Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Carol

Carol

21-03-2013 om 13:57

Maatschappelijke stage

Kan iemand mij vertellen hoeveel uren een maatschappelijke stage is. Kan school hier zelf invullig aangeven?. Is het alleen in 3e jaar of ook in 4e jaar?.
Hier hebben ze nu een week maatschappelijke stage en volgend jaar weer. Totaal iets van 80 uur. Ik lees op internet heel wat andere uren. Dus wie weet het???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

21-03-2013 om 15:49

Hier

Hier was het 32 in het tweede jaar.
Rosa van der Zanden

marie

marie

22-03-2013 om 10:27

30 uur in derde jaar

Hoi
Hier is het 30 uur in de derde schooljaar.
En het wordt ook afgeschaft trouwens:
http://www.maatschappelijkestage.nl/meta/nieuws/show/de-verplichting-van-maatschappelijke-stage-wordt-afgeschaft

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

22-03-2013 om 20:04

Ligt eraan

op wat voor school het gaat?

Carol

Carol

22-03-2013 om 23:58

Vmbo-t

Zoals titel al zegt vmbo-t derde klas. Op de plaatselijke havo is het ook maar 30 uur. In een dorp verder maar 4 dagdelen in het 3e en 4e jaar. Het is dus echt overal verschillend en geen touw aan vast te knopen...

P

P

23-03-2013 om 15:33

Mijn neef moet al in mavo2 aan het werk... vreemd.

Tineke

Tineke

23-03-2013 om 16:31

Verschillend

De maatschappelijke stage is hier: in de onderbouw (klas 1-3) moet je 30 uur stagelopen, je mag alles in de eerste doen, of alles voor het laatst bewaren, of netjes verdelen. Dat is eigen keuze. Het karakter is: anderen helpen. En bij meer uren krijg je een zilveren of gouden MAS uitgereikt.
Iets anders is de arbeidsoriënterende stage, dat is in het derde jaar een weekje serieus meelopen bij een bedrijf naar eigen keuze. Liefst werk dat passend zou zijn bij het profiel en de opleiding die je wilt gaan kiezen. Op vwo mag je dan dus geen magazijnwerk gaan doen als stage. Met allerlei verplichte opdrachten, waaronder bijv. cao uitzoeken.

Carol

Carol

23-03-2013 om 17:26

Ook stage

Hier hebben ze al een snuffelstage gehad van 2 dagen.. Het ljkt mij dat je als school mag afwijken van het aantal uren maatschapp. StageEn er zelf nog een invulling aan mag geven... Alleen ik kan dat dus nergens vinden..

Tineke

Tineke

23-03-2013 om 19:10

Tsja

School is verplicht minimaal 30 uur te eisen, hoe, wanneer en wat mag school zelf invullen.
De arbeidsoriënterende stage was hier een volledige werkweek van min. 32 uur. Maar goed, dat staat dus volkomen los van de MAS.
Ik ben benieuwd wat je achterliggende vraag is. Vind je het teveel? Heeft je kind geen zin? Oftewel: wat is er aan de hand? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er aanvankelijk wat sceptisch tegenover stond. Maar ik zie nu wel dat het tot mooie dingen kan leiden. Hier hebben wat muzikale schoolgenootjes een band opgericht, waarbij ze ook clienten met beperkingen van nabije instellingen hebben betrokken. Nu dus wekelijks repetitie. Mooi en ontroerend.

P

P

23-03-2013 om 19:45

Heksenvet

In de eerste al? Dat is vreemd gezien het feit dat je pas mag werken als je 13 bent....

Tineke

Tineke

23-03-2013 om 20:56

Werken?

Ik geloof niet dat dit onder werken valt, het is 'helpen'. Boodschappen doen voor de buurvrouw, bingo in het bejaardenhuis, helpen bij de open dag op school, etc. En het is buiten schooltijd.

Fiorucci

Fiorucci

23-03-2013 om 22:05

Mas

MAS is soms ook onder schooltijd, zoals een middag papierprikken in de buurt met de hele klas of onderbouwleerlingen helpen met een sportdag.

Carol

Carol

24-03-2013 om 10:04

Te veel

Op zich vind ik het een ontzettend mooi iets. Maar san wel een maatschappelijke stage waar ze iets aan hebben. Dat ze leren dat er nog wel iets meer is dan hun eigen wereldje. Ik heb begrepen dat het 2e deel vd stage gedaan wordt op school. Dit noemen ze schoolwacht. Je moet dan tijdens pauzes surveilleren en in de gaten houden of er geen rotzooi gemaakt wordt. Je spreekt de leerlingen hier ook op aan. Dit vind ik meer een verkapte manier van de concierge en overige leerkrachten werk uit handen nemen.. Je bent dit verplicht anders geen diploma. Zo wordt het de leerlingen verteld. En dat vind ik dus geen maatschappelijke stage.. Dus vandaar mijn vraag hoeveel uur verplicht is...

P

P

24-03-2013 om 14:54

Heksenvet

Als je je verdiept in het werk wat een 13 jarige mag doen is dat alleen folders bezorgen en verder MEEHELPEN met ander werk. Alles onder toezicht dus, bijv op de boerderij of in een winkel, ik zie geen verschil. Niet voor 12 jarigen dus. Het is toch een soort werkomgeving waar je in komt, omdat je er niet voor betaalt krijgt zegt nog niet dat het mag. Voor vrijwilligerswerk gelden dezelfde regels als voor gewoon werk voor een 13 jarige.

Tineke

Tineke

24-03-2013 om 15:03

Je hebt gelijk, maar

http://www.vosabb.nl/maatschappelijke-stage-mag-geen-kinderarbeid-zijn/

Hierin lees je dat je volledig gelijk hebt, P. Maakt het VO-leven voor versnellers trouwens wel wat lastig.
Wat betreft mijn kind: in de eerste was het inderdaad in klassenverband. Maar ik herinner me ook een meisje die bij haar eigen zwemclub altijd hielp bij het gehandicaptenzwemmen. Vond ze een leuke hobby. Ik vraag me af of dat ook eigenlijk onder kinderarbeid valt, ze heeft er zelfs een lintje voor gekregen.

P

P

25-03-2013 om 10:04

Kijk eens aan...

Goed gevonden link, dank je wel!

Ik zou niet weten waarom je al in de brugklas hier mee moet beginnen, ik vind de derde vroeg genoeg, geen probleem meer met vroege leerlingen. Laat die bruggers eerst eens even wennen aan het gewone schoolleven en laat ze lekker hun hobby doen als ze daar zin in hebben buitenschools. Er zijn zat kinderen van 12 die de kleintjes helpen op hun sport.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.