Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
verbaasde moeder

verbaasde moeder

10-12-2012 om 09:35

Mag een juf dat zeggen?

Ik had vorige week een gesprekje met de juf over een voorval op school (dochter was huilend thuis gekomen). Nu is dat wel uitgepraat, maar de juf zei tijdens het gesprek dat een meisje uit haar groep een slechte invloed op mijn dochter heeft. Daar schrok ik van en ik zei er ook direct iets van (dat kun je toch niet zomaar zeggen over een ander kind!) Toen kreeg de discussie ineens een heel andere wending. Alle "ellende" komt van dat meisje vandaan. Alle sterke verhalen ook. De juf heeft de naam dat ze kinderen voortrekt, en hoewel ik er niet over begon zei ze wel dat dat meisje dat gerucht de wereld in geholpen had.
Nu speelt dochter best vaak met het meisje en het is weliswaar een pittig kind, maar naar mijn idee niet gemeen of achterbaks. Maar dan nog, hoe komt een juf erbij om zoiets tegen een andere ouder te zeggen. En wat mij helemaal dwars zit, de andere juf (er staan er 2 voor de klas en die was ook bij het gesprek) was het helemaal met haar collega eens.
Ik zit hier best wel mee, en heb nu ook moeite die andere moeder recht in de ogen te kijken zeg maar.
Moet ik dat met die ander moeder bespreken? Of moet ik er nog een keer bij de juf op terugkomen?
Zelf vind ik dat je zoiets absoluut niet kunt maken, maar de juf was zo stellig dat ik bijna ging geloven dat het normaal is om zoiets over een ander kind te zeggen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-12-2012 om 09:53

Hmmm

Ik heb wel eens zoiets aan de hand gehad en toen was ik blij dat de leerkracht zelf beaamde dat meisje X bepaald gedrag vertoonde en dat hij ook met de ouders zou spreken. Bij die opmerking is het verder gebleven, dus nadere details heeft hij niet gegeven. Eigenlijk ben ik het dus niet met je eens. De leerkracht moet dat soort dingen kunnen benoemen, voor zover noodzakelijk in het licht van de gebeurtenis.

Vertrouwenspersoon

Als het goed is, dan heeft jouw school een vertrouwenspersoon. Die zou ik maar eens bellen met dit verhaal. Hopelijk weet die een en ander in een rustige setting en discreet op te lossen.
Nee, juffen mogen dat natuurlijk niet zo doen. Schandalig aan alle kanten.
Maar aan de meer formele bel trekken (directie, die andere ouder) zorgt misschien wel voor meer commotie dan nodig is.
Bel de vertrouwenspersoon.
Groet,
Miriam Lavell

Moeder van een pubermeisje

Moeder van een pubermeisje

10-12-2012 om 11:46

Hier ook iets gezegd

Mijn dochter zit inmiddels in 2 vwo, maar vanaf groep 6 ongeveer raakte ze steeds meer bevriend met een meisje waar ik gevoelsmatig niet blij mee was. Het was vooral dat ze dochter erg claimde. Dan belde ze zondagochtend en dan wilde dochter van minuut tot minuut weten wat we die dag gingen doen, dus wanneer ze dan kon afspreken. Ook als ze man of mij aan de telefoon kreeg ging dat op een soort gebiedende toon dat we bijna bang werden. We merkten ook dat meisje niet goed in de groep lag en waar dochter t/m groep 6 bijna op elk feestje werd uitgenodigd was dat in groep 8 nog op 2 ofzo. Dus dochter raakte andere vriendinnen kwijt. Dingen die ik op hyves las van het meisje werd ik niet blij van, ze zocht echt constant ruzie met iedereen. Uiteindelijk schijnt ze in groep-8 kamp met zelfmoord te hebben gedreigd, waar sommige kinderen enorm van geschrokken zijn. Meisje zou de hele zomervakantie, 7 weken lang, thuis zijn, dus ik zag de bui al hangen. Bovendien wilde ik dat dochter op de middelbare school een eerlijke kans zou krijgen om vriendinnen te maken. Ik heb dus de hele vakantie vol gepland met logeerpartijtjes zodat meisje op zoek zou gaan naar een andere best friend.
Ik had nog een gesprek met de juf en ik heb zelf ook die richting op gestuurd. Maar juf adviseerde mij om de vriendschap te ontmoedigen op een of andere manier. Ze maakte zich erg ongerust dat er in de toekomst nare dingen zouden gebeuren en dat dochter daarbij betrokken zou raken. Juf heeft gelijk gekregen, meisje kreeg op de middelbare school nieuwe vriendinnen en ging af en toe nog wel met dochter om, maar dan ook met de nieuwe vriendinnen erbij. Ze had 1 speciale vriendin waarmee ze vaak sprak over alles wat ze moeilijk vonden, ze maakten plannen om er een eind aan te maken. Uiteindelijk heeft die nieuwe speciale vriendin er inderdaad een eind aan gemaakt afgelopen schooljaar. Dit is geen speculatie van mij hoor, heb beide twitteraccounts en hyvesaccounts volledig uitgespit en gelezen dat ze het er veel samen over gehad hadden om er een eind aan te maken. Ik wilde toch weten in hoeverre mijn dochter ook gevaar liep en ook omdat ik bang was dat meisje haar nieuwe vriendin zou volgen.
Juf heeft dus wel een terechte waarschuwing gegeven, maar dat mag niet denk ik.

