Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nancy

Nancy

09-02-2014 om 20:29

Mag een school het bijwonen van de trouwdag van een juf verplichten?


Tijgeroog

In de openingspost van Nancy staat: er is dus die dag geen onderwijs. Dus bij jou was het misschien twee uur, bij die vriendin van Nancy een hele dag.

Ja, ik zou graag willen dat al die overbodigheden worden afgeschaft en er goed onderwijs wordt gegeven. Maar tegenwoordig moet onderwijs leuk zijn, terwijl ik niets tegen heb op beter grammatica-onderwijs dat belangrijk is bij het leren van vreemde talen. En beter rekenonderwijs zodat kinderen meer uit hun hoofd kunnen rekenen.

Een verplichte bruiloft van een juf vind ik geen onderwijs.
En ik ben heel benieuwd of iemand echt het antwoord weet of het verplicht gesteld kan worden. Iemand schrijft dat de school het als verplicht lesonderdeel kan maken. Nou, daarover zou ik toch eerst met de inspectie van gedachten willen wisselen, voordat ik dat zou accepteren. Ik geloof niet dat dat zomaar kan.

Buitengesloten van de gezamenlijke belevenis

Ik ben toch wel benieuwd wie hier een issue heeft, moeder of het kind. Als het moeder haar issue is, lijkt het mij een goed plan dat zij zich daar overheen zet en haar kind deze lol gunt. Ook als zij inmiddels haar issue op haar dochter heeft overgebracht is dit een goed moment om de zaken recht te zetten, over haar eigen schaduw heen te stappen en dochter met een positief gevoel wel te laten gaan.
Los van wat de mening is over het huwelijk in het algemeen, trouwende juffen in het bijzonder en de noodzaak tot maximaal onderwijs in cognitieve zaken; de hele klas gaat iets leuks, bijzonders en gezelligs doen en praat daar nog dagen over. Het kind was er niet bij, kan niet meepraten en zal zich buitengesloten voelen; ook niet echt leuk. Alleen als het kind er zelf grote problemen mee heeft en al een week wakker ligt van dit hele gedoe zou ik haar ziek melden. Ik zou zeker geen zure discussie met school aangaan oer de rechtmatigheid van het gebeuren.
Ik heb zelf de bruiloft van mijn juf met 40 graden koorts in mijn bedje doorgebracht. Het is 45 jaar geleden, maar ik weet nog steeds hoe ontzettend waardeloos ik het vond, ook de vrolijke enthousiaste verhalen in de weken erna en de foto's waar ik niet opstond.

Nancy

Nancy

10-02-2014 om 22:40

Reactie

Hallo dames,

Bedankt voor al jullie reacties. De vraag is niet van mezelf anders zou ik jullie best schrijven waarom het draait, ik ga dat niet doen omdat het niet aan mij is. Ik snap jullie nieuwsgierigheid. Zonder veel te zeggen kan ik zeggen dat Isolo heel dicht in de buurt komt van hetgeen speelt......ik vraag mijn vriendin dit draadje laat lezen zodat ze al jullie reacties kan zien.

Nancy

Nancy

10-02-2014 om 22:49

Even toevoegen

Het gaat niet zo zeer om de bruiloft op zich, want vriendin gunt haar kinderen alles, het gaat dus alleen om de verplichting vanuit school. Het had net zo goed om een andere verplichting kunnen gaan die niet onderwijs-gebonden is en welke wordt opgenomen in een schoolcalendarium. Daar komt de oorsprong van deze vraag vandaan.....

Tijgeroog

Tijgeroog

10-02-2014 om 22:59

Tsja...

Ik snap de frustraties wel Nancy, maar de bruiloft van een juf is zo speciaal dat ik dat absoluut niet zou willen gebruiken om m'n gelijk bij de directie te halen, of een conflict uit te vechten ofzo. Omdat ik dat de kinderen niet wil ontnemen. Maargoed, dat ben ik...

bibi63

bibi63

10-02-2014 om 23:14

Tja Nancy

Ik begrijp een beetje uit jouw reactie dat het dus niet gaat om een persoonlijk emotioneel, religieus oid probleem. Maar meer om het feit dat het niets met school/onderwijs/leren te maken heeft. Als ik dat fout denk, moet je dat zeggen uiteraard. Maar als dat wel zo is, tja, dan is dat iets wat ik een beetje een non-issue vind, persoonlijk. Ook ik heb ooit een bruiloft bijgewoond in de 3e klas van een leraar. Super leuk en spannend, maar dat ik daardoor nadelen heb ondervonden wbt schoolcarierre.... Nou nee.
Bibi

Nancy

Nancy

10-02-2014 om 23:17

Tijgeroog

Daar raak je het punt. Ik hoef dus niet te schrijven waar het om gaat. Bedankt voor je berichtje,dit laat ik haar zeker ook lezen.

