Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Noor

Noor

05-12-2012 om 13:07

Luizentassen

De school van mijn dochter wil de luizentassen afschaffen. Volgens het RIVM is er geen wetenschappelijk bewijs dat de tassen onderlinge besmetting voorkomen. Mijn eerste reactie is: de wetenschap beweert wel meer! Zijn er mensen die ervaring hebben met het afschaffen van de luizentassen? En wat waren daarvan de gevolgen? Zijn de hoeveelheid besmettingen hetzelfde gebleven of neemt de luizenplaag dan hand-over-hand toe? Voordat ik nu op de barricaden spring wil ik wel zeker weten of die luizentassen ook echt iets toevoegen.

Noor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon afschaffen

We hebben ze zelfs nooit gehad hier, althans, niet zodanig dat álle kinderen ze hadden. Er waren wat kinderen die op initiatief van hun ouders zo'n luizentas hadden. In dit geval heeft het RIVM gewoon gelijk: die dingen helpen niet. Luizen gaan namelijk niet in de kragen van jassen zitten, die blijven lekker op de warme koppies. En als ze niet in de kragen zitten, lopen ze ook niet naar een andere jas. Ze lopen gewoon van hoofd naar hoofd. Daar is in zo'n klas gelegenheid genoeg voor.
Ervaring: in de groep van één van mijn kinderen heerst al jaren luis. Altijd bij hetzelfde kind. Maar de rest van de groep is al even lang luisvrij en niet één kind van die groep heeft een luizentas. Echt, ze zijn niet nodig en alleen maar lastig, die luizencapes/-zakken/-tassen.

Mussie

Mussie

05-12-2012 om 13:40

Haha

Doet me denken aan mijn carrière als luizenmoeder, toen een van de moeders met droge ogen beweerde dat ze op de oude school veeeel meer last van luizen hadden en wel luizentassen gebruikten. Om vervolgens in 1 adem door voor te stellen op deze school ook luizencapes te kopen. Vond ik nou niet de allersterkste argumentatie die ik ooit gehoord had.
Ik begrijp het ook nooit zo goed. Ik vind het onhandige dingen. Waarom prop je de jassen niet in een gewone plastic zak als je ervan overtuigd bent dat de luizen van kraag naar kraag springen op de kapstok?

Verduidelijking

Met "We hebben ze zelfs nooit gehad hier, althans, niet zodanig dat álle kinderen ze hadden." bedoel ik, dat we op school nooit allemaal een luizenzak hadden.

En luizen springen niet

Dat is gewoon controleerbaar, luizen lopen alleen, ze springen niet en ze vliegen niet.

Handig

Of luizenuitbraken nu wel of niet worden voorkomen met luizenzakken, ik vind ze in ieder geval wel handig voor het opbergen van allerlei parafernalia zoals mutsen, sjaals en handschoenen.

Wat is eigenlijk de reden dat de school de zakken wil afschaffen? Geld?

Chris

Hanne.

Hanne.

05-12-2012 om 15:09

Nooit gehad

Hier hebben ze (School en kdv) nooit luizenzakken gehad. En (afkloppen) er is ook nog nooit een melding geweest dat er luizen waren.

Geloof niet dat de tassen veel toevoegen aan de preventie.

Sahara

Sahara

05-12-2012 om 15:21

Niet nodig

Volgens mij zijn ze niet nodig maar wel ontzettend handig voor sjaals, handschoenen, tekeningen, broodtrommels, bekers etc.

mijn dochter neemt af en toe haar goed gevulde luizenzak mee naar huis zodat wij hem even kunnen legen.

Maki

Maki

05-12-2012 om 15:57

Het zegt

Het zegt natuurlijk niks, maar er zijn hier op school nog ooit zoveel luizen geweest als in het jaar nadat de luizenzakken verplicht werden. Ik kan dus ook niet zeggen dat het helpt.

De zak was inderdaad wel fijn voor het opbergen van handschoenen en sjaals. Nu de luizenzak van mijn kind alweer een tijdje kwijt is vrees ik voor het lot van alle winteraccessoires die binnenkort mee naar school moeten...

luizenmoeder

luizenmoeder

05-12-2012 om 18:39

Ver voor mijn tijd..

zijn luizencapes ingevoerd op de basisschool, toen nog zelf gemaakt door vlijtige moeders die de luizenuitbraken zat waren.
School en de huidige luizenmoeders kennen de schrikverhalen en volgen deze richtlijn van het rivm niet. Luizen kunnen inderdaad niet vliegen en springen, maar ik heb ze toch echt over een rug zien lopen en dat is nog wel wat luizenkilometers verder dan een kraag.
luizenmoeder

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-12-2012 om 18:52

Tja

Hier op school geen luizencapes. Reden van de directeur: te lastig. Toch vraag ik dochter altijd wel haar muts en sjaal in een plastic tas te doen. Want anders liggen ze ergens met andere mutsen op een hoopje. En er kan goed een luisje dan overlopen.
En over wandelende luizen: tijdens een controle bij een kind met luis viel er eentje op het tafeltje en wandelde leuk richting de buurman. Zelf gezien.

amk

amk

05-12-2012 om 20:43

Afgeschaft en weer ingevoerd

bij de bso van dochter zijn ze van de luizencape afgestapt en overgestapt op de luizenzak. De reden: je kunt er zo handig je zooi in stoppen. Helemaal niets met luizen te maken.

