Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Theekopje

Theekopje

26-09-2014 om 23:31

Meester Mark draait door

Interessant artikel over een zgn hij-instromer die afknapt als leraar http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3754090/2014/09/24/Hoe-ik-mislukte-als-leraar.dhtml


Jaina

Jaina

27-09-2014 om 01:40

Interessant

Met veel interesse gelezen.
De punten die hij noemt zie ik ook wel in het onderwijs.

Alles maar dan ook alles moeten vastleggen in eindeloze nietszeggende reportages.
De onder de maat opleiding (Pabo) waar heel veel geknutseld en dergelijke wordt en alles om zelfreflectie en geneuzel draait en je maar weinig concrete pedagogiek leert of andere vakinhoudelijke kennis.
Vergaderingen en andere randzaken die enorm veel tijd zuigen waardoor er voor onderwijskundige zaken te weinig tijd overblijft.
En als je dan ook nog een aantal slecht opgevoede, moeilijke kinderen in je klas hebt en weinig middelen om ze aan te mogen pakken gecombineerd met een manier van onderwijs geven die heel veel tijd vraagt wordt het helemaal moeilijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2014 om 10:40

Orde houden

De rationalisaties zijn interessant, maar in de grond gaat het volgens mij toch om een ding: Orde kunnen houden of niet. Overwicht hebben of niet.

Deze man heeft het, ondanks zijn idealisme, dus niet. Dat is zuur, zo snel mogelijk wegwezen uit het onderwijs lijkt mij de beste oplossing.

Dat wist ik al toen ik zelf op de middelbare school zat. Sommige leraren hadden daar geen enkele moeite mee. Anderen wel. Die gingen er vaak aan onderdoor. Tragisch, maar ik vrees dat er niet veel aan te doen valt.

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 10:56

tja

Ik heb de zestig reacties er onder ook gelezen, veel mensen roepen maar wat daar...

Orde houden leer je in het tweede jaar, nu moeten er belangrijke dingen gebeuren: een vis kleien en als die uit elkaar haalt maar je schrijft een mooie pop en pap krijg je een zeven.

Het is volgens mij een mythe dat elke goede leerkracht orde kan houden uit zichzelf, daar heb je handvatten voor nodig en dan nog kun je niet na een makkelijk jaar voor groep 7 worden gegooid op een gemiddelde zwarte basisschool. Hier is volgens mij een paar jaar geleden ook een juf van 22 verpest door haar in te laten vallen voor groep 7 (en daarmee hebben ook heel wat kinderen grote problemen gekregen).

Ik las wel in de reactie dat dat hij-instroomprincipe zo werkt dat de begeleider op de basisschool 2 volle uren tijd krijgt die aan de nieuwe leerkracht besteedt kan worden en de begeleiding van school krijgt er 2 bij jaar (voor bezoek aan het werkadres).

Hij had veel meer hulp vanuit school moeten krijgen en hulp betekent niet dat je het ene jaar niets doet olv een topleerkracht in groep 3 en het volgende jaar een groep 7 in je eentje krijgt.

Overal verslagen van schrijven, je zou van minder gek worden.

In de reacties vond iemand dat er per klas 5-10 ouders gevonden moeten worden als onbetaalde klasse-assistent voor schoonmaak, administratie, meehelpen met nakijken. Eventueel de mensen die geen schoolgeld (???) betalen.

Verder moeten ouders gekort worden (volgens een reaguurder) op de kinderbijslag als ze hun kind niet goed opvoeden waardoor het op school niet te handhaven is.

Weet iemand toevallig wanneer dit op radio1 was dan kan ik het even terugluisteren?

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 11:28

Dank je wel

Dank je wel Miriam!

Wat vind jij er van?

Leerkrachten

Zie http://www.meestermarkdraaitdoor.nl/?gclid=COGP2P-IgcECFcoBwwodiYUAbw
Daar vind je de reacties die de schrijver/uitgever zelf heeft uitgekozen.

Ik maak eruit op dat meester mark het zelf allemaal niet zo ernstig neemt. Het is vooral lachen, dat onderwijs en dat wat er met hem mis ging.
Het lijkt me geen pamflet.

