Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

MBO-raad wil vmbo en havo samenvoegen


Evanlyn

Evanlyn

30-04-2015 om 22:33

Ja,

ongelooflijk dat zo'n man dat gewoon zegt.

Het enige dat volgens mij moet gebeuren is dat leerlingen meer kansen krijgen. Drempels afbreken dus, in plaats van weer nieuwe bouwen. Makkelijker opstromen, differentiëren in niveau zodat een briljante wiskundige met dyslexie gewoon naar de universiteit kan, weg met de afrekencultuur. En dat kan allemaal gewoon binnen het huidige systeem, als de wil er is.

Precies Evanlyn

Benut ieders talenten in plaats van ze daarop af te rekenen!

Barvaux

Barvaux

01-05-2015 om 03:28

meisjeklein...nog even

In 'jouw' tijd waren er mbo opleidingen waar je havo of vwo voor moest hebben??? ROC lager niveau?

Welke tijd was dat?

MBO 1/2 moet dus ook maar weg volgens jou want ocharm het hele MBO krijgt daardoor een slecht imago? We stoppen ze gewoon weg in het LBO bedoel je?

Barvaux

Ho, ho, niet gelijk zo verongelijkt reageren. Niks wegstoppen. Ik vraag me het gewoon oprecht af en vraag me ook af of anderen dit ook herkennen.

Zo ging mijn zus een MBO marketing opleiding doen (2 jr – had geen zin om te studeren) die alleen bestemd was voor leerlingen met een Havo/VWO diploma, mijn collega heeft middelbare hotelschool gedaan en zei laatst ook stellig dat je er destijds Havo voor moest hebben. Schoevers was vroeger MBO maar wel voor Havo/VWO’ers, nu is het ineens opgewaardeerd tot HBO.

Tegenover mijn middelbare school was een technische ROC die bestemd was voor jongens uit het leerlingwezen (dus combinatie werken/leren) en echt op lager niveau. Nu vallen alle MBO opleidingen onder het ROC.

Ik heb het over begin jaren 90.

Overigens delen meer mensen de mening van de MBO baas Jan van Zijl blijkbaar, zie de voorzitter van het ROC Midden Nederland:

Welke eigenschappen van het mbo zou u willen aanpakken en verbeteren?
“Het mbo is nu wat diffuus; het is van alles en daarmee van niks. Je hebt bijvoorbeeld niveau 4 dat heel dicht bij het hbo zit en wat echt een goede beroepsopleiding is. Maar je hebt ook niveau 1 en mensen denken vaak dat het ROC er is voor alle maatschappelijke problemen: als niemand er wat mee kan, dan moet het mbo er maar wat mee doen.

Wat gebeurt er met de niveau 1- en 2-leerlingen als die kwaliteit zo omhoog moet?
“Dat is een beetje een dilemma. Als school heb je een verantwoordelijkheid richting niveau 1, want je hebt nu eenmaal een groep in de samenleving die nergens anders terecht kan, maar het hoeft niet per se het mbo te zijn die deze jongeren opvangt. Ik vind dat het mbo zich veel meer moet profileren als doorstroommogelijkheid naar het hbo en als goede beroepsopleiding die goede beroepsbeoefenaren aflevert. Ik zou dus graag het accent wat meer willen leggen op niveau 3/4 dan op niveau 1.

--------------------------

Kennelijk is het toch iets waar het MBO zelf ook mee worstelt.

Barvaux

Barvaux

01-05-2015 om 09:54

maar 2 dan?

Wauw geweldig stukje, eerst wel 2 noemen en dan maar meteen vergeten. MBO2 is nog steeds een startkwalificatie.

Mijn mening is: zorg dat je MBO2 zoveel mogelijk omzeilt door kinderen na basis nog een jaar naar kader stuurt of stimuleer ze om na MBO2 nog een MBO3 te doen maar juist omdat MBO2 een startkwalificatie geeft kan een MBO3 de deur dicht doen.

Zonde om dan moeilijk te doen met de niveau's daarboven en die MBO2 (en 1) leerlingen het bos in te sturen.

Verder: hoe kun je iets MBO noemen als je daar havo of vwo voor nodig hebt? Was het dan niet een VHBO?

