Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sukran

Sukran

04-03-2013 om 03:16

Man kust man

Het staat los van wat er besproken wordt in de draad hierboven, 'grapje van leraar' dus even een apart draadje. Ik werd verdrietig van de alinea 'En het homo-fobo: ja, daar hebben we ook over gepraat. Ik stoor me daar vreselijk aan en het is regelmatig onderwerp van gesprek. maar het is ook de cultuur op school: het werd ook direct zo benoemd door mede leerlingen. Dus ja, ik kan hem dat dan nauwelijks kwalijk nemen.'
Potverdorie, dacht ik. We zijn al lang voorbij de jaren '80, de discussies en schok van AIDS, homo's kunnen trouwen en dit is de cultuur op school?! Een kwart eeuw verder en de blik lijkt nog zo weinig verruimd bij (een deel van) de puber generatie. Een kus van een man krijgen maakt je een homo? En als iemand homo is, maakt dat wat uit? Kom op pubers, je zou beter moeten weten!
Zou het helpen om erop te wijzen, dat het in heel veel landen normaal en zelfs sociaal gewenst is, dat er gekust wordt door mannen? Denk aan bijvoorbeeld aan Frankrijk, goede vrienden zoenen elkaar als groet. En wie kent niet de foto's van Russische politici die elkaar kussen? En de Arabieren? Mr. Arafat al kussend de wereld rond. Ja, allemaal verschillende religies, ook de religies die homoseksualiteit afkeuren en straffen.
Omdat ik niet de draad hierboven wil ondermijnen, heb ik even een nieuwe gestart. Waar ik niet op uit ben, is een discussie starten over homoseksualiteit en wat we daar allemaal van vinden. Mussie schrijft al dat pubers er soms rare ideeën op na houden. Het is triest dat die jongen in een cultuur zit die maakt, dat hij zich beledigd voelt door wat er gebeurd is. Misschien kan een andere kijk op de zaak een puber helpen wat genuanceerder om te gaan met....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In t onderwijs

Ik werk in t middelbaar onderwijs, in een kleine stad op een zeer homofobe school. Het valt me op hoe weinig het opgepakt wordt als item, als ik t in vergaderingen bespreek als aandachtspunt. Sociale veiligheid lijkt minder op t programma te staan dan een decennium geleden. Zou dat samen vallen met de verhoogde aandacht voor prestaties? Een deel van ons kunstonderwijs wordt ook al afgeschaft om ruimte te maken voor het rekenen (ivm de rekentoets).

P

P

04-03-2013 om 06:59

Leeftijd

Ik denk dat het ook een stukje de leeftijd is. Met 12/13 zijn er maar weinig jongens uit de kast of houden het in ieder geval voor zich. Op dat moment beginnen de jongens vaak net met het kijken naar de meisjes en om wellicht kans te hebben bij de meisjes zijn ze bang dat de meiden denken dat ze homo zijn?

Geen idee verder hoor, mijn zoon zit ook in de tweede en begreep mijn vraag niet eens (wat zeggen ze dan over homo's op die school)?

Ik denk dat het vaak wel goed komt als ze wat ouder worden maar het zal toch ook wel zo zijn dat dit meer voorkomt op een lager niveau van onderwijs.

Yvonne

Yvonne

04-03-2013 om 07:20

Opvoeden blijft voorleven

In mijn ouderlijk gezin absoluut 'not done' ben ik inmiddels erg blij met de gewoonten die mijn man heeft meegenomen uit zijn ouderlijk gezin. Mijn man kust alle mannelijke familieleden en al zijn mannelijke vrienden bij aankomst en vertrek. Ook zijn vrienden zijn er inmiddels aan gewend. Natuurlijk kussen mijn zoons (11 en 14) hun vrienden (nog?) niet, maar wel onze mannelijke familieleden en vrienden.

Vic

Vic

04-03-2013 om 10:28

Moet dat?

Ik zie het verband niet helemaal tussen homo-acceptatie en het zoenen van mannelijke vrienden en familieleden. De homo's die ik ken zoenen ook niet met alle mannen (al dan niet hetero) die ze kennen. Ik zoen ook niet iedereen die ik ken, geen behoefte aan.

Lijkt me wel duidelijk.