Nancy

Nancy

10-02-2014 om 23:20

Bibi

Tijgeroog schrijft waar het om gaat. Het heeft niets met de bruiloft op zich te maken....wel de verplichting die men wil opleggen

Oh ja, leuk

Ze heette juf Jansen en ze kwam bij mijn ouders op bezoek en nog even boven waar ik sliep op de rand van mijn bed. Ze rook heerlijk en ze had haar haar zo in een wrong opgestoken en ze was verloofd. We kregen poezieplaatjes van haar als we ons werk af hadden en we mochten met rode inkt schrijven als we een werkje goed hadden gedaan of om wat voor reden ook. Er was altijd iets leuks. Ze kon prachtig vertellen en ze was heel kalm en prettig. En ze ging trouwen en de hele klas was uitgenodigd. Misschien is het wel niet heel zakelijk en past het niet in de moderne verhoudingen maar ik denk dat het voor een kind heel fijn is om een lieve juf te hebben en met haar huwelijk mee te mogen genieten. Ik heb het inderdaad ook altijd onthouden als speciaal en blijkbaar doen alle kleuterjuffen het.

Tegenstelling

Iselo komt blijkbaar het dichtst bij het "probleem". Persoonlijk vind ik haar redenatie enorm zuur en technocratisch, zonder enig begrip voor de belevingswereld van een kind. Ik kan dat totaal niet rijmen met een lieve moeder die alles over heeft voor haar kind. Persoonlijke mening hè;ieder zijn ding. Wel sneu voor het betreffende kind.

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 07:54

tja

Zoals we eerder al constateerden kunnen de meeste kinderen in drie jaar groep 3-8 doen, tijd zat dus om eens een bruiloft van de juf mee te maken.

Juffen die zwanger worden en met verlof gaan kunnen overigens een veel grotere schade aanrichten in een klas (als de vervanging niet al te best is) dan een juf die gaat trouwen Misschien moet de vriendin van Nancy daar ook maar vast rekening mee gaan houden en voor men gaat roepen dat een man een uitkomst is: nee van de vijf waar ik ervaring mee heb als leerkracht van mijn kinderen waren er maar 2 goed

Tijgeroog

Tijgeroog

11-02-2014 om 09:02

Ohja, zwangerschapsverlof

M'n kinderen zitten nu in groep 5 en 3 en ik heb nog geen schooljaar gehad dat er niet bij een van beiden een juf zwanger was of werd. En zelfs een vervanger daarvoor kreeg in de periode dat hij kwam invallen een baby. Maar... Tot nu toe nog niemand zwanger (voor zover ik weet), dus ik denk dat zelfs als dat nog komt, ze het schooljaar wel af kunnen maken.
En van al die keren is de invaller eigenlijk maar een keer tegen gevallen, en dat was gelukkig alleen voore en paar laatste weken tot de zomervakantie begon.

Het ligt er maar net aan

Heeft de juf een leuke band met de klas, loopt de klas lekker en wil de juf haar trouwdag graag met haar leerlingen delen dan kan het een hele fijne dag worden voor iedereen.

Mag jij als ouder steeds de didactische en organisatorische problemen van schl oplossen, bijvoorbeeld omdat je als ouder steeds kopietjes met oefenmateriaal in je handen geduwd krijgt omdat je kind moeite heeft met het leerwerk en 'moeten' de kinderen alleen maar naar de trouwerij omdat school geen zin heeft om vervanging te organiseren dan is dat een hele andere insteek.

skik

uitjes en onderwijs

Tja, een bruiloft van de juf is zodanig speciaal dat ik daar niet mee zou zitten. Wat iedereen zegt, voor een kind is het wel heel sneu als hij er achteraf niet bij is geweest en alles heeft gemist. En vergeet niet: een juf heeft vaak ook een band met 'haar' kinderen, dus voor de juf is het ook speciaal als het gemeentehuis volstroomt met een hele klas

Storender vind ik het bijvoorbeeld dat mijn kind komende vrijdag bijna de hele ochtend kwijt is met een klein uurtje schaatsen op een ijsbaan in de buurt. Daarvoor moeten er ook nog ouders aantreden om de kinderen te brengen, en evt. moet je ook nog geld meegeven om schaatsen te huren. Dan hebben ze dus weer een dagdeel geen onderwijs gehad.