Karmijn

Karmijn

10-12-2012 om 14:22

Hier andersom

Juf van onze zoon, waar wij een conflict mee hadden, heeft toen over hem zitten roddelen met een andere ouder. Toen wij dat hoorden hebben we een klacht ingediend bij de directie en de juf is erop aangesproken.
Is ze nu gek geworden?
Schandalig vind ik zoiets. Buiten sluiten op initiatief van een leerkracht, bah.

anoniempje

anoniempje

10-12-2012 om 18:53

Beste verbaasde moeder

Volg je gevoel, vaak klopt dit wel. Ik heb zelf een dochter die net even anders is dan de rest. De juf had daar een probleem mee. Ik hoorde van andere ouders dat juf wel erg streng tegen en onaardig over mijn kind deed. Toen zat ze in groep 1, het arme kind kon niets goed doen in de ogen van de juf. Dankzij dat andere ouders mij erop wezen dat dit aan de gang was kon ik ingrijpen. Mijn kind wou niet naar school en had elke dag buikpijn. Nu zit mijn kind op een andere school waar ze wel geaccepteerd wordt als zij is. Kind voelt dat haar nieuwe juf haar wel oke vindt en haar gedrag is helemaal veranderd. Er is niets mis met mijn pittige eigenwijze dochter. Ze mag er zijn en dat heeft haar goed gedaan en veranderd. Ze is niet meer opstandig en dwars. Wat ben ik blij dat andere ouders mij dit verteld hebben! Ze heeft het nog steeds over die juf die haar niet aardig vond. Ze is ook een keer huilend wakker geworden met de woorden "ooh nee mamma, juf .... vindt mij niet lief, nu vinden de kinderen mij ook niet meer lief doordat de juf het vindt, ik mag niet meedoen" Zo zielig vind ik dit. Een juf hoort ieder kind te accepteren. Gelukkig is het nu voorbij.

Niet vergeten

Mooi plan. Vergeet je niet te vertellen dat het jou zelf ook aangaat? Het gaat niet alleen over dit meisje en mogelijke diepere problemen tussen haar en de juffen. Het gaat in zijn algemeenheid over veiligheid en vertrouwdheid: als juffen zo uit de bocht schieten over een leerling (any leerling), dan kan dat morgen ook over je eigen kind.
Het is ongepast en het voelt bijzonder onveilig. Ook voor jou (en dus ook voor alle andere ouders en leerlingen).
Zorg dat daar ook aandacht voor blijft.
Groet,
Miriam Lavell

elsje78

elsje78

12-12-2012 om 09:14

Zelf juf

En mijn antwoord bij klachten over andere kinderen is altijd dat ik het op ga pakken maar dat ik verder niet met derden over kinderen mag en wil praten. Dus dat ik er met het kind en zijn ouders over zal praten, maar daar blijft het bij. Ik heb nooit een gesprek met een ouder over een kind dat niet van hen is. Zo simpel is het...

