelaatbaarheid moeten bepalen. En waar vorig jaar nog stond 'overwegend A of I' is het dit jaar veranderd in 'overwegend I', hier valt dus ook al een deel van de kinderen met een A door af.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de scholen hier in de stad zo op de scores af gaan en helemaal niet meer op het basisschooladvies. Ook een beetje persoonlijk, omdat hier door een versnelling 1 van de 3 jaren in zijn geheel ontbreekt en ik was juist blij dat er toen eindelijk een keer B's werden gehaald....

Adrienne

Adrienne

26-10-2012 om 21:53

Niempje77

Maar Niempje, volgens mij is 'I' de nieuwe 'A'. Vorig jaar dus nog overwegend A's scoren (of I als men die term al kende), nu heet het geen A meer, maar je moet dus nog altijd overwegend die hoogste score halen.
Verder hoop ik op meer verhalen (iets positiefs over de sfeer van het Stedelijk, please?). Topicstarter, word je al wat wijzer?
Groeten, Adrienne

Niempje

Herkenbaar. Onze zoon is net van groep 5 naar groep 7 gegaan (z'n tweede versnelling) en heeft in de laatste maanden van groep 5 alle methode- en cito toetsen van groep 6 gemaakt. De IB-er zei toen ook al steeds: "als hij nou maar wel I's haalt (dus niet eens A's)... Dat leek me zo overdreven, maar zo is het dus blijkbaar wel. Zelfs zo'n versnelling doet er dan niet toe. Gelukkig heeft zoon ook allemaal I's gehaald, en nu maar zien of hij dat dit jaar ook doet. Ik vind het volkomen belachelijk, zulke eisen...
Zoon wil zelf heel graag naar het Stedelijk Gymnasium (na de open dag die we vorig jaar voor zijn broer bezocht hebben). Maar goed, we hebben nog anderhalf jaar te gaan...

Adriene

Nee, I is de 20% hoogste score, A is 25% hoogste score. Een I is dus wel een A, maar niet elke A een I, een A kan ook een II zijn..

Niempje77

Niempje77

26-10-2012 om 22:07

Inderdaad

En zo schuift het steeds een stukje op. Alleen I met een incidentele II is dus een hogere eis dan alleen A met een incidentele B. In dat laatste geval zou je in theorie dus ook alleen II met een enkele III kunnen halen.

Hier dan overigens een vergelijkbare situatie met versnellingen en ook hier een voorkeur voor het Stedelijk, maar we zijn ook nog zoekende.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

26-10-2012 om 22:34

Reactie

Adrienne, je vroeg of ik al wat wijzer werd van dit draadje. Gedeeltelijk wel, door verschillende reacties. Tips over waar ik op kan letten, of juist waar zoon op kan letten. Persoonlijke indrukken van sommigen, die vind ik zeker waardevol; ook met de toevoeging dat er niet 1 goede school voor iedereen is. Ook de opmerking dat het gym misschien juist bij spellingsproblemen een goed idee is, hou ik in mijn achterhoofd.
Wel hoop ik inderdaad ook op meer reacties over verschillende scholen, gewoon persoonlijke ervaringen vind ik interessant. De hele discussie over de toelatingseisen is voor mij iets minder boeiend, behalve dan dat duidelijk is dat we het CGU niet eens hoeven te proberen, al zouden we het nog zo graag willen.

Maar wat ik me nu wel afvraag: wat zijn in vredesnaam 'I's?? Ik begrijp dat dat beter dan A-score is, maar is dat dan hetzelfde als A+?

gym-moeder

gym-moeder

26-10-2012 om 23:01

A's bestaan niet meer

De scores A-B-C-D-E bestaan niet meer. Ze zijn vervangen door I t/m V.
De beste 25% kreeg een A, de volgende 25% een B, en de laatset 50% werd verdeeld over C, D en E. De nieuwe normering is iets anders. 20% krijgt I, 20% II etc. I komt dus iets minder voor dan de A.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

27-10-2012 om 20:13

Lelietje

Heb je mijn post gelezen?

