Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Middelbare school en DCD

Mijn dochter heeft net haar pre-advies binnen voor de middelbare school. Ze heeft het advies havo-vwo waarbij juf denkt dat vwo er zeker in zit als ze nog wat puntjes op de I zet qua executieve functies (zelfstandigheid, initiatief en structuur in haar werken). Mooi doel voor groep 8. Bovendien biedt de beoogde school dakpanklassen en geen aparte vwo-klas. Wel is er een VWO-plus klas maar dat zien juf en wij nog niet in haar. Juf wil haar wel opgeven voor de masterclass voor groep 8 omdat ze denkt dat dat haar gaat helpen in de executieve functies en de overgang van de ene naar de andere school.

Naast dat ze veel in haar mars heeft, heeft ze gediagnosticeerd DCD. Met name het schrijven maar ook vakken als gymnastiek, tekenen, handvaardigheid etc. zijn problematisch. Haar inzet is goed, de uitvoering matig tot onvoldoende. De ergotherapeut wil haar een verklaring geven dat ze recht heeft op laptop gebruik (deze krijgt ze dan ook vanuit het UWV vergoed), extra tijd bij schrijfwerk als laptop niet kan etc.

En in hoeverre wordt ze straks afgerekend op haar handicap bij vakken als handvaardigheid, tekenen en gymnastiek. De kans dat ze voor alle drie een onvoldoende haalt op uitvoering is reëel en niet iets wat ze zomaar kan verbeteren of het resultaat is van gebrek aan inzet. Ik ben een beetje benauwd dat ze in een dakpanklas uiteindelijk naar havo gaat vanwege een lager totaal gemiddelde of te veel onvoldoendes als er ook nog een onvoldoende voor wat anders bij zit. Waarbij ze in een zuivere klas vwo waarschijnlijk over gaat omdat de kernvakken gemiddeld voldoende zijn en niemand een kind laat afstromen op gymnastiek en tekenen. 

Balans geeft wel aan waar scholen rekening mee kunnen houden en vrijstellingen mogen geven etc. maar veel verder kom ik niet. Wanneer kaart ik mijn zorg aan? Nu al bij die Masterclass of later bij het aanmelden?

Je kaart het aan als het zich voordoet, niet eerder. Je ziet het aankomen en dan kun je beoordelen welke school functionaris in aanmerking komt voor overleg.

Inderdaad, scholen zijn soms niet misselijk, maar het is ook maar beperkt wat je kunt voorkomen of tackelen.

Belangrijk is dan ook dat je je kind weerbaar maakt en onverstoorbaar doorgaat en je kind aanmoedigt om onverstoorbaar door te gaan. 

De aanhouder wint.

Havo is ook niet echt erg als je kind maar niet ontmoedigt raakt. Help haar eigen motivatie.

Vooraf aanmelden van de beperking van je kind is een risico. Sommige scholen zijn prima in het goed insteken van de benodigde hulp, al is het alleen op papier. Voor anderen is het een reden om per direct af te knijpen hoe dan ook of te onderschatten of beperkt in te delen.

Overweeg of het niet voldoende is dat je er op ingaat als het op school aan de orde is. Je dochter komt voor onderwijs niet voor haar beperking.

AnneJ schreef op 07-07-2021 om 11:00:

Vooraf aanmelden van de beperking van je kind is een risico. Sommige scholen zijn prima in het goed insteken van de benodigde hulp, al is het alleen op papier. Voor anderen is het een reden om per direct af te knijpen hoe dan ook of te onderschatten of beperkt in te delen.

Overweeg of het niet voldoende is dat je er op ingaat als het op school aan de orde is. Je dochter komt voor onderwijs niet voor haar beperking.

Ik begrijp dit niet goed. Als een school slecht omgaat met kinderen met een beperking, wil je dat toch juist weten voordat je het kind inschrijft? Dan kun je namelijk nog een andere school kiezen. 

Ik zou proberen om een afspraak te maken met de zorgcoordinator. Ik zou het slecht, want demotiverend, vinden als een school een kind zou afrekenen op een beperking. Ik zou dan liever een andere school zoeken.


Is het niet zo dat voor vakken als handvaardigheid en gym geldt dat als je maar komt opdagen, niet actief tegenwerkt, en de indruk wekt dat je je best doet (of daadwerkelijk je best doet, dat kan natuurlijk ook) je gewoon altijd een voldoende krijgt, of er een andere regeling geldt waardoor je hier niet op wordt afgerekend? 

Ik zou dit even bespreken. Je kan de diagnose eventueel onder de pet houden en alleen zeggen "mijn dochter is motorisch bepaald niet sterk, in hoeverre tellen lage cijfers voor vakken als gym mee als het aankomt op de vraag of ze vwo of havo gaat doen"?


Groeten, 

Temet

Mija schreef op 07-07-2021 om 12:02:

[..]