Lachen

Misschien dat het hem zo beter helpt om het te verwerken

Wat dat ordeverhaal betreft van Ad Hombre, ben ik het eens met Barvaux. Natuurlijk heeft Ad Hombre gelijk wanneer hij zegt dat je zonder orde geen les kan geven, maar er is echt nog wel wat aan te doen. Een nieuwe docent moet gewoon een hele intensieve begeleiding krijgen en school hoort daarvoor te zorgen, is mijn mening.

Aan de andere kant, docenten met de meeste orde in de klas (muisstil, niemand durft ook maar iets uit te halen), zijn echt niet altijd de beste docenten op didactisch gebied. Ook de sociaal-emotionele kant wordt nogal eens vergeten.

Kan niet

" Ook de sociaal-emotionele kant wordt nogal eens vergeten."
Yeah, right. In de praktijk weet niemand wat dat is. In de praktijk komt ook dat neer op het invullen van een formulier.

Mijn echte mening over dit onderwerp is dat het concept "school" als een verzameling van klassen die in de hand gehouden worden door een meester, een achterhaald concept is.

Miriam

'Yeah, right. In de praktijk weet niemand wat dat is. In de praktijk komt ook dat neer op het invullen van een formulier.'

In zijn algemeenheid is dit pertinente onzin. De meeste docenten zijn wel degelijk begaan met het welzijn van hun leerlingen en doen wat zij kunnen. Dit is althans mijn ervaring. Ben jij zelf docent (geweest) en heb je het zo van binnenuit meegemaakt?

Hoe is het toch mogelijk!

Alweer iemand met poep in de ogen. Het lijkt wel een epidemie.

" De meeste docenten zijn wel degelijk begaan met het welzijn van hun leerlingen en doen wat zij kunnen. "
Waar zeg ik dat dat niet zo is?

Vervelend

Wat ben jij toch vervelend in je reacties. Kan je niet met respect met anderen omgaan?

Zeg toch gewoon duidelijk wat je dan wel bedoelt i.p.v. iemand zo af te katten! Jij bent echt niet meer dan iemand anders hier, hoor!

Hallo

Volgens mij begon jij met mij pertinente onzin te verwijten en me iets in de schoenen te schuiven wat ik niet beweerd heb.

Haal die poep uit je ogen. Lees wat er staat. Lees niet wat je denkt dat er staat. Ik kan niet duidelijker zijn dan dat wat er staat.

Invullen van formulier

Jij zegt toch dat het in de praktijk neerkomt op het invullen van een formulier?

En verder vind ik dat jij heel wat minder beschaafd reageert dan ik. Wat een arrogante manier van discussieren heb jij.
Ik vind het raar dat iemand die hier op het forum genoemd wordt als deskundige zo onfatsoenlijk met anderen om kan gaan. Ik zou nog een heleboel andere dingen kunnen zeggen, maar ik zal me maar niet verlagen tot jouw niveau.

bibi63

bibi63

27-09-2014 om 13:56

Nou Miriam

Dan moet je misschien toch iets duidelijker zijn. Het is niet echt duidelijk of jij het 'soc-emo' zelf onzin vindt of dat jij denkt dat een leerkracht niet weet wat dat is c.q. wat hij ermee moet.

M.i. zijn er een aantal aspecten die een goede leerkracht zou moeten kunnen: het goed kunnen overdragen van de lesstof, rust/orde in de klas houden én er zoveel mogelijk voor zorgen dat de kinderen zich prettig en veilig voelen. Duidelijk zijn over pestgedrag, alert zijn op pestgedrag, alert zijn op buitensluiten. Hier actief en creatief mee bezig zijn. En ja, dat is best lastig en best een 'vaag' iets, maar wél heel belangrijk.

Bibi

bibi63

Ik ben blij dat je me wat dit gedeelte betreft bijvalt. Dank je.

Hakketakken

Meester Mark heeft een observatie in ieder geval juist. Eindeloos weinig constructief hakketakken.

Jij bracht de terminologie 'sociaal emotioneel' in.
Misschien kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt.

