Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Joep

Joep

14-02-2013 om 20:06

Methodetoetsen vs cito

Mijn dochter (8, groep 4) had een tegenvallend kerstrapport. In groep 3 had ze voor zowel taal als rekenen pluswerk en hoge cijfers, maar begin groep 4 kreeg ze ineens haar reguliere werk niet meer af en had op haar rapport 6'jes en 7'ens. In overleg met de leerkracht en ib'er hadden we besloten het aan te kijken tot de M4 cito's. Die zijn nu gemaakt en volgens mij zijn ze niet in lijn met de cijfers voor de methodetoetsen (nog steeds mager). Rekenen, spelling en dmt was een A, voor begrijpend lezen en woordenschat een B.
Volgens de juf zijn de methodetoetsen moeilijker dan de cito's, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Dan zou dat toch bij alle kinderen het geval moeten zijn?
Hebben jullie een idee waar het aan zou kunnen liggen? Na de voorjaarsvakantie hebben we weer een gesprekje, maar ik voorzie nu al dat de juffen het eigenlijk ook niet weten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

14-02-2013 om 21:59

Toetsen verschillende vaardigheden

Methode toetsen en cito's toetsen verschillende vaardigheden.

Ruwweg, de methodetoets kijkt of je dat wat je net geleerd hebt kun reproduceren. De cito kijkt of je wat je geleerd hebt ook in andere situaties kan toepassen.

Bij ons resulteert dat er in dat de methodetoetsen prima worden gemaakt en de cito slecht (Echt verschil 9 / D).

Misschien dat jouw dochter wat langer tijd nodig heeft om de stof te laten beklijven. De methode toets komt dan misschien te vroeg, maar tegen de tijd dat de cito er is is het kwartje gevallen en kan ze het prima toepassen.

Ja, en

En cito is toch destof op de langere termijn en de methodetoetsen gaan over de korte termijn, dat verschil merk ik ook vaak (cito slechter) - zoals jij meemaakt kom ik eigenlijk niet veel tegen, methodetoetsen slechter dan cito.

angelina ballerina

angelina ballerina

14-02-2013 om 22:55

Hier ook andersom

Onze dochter, ook groep 4, doet het in klas en met de methodetoetsen heel goed. Ze haalt minimaal 8-en voor rekenen, spelling en taal en leest avi m5. Voor de citotoetsen heeft ze alleen maar c's en d's gehaald.
Is het bij jullie niet zo dat dochter een methodetoets gewoon niet belangrijk vindt terwijl ze een citotoets wel als belangrijk ziet en dus extra haar best doet. Of vindt ze de methodetoetsen echt moeilijk? dat klinkt niet logisch namelijk. Als ze de citotoetsen goed doet kent ze de theorie en het lijkt me dat dat overeenkomt met wat ze tijdens de les leren en dus met wat er in een methodetoets wordt gevraagt.

Prakje

Prakje

15-02-2013 om 07:01

Of..

Zijn de methodetoetsen te eenvoudig en verveelt ze zich? En als bij de cito lastige vragen worden gesteld, het haar interesseert, waardoor ze eindelijk haar kan hersens gebruiken ?!

Hier overigens ook andersom, methodetoetsen hoge cijfers, cito gemiddeld.

Joep

Joep

15-02-2013 om 11:08

Vreemd

Dat is wel vreemd, dat het meer voorkomt dat methodetoetsen beter gemaakt worden. Van mijn dochter krijg ik niet het idee dat ze de de cito's leuker of belangrijker vindt (die lading wordt er ook niet aan gegeven). Ze fluisterde me wel als geheimpje toe dat ze niet had geluisterd naar het voorlezen van de opgaven, maar stiekem vooruit had gewerkt tijdens de toetsen. Volgens de juf is er veel geoefend met bijv. verhaaltjessommen, maar dan zou je bij alle kinderen moeten zien dat de cito beter gaat.
Ik denk dat we het maar weer even moeten aankijken, en ik ben benieuwd waar de juf mee komt na de vakantie.

kaatje43

kaatje43

15-02-2013 om 16:24

Joep, hier allebei gehad

Ene zoon was duidelijk beter in methodetoetsen dan LVS. Zoon 2 juist andersom. En hoe gek het ook klinkt volgens mij kun je het beter andersom hebben. Omdat op de LVS het advies gebaseerd wordt. Hij haalde A en B's bij LVS en methodetoetsen voldoende of ruim voldoende. Misschien is het gewoon de vraagstelling die haar beter ligt. Of is zij bij de methodetoetsen meer afgeleid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.