Nou dat verband lijkt me heel duidelijk. Het gaat erom dat genegenheid ven mannen naar elkaar in onze maatschappij gewoon niet geaccepteerd is en zeker niet binnen de pubercultuur. Als mannen elkaar dus een kus geven zijn ze meteen Homo. Sukran en haar gezin laten dus zien aan hun kinderen dat het heel normaal is voor mannen om affectie te tonen zonder meteen Homo te zijn. Als alle vaders dit nou eens een week zouden doen dan zou de boodschap naar alle puberjongens wel duidelijk zijn. Als opvoedkundig voorbeeld vind ik hem heel sterk. Gaat er dus niet om of je er wel of niet behoefte aan hebt Vic.En ook niet of je nou wel of niet Home bent.

Vic

Vic

04-03-2013 om 11:11

Hmmm

Ik ben niet overtuigd, Eefy. Sowieso krijg je niet iedereen daarin mee, in sommige gezinnen (culturen) is homosekualiteit gewoon not done. Ik hoor het helaas al van kinderen uit groep 4. Het gekke is dat in sommige culturen mannen (en vrouwen) onderling wel veel lichamelijker met elkaar om gaan dan in de Nederlandse, terwijl homoseksualiteit daar een doodzonde is.

Sukran

Sukran

04-03-2013 om 11:13

Nee hoor, moet niet

Natuurlijk niet Vic, wel of niet zoenen is een persoonlijke keus en staat ook los van homo-acceptatie. Wat mij meer bezighoudt is het soort reactie van pubers zoals geschreven in eerdere post. Toen ik in de jaren 80 even dacht dat ik lesbisch was, hoopte ik dat de wereld ooit ver genoeg zou emanciperen om dit soort oordelen achter ons te laten. Maar zover is het dus nog niet en dat vind ik triest. Wat Zilli schrijft, is weinig hoopgevend Affectie tussen mensen wordt op verschillende manieren geuit, knuffels, hand vasthouden, kus, stevige omhelzing, klap op de schouder. Dat moet kunnen, zonder dat er een negatief bedoeld oordeel aan gehangen wordt. Acceptatie van elkaar, zonder waardeoordeel zou het streven moeten zijn.

Vic

Vic

04-03-2013 om 11:21

Tja

Dat zou mooi zijn, Sukran. Er zit wel vooruitgang in, heb ik het idee, maar het gaat heel langzaam. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het helpt als homo's een keer per jaar in roze tutu's op een boot gaan dansen. Van mij mag het hoor, en ik denk er verder niets bij (behalve 'mafkees'), maar ik denk dat het bij mensen die toch al anti-homo zijn de gevoelens versterkt. Maar ja, is het niet dat, dan wel weer iets anders. Het helpt natuurlijk ook niet dat een Nederlandse premier in het buitenland over het homohuwelijk zegt 'maar ik heb tegengestemd hoor'.

Sukran

Sukran

04-03-2013 om 11:25

Eefy

Mooie post! Nou had Yvonne die post geschreven dat haar man de mannen kust, maar inderdaad, ook binnen dit gezin wordt er soepel mee omgegaan. Mijn zoon groeit op met omhelzende en zoenende mensen om zich heen. Hij is selectief in z'n kussen maar dat is per persoon en niet per geslacht en een warme omhelzing geven en krijgen, helemaal goed. Zijn grote ooms zijn er ook goed in, ook naar elkaar en ik vind het heerlijk om te zien dat mijn zoon meegaat in een omhelzing met een smakkerd met mijn beste vriend (absoluut een mannenkusser). Er is geen onderscheid. Inderdaad, als alle vaders nou eens zo'n voorbeeld zouden stellen..., maar ja, ben bang dat ze dan eruit liggen bij puberzoon

Hombre

Hombre

04-03-2013 om 12:00

Peuterspeelzaal

Pubers zijn onzeker. Onzeker over alles, maar vooral ook over relaties en sexualiteit. Verwachten dat ze politiek correct tolerant gedrag gaan vertonen is meestal een brug te ver.

En de aanwezigheid van allochtonen waarbij het ook thuis een onbespreekbaar onderwerp is maakt het niet makkelijker. Geloof me, geen enkele jongen (het probleem speelt vooral bij jongens) wil voor homo uitgescholden worden op het schoolplein. Dat was in mijn tijd ook al zo. De homo's in mijn klas kwamen pas na de middelbare school uit de kast.