Werkt denk ik niet

Dat zou ik ik ook zeggen Barvaux, dat omzeilen, maar ik denk dat dat in de praktijk niet werkt.
Ik heb er geen cijfers van, maar ik hoor wel veel over leerlingen die beginnen met mbo-3/4 en die uiteindelijk bij godsgratie alsnog de school verlaten met een mbo-2 diploma.

Het problematische van de constructie is dat dat kennelijk toch al niet zo gemotiveerde leerlingen ook nog eens opzadelt met een studieschuld (aan een opleiding begonnen die niet is afgemaakt).

Ik denk dat dat inmiddels vaker voorkomt dan wenselijk is.

Het mbo staat al een tijdje op de schop. Mbo-1 gaat entreeopleiding heten. Het wordt zelfs eindonderwijs met een diploma. Maar wie voldoende punten haalt mag naar mbo-2.
Er zijn verder al jaren samenvoegplannen (en expirimenten) met vmbo en mbo.

Ik denk dat die plannen zich in een afrondende fase bevinden. Ik denk dat het mbo in de onderhandelingen er nog wat uit willen slepen. Een hapje havisten erbij, om daarmee hopelijk de slagingskansen te verhogen. Het zou me niet verbazen als het ervan komt. Want havo, daarvan wordt ook al jaren gezegd dat het niks is. Terwijl het wel doorgaat voor startkwalificatie.

Evanlyn

Evanlyn

01-05-2015 om 10:31

Havisten

zijn eerder luie of drugsverslaafde VWO'ers dan gemotiveerde VMBO'ers, in mijn ervaring. Dat wordt dus niks.

En dan heb je natuurlijk de groep die ik al eerder noemde: wiskunde-genieén met ernstige dyslexie, of juist talenwonders met dyscalculie. Voor al die groepen is het geen aanlokkelijk voorstel.

Gewoon gezegd

#36 en dat mag wel gewoon gezegd worden?
Waar vind je die trouwens, drugsverslaafde havisten en dan ook nog in zulke hordes dat je er zo generaliserend over kunt spreken?
Jemig

Evanlyn

" Havisten zijn eerder luie of drugsverslaafde VWO'ers dan gemotiveetde VMBO'ers".

Heb je dit eerst overgelezen voordat je op versturen klikte? Als je dit werkelijk meent adviseer ik je om met vwo diploma nog wel een sova training te volgen. Of communicatieve vaardigheden, is ook een optie. Klinkt beter.

Jemig, zeg dat wel.

Barvaux

Ik snap je geloof ik niet, of jij mij niet.

Eerst doe je verongelijkt over de kritiek op MBO1&2 en vervolgens adviseer je om MBO2 te omzeilen.

Ik noemde 1 en 2 niet, ik zei alleen dat ik in eerste instantie verbaasd was over de woorden van Van Zijl als voorzitter va de MBO raad, want hij moet alle belangen vertegenwoordigen maar dat ik me er achteraf eigenlijk wel in kon vinden.

Die startkwalificatie boeit mij niet, maar heeft er blijkbaar wel voor gezorgd dan jongeren die vroeger nooit een MBO opleiding zouden halen of de motivatie hiervoor konden opbrengen, nu worden toegelaten en met diploma van school gaan. Dus ja, je hebt op papier minder schooluitval maar leidt dat tot meer kennis… dat is nog maar de vraag. Het is alleen maar voldoen aan eisen die van overheidswege worden opgelegd. Maar daarmee devalueert ook het diploma MBO voor de hogere opleidingen, want voor velen is MBO gewoon MBO. Die maken geen onderscheid tussen de verschillende niveaus. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest en is toch jammer?

Zie: http://www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/reactie-bon-op-mbo-brief-minister.
De minister constateert dat de basis van het mbo op orde is, want de mbo-instellingen zijn er in geslaagd om het aantal leerlingen dat voortijdig de school verlaat zonder startkwalificatie verder terug te dringen. Zolang die startkwalificatie vooral uit een boterzachte lijst van competenties bestaat, kan dat resultaat gemakkelijk behaald worden door een combinatie van administratieve maatregelen en het thuis ophalen van spijbelende leerlingen. Dat zijn bepaald geen inhoudelijke verbeteractiviteiten. De diploma's hadden net zo goed gewoon uitgedeeld kunnen worden.