Op school zijn ze nooit verplicht geweest en zo af en toe is er een klas waar luis geconstateerd wordt. Geen grote uitbraken geweest de laatste 4 jaar.

Mussie

Mussie

05-12-2012 om 21:51

Ja snap ik maar waarom

Ja, ik snap dat wel van die zooi maar waarom kan dat niet in een gewone plastic zak?

Noor

Noor

06-12-2012 om 13:52

Uiteenlopende meningen

Zoveel mensen, zoveel meningen, merk ik. Naar mijn mening gaan luizen wel degelijk aan de wandel van de ene jas naar de andere. Misschien niet vrijwillig, maar als je van een hoofd afvalt moet je als luis toch wat. Aan de andere kant maakt onze school al jaren gebruik van luizentassen en blijft het luizenprobleem bestaan. De school is nooit luizenvrij! Daarom ben ik ook zo bang dat als de luizentassen afgeschaft worden er een echte uitbraak komt.
De redenen om af te schaffen zijn:
1) het is onhandig voor de leerkrachten, zeker bij de kleuters.
2) Het geld natuurlijk.
3) Aan het nut van de tassen wordt getwijfeld, omdat de school nooit luisvrij is.
Misschien moet er eerst maar eens een proefperiode komen. Bedankt voor jullie hulp, ik zal de oudervereniging inschakelen.

Noor

krin

krin

06-12-2012 om 14:37

Bijzonder

Op onze school is in geen jaren een luizenuitbraak geweest, als ik de luizenmoeders mag geloven. In elk geval niet in de bijna vier jaar dat ik er rondloop.
Ik dacht altijd dat het door het luizenzakbeleid kwam, of dat dat meehielp, in elk geval, maar het zou dus ook puur toeval kunnen zijn.
Ik vind ze wel handig, trouwens, zeker nu ze steviger exemplaren hebben aangeschaft. Inderdaad, het losse spul kan erin, er sliert niets over de grond, er raakt minder kwijt.

amk

amk

06-12-2012 om 16:00

Mussie

een gewone plastictas is meestal te klein voor je jas, je schooltas, je gymspullen, je handschoenen, je muts en je sjaal tegelijk. (plus alle andere zooi die 7 jarige meisjes vinden dat ze van hot naar her moeten slepen) En niet stevig genoeg.

Daarom een heerlijk ruime luizentas waar je naam ook nog eens duidelijk op blijft staan.

Ik dacht ook dat het hielp

Na gebruik van luizencapes op school geen uitbraken meer. Natuurlijk zijn er weleens kinderen met luis, maar niet meer meerdere kinderen in een klas.

Luizen wandelen wel...

...maar ze vallen echt niet zomaar van een hoofd af (soms wel bij grondige controle, ja). Luizen blijven in het algemeen gewoon op een hoofd zitten en wel zo dicht mogelijk bij de hoofdhuid. Ze gedijen op die warmte en worden suffig zodra ze afkoelen. Dus ja, ze wandelen wel, maar ze gaan niet vrijwillig op een kraag zitten om daar eens af te wachten wanneer ze naar een volgende kraag kunnen wandelen. Luizencapes zijn higly overrated. Luizen hebben genoeg andere manieren dan die jassen om naar een ander hoofd over te lopen, dat hebben ze wel laten zien.

Luisje

Luisje

06-12-2012 om 21:58

Tja, volgens mij...

Mijn kinderen hebben drie jaar op een andere basisschool gezeten waar ze alleen luizenzakken hadden als er luizen werden geconstateerd. Gemiddeld hadden we wel vier keer per jaar per klas zo'n luizenplaag en het duurde lang voordat die plaag over was. Het was nooit maar een kind, maar altijd meerdere kinderen in de klas...
Op deze school worden ze altijd gebruikt. En in die drie jaar dat mijn kinderen op deze school zitten is er welgeteld een keer luis vastgesteld bij maar 1 kind. Tussendoor wel eens een ouder die het thuis ontdekte en het netjes doorgaf, maar dan waren er ook nooit meer kinderen 'besmet' geraakt.
Toeval?

Al vraag ik me ook wel eens af waarom luizen wel over jassen op school banjeren maar blijkbaar niet bij BSO, voetbal, etc.

Hoe komen luizen van het ene op het andere hoofd?

Dat vraag ik me al jaren af. Volgens de een kunnen ze nauwelijks lopen en al helemaal niet buiten de hoofdhuid. Maar hoe komen kinderen dan aan luizen? Mijn zoon heeft onlangs luizen opgelopen nadat hij op een feestje was van een kind dat al maanden luis heeft. Maar ze zijn niet meer op de leeftijd dat ze lichamelijk contact hebben zoals peuters en kleuters, met de bolletjes tegen elkaar over de Lego gebogen. Die beesten komen desondanks van het ene hoofd op het andere, maar hoe dan? Toch via kleding?