Beschouw de middelbare school als de peuterspeelzaal van de seksualiteit, dan kom je aardig in de buurt van de realiteit en stel je misschien wat minder hoge eisen aan je spruitjes.

krin

krin

04-03-2013 om 12:41

Twijfelachtig

Om te beginnen zal lang niet elke puber die 'ik ben toch geen homo' roept ook echt iets tegen homo's hebben. Hij wil er zelf alleen niet een zijn (veel te verwarrend en ingewikkeld, zie Hombre) en er niet voor worden aangezien (idem).
Zeggen en voordoen dat niet iedere kussende man een homo is, geeft bovendien onderhuids de boodschap dat homo zijn toch iets ergs of raars is. O, die man zoent mannen, maar hij is geen homo hoor! Híj is 'gewoon'.
Ten slotte denk ik dat er gewoon over doen het enige is dat op de lange termijn iets bijdraagt. Als een puber roept 'ik ben toch geen homo?' zeg je 'En wat dan nog als je het was? Lekker belangrijk.'

Fred de Velde

Fred de Velde

04-03-2013 om 14:05

Verstoppen

"Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het helpt als homo\'s een keer per jaar in roze tutu\'s op een boot gaan dansen."

Voor een deel van de homo's hoort 'nichterig' gedrag bij hun homo-zijn. Moeten ze dat dan maar verstoppen? Voetbalfans, carnavalvierders of plattelandsjongeren voelen zich ook verbonden met een bepaalde groep/gedrag en dragen dit uit. Waarom gelden voor nichterige homo's opeens andere regels?

Merel

Merel

04-03-2013 om 16:47

De leeftijd

Ik denk dat het de leeftijd is hoor, mijn zoon is beslist geen homofoob, maar ik hoor hem ook wel eens tegen vrienden zeggen 'ik ben toch geen homo' of jongens in een boyband, dat zijn volgens hem 'homo's'. Volgens mij is het de onderlinge spraak op school, want thuis hebben we het eigenlijk nooit over homo's (niet expliciet in ieder geval) mijn man heeft een paar homo vrienden en er wordt door de mannen ook onderling gedag gekust of omhelst. (mijn man met zijn vader en broers)

Sukran

Sukran

05-03-2013 om 02:54

Eens

Eens met van alles wat inmiddels gepost is, de peuterspeelzaal en Krin, niets tegenin te brengen. Ik wilde in mijn post vooral uiten dat ik het triest vind dat (nog steeds) 'homo' als scheldwoord wordt gebruikt en zo wordt ervaren. Dat er juist NIET die houding is van 'lekker belangrijk'. Want dat zou duiden op een verandering. Acceptatie zo je wilt. En die verandering heeft wel plaats, alleen heel langzaam en duurt dus langer dan 25 jaar.

T gaat juist niet beter

Ik zie dus juist dat er de laatste 5-10 jaar minder tolerantie is. Ik vind de jongeren van nu (en ik geef les aan havo/vwo bovenbouw ) sneller oordelend dan een jaar of tien geleden. T lijkt samen te vallen met een grotere waardering voor materialisme, en een kortere concentratie boog -minder zin je ergens in te verdiepen, eerst inspanning te leveren en dan te oogsten.
Ik maak me best zorgen over de pubers van nu.

Sukran

Sukran

05-03-2013 om 09:01

Zilli

Dat is best wel triest, wat je schrijft. Ik woon al een poos in het buitenland en heb dus weinig ervaring met de middelbare school van tegenwoordig in Nederland. Hoor wel de verhalen van drie lesgevende vriendinnen (o.a. in R'dam en Den Haag) en daar gaan m'n haren wel van omhoog staan ja. En natuurlijk val ik iedere keer weer om van het taalgebruik als ik op bezoek ben in Nederland. Een neefje heeft al te kennen gegeven de school van mijn zoon maar streng te vinden, dat je daar niet eens de 'f' en 's' woorden mag gebruiken... Wat dat betreft is Nederland zeker niet opgeknapt. Verharding en verruwing alom, helaas.

