Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yvonne

Yvonne

26-03-2013 om 08:38

Mag school gezinsvoogd inschakelen?

Ik vraag dit namens mijn nichtje: haar zoontje kan niet helemaal goed mee komen op school nu wilde de juf na 2 maanden hem al laten testen. Mijn nichtje vond dat niet nodig en heeft dit gewijgerd. Hij wordt over een week 5 zit in groep 1 en weer wil de juf hem laten testen. Als mijn nichtje zou weigeren dan dreigt school een gezinsvoogd in te schakelen omdat ze zo de ontwikkeling van haar kind zou belemmeren. Mag school hier mee dreigen? Nichtje had zelf zoiets dat ze best met testen kan wachten tot zoontje in groep 3 zit omdat hij wel vorderingen maakt. Ze vindt dat hij niet echt een kans heeft gehad.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

26-03-2013 om 09:13

Zelf laten testen

Ik zou nooit een school laten testen maar het zelf in de hand houden.

Het moet niet gekker worden

Weet je zeker dat de juf gezinsvoogd zei en niet een schoolmaatschappelijk werkster ofzo? Ik geloof niet dat een juf zomaar een gezinsvoogd op je nicht kan loslaten, dan moet er toch eerst een melding bij Jeugdzorg zijn en door hen een gezinsvoogd toegewezen worden. Daar zit je ook niet op te wachten, maar dat gaat denk ik niet van vandaag op morgen. Dat zou ik eens uitpluizen voor of met haar.

Tenzij er echt iets grondig mis is met de ontwikkeling van je neefje is wat de ouders niet erkennen is het van den zotte om een kind dat nog vijf moet worden te gaan testen. Op deze leeftijd valt er voor veel zaken (ADHD of iq bijvoorbeeld) nog niet veel betrouwbaar te testen.

Normaal gesproken zou de eerste vraag zijn aan de juf: wat heb jij het afgelopen jaar gedaan om zijn ontwikkeling op peil te krijgen? Maar met deze overijverige juf zou ik daar voorzichtig mee zijn.

Verder zou ik school proberen de indruk te geven dat er hard met neefje gewerkt wordt, dat de ouders de ontwikkeling goed in de gaten houden en stimuleren. Vertel uitgebreid hoeveel ze met hun kind lezen, rijmen, buiten spelen, puzzelen, dat je met professionals (cb-arts, een bekende die fysio/logo/psycho is) contact hebt. Of het nou zo is of niet. En vraag de juf om tips, geef haar de indruk dat haar mening belangrijk is en dat jullie samen willen werken.

skik

mari39

mari39

26-03-2013 om 10:55

Yvonne

Ik zou als ik je nichtje was heel betrokken met de juf het gesprek aangaan: "waar loopt neefje vast, en wat kan ik thuis nog meer doen? We doen al heel veel hoor, miniloco, voorlezen, gezelschapsspelletjes etc".
Testen is inderdaad nog niet heel zinvol op deze leeftijd, en zeker zelf in de hand houden.
Is neefje al besproken in het zorgteam van school? als juf iets wil laten doen, dan moet dat via die weg. Ze kan niets op eigen initatief regelen, zonder back up van IB-er op school.

Gezinsvoogd

Met deze school heb je een probleem. Ze willen onder dreiging en dwang jou hun visie opdringen. Ga voortaan niet meer alleen in gesprek met deze school, ook niet met de juf. Neem het liefste nog een man mee en vraag een gesprek aan met de directeur. Je bent niet gediend van bedreiging, jij bent de ouder van dit kind en in overleg is er veel mogelijk maar niet onder dreiging. Mogen kinderen nog kind zijn? Jou inschatting is dat het niet zinvol is. Ga anders een keer met je kind naar de huisarts. Waarschijnlijk kan hij je steunen in die opvatting en dan heb je een weerwoord tegen de juf. Accepteer niet dat deze juf volgend jaar ook de juf is van je kind.
Observeer hoe de directeur omgaat met jou melding van de dreigende houding van de juf. Gaat hij vierkant achter de juf staan dan zou ik een andere school opzoeken. Houdt vooral je rug recht en inderdaad laat school eerst maar zelf kijken wat ze je kind kunnen bieden.
Neem dit serieus. De overheid dringt steeds meer binnen in scholen en de juf is inderdaad in staat om je een melding te bezorgen bij het AMK waarvan op voorhand niet duidelijk is wie hier gelijk krijgt.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-03-2013 om 13:44