Aan de andere kant vind ik ergens gaan schaatsen wel weer leuker dan in de klas een film kijken, wat ze anders waarschijnlijk hadden gedaan op de dag voor de voorjaarsvakantie.

maar

Als je probleem is dat de school te weinig tijd besteed aan taal en rekenen enz, dan heeft dat niet specifiek te maken met deze gelegenheid (ik neem aan dat de juf maar 1x trouwt, althans dit schooljaar...), en is het ook nogal flauw om juist deze (feestelijke) gelegenheid aan te grijpen om eens even je punt te maken. En dan ook nog eens over de rug van je kinderen heen, die er waarschijnlijk gewoon heel graag bij willen zijn.
Kortom, ben je niet tevreden over de werkwijze van de school: kaart het aan! Bij juf, IB-er, directie... Maar koppel dat vooral los van deze gebeurtenis.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-02-2014 om 09:52

maar...

Ik lees hier allerlei reacties als 'Ik vind het idioot als...' en 'Ik zou woest zijn als...'.
Maar.... stelt de school de bruiloft dan verplicht? Je kunt hier wel vreselijk speculeren en alvast ontzettend boos worden, maar waarom het gelijk zo op scherp stellen? Zoals ik al aangaf: laat haar gewoon naar de directeur gaan en vragen om een vervangend programma. Of thuis houden, maar ik geloof dat het een principieel ding is en ze les wil voor haar kind(eren)? Over het algemeen bereik je zo weinig met boos worden en op je strepen staan. Begin nu gewoon eens met een normaal gesprek. De soep is meestal niet zo heet. Geloof je nu echt dat een directeur een kind gaat dwingen naar een bruiloft te gaan en anders met de leerplichtambtenaar dreigt? Het enige dat er aan de hand is, is dat in de agenda staat de kinderen naar de bruiloft gaan. Zo staat er ook in de agenda dat er gymlessen zijn, en er zijn heus wel eens kinderen die niet mee doen. Of kinderen die niet meegaan met een uitje, of met een schoolreisje. Gewoon even overleggen, zo moeilijk is dat toch niet?

mama2

mama2

11-02-2014 om 10:11

Woest zijn....

vind ik, persoonlijk, ook een beetje overdreven. Waarom zou je woest moeten zijn dan? Dan denk je naar mijn mening enkel aan je eigen principes en niet aan het belang van je kind (die dus blijkbaar niet zou mogen gaan, niet mee kan doen met de vast meest geweldige verhalen in de klas) en naar het feit dat ze er heus niet plots een hoger cijfer gaan halen ten opzichte van de kinderen die wel mochten omdat je je kind een aangepast lesrooster verplicht op school die dag....

Yvonne

Yvonne

11-02-2014 om 10:17

Verplichting

Ik reageerde op de verplichting. Dat ik mijn kind, als zij dat wil, zou laten meegaan staat buiten kijf. Een hele klas op je bruiloft uitnodigen noem ik 'idioot' omdat ik daar niet aan zou moeten denken.
Maar dat het een verplichte activiteit zou kunnen zijn, zoals een sportdag of schoolreisje terwijl zo veel wordt gemopperd door leerkrachten over gebrek aan tijd om cognitieve zaken beter/anders aan te pakken kan en wil ik eigenlijk niet geloven.

zuur

Blijkbaar is mijn opstelling toch niet zo vreemd als Nancy's vriendin waarschijnlijk met hetzelfde probleem worstelt als ik worstelde.
Geen vrij willen geven als de ouders dat willen of te weinig les geven en dan zeggen dat ouders dat zelf maar moeten doen met betaalde bijlessen, en dan wel een dag verspillen aan het verplicht bijwonen van een bruiloft.

