Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

MBO-opleiding versneld met havo, hoe werkt dat?

Ik zie bij MBO-opleidingen (niveau 4) wel eens staan dat je met je havo-diploma, de opleiding versneld kunt doorlopen.
Hoe werkt dit dan? Doe je dan je MBO-opleiding in 2 jaar in plaats van 3? Is dit dan een aparte klas?

Of sla je bepaalde vakken/opdrachten/stages over en heb je een ‘gatenkaas-rooster’ en ben je gewoon 3 jaar bezig?

Heb totaal geen beeld bij zoiets.
Iemand ervaring hiermee en/of weet hoe dit gaat?

Ik denk dat je de vakken NL en Engels niet hoeft te volgen en vrijstelling daarvoor hebt. Maar ik denk niet dat de duur korter is, want je loopt natuurlijk gewoon mee met de theoretische beroepslessen en de praktijklessen en natuurlijk ook alle stageperiodes 

Mijn dochter deed versneld mbo. Dat hield in haar geval in dat ze een gatenkaas-rooster had vanwege vrijstellingen en ze eerder examen mocht doen voor de theoretische vakken waar ze geen vrijstelling voor had. 

De praktijklessen en stages volgde ze tegelijk met de rest van de klas, dus ze was uiteindelijk echt niet sneller klaar. 

Zij vond het vooral heel erg rommelig op deze manier, plus dat je toch een beetje buiten de klas valt.  

een van mijn kinderen heeft een hbo-opleiding in drie jaar gedaan omdat hij vwo had gedaan. Dat lijkt er een beetje op. 
hij moest in september de eerstejaars eindtentamens van wiskunde, engels, nederlands en natuurkunde doen en als hij die allemaal voldoende had, kon hij het driejarige traject starten. Het schatte het niveau in op halverwege 5 VWO.
Hij zat bij de eerstejaars, maar in de uren dat zij die vakken hadden, volgde hij tweedejaarsvakken.   Enzovoorts. Respect voor de roostermaker! Het vierde jaar (waar hij dus na twee jaar al aan begon) was gewoon, dus toen kwam hij bij mensen in de klas die naar de tweede gingen toen hij begon. 
zoiets zal het misschien ook zijn op het mbo. 

Het ligt nogal aan de opleiding denk ik. Bij sommige opleidingen sla je de stageperiode(s) over, dat scheelt enorm. En bij anderen krijg je vrijstellingen voor vakken die je op Havo niveau hebt afgerond, waardoor je een gatenkaasrooster krijgt. 

Ik had lang geleden dat laatste en dat vond ik mega irritant. Ik woonde 1 uur reizen van m'n opleiding af, dus ik kon ook niet zomaar naar huis als ik één of twee tussenuren had. Zelfs met drie tussenuren niet. Gevolg: ik spijbelde heel erg veel. Zeker als ik na de lunchpauze nog één lesuur had, dan drie tussenuren en daarna het állerlaatste uur nog les. Doei, dan was ik om 13.10h gewoon weg hoor. Wat dan weer veel gezeik gaf met de mentor en afdelingshoofden. Ik heb allerlei opties aangedragen: lessen bij andere klassen volgen, thuisstudie voor die lessen die ik steeds oversloeg, etc. Mocht allemaal niet, ze waren er heel star in. Terwijl mijn cijfers gewoon top waren.
Afloop: opleiding na 1.5 jaar afgebroken. 

Het zou dan sneller zijn om van Havo-4 in te stromen in MBO eerste leerjaar. Soms kan dat. Mis je wel je Havo-papiertje natuurlijk.

Amaranth schreef op 18-11-2021 om 16:11:

Het zou dan sneller zijn om van Havo-4 in te stromen in MBO eerste leerjaar. Soms kan dat. Mis je wel je Havo-papiertje natuurlijk.

Volgens mij kan dat altijd. Een overgangsbewijs naar 4 Havo geldt als startkwalificatie voor MBO (4).

Hoe dat met versnellen zit, weet ik niet (was mijn zoon niet in geïnteresseerd). Wel heeft hij nu al eindexamen rekenen en Engels gedaan. Maar dat scheelt maar twee uur per week.

Volgens mij kan je zonder stage door naar het HBO (in dezelfde richting), maar dan krijg je geen MBO diploma nog.


Amaranth schreef op 18-11-2021 om 16:11:

Het zou dan sneller zijn om van Havo-4 in te stromen in MBO eerste leerjaar. Soms kan dat. Mis je wel je Havo-papiertje natuurlijk.

Je mag met havo-3 al naar het MBO (niveau 4). Dus als je dan al zeker weet dat het MBO gaan worden, dan is dat altijd sneller dan eerst nog twee jaar havo en dan MBO.

TumTum

TumTum

18-11-2021 om 18:36 Topicstarter

Dank voor de reacties. Ik lees vooral toch vrijstelling van bepaalde vakken/onderdelen waardoor je inderdaad een gatenkaasrooster hebt. Dan maar beter het reguliere MBO-traject volgen eventueel, als het je toch geen jaar tijdwinst oplevert. Wat iemand al zegt lijkt het me heel rommelig. En als je op een uur reizen van school woont, ga je tussendoor ook niet even naar huis. De verleiding om de dan de stad in te gaan of het laatst uur/uren te skippen wordt daardoor groter. En het lijkt me sociaal ook fijner om betrokken te blijven bij je klasgenoten. 

Mochten we nog eens een fysieke open dag van een MBO gaan, dan zouden we er nog eens specifiek naar kunnen vragen natuurlijk hoe het daar geregeld is.

Ik heb zo’n versnelde opleiding gedaan. We hadden gewoon een eigen klas met meiden die dat allemaal versneld deden. Gewoon rooster. We gingen sneller door de stof heen en hadden 1 stage minder. Was prima te doen. Is wel al enige tijd geleden :-d

Oh en deed het dus ook in 2 jaar ipv 3.

---

---

18-11-2021 om 21:56

Miss_Moneypenny schreef op 18-11-2021 om 21:14:

Ik heb zo’n versnelde opleiding gedaan. We hadden gewoon een eigen klas met meiden die dat allemaal versneld deden. Gewoon rooster. We gingen sneller door de stof heen en hadden 1 stage minder. Was prima te doen. Is wel al enige tijd geleden :-d

Oh en deed het dus ook in 2 jaar ipv 3.

wel bijzonder dat je een stage minder zou nodig hebben. Of heb je dan niet havo gedaan maar bijv een mbo 3 opleiding in dezelfde richting? Havisten een stage onthouden lijkt mij juist niet handig. 

--- schreef op 18-11-2021 om 21:56:

[..]

wel bijzonder dat je een stage minder zou nodig hebben. Of heb je dan niet havo gedaan maar bijv een mbo 3 opleiding in dezelfde richting? Havisten een stage onthouden lijkt mij juist niet handig.

Volledig mee eens! 

ik heb de opleiding versneld gedaan. We hadden ook gewoon een eigen groep. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.