Ik begrijp dit niet goed. Als een school slecht omgaat met kinderen met een beperking, wil je dat toch juist weten voordat je het kind inschrijft? Dan kun je namelijk nog een andere school kiezen.

Ik zou proberen om een afspraak te maken met de zorgcoordinator. Ik zou het slecht, want demotiverend, vinden als een school een kind zou afrekenen op een beperking. Ik zou dan liever een andere school zoeken.


Het probleem is dat je bij kennismaking te maken krijgt met woorden die niet per se de lading dekken.
Voordat het Passend Onderwijs ingevoerd werd in 2014 konden scholen nog openlijk leerlingen weigeren. Dat mag nu niet meer, dus kunnen ze dat subtieler doen, zonder vooraankondiging.
Bij de invoering werden een aantal vrienden van zoon, met autisme, niet aangenomen vanwege hun autisme. Dat werd zo niet gezegd, men suggereerde dat ze het niet goed hadden begrepen, maar het haalde de kranten.
Zoon heeft toen het eerste jaar op het HBO zonder openheid over zijn diagnose doorgebracht
Ook mijn dochter is bij 'openlijke' aanmelding op het MBO afgewezen. De halve stad aan aanjaagfunctionarissen kwam in het geweer, dat was omstreeks dezelfde tijd, maar ze is toen uitgeweken naar een andere opleiding waarbij we dat niet opgegeven hebben.
Later ging ze toch terug naar de HAVO en heeft dat afgemaakt op haar oude school.
DCD kan gepaard gaan met andere ontwikkelingsproblemen en daarom zal het per school verschillen of men dat goed kan en wil hanteren.
Al teveel openheid kan een school ook duur komen te staan omdat dan alle ouders met een kind met een ontwikkelingsbelemmering zich bij deze school gaan melden en de school relatief overlopen wordt.
Want zoveel keus heb je vaak niet.
Het is goed om daar optimistisch over te zijn maar ook realistisch.

Ook willen sommige scholen dat je eerder in het jaar je meldt als je kind een belemmering heeft en ook dat kan een reden zijn om de aanmelding van een kind te belemmeren.

Het advies voor havo of vwo zal waarschijnlijk niet afhangen van cijfers voor tekenen, gym, handvaardigheid etc. Als dat wel zo is, is dat een manco van de school want die vakken bepalen niet of je op een bepaald niveau thuishoort. 
Ik zou een dergelijke beperking wel melden bij de aanmelding. Het heeft invloed op deelname aan de lessen. Want je dochter gaat met een laptop werken. Dan moet de school wel weten waarom dat nodig is, anders gaan ze dat niet zomaar goed vinden. Bij gym zijn er misschien wel dingen die ze door DCD niet kan. Extra tijd bij schrijven krijg je ook alleen maar met verklaringen waarom dat nodig is. Niet zomaar. Je komt niet onder de melding uit.
Ik weet niet of je het voor de masterclass al moet melden. Maar voor de aanmelding voor het vo sowieso. Alleen al omdat ze speciale voorzieningen nodig heeft.

Onze dochter (14) is motorisch gezien nogal opvallend om het maar voorzichtig uit te drukken. Bij gym haalt ze onvoldoendes voor bijvoorbeeld de piepjestest en saltospringen, maar dat wordt keurig gecompenseerd met de cijfers voor haar inzet. Uiteindelijk staat ze nooit een onvoldoende voor gym op haar rapport. Bij handvaardigheid maakt ze....tsja.... bijzondere voorwerpen. Er staat hier een gekleide vaas op de kast die zo lelijk is, dat ie gewoon te gek is. We hebben er allemaal al een jaar lol van ( ook dochter zelf ). De opdracht was een vaas maken die opgebouwd was uit ringen, de vaas verven en dan glazuren. De opdracht was correct uitgevoerd, dus kreeg ze een 6. Ze had er trouwens ook echt haar best op gedaan. Dit zal vast niet op elke school zijn, maar mijn ervaring is dus dat dochter veelal het voordeel van de twijfel krijgt. Ik vermoed dat dat ook komt omdat ze laat zien dat ze haar best doet. Je zou kunnen overwegen om af te wachten hoe de school naar je kind kijkt en pas dan de beslissing nemen om een diagnose wel of niet te delen.

Mija schreef op 07-07-2021 om 12:02:

[..]

Ik begrijp dit niet goed. Als een school slecht omgaat met kinderen met een beperking, wil je dat toch juist weten voordat je het kind inschrijft? Dan kun je namelijk nog een andere school kiezen.

Ik zou proberen om een afspraak te maken met de zorgcoordinator. Ik zou het slecht, want demotiverend, vinden als een school een kind zou afrekenen op een beperking. Ik zou dan liever een andere school zoeken.


Helaas hanteren veel scholen het "verkooppraatje": op open dagen, inschrijvingen, informatieavonden kan altijd alles en wordt er overal rekening mee gehouden. Je dénkt dan de goede school voor je kind gevonden te hebben.
In de praktijk ben je vaak afhankelijk van wat de betreffende docent/zorgcoordinator daarvan vindt. 
Wij hebben tenminste zelf geleerd om zoveel mogelijk via mail/app te doen, want er werd nogal eens aangegeven dat dingen niet gezegd waren.

