Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sporty

Sporty

01-03-2013 om 21:17

Mavo of mavo/havo brugklas

Zoon heeft Mavo advies. Schrijven we hem in voor Mavo/Havo of voor Mavo, conform het advies? Als Cito meevalt wil ik wel voor Mavo/Havo gaan maar de uitslag is er nog niet en we moeten nu inschrijven....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

bepaalt de middelbare school dat. Je schrijft je in op de middelbare school naar keuze met daarbij het advies van de basisschool en de cito-uitslag. De middelbare school plaatst de leerling in een passende klas.
Trouwens, moet je perse dit weekend inschrijven? Maandag of dinsdag is de cito uitslag er. Of kijkt de middelbare school daar niet naar?

Eva

Eva

02-03-2013 om 12:34

Hangt van vo school af en wat voor kind

Ik persoonlijk zet graag hoger in, dus eerder MAVO/Havo ALS dat mogelijk is op de VO-school (hangt van de eisen af die ze aan scores en -advies stellen) dan Mavo.

Het voordeel is: ALS je kind wat aan de bovenkant zit of Havo misschien kan, wordt hij wellicht iets meer gestimuleerd in een Mavo/Havo klas om Havo niveau te presteren (en over te gaan naar Havo 2) dan in een pure Mavo klas. En dat is natuurlijk mooi als dat dan lukt. Maar dat hangt natuurlijk ook weer van je kind af of hij zich in zo'n omgeving (meer) laat stimuleren. Wat wil het kind zelf? En wat kan het kind?

Ik zou vanwege het MAVO-advies niet per definitie voor een Mavo-klas kiezen. Volgens mij is dat niet nodig en ook niet per se zo bedoeld door de basisschool.

Als je bang bent dat een Mavo-Havo klas juist negatief uitwerkt op je kind (waarom?) kan je natuurlijk ook de VO-school even bellen (de betreffende contactpersoon) en even vragen wat het verschil is zodat je beter kunt bepalen wat geschikt is voor je kind.

Succes.

P

P

02-03-2013 om 16:43

Je moet meer weten dan dit

Op welk niveau wordt er lesgegeven in de mavo/havo brugklas en hoe verloopt de normering (mavo cijfers en/of havo cijfers).

Verder wat gebeurt er met de klas na mavo 1 en wat gebeurt er na m/h 1? Worden alle klassen gehusseld na de brugklas of gaan er gewoon een paar uit en in?

Wat voor kind heb je? Conformeert het zich naar het gemiddelde of is het niet bang om zijn kop boven het maaiveld uit te steken? Wil het graag richting havo en denken jullie dat het erin zit?

Sporty

Sporty

02-03-2013 om 20:20

Mach

Ja, we moeten het aanmeldformulier dit weekend invullen en maandag mee naar school geven. Ik heb nu conform het advies van school Mavo ingevuld en erbij gezet Mavo/Havo als de Cito het toelaat.

Sporty

Sporty

02-03-2013 om 20:24

Eva

Zoonlief is niet sterk qua concentratie en sport veel dus hier moet tijd voor overblijven. Hij is geen streber. Ik denk dat hij wel Havo kan maar ik verwacht niet dat hij in de brugklas opeens heel ijverig zal worden.

Sporty

Sporty

02-03-2013 om 20:27

In de Mavo/Havo brugklas wordt op Havo niveau lesgegeven zeggen ze maar volgens mij ligt het er wat onder (ervaring met andere zoon). Na brugklas komen er wat kinderen bij en gaan er wat af. Zoon heeft niet zo'n uitgesproken mening maar wil zeker niet op zijn tenen moeten lopen. Hij hoeft van ons zeker niet naar de Havo maar in Mavo/Havo heb je nog de mogelijkheid om het te bekijken en in Mavo1 niet meer.

Elsa

Elsa

05-03-2013 om 11:57

Hier havo-advies

Hier een havo-advies, een zelfstandige HAVO bestaat niet, dus vmbo-t/havo of havo/vwo. Vmbo-t/havo kan al bij een havo-advies, havo/vwo kan alleen met een cito van 539 of hoger. Wij hebben de cito uitslag ook nog niet binnen, waarschijnlijk vandaag of morgen en volgende week inschrijven. Je kunt je natuurlijk op baseren op de proefcito of het drempelonderzoek of de entreetoets. Hier zal 't waarschijnlijk vmbo-t/havo worden; de toetsen wezen eerder naar vmbo-t dan naar havo, waarbij wij denken dat havo/vwo (waar les gegeven wordt op vwo-niveau) een stapje te hoog is. Aan de andere kant: bij vmbo-t/havo en hij wil naar havo: dan moet je kind vaak gemiddeld een 7,5 of hoger staan. Ik zou in ieder geval voor een scholengemeenschap gaan, met zowel vmbo-t als havo: dan kan je kind op dezelfde school blijven bij op- of afstromen.

Annet

Annet

06-03-2013 om 20:17

Hier ook tevreden

Met deze score kan jongste naar de gewenste school. Nu nog kiezen tussen de twee gewenste scholen (vragen dezelfde score).

Sporty

Sporty

06-03-2013 om 22:39

Uitslag

Hier uitslag, conform Mavo advies.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.