Op mijn ene zoon zijn school hebben ze sinds een paar jaar luizenzakken. Eerst waren luizen schering en inslag, na invoering van zakken niet of nauwelijks meer. Op mijn andere zoon zijn school geen luizenzakken en doorlopend luizen in de klas. Luizenzakken lijken me toch wel erg uit de categorie: baat het niet dan schaadt het niet.

Luizenzakken kosten 1 euro, dus de kosten zouden niet onoverkomelijk hoeven zijn, of school of de ouders die euro nou betalen.

Die luizenzakken zijn van nonwoven materiaal, daar zitten hele kleine gaatjes in, daar droogt een regennatte jas nog redelijk in, in een plastic tas blijft het nat. Als je zo'n luizencape met een tie rip aan de kapstok vast maakt heeft iedereen zijn vaste kapstok en alle zooi kan er in. Geen rugzakken of sjaals meer op de vloer.

Het gekke is dat de luizenzakkenschool onlangs de luizenzakken heeft afgeschaft op basis van het feit dat uit onderzoek blijkt dat het niet helpt tegen luizenbesmetting. Maar als je die dingen toch al hebt aangeschaft kan je ze net zo goed blijven gebruiken. Al is het maar voor opgeruimde kapstokken en de baat het niet dan schaadt het niet.

skik

Skik

De meeste luizen kunnen prima lopen, vergis je daar niet in. Vooral ook op hoofden, tussen haren, ze zijn al weggehold voor je met de kam in de buurt bent, bij wijze van spreken. Daarom moet je ook zo grondig kammen. Ze kunnen ook, als je ze eruit gekamd hebt, goed lopen. Ze kunnen zich echter ook fantastisch goed vasthouden aan haren en daardoor vallen ze maar zelden zomaar van een hoofd af in een kraag.
Over "schering en inslag" en "vrijwel niet meer": kijk er voor de gein de logboeken eens op na. Dat doe ik zelf altijd als we het gevoel krijgen dat er in een bepaalde klas "werkelijk áltijd" luis heerst of dat het "schering en inslag" is. Vaak blijkt dat veel meer mee te vallen dan je van tevoren dacht. En wat het nut van de capes betreft: wij hebben helemaal nooit luizenzakken gehad, zoals ik al schreef, op een enkeling na die er zelf eentje aanschafte en gebruikte. Maar er zijn diverse groepen, die jaar in jaar uit vrijwel geen luis zien, terwijl een andere groep jaar in jaar uit vrijwel voortdurend een kind met luis heeft. Daar heb ik de logboeken ook op nageslagen en dat is werkelijk zo. Ik zou beslist niet teveel credits geven aan die zakken.

Mussie

Mussie

07-12-2012 om 22:49

Ja maar ja maar

Er zijn toch veel redenen te verzinnen waarom de ene school meer last heeft van luizen dan de andere? Misschien hebben ze betere luizenouders. Of wordt er vaker gecontroleerd. Of is de school groter. Of is de cultuur 'openener' en wordt het als minder gênant beschouwd. Of misschien wordt er meer gekletst op het schoolplein en lijkt het alsof er meer last is. Of zijn scholen met luizencapes gewoon wat neurotischer en doen net alsof ze geen probleem hebben. ja, ik sla door. Maar het is gewoon niet bewezen dat zo'n cape helpt, sterker nog, het lijkt onwaarschijnlijk. En ik snap heus wel dat het fijn is om zo'n ding aan te schaffen want dan heb je het gevoel dat je iets doet. Maar een gevoel is maar een gevoel.

Luizencapes

hebben we hier op school. Ondingen! Het is zelfs voor mij als ouder lastig om de jas, de rugtas en de gymtas eronder te krijgen en tegelijk je beker en appeltje/brooddoos vast te houden (hier geen plank o.i.d. boven de kapstok om dat soort spullen op te leggen). En school doet wel na elke vakantie aan luizencontrole, maar laatst had zoon ná de controle een luis, toen ik hem zelf thuis even nakeek. Dus ja....
Luizenzakken lijken me daarentegen wel weer handig, maar dat vind ik er dan weer ongezellig uitzien ofzo (totaal onbelangrijk natuurlijk

Noor

Noor

08-12-2012 om 11:22

Skik

Nu ben ik nieuwsgierig. Hoe gaat het met de luizenbesmetting op de school waar de luizenzakken zijn afgeschaft? Blijft het hetzelfde, meer besmettingen of juist minder besmettingen? Onze school wil naar aanleiding van hetzelfde onderzoek nml. ook de luizenzakken afschaffen en ik vraag me af of dat wel zo'n goed idee is.

Noor

amk

amk

08-12-2012 om 12:37

Geen verandering

voor en na de luizenzakken/capes is er nog steeds zo af en toe een klas waar een geval hoofdluis wordt geconstateerd. Niet meer of minder dan toen er wel luizenzakken/capes gebruikt werden. Dit geldt voor alle 4 locaties van onze school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.