Evanlyn

Evanlyn

01-05-2015 om 13:15

Tsja,

Mijn ervaring, zoals ik al zeg. Volgens mij kan die hele klas makkelijk VWO. En ja, de halve klas zit aan de weed. Fact of life.

Evanlyn

Evanlyn

01-05-2015 om 13:20

maar goed,

ik ben blij als jullie andere ervaringen hebben, met klassen vol ijverige havisten die het niveau met hard werken halen.

Evanlyn

Vind het wel jammer dat je zo ongenuanceerd kan reageren over *alle* Havisten, terwijl jij in het andere draadje zwaar beledigd bent door ongenuanceerde uitspraken van anderen over kinderen met een bepaalde stoornis. Je zou beter moeten weten...

bieb63

bieb63

01-05-2015 om 13:29

wat het probleem is

Allereerst kon je wel degelijk naar Schoevers met een MAVO diploma. Je kon dan niet de opleiding secretaresse doen maar wél bijv. receptionist, dus....
En verder wbt het verschil t.o.v. vroeger: vroeger was MBO (MTS, MEAO) een opleiding op het huidige niveau 3 of 4. LBO was iets (LTS, LEAO) waar ja direct na de bs naar toe ging. En evt. daarna doorstromen naar MBO (MTS, MEAO). Nu is MBO alles bij elkaar, en ik geloof daarom ook wel dat het imago daardoor anders is.

Evanlyn

Evanlyn

01-05-2015 om 14:28

Nogmaals, goed lezen...

ik heb het over MIJN ervaring, beetje flauw om dat er af te laten. En zolang ik alleen verontwaardiging krijg en geen inhoudelijke reacties, blijf ik bij mijn standpunt dat HAVO meer bij VWO hoort dan bij VMBO. Dat zou pas anders zijn als ook kinderen bij wie het allemaal later komt, of die dyslectisch zijn of een verslaving moeten overwinnen enzovoorts, kansen zouden krijgen op het VWO, en niet alleen degenen bij wie alles vlotjes gaat.

En wil40: haha, wat grappig, ik lig dubbel. Waarom slaan mensen op tilt als je het over drugsverslaving hebt? Ik vind verslaving helemaal niet grappig. Ik zou willen dat die kinderen hulp kregen, liever vandaag dan morgen. Verzwijgen gaat in elk geval niet helpen. En mensen bij wie dit soort onderwerpen taboe zijn, lopen meer risico bij hun eigen kinderen dan mensen die er openlijk over praten. Dus kijk maar uit.

Fiorucci

Fiorucci

01-05-2015 om 20:21

Barvaux

Niet mee eens...de school van mijn zoon noemt hun vmbo-t afdeling ineens mavo sinds vorig schooljaar. Maar aan het onderwijs is geen letter veranderd...
Het sluit net zo aan op havo etc dan voorheen, maakt geen fluit uit.

Barvaux

Barvaux

01-05-2015 om 21:55

fio

Ik zeg niet dat het onderwijs anders is maar hier sluiten de mavoscholen dus wat meer aan op havo en het lijkt er ook op dat als mavo het laagste is ze eerder kiezen voor de naam mavo.

Evanlyn

Mijn zoon loopt inderdaad veel risico, komt met alle niveau's in aanraking. Vooral die Havisten waarschuw je dus voor? Is dat een apart soort puber?
Allemaal lui en aan de drugs is jou ervaring. Bedankt voor de info!

Ik praat er inderdaad liever niet over, drugs enzo, dat heb je goed ingeschat. Moeilijk hoor, zoon zit op een scholengemeenschap. Jij vindt dus dat ik hem beter openlijk kan vertellen dat hij liever niet meer met havisten moet omgaan? Of is alleen een open gesprek over de gevaren die hij nu loopt voldoende?

Van jou "kijk maar uit" ben ik behoorlijk onder de indruk, jemig.