Tut tut

Wat zou kunnen is dat juf een grote achterstand ziet vergeleken met de andere kleuters. Wel zo groot en zo zorgwekkend dat hier actie op moet worden ondernomen. Omdat ze misschien wel ziet dat de problemen/achterstand bij dit kind zo groot zijn dat ze het niet zelf of met hulp binnen de school kan oplossen. Wanneer nicht keer op keer op keer niet op afspraken komt en niet in gesprek gaat zou het kunnen dat juf het via de schoolarts speelt. Lijkt me een zeer voorbarige actie van de juf want als kind zo kort oo school zit kan ze niet al diverse keren met nicht hebben gesproken, Misschien niet bedoeld als dreigen alhoewel dit wel zo kan overkomen, maar bedoeld als mededeling. Wanneer je een kind bespreekt buiten de schoolsetting om moet je dit melden aan de ouders. Wanneer nicht nog steeds niet komt kan er uiteindelijk een melding worden gedaan bij de schoolarts en dan, maar dan ben je echt al jaren verder, komt het uiteindelijk bij Jeugdzorg. Valt onder verwaarlozing, nooit komen voor je kind terwijl er wel zorg is en je diverse uitnodigingen voor gesprek hebt gekregen. Nogmaals, daar is een dossier voor nodig van jaren.
Ik denk dat juf communicatief niet zo vaardig is. Ook denk ik dat deze juf genoeg kinderen heeft gezien om een hele bijzondere direct te herkennen. Ze is er echt niet op uit om zonder reden een kind te laten testen (kost haar nl heel veel extra tijd).
Ga in gesprek, nicht en juf zijn er samen voor het kind. Vraag wat juf zorgen baart, waarin zich dat uit en of ze het al besproken heeft met de IB-er en welk advies er voor juf (want zij is degene met een probleem!) uit is gekomen. Vraag hoe ze het noteert en wat ze concreet gaat doen met kind aan werkjes en hoe ze dit checkt en na welke periode. Vraag meteen een afspraak voor over 6 weken, dat houdt de juf ook scherp. Na die periode moet een evaluatie van de doelen komen en dit eventueel bij gesteld worden. Vraag ook of thuis iets gedaan moet worden en zo ja, wat.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-03-2013 om 18:36

Aanvulling

Ik lees nu dat kind vijf is en groep 1 zit. Dit betekent dat kind al gedoubleerd heeft. Dat gebeurt niet zomaar en zeker niet in groep 1. Hij heeft gedoubleerd (loopt dus achter) en juf ziet nog steeds geen vooruitgang. Dat is echt reden tot zorg! Het is heel goed dat ze nu aan de bel trekt, vind het zelf eigenlijk rijkelijk laat, dit schooljaar is al bijna voorbij.
Door nu te onderzoeken kom je hopelijk te weten wat er aan schort.
Als kind straks niet aan de voorwaarden voldoet kàn hij niet eens naar groep 3. Stel dat hij wel doorgaat. Als je dan nog zou willen gaan onderzoeken heb je half/eind groep 3 uitslag. En dan? Waarschijnlijk heeft hij een speciale aanpak nodig die hij dus niet gehad heeft. Je moet je afvragen of hij dan wel alles geleerd heeft wat hij moest leren in groep 3. Waarschijnlijk niet. Hij is dan al 7. Wat dan? Weer doublure? Speciaal onderwijs? Daar kom je ook niet zomaar, kan zo een jaar overheen gaan. Dan zit je met een kind dat zich waarschijnlijk diep ongelukkig en zich niet competent voelt.

Rosa van der Zanden

cqcq

cqcq

26-03-2013 om 18:50

Laten we niet overdrijven

Een kind dat in groep 2 in maart/april vijf wordt is natuurlijk iet blijven zitten.
Maar een juf die een kind al een jaar in de klas heeft kan best inshatten dat er sprake is van een achterstand. Waarom is er zo'n weerstand om te laten testen? Waar is je nichtje bang voor?