En ik spreek echt niet uit persoonlijke rancune, want mijn kinderen zijn intelligent en hebben de basisschool met twee vingers in de neus doorlopen en zitten nu alle drie op het gymnasium, maar ik zat in de MR en heb me hard gemaakt tegen allerlei onzinnigheden waarmee de school zich bezighield. Uren vergaderen over gezondeten-projecten, wat wel en niet in het broodtrommeltje mag of uitgedeeld mag worden, maar dan wel op een sportdag alle kinderen snoep uitdelen. Tja, daar zeg ik dan wat van.
En daarom zou ik protesteren tegen het verplicht bij wonen van een bruiloft. Terwijl mijn kinderen zelf daar geen last van zouden hebben.

tonny

tonny

11-02-2014 om 16:15

@ Dalarna - off topic

'Zoals we eerder al constateerden kunnen de meeste kinderen in drie jaar groep 3-8 doen, tijd zat dus om eens een bruiloft van de juf mee te maken.'

Hahaha. Sja, erg efficiënt is naar school gaan niet hè. Zoon (leerkracht basisonderwijs) zei onlangs: als school nu zou worden uitgevonden, zou het er compleet anders uitzien.

Maar ja, begin maar eens bij 0.

Suze

Suze

11-02-2014 om 16:41

Nancy

Je schrijft "Tijgeroog schrijft waar het om gaat. Het heeft niets met de bruiloft op zich te maken....wel de verplichting die men wil opleggen."

Ik begrijp dat de moeder gefrustreerd is dat er zo weinig echt les gegeven wordt (aan taal en rekenen) en dat de school te veel bijzaken doet (naar haar mening).

Ik kan me haar frustratie voorstellen, zeker als je het gevoel hebt dat het de resultaten van je kind negatief beinvloed.

Toch zou ik je vriendin adviseren in dit specifieke geval haar kind lekker naar de bruiloft te laten gaan als de rest van de klas ook gaat (als de helft op school zou blijven en ze zouden daar iets aan taal of rekenen gaan doen, dan is het wat anders - als ze op school blijven en dan spelletjes gaan doen, dan zou ik kind ook gewoon mee laten gaan, tenzij kind zelf niet wil).

Principes prima, en gesprekken met de juf/meester, school (directeur) en MR erover voeren moet ze zeker doen (of ze veel bereikt is een tweede, soms kost het minder moeite om die tijd dan maar te steken in het zelf geven van bijscholing aan je kind), maar om nu je kind niet naar de bruiloft te laten gaan.... Ik zou het mijn kind niet willen onthouden (gezien ook alle bovenstaande reacties).

Principes dus niet uitvechten ten koste van je kind.

Nancy

Nancy

11-02-2014 om 17:12

Alles gelezen

Ik heb weer alles gelezen maar dat moet mijn vriendin zeker ook doen. Ik weet zeker dat ze haar kinderen naar die bruiloft laat gaan. Iselo zat goed met haar opmerkingen, het gaat om principes. Het gaat helemaal niet om die hele leuke bruiloft. Mijn advies aan haar zal dan ook gebaseerd zijn op jullie opmerkingen. Haar kinderen laten gaan, wat ze zeker ook zonder mijn advies zal doen en toch de kwestie die speelt aan de kaak stellen...ik ben cryptisch ik weet het maar een aantal van jullie zitten heel duidelijk in de richting waar het om draait. Ik vind het moeilijk om het hier niet neer te zetten omdat ik zeker weet dat jullie het dan beter zouden begrijpen maar nogmaals dat is niet aan mij. In ieder geval namens mijn vriendin bedankt voor de reacties. Wel mooi om te lezen wat jullie allemaal schrijven. Ikzelf kom hier al vele jaren. Meestal als meelezer, soms als schrijfster. Ik zal de vriendin in kwestie ook eens aanraden hier aan te sluiten. Het is absoluut verhelderend, zelfs als het niet je eigen vraag is.

vlinder72

vlinder72

11-02-2014 om 18:58

bruiloft op zaterdag

De juf van mijn zoon ging trouwen op een zaterdag. Veertig kilometer hier vandaan. Ze had toen twee klassen. Groep 3 en 5. Beide klassen hadden een lied ingestudeerd. En ondanks dat het op een zaterdag was en ver weg waren bijna alle kinderen aanwezig.

Mijn zoon zit nu in groep 8 en het hij weet nu nog alles van die bruiloft.