Ik herhaal wat ik erover zei:"In de praktijk weet niemand wat dat is. In de praktijk komt ook dat neer op het invullen van een formulier."

Pfffff

Weer arrogant. Maar in ieder geval deze keer geen scheldwoorden gebruikt. En verder: laat maar...

bibi63

bibi63

27-09-2014 om 14:05

Miriam

Het is ook enigszins een vaag begrip. Anderzijds begrijpen we allemaal dat een kind zich prettig en veilig moet voelen op school. En daar, mag ik hopen, kan iedereen zich toch wel iéts bij voorstellen. Een kind zit een groot deel van z'n tijd op school, buiten de beschermde omgeving van het gezin en zelf gekozen vriendjes. Leren om te gaan met anderen, ook al heb je ze niet zelf uitgekozen, lijkt me toch wel een belangrijk aspect. Of hoe zie jij dat dan?
Bibi

Nou ja zeg

Eerst scheld je me uit en doe je onjuiste beweringen over mij, nu moet je boter bij de vis leveren en haak je af.

"Maar in ieder geval deze keer geen scheldwoorden gebruikt"
Doe je het weer. Mij iets verwijten wat ik niet heb gedaan. Wat nou scheldwoorden? Waar dan?

"En verder: laat maar..."
Want? Jij weet ook niet wat sociaal-emotioneel eigenlijk betekent?
Ik verwijt je daarmee niks.

Nogmaals:"In de praktijk weet niemand wat dat is. In de praktijk komt ook dat neer op het invullen van een formulier."

Laatste reactie van mij naar jou

Ik heb niet gescholden, zal ik ook nooit doen.

Leuk draadje

Ik denk dat meester mark de kunst verstaat om conversaties als in dit draadje vol humor te beschrijven.
Dat verandert verder niks, maar lachen is wel gezond.

bibi63

bibi63

27-09-2014 om 14:13

punt is Miriam

en dat ken ik wel uit meerdere discussies met jou, dat je sowieso niet al te vriendelijk reageert (haal die poep uit je ogen, maar ik ken heel waar meer van dat soort reacties. Maar nog belangrijker: je roept iets, iemand komt met een tegengeluid, jij reageert daarop met opmerkingen als onzin, of kom uit je ei of weet ik niet wat, maar je gaat niet inhoudelijk in op het argument van de ander. Vaak kom je dan weer met iets anders. Concreet wordt het nooit.
Bibi

bibi63

bibi63

27-09-2014 om 14:14

als aanvulling

zo ga je ook niet in op mijn argumenten over soc-emo. Wat voor discussie is dit dan?
Bibi

bibi63

bibi63

27-09-2014 om 14:15

of nog wat concreter

hoe zie jíj dan het soc-emo aspect? En dan bedoel ik geen loze kreet, maar hoe zou jij dat dan willen zien?
Bibi

roosje

roosje

27-09-2014 om 15:06

sociaal emotioneel

Ik vind het een goed punt van Miriam. Mijn kinderen zijn inmiddels de basisschoolperiode voorbij. Op de rapporten werden ze altijd beoordeeld op hun sociaal emotionele ontwikkeling. Die was dan 'goed' of 'ruim voldoende' of 'matig'. Ik heb vaak gevraagd waar dat op werd beoordeeld. Een echt duidelijk antwoord heb ik er nooit op gekregen. Het zat toch vooral in de richting van 'hij doet wel/niet leuk mee met de groep'.
Mijn jongste zoon scoorde hier meestal niet zo goed op. Want: moeite om zijn emoties te beheersen, snel ruzie, slechte concentratie. 'Wat doen jullie in de klas om hem hierop beter te laten scoren?' heb ik regelmatig gevraagd. Ook daarop heb ik nooit een duidelijk antwoord gekregen. Voor een kind met slechte scores op rekenen wordt een plannetje gemaakt, over een kind met slechte scores op 'sociaal emotioneel' wordt vooral gezucht. Alsof het een soort talent hebt dat je wel of niet hebt en waar in ieder geval de leerkracht heel weinig mee kan doen.
Hierboven wordt gesproken over 'een kind moet zich prettig voelen in de klas en dat is de taak van de leerkracht'. Vind ik ook hoor, maar het creeren van een veilige sfeer is toch wel wat anders dan 'werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling' van een kind. Dat word (in mijn ervaring) door de leerkrachten snel 'weg georganiseerd' ("ga eens naar een psycholoog)

roosje

roosje

27-09-2014 om 15:17

en reactie op Hombre

Orde houden is geen talent, dat is een vaardigheid. Een vaardigheid die je kan leren.