Basket

Basket

05-03-2013 om 14:01

Sukran

Ik vind het ook supervervelend dat er nog steeds zo wordt gedaan. Het is hier thuis echt vaak onderwerp van gesprek: heel vaak omdat mijn zoon dan toch 'homo' als scheldwoord gebruikt. Ik gebruik dan vaak ook voorbeelden uit onze directe omgeving: en dan ineens is het anders. Gelukkig doet mijn zoon ook heel normaal met deze personen en heeft hij echt niets tegen ze.
Mijn man heeft ook wel eens, direct na zo'n gesprek heel gek/ gillend gereageerd als zoon hem daarna een nachtkus geeft. (Dat is hier in huis gebruikelijk) Maar ook dat leidt niet tot meer inzicht of zo. Ik weet niet wat je ermee moet.

Ik heb ook wel eens een zwaar beledigde reactie gehad van een meisje, vriendinnetje van zoon die tegen mij had gezegd 'jongens zijn allemaal stom'. Ik had haar gedaviseerd om maar lesbisch te worden als grapje. Ondanks mijn uitleg dat ik het niet zo bedoelde; gewoon een grapje maakte en het natuurlijk ook niet zo is dat je op een goeie dag besluit lesbisch te zijn.... was mijn grapje echt een belediging voor haar. Ik denk dat dat dan ook te maken heeft met blijkbaar een feit dat niet alle kinderen acceptatie van homo's meekrijgt vanuit huis.
Misschien denk ik er wel te licht over.... ik weet het niet. Ik heb zelf ook een periode ion mijn leven gehad dat ik dacht lesbisch te zijn: ik heb dit in zo'n gesprek ook aan mijn zoon verteld. Heel bewust om hem te laten beseffen dat er verder niets mis is met zo'n persoon. (van mij blijft hij toch wel houden☺)
Heb jij idee hoe je dat nou aan zou kunnen pakken op een school? Ik zou daar best iets mee willen maar weet niet hoe. Ik zit in de MR dus misschien kan ik er in die zin iets mee.

Fiorucci

Fiorucci

05-03-2013 om 20:23

Poeh....soms gaat het anders

Ik wil toch ook even melden dat er laatst op "paarse kledingdag" veel aandacht besteed is door school aan deze dag. Op paarse kledingdag was het namelijk ook de internationale dag van de mensenrechten en er werd aandacht besteed aan homofobie, wereldwijd.De dag is aangekondigd met posters door de hele school.
Alle leeringen konden een gratis paars armbandje halen bij hun mentor en in de pauze was er een bijeenkomst die door heel veel leerlingen is bezocht. Een vriendin van mijn zoon, zij is lesbisch, was ontroerd door de enorme opkomst. In zijn vriendengroep is dit volkomen bespreekbaar, en zowel die vriendin als een jongen die homo is, worden volledig geaccepteerd.

Sukran

Sukran

07-03-2013 om 02:56

Basket

Zou niet weten wat er aan gedaan kan worden, eerlijk gezegd. Het zou 'gewoon' moeten zijn, ben het wat dat betreft helemaal eens met Krin, en zover is het dus nog niet. Zolang onderwerpen nog punten van discussie zijn, blijft het iets aparts, buiten het normale en zal het dus tegen je gebruikt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld ook aan samenwonen, samen een kind zonder getrouwd te zijn. Vroeger werden die kinderen uitgescholden voor bastaards. Nu geen issue meer maar daar zijn heel wat jaren overheen gegaan. Mijn klasgenootjes en ik keken met open mond naar het enige donkere meisje bij ons op school (grote stad! Utrecht!) maar het was 1968 en er werden toen niet zoveel kinderen uit Afrika geadopteerd door (blanke) ouders. We maken er nu geen worden meer aan vuil.
Ook meer 'materialistische' dingen, als beugel en bril. De tijden dat er gepest wordt om een beugeltje, zijn inmiddels wel voorbij. Het is nu zo normaal om je tanden recht te laten zetten, geen kind kijkt er meer van op. Ben je geboren na 1975 dan is de kans groot dat je gebit recht staat . En wat dacht je van overgewicht? Ik weet dat kinderen op mijn school uitgescholden en uitgelachen werden als ze niet mee konden komen doordat ze te dik waren. Nu komt het zoveel voor (helaas), dat er een soort van acceptatie is. Voordat ik iedereen over me heen krijg: nog steeds kinderen die er last van hebben en wel degelijk gepest worden, maar hier vindt zeker ook een verschuiving plaats.
Dus ja, hopen dat het ooit een non-issue wordt, juist geen aandacht meer aan besteden, en oefenen in repliek als Krin al zegt: 'lekker belangrijk'. 'Boeien' en 'Grow Up!'

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.