Tine

Tine

02-05-2015 om 08:00

Mammoet

De laatste grote hervorming was dacht ik de mammoetwet. De bedoeling daarvan was dat leerlingen volgens verschillende lijnen op het zelfde punt konden komen, vroegbloeiers direct en laatbloeiers met een of meer tussenstappen. In de praktijk zijn de bedoelde doorstroommogelijkheden steeds moeilijker tot onmogelijk geworden. Dan kun je wel weer een ander model willen optuigen maar wat is er mis gegaan met de op zich goede mammoetplannen? Ik heb wel een idee maar te winig echt inzicht om dat hier te poneren want als dat niet in de pas loopt met de mensen die het hier 'weten' dan word ik neergesabeld ben ik bang.
Loten gebeurt trouwens maar in een klein deel van het land, op de meeste plekken kan een kind gewoon naar de school van keuze. Die grotestadsproblematiek moet toch niet leidend zijn voor een landelijke grote ommezwaai.
In Engeland gaan er veel minder mensen naar een universiteit dan hier. Wat daar university heet is onze bachelor. Er gaan er weinig door na hun university, tenzij voor de beroepsopleidingen van dokter ne tandarts. Een zoon van een vriendin heeft een studie gedaan in Cambridge en ging als enige door met een master ( in Nederland), al zijn studiegenoten vonden dat raar want, je bent nu toch afgestudeerd? Dus dat Angelsaksische model (iedereen op hetzelfde niveau naar de middelbare) is echt wel anders.

Vanaf de jaren 90

Ik hoop niet dat je je neergesabeld voelt, maar dat 'weten' dat kan iedereen. Je kunt het gewoon opzoeken.
Mammoetwet was 1969. Inderdaad richtte die zich op de doorstroommogelijkheden voor laatbloeiers.
Dat is er in de jaren '90 weer uitgemonteerd.
Over die onderwijsvernieuwingen is een parlementaire enquete geweest, zie http://www.parlement.com/id/vhnnmt7mtyqi/parlementair_onderzoek

Zie de conclusies en de aanbevelingen onderaan.
Daar vind je o.a. wat er is misgegaan met de doorstroommogelijkheden (is er expres uitgemonteerd).
Je vindt ook de aanbevelingen.

We ztten nu in de onderwijskundige hervormingen van de hervormingen in de jaren '90, waarbij we bovendien ook bij herhaling te maken krijgen met verdragsrechtelijke hervormingen ihkv de uniformiteit/vergelijkbaarheid van diploma's is Europa (invoering van de Startkwalificatie en de Referentieniveaus volgen uit het Lissabonaccoord en uit de aanbevelingen van Dijsselbloem. Twee vliegen in een klap).

Ik ben bang dat loten een landelijke oplossing wordt, ook voor het basisonderwijs. Het levert namelijk bezuinigingen op, precies op dat onderdeel waar nu over geklaagd wordt: de leegstand van klassen. Juist in krimpgebieden is dat het grootste probleem.

Heb je cijfers over Engeland versus Nl?
Overigens is een van de verklaringen natuurlijk wel dat je in Engeland je studie zelf moet betalen. Wij gaan ook die kant op met de nieuwe studiefinanciering. De extra kosten wegen maar beperkt op tegen de extra arbeids- of inkomenskansen.

Waar ik eerder het Angelsaksische model noemde, had ik het niet over de universiteit (daar hebben we het trouwens al overgenomen), maar over de middelbare school.
Met zijn allen een diploma halen en daarna door mogen als je voldoende punten hebt.
Het gaat die kant op als de scholen dat willen en die willen dat als de modellen die daarvoor noodzakelijk zijn, goedkoop voor handen zijn. Grote samenwerkingsverbanden kopen groot in.

Tine

Het ligt iets anders. HBO is nl internationaal gezien 'university', nl university of applied sciences. De bachelor degree wordt daar als universitaire graad gezien, daarna kan je nog een jaar door voor je master, of nog 3 jaar erna je doctorate halen. Wat hier een typische HBO studie is, bijv journalistiek, is daar een universitaire studie.

Je kan het dus niet 1 op 1 met elkaar vergelijken en dan je conclusies trekken. Uiteindelijk zal het hier ook wel gaan gebeuren, alleen dat heeft tijd nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.