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

27-10-2012 om 21:03

Elisabeth

Ja, ik heb je post gelezen en zal het in mijn achterhoofd houden.Dank voor je tip. Waarom vraag je dat?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

27-10-2012 om 21:10

Lelietje

Ik vroeg me af of dit een exclusief Utrecht draadje was en mijn reactie misschien overbodig was, dat zou jammer zijn want wat dit is wel een herkenbaar probleem denk ik.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

27-10-2012 om 21:24

Elisabeth

Oh, op die manier. Nou ja, mijn vraag was eigenlijk tweeledig: tips over specifiek Utrechtse scholen, maar ook in het algemeen dingen waarop je zou kunnen letten. En waar een draadje naartoe gaat, heb je sowieso niet in de hand, dus wie bepaalt wat overbodig is? Overigens moet ik er wel bij zeggen dat de hele discussie over toelatingseisen en in hoeverre die terecht zijn, niet echt mijn eerste interesse heeft en niet mijn insteek was, maar goed; dat kan gebeuren op een forum.
Het is in elk geval iets waar ik nog niet over had nagedacht en dus iets waar ik naar zou kunnen kijken.

prink

prink

28-10-2012 om 07:41

Lelietje

Die discussie over toelatingseisen speelt voor ouders met kinderen die relatief laag scoren op cito, en dat zijn tegenwoordig zeker 60% van de ouders, omdat in de POVO de eisen zo opgeschroefd zijn. Steeds minder kinderen zijn direct plaatsbaar. Vorig jaar waren op onze school van de vwo-leerlingen driekwart bespreekgevallen.

Verder hebben wij in onze omgeving ieder jaar weer kinderen die niet op de school van hun voorkeur worden geplaatst. Dat komt echt heel veel voor.

Daarom is het dus in de specifieke Utrechtse situatie niet zo opportuun om uitsluitend te gaan kijken naar welke school je het beste lijkt. Er is een reële kans dat je kind niet naar die school zal gaan.

En wat beter en slechter presterende gymnasia betreft: de toestand in Amsterdam is heel uitzonderlijk, met Barlaeus en Vossius en daarnaast nog een sloot andere scholen. Hier is kwa categoraal gymnasium veel minder keus.

Jujube

Jujube

28-10-2012 om 19:16

Heel persoonlijk

Het is heel persoonlijk op welke school jouw kind zich thuis zal voelen. Ik ken vele kinderen op allerlei scholen en ook veel docenten op allerlei scholen. Het Stedelijk Gym heeft een hoog 'aankomende corpsballen' gehalte, maar misschien vindt jouw kind dat geen probleem. Het Christelijk Gym is wat gemêleerder qua publiek en van het christelijke aspect is weinig te merken, begreep ik. Gregorius heeft een jaren '50 manier van lesgeven en is erg katholiek. Het Boni is erg streberig; zij bieden geen extra hulp als je kind problemen heeft met bijv. de leerstof of anderszins. Dan moet je van school, anders vallen straks de eindexamenresultaten schoolbreed tegen. Gerrit Rietveld College: heeft mijn oudste een erg leuke tijd gehad, maar is achteruit gegaan qua sfeer; veel relletjes. UniC: Zit mijn jongste. Erg prettige sfeer die ik nog nergens zo heb meegemaakt. Opbrengst uit lessen wisselend, maar ik heb gemerkt dat mijn kind er veel leert. Met name qua samenwerken, hoe dingen aan te pakken, presentaties geven en op zoek gaan naar je eigen talenten en zwaktes. Buiten Utrecht is 't Herman Jordan lyceum populair, maar er wordt wel erg veel zelfstandigheid verwacht. Oosterlicht College (daar zit mijn middelste kind) en Cals College in Nieuwegein zijn ook prima, maar daar worden bijna geen kinderen uit Utrecht meer aangenomen sinds dit schooljaar (Nieuwegein, IJsselstein, omliggende dorpen en Houten hebben voorrang). Anna van Rijn College in N'gein kun je beter vermijden; erg slechte sfeer, er is zelfs sprake van een sluiting (Niels Stensen perikelen). Kees Boeke school in Bilthoven is erg leuk, maar meestal bomvol. Leidsche Rijn College; ik ken alleen maar kinderen die het na 1 of 2 jaar voor gezien hielden en naar een andere school gingen vanwege hoog asogehalte en heel veel pesten waar niets aan gedaan werd. Amadeus Lyceum: Hoor ik best aardige verhalen over.
Maar voor alle scholen geldt; Past de school bij jouw kind en past jouw kind bij de school?
Succes ermee.
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.