(en wat wil school testen, iq, taalontwikkeling, logopedie)

School kan inderdaad een melding bij het AMK maken als ze vinden dat de ontwikkeling van een kind bedreigt wordt, maar zover hoef je het toch niet te laten komen?

Tijgeroog

Tijgeroog

26-03-2013 om 19:12

Euh cqcq

Een kind dat in april 5 wordt zit meestal in groep 1 hoor. (En maar zelden in groep 2, laat staan dat ie dan al is blijven zitten).
In april vorig jaar 4 geworden, een maand of drie groep 1 voor de vakantie en na de vakantie verder met groep 1.

cqcq

cqcq

26-03-2013 om 19:27

Weggevallen n

Dus ik bedoelde:

"Een kind dat in groep 2 in maart/april vijf wordt is natuurlijk Niet blijven zitten. "

P

P

26-03-2013 om 20:51

Volgens mij bedoel je dat ook niet maar:

"Een kind dat in groep 1 in maart/april vijf wordt is natuurlijk Niet blijven zitten. "

Groep 1 dus!

Onderzoek nodig

Gezinsvoogd inschakelen lijkt me nog niet aan de orde, maar ik ken natuurlijk niet het hele verhaal. Wel is het zo dat kleuters met echte problemen groep 3 op regulier onderwijs niet halen. De vraag is of de problemen van jouw zoon dermate ernstig zijn dat er kans is op vroegtijdig uitvallen. Daarvoor is onderzoek nodig. Ik begrijp de weerstand hiertegen niet. Ja natuurlijk wel tegen de dreiging van een gezinsvoogd. Ik zou idd laten uitzoeken wat het probleem is en hoe je hem daar het beste bij kunt helpen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

School kan niet bepalen

School kan niet bepalen of je kind getest kan worden dat logt bij de ouders. Dreigen zou ik nooit mee akkoord gaan. Ik zet bij dat soort dingen juist mijn hakken in het zand.

Wat is zijn problematiek volgens de school?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gezinsvoogd komt meestal bij ots, en heeft niets met ontwikkelin

Voordat er een gezinsvoogd komt, zijn ze al weer een traject verder. Als de school een test wenst nav ontwikkeling of spraak, dan is hier toch al wel iets aan vooraf gegaan, bv gehoor, zicht of gedrag. Als de school geen praktijk aan wijst kun je hier zelf voor kiezen, bv merkelbach, zij testen zowel het gedrag als ontwikkeling,. Maar een gezinsvoogd, komt pas kijken als je bv onder toezicht staat, vanuit het buro jeugdzorg. Zover ik weet heeft dit niets met elkaar te maken. En gelukkig is bjz niet zo dom om zomaar zich voor karretjes te laten spannen bij enerlij bedreigingen zij weten heel goed, onderscheidt te maken wanneer iets echt is of niet.

Zorgmelding

Scholen zitten in allerlei verbanden (ZAT-teams, CJG) met mechanismen om zorgmeldingen en signaleringen af te geven,w aar anderen dan vervolgens mee verder gaan.
School kan vanuit haar perspectief een ernstige zorgmelding afgeven: kind heeft hulp nodig, moeder weigert de hulp, kind raakt daardoor ernstig verstoord in de ontwikkeling.
Voordat er een gezinsvoogd komt moet er eerst een uitspraak van de rechter zijn, dus school kan niet zelf zomaar een gezinsvoogd inschakelen. Gelukkig maar, zijn ze nou helemaal....

Maar die zorgmelding kan wel als effect hebben dat er een OTS en een gezinsvoogd komt. En nog veel meer zorgen dan alleen deze test.

Waarvoor heeft school die test nodig? zijn ze ook van plan uitvoering te geven aan eventuele adviezen die daaruit zouden komen?

Hoe wil je nichtje verder met school, wat verwacht ze van school?

Meeveren, pappen en nathouden zou ik zeggen. Bijvoorbeeld: een gesprek plannen om erover te praten, eventueel vooraf op papier een aantal vragen stellen, toch eens rondkijken wat je zelf als ouder wil, andere hulpverlening, ander testbureau.

Negeren of kont-tegen-de-krib gooien zou wel eens verkeerd kunnen uitpakken.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.