Uiteraard kunnen we wel praten over wat het probleem met hun kind doet.

een gesprek lijkt me wel op zijn plaats, al zou ik het waarderen dat ouders mij zelf aanspreken en niet via een vertrouwenspersoon. Dat is de stap die volgt als je bij "mij" geen gehoor vindt

Succes!

elsje78

elsje78

12-12-2012 om 18:19

Ok duidelijk

Je hebt dus al aangegeven naar de juf dat jij het niet vindt kunnen, juf is het daar niet mee eens. Dan ga je nu inderdaad een stap verder...

Ik snap er trouwens niks van, ik zou toch enorm nattigheid voelen

succes!

Onze oudeschool

Het lijkt wel of het over onze oude school gaat..... Daar zit ook een juf die dat soort dingen constant doet. Jongetjes, druk..... Je mag ze meteen weer meenemen.... Heb je een bruin kleurtje... Dan wordt je daarmee aangesproken.... Mijn haren gaan overeind staan als ik dit soort pest gedrag van een juf hoor. Ze kunnen een kind maken en breken, je kunt je best doen om de verhoudingen met een kind te verbeteren wat je niet zo goed ligt.... Maar kinderen benoemen als lastig e.d. Dat werkt de hele dag door bij een kind en het zal zich de hele dag niet "veilig" voelen. Niks schadelijker voor een kind dan zoiets.

Ook al hoor ik zoiets van een juf over een ander kind dan die van mij.... Het kleurt de juf wel heel erg...

Goed dat je er iets mee doet. Op de oude school zijn ze wel met dossier vorming bezig van de betreffende leerkracht, dus melden van dit soort dingen is wel heel belangrijk, anders veranderd er weinig....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vaak...

Vaak is het zo dat niemand zijn handen er aan wil branden.... Maar als er 1 begint volgen er vaak meer. Wij zijn van school veranderd en na ons zijn er al veel meer gevolgd..... Mensen durven dan vaak toch ook iets te doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

21-12-2012 om 09:25

Wat erg!

Ik zou echt op zoek gaan naar een andere school.

Dat is vreemd....

Ik zeg niet dat je moet veranderen van school maar overweeg wel de opties. Wij zijn veranderd dit jaar en ik zie nu steeds meer "slechte" dingen van de oude school. Eigenlijk waren er wel kleine dingen maar je zit zo in de school na heel wat jaren school. Nu we zien hoe het op de nieuwe school gaat merk je eigenlijk veel meer verschil.

Sommige dingen zijn voor mij belangrijk. Wij hebben een groot kleurrijk gezin met nogal wat verschillende afkomsten en kleuren. Voor ons is ieder kind gelijk maar de oude school maakte erg veel verschil tussen leuke lieve kinderen en bijv. Drukke jongetjes. Zo lang het mij niet direct aan ging deed ik er niks mee eigenlijk. Ik keurde het in gedachten af.

En toch maken dat soort dingen wel verschil voor je kinderen. De nieuwe school benadrukt dat ieder kind er mag zijn, het juist leuk is dat ieder kind verschillend is. Laatst is er bij de oudste gepest na schooltijd. Toen de juf het later hoorde heeft ze alle kinderen laten nablijven en is er over gepraat. Je ziet dat het meteen dingen verduidelijkt, er minder aan de hand was als gedacht maar ook dat kinderen weer samen gezellig de school in kunnen.

De manier waarop leerkrachten met elkaar om gaan. De oude school hoorde je leerkrachten vaak andere leerkrachten afkraken..... De nieuwe respecteert ieder een anders mening en lossen ze het samen op... Je " voelt" het al als je de school door loopt.

En zo nog veel meer.... Ik ben het pas echt gaan zien toen we zijn veranderd....

Ik krijg ook een knoop in mijn maag als ik ouders spreek die hun kinderen iedere dag met tegenzin, soms huilend, naar school moeten laten gaan..... Ik zie nu hoe mijn kind veranderd is... Hij is weer opgewekt en speelt met vriendjes... Eerst was het alleen bozigheid thuis. Hoe was mijn kind geworden als ik de keus nu niet gemaakt had, ik denk doodongelukkig..... En dat dat al heel wat jaren zo is geweest doet mij als ouder vreselijk veel pijn. Het is geen eenvoudige keus maar ik ben er gelukkig overheen gestapt in het belang van mijn kind....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.