Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pooh bear

pooh bear

07-12-2012 om 10:12

Lwoo wat te verwachten

Wat mag je precies van een middelbare school verwachten aan extra hulp als je kind lwoo krijgt?
Dochter heeft een kader TL advies Dat laatste alleen op voorwaarde dat ze voldoende ondersteuning krijgt.
Lwoo wordt aangevraagd en volgens school moeten we gaan zoeken naar de school waar ze de meeste begeleiding krijgt?
Inmiddels zijn we op 2 scholen wezen praten maar we krijgen niet echt duidelijk wat ze nu precies bieden.
De eerste school zei dat ze dat pas bekijken als het kind op school zit omdat ze dan pas kunnen zien wat ze nodig heeft. Klinkt logisch maar ik kan er niet zoveel mee.
De tweede school had het eigenlijk alleen over rt lessen waar ze in groepjes spelling of rekenen kunnen krijgen.
Dochter heeft grote spellings problemen. Add en een Disharmonies IQ Ze is verbaal veel sterker dan performaal.
Weet iemand wat we van de middelbare school kunnen verwachten?
Het is overigens niet zeker of ze lwoo krijgt. De achterstanden zijn groot genoeg maar haar IQ is te hoog. School gaat nu kijken of het lukt met haar Add in combinatie met de achterstanden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen antwoord

Sorry, maar ik zou het niet weten.
Ook dit kan verschillen per school en per regio. Volgens mij zelfs per leerkracht.
Ik zou per school kijken naar de examen-eisen. Ik zou op het bo aan de leerkracht concreet vragen of aannemelijk is dat je dochter het taalexamen ooit zal kunnen halen.
Als dat niet mogelijk is, dan moet er een soort van dispensatie volgen: wel naar school kunnen terwijl je geen diploma zult halen (zakken op de taaltoets).
En als dispensatie mogelijk is, dan kun je ineens alle kanten op, ook zonder lwoo.
Groet,
Miriam Lavell

pooh bear

pooh bear

07-12-2012 om 10:34

Dispensatie

Geen idee of ze dispensatie nodig heeft. Kan je op de taaltoets zakken als je alleen problemen met spelling heeft. Op begrijpend lezen en woordenschat scoort ze juist heel hoog.

Geen diploma

Ja, je kunt erop zakken. Dan krijg je wel deelcertificaten, maar geen diploma.
Maar hoe dat er precies uitziet, weet ik niet. Misschien is er binnen de toets wel te compenseren met woordenschat en begrijpend lezen.
Groet,
Miriam Lavell

pooh bear

pooh bear

07-12-2012 om 11:28

Bedankt

Hier ga ik zeker naar vragen op de middelbare scholen waar dochter eventueel heen wil.
Zou wel heel jammer zijn als ze geen diploma krijg alleen voor haar spelling. (hier heeft ze overigens een dyslexie verklaring voor. Dus misschien kunnen ze daar nog wat mee

Extra oefenen

Veel VO scholen zijn zich goed aan het voorbereiden op de taal-/rekentoets. Vraag er naar. Kinderen die er moeite mee gaan krijgen pikken ze er na een test in de 1e al uit. Het gaat om het behalen van het minimale niveau. Als je kind daarbij een risico gaat lopen starten ze direct met extra begeleiding. Er wordt niet voor niets LWOO aangevraagd.
Dit telt op alle niveau`s. Mijn zoon heeft bijna direct in de 1e klas een taal-/en rekentoets gekregen. Ook om kinderen met onontdekte dyslexie eruit te pikken. De eisen zijn aangescherpt om je diploma te kunnen behalen, dat telt op alle niveau`s.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.