Maar vooral

... en in de context van dit draardje: moeten voldoen aan verwachtingen omtrent zaken waarvan eigenlijk niemand weet wat dat nu toch is, is een kwelling. Ook voor (beginnend) docenten.
Dat er wel een formulier van is, is tekenend.

Daarmee is een discussie over wat sociaal emotioneel zou moeten zijn overigens zinloos. Zowel leerkrachten als leerlingen worden er al op afgerekend.

Jaina

Jaina

27-09-2014 om 15:24

Sociaal-emotioneel

Sociaal-emotioneel is een alles omtvattend begrip. Je kan er van alles onder stoppen en hierdoor is het ook weinig concreet. Hier boven wordt geschreven over het voorkomen en stoppen van pestgedrag. Dat is absoluut heel belangrijk en dat is ook iets concreets. Ik zou er de voorkeur aangeven als zaken concreet gemaakt worden. Geen allesomtvattende begrippen zonder enige inhoud maar een (klein aantal) concrete zaken.
Overigens kan het kind zich prettig laten voelen in de klas niet een taak van de leerkracht alleen zijn. De leerkracht kan wel zorgen voor een veilige omgeving zonder pesten maar een kind brengt ook zijn thuissituatie en karakter mee de klas in. Een kind wat bijvoorbeeld uit een hele moeilijke thuissituatie komt zal zich een stuk minder op zijn gemak voelen in de klas misschien maar dat kan geheel losstaan van de concrete situatie in de klas.

Al die rapportages en dat eindeloze gepraat met begeleiders en onder leerkrachten lost vaak niks op en maakt de situatie niet beter of fijner voor de leerlingen. Concreet denk ik dat gemiddeld gesproken de sfeer in de klas nu niet extreem veel fijner is dan 40 jaar geleden voordat er een half regenwoud ten onder ging aan eindeloos geouwehoer.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

27-09-2014 om 15:26

Prettig voelen in de klas

Roosje schreef: Hierboven wordt gesproken over 'een kind moet zich prettig voelen in de klas en dat is de taak van de leerkracht'. Vind ik ook hoor, maar het creeren van een veilige sfeer is toch wel wat anders dan 'werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling' van een kind. Dat word (in mijn ervaring) door de leerkrachten snel 'weg georganiseerd' ("ga eens naar een psycholoog)

LOL, ja precies. De keer dat ik de leerkracht (tevens schoolhoofd) er attent op maakte dat hij eens wat beter naar de dynamiek in de groep moest kijken met betrekking tot veiligheid en pesten, kreeg ik de opmerking terug dat IK maar eens met mijn zoon een ats toe moest gaan.

Oftewel zijn verantwoording om voor veiligheid te zorgen werd rechtstreeks op mijn bordje gelegd.

Die verantwoording kreeg hij trouwens met het zelfde gemak weer terug nadat bleek dat de oorzaak voor mijn zoons "soiciale onvermogen" rechtreeks terug te voeren was naar school .

bibi63

bibi63

27-09-2014 om 15:29

Mij gaat het niet om een rapportcijfer

De een is verlegen, de ander extravert, een leider. De ander is rustig en weer een ander is druk en aanwezig. De een js gezegend met een mooi uiterlijk, de ander met haakneus en piekhaar. Kun je allemaal niets aan doen. En dat alles heeft veel te maken met je welbevinden. Als je verlegen bent, ben je dat je hele leven, dat geldt voor elke karaktereigenschap. Wel is het belangrijk dat kinderen zich bewust worden van hoe ze daar het best mee om kunnen gaan, en hoe je daar als ander mee omgaat. Geen rapport cijfer of beoordeling, maar leren elkaar te respecteren en met elkaar omgaan.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.