Katniss

Katniss

11-02-2014 om 19:06

Hmmm

Ik vind het toch vreselijk principieel geneuzel. Jeetje waar gaat het over?!
En als je dan toch echt zo tegen bent, houd je kind dan thuis. Ik denk dat je dat wel hard kunt maken tegenover de LPA. En anders krijg je een boete van een paar tientjes, boeie...

Nancy

Nancy

11-02-2014 om 22:06

Blijkbaar lastig

Het is blijkbaar moeilijk om de vraag uiteindelijk los te zien van de bruiloft. Het gaat helemaal niet om die bruiloft, het gaat om de verplichting. En ja, je kind thuishouden onder bepaalde omstandigheden, daar heeft het mee te maken en daartegenover verplichtingen die men wel vanuit school stelt, toevallig heeft vriendin hier de bruiloft als vraag maar het had net zo goed een andere, niet aan het onderwijs gerelateerde activiteit kunnen zijn, kan school zoiets verplichten? Heeft niets met geneuzel te maken maar wel met principes. Kunnen we nu verder die bruiloft achterwege laten. Iedereen hier en vriendin incluis zijn het ermee eens dat de kinderen ernaar toe moeten gaan...veel te leuk voor die kids.

Het probleem

Het probleem met niet-lesgebonden activiteiten is dat leerlingen die vaak wel leuk vinden. De meeste kinderen zullen de bruiloft van de juf bijwonen verkiezen boven een standaard dag les op school. En als enige niet gaan en daarmee een uitzondering zijn willen ze meestal ook niet. En daar ligt nou precies de onmacht voor ouders. Als je principieel wil zijn en je kind bij die activiteiten weghoudt voeren school en andere ouders aan dat het zielig is als je je kind dat onthoudt, dat dit soort dingen de krenten uit de pap zijn, dat niet-lesgebonden activiteiten zo belangrijk zijn voor ... vul maar wat in, meestal iets sociaal-emotioneels. Bij een gesprekje met de directie of een agendapuntje op de mr-vergadering wordt wat instemmend geknikt en volgend jaar blijft alles toch weer bij het oude. En zo blijven er zoveel tijd-, geld- en energieverslindende activiteiten bestaan. Dat zou allemaal geen probleem zijn als alle leerlingen hun potentieel grotendeels waar kunnen maken, er geld genoeg is en leerkrachten tijd zat hebben.

skik

Yvonne

Yvonne

12-02-2014 om 07:22

De vraag

Nog eens de vraag: kan de school het verplicht stellen?

@Yvonne

Zie bericht #15

Nee, verplichten kan niet

Bericht 5 klopt niet. Een schoolreisje is ook niet verplicht. (per definitie is alles waarvoor je een eigen bijdrage moet leveren niet verplicht). Zelfs gym en zwemles is niet verplicht, al moet je goede redenen hebben om niet mee te doen.
Omgekeerd betekent dat niet dat je vrij hebt als je niet mee wil/kan. De dag kan wel een verplichte schooldag zijn. De school dient een vervangend programma te hebben.

Los van bureaucratisch gedoe over uren en dagen en schemas en kennisgevingen (het is erg ondoorzichtig) geldt er dan ook altijd nog het richtingenbezwaar: Je kunt niet verplicht worden een Joodse-, Moslim-, Christelijke-, of Joods/Christelijk/Humanistische bruiloft bij te wonen.

Een heel ander dingetje: Stel nou dat je Marco Borsato heet en de juf van jouw kind gaat trouwen. De ouders worden geacht de kinderen te halen en te brengen. Hé, die is leuk voor juf.... en haar trouwplakboek! Elk ander bruidspaar zou duizenden euro's moeten betalen voor een beroemdheid in het gastenboek, niet waar.

Overigens weten we van de constructie rond zo'n trouwdag helemaal niks. Laten we wel wezen: juf heeft in ieder geval vrij die dag (zie haar cao). Dus als de kinderen die dag al een lesdag volgen, dan is dat zeker niet bij haar.
De school kan aan het verzoek van juf om alle kinderen uit te nodigen op twee manieren gevolg geven. 1: De dag blijft een schooldag, school heeft een vervangend programma voor wie niet naar de trouwerij wil/kan
2: De school verleent de kinderen verlof voor het bezoek van de trouwdag.

Wij weten niet wat de school in dit geval gedaan heeft.

Ijsvogeltje heeft volgens mij het meest gelijk. Het is ook niet relevant. Moeder moet het gewoon even gaan vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.