W.b. het afrekenen op een beperking: tja, bij ons pikte de basisschool er niet eens uit dat ze motorisch niet vaardig was. Dit hebben we zelf moeten doen. School bleef maar hameren op "MOET netter schrijven"... tja, na een flinke dosis ergotherapie is dit beter geworden, maar zeker niet dankzij school.

Dochter start nu in september met een tweede MBO4 opleiding, heeft ook al HAVO gehaald. Zij heeft gevraagd of ze vrijstelling voor rekenen, engels en nederlands kon krijgen, hier is ze tenslotte al 2 keer voor geslaagd. Ook zij heeft dit keurig in een appje gedaan, ook via de app antwoord gekregen dat dat kon. Mocht het nu niet lukken, kunnen ze in ieder geval vanuit school niet zeggen dat "ze dat nooit gezegd hebben".... 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

14-07-2021 om 16:09

Bij een van mijn kinderen verwachten wij ook wat problemen met executieve functies. Er is ook onderzoek afgenomen dat dat bevestigt. Zij begint na de zomer in de brugklas. 

Wij hebben het van tevoren bij de beoogde middelbare school gemeld. Al voordat we haar gingen inschrijven. Uitvoerig gesprek gehad begin dit jaar met de brugklascoördinator. Daar trokken ze echt de tijd voor uit. Kind is een paar maanden daarna aangemeld en vervolgens probleemloos in een vwo-plusbrugklas geplaatst. 


Het allerbeste is nog wel dat ze vanaf het begin gerichte ondersteuning aangeboden krijgt. De mentor heeft ook al contact gezocht en een gesprek gehad. Dit maakt het allemaal heel relaxed voor ons. School benadrukte meermaals dat ze ontzettend blij zijn als ouders dit soort bijzonderheden tijdig melden, omdat zij dan ook vanaf het begin kunnen handelen. 

Het is natuurlijk afwachten wat ervan terechtkomt na de zomer, ik verwacht geen heel soepele route, maar ik ben er dus wel voorstander van om zelf actie te ondernemen.

AnnaNiem

AnnaNiem

14-07-2021 om 16:43 Topicstarter

maud278 schreef op 13-07-2021 om 14:57:

[..]

...

W.b. het afrekenen op een beperking: tja, bij ons pikte de basisschool er niet eens uit dat ze motorisch niet vaardig was. Dit hebben we zelf moeten doen. School bleef maar hameren op "MOET netter schrijven"... tja, na een flinke dosis ergotherapie is dit beter geworden, maar zeker niet dankzij school.

...

Ja, dat herken ik. Inclusief een juf die vond dat haar knutselen en tekenen wel erg eenvoudig was. En dat gym niet haar ding is. Compleet met schitterende onvoldoendes op haar rapport. Het kind was in tranen, ze had zo haar best gedaan en de juf wist dat ze in onderzoek was en bij therapeuten liep. Dat soort ellende wil ik niet meer. Het heeft heel wat gekost om dochter mentaal op de rit te krijgen. Met de ergotherapie kan ze wel wat schrijven als ze zich er op concentreert maar wel op groep 5 papier met hulplijnen. Anders is het niet te lezen. En concentreren op schrijven gaat ten koste van de concentratie die nodig is om het goede en volledige antwoord op de vraag te geven terwijl ze het wel weet. Vandaar laptop, mondeling of extra tijd en dat moet de middelbare school wel weten en gaan ondersteunen. Bij de masterclass kijk ik het even aan, ze kan en zal het ook zelf gaan benoemen. Maar bij de echte keuze en dus aanmelding gaan we met de verantwoordelijke persoon om tafel om te kijken wat wij en zij kunnen om haar goed te laten starten. Ik denk dat dat beter is. Dank allen.

Het is duidelijk wat de beperking benadeelt voor je kind. Dan is het toch discriminatie als de school er geen rekening mee houdt? 

Dat komt echt wel goed! Bij de aanmelding geef je gewoon aan dat je kind DCD heeft zodat school hier rekening mee kan houden. Je kind zal wellicht lage(re) cijfers halen voor de motorische vakken, maar dat is echt geen reden om een kind af te laten stromen naar de havo. Als de cognitieve vakken in orde zijn, komt het echt wel goed. Zeker als je kind wel inzet toont bij de motorische vakken.
Bovendien is op de havo het probleem niet kleiner denk ik, de creatieve/motorische vakken verschillen vaak niet zoveel. Je zou wel bij het zoeken naar een middelbare school bij een open dag het gesprek aan kunnen gaan moet bijvoorbeeld de zorgcoödinator over hoe zij omgaan met leerlingen zoals jouw kind, dan kun je een beetje inschatten of de school past bij jouw kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.