Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Locatie schoolreis geheim


Suusje. schreef op 04-06-2022 om 21:09:

[..]

En wat zou volgens jou een goede reden zijn vd school om het tot de ochtend geheim te houden. Dat is echt niet om te voorkomen dat ouders er ook naar toe gaan.

Dat is nou juist de enige reden die ik kan bedenken. En ik vind het een prima reden.

Athan schreef op 04-06-2022 om 21:24:

[..]

Dat is nou juist de enige reden die ik kan bedenken. En ik vind het een prima reden.

Dat gebeurt zo zelden dat dat de reden niet is. En als dat gebeurt: fijn moedervanpietje, kun je even helpen want jantje en keesje moeten naar de wc. Houd toch op, dat is de reden niet.

Athan schreef op 04-06-2022 om 21:24:

[..]

Dat is nou juist de enige reden die ik kan bedenken. En ik vind het een prima reden.

Maar ouders die zo brutaal zijn om naar de locatie te gaan, zie ik ook nog wel achter de bus aanrijden om te zien waar ze heengaan. 
En ik vraag me ook af hoeveel ouders daadwerkelijk naar de locatie gaan als ze geen begeleider zijn. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Om dan alle ouders en kinderen die het alleen maar graag willen weten dan te ontzeggen, vind ik wat te ver gaan.

Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 19:37:

[..]

Bij ons gingen de juffen en meesters gewoon mee in de bus, en noodgevallen zijn er nog nooit geweest, in alle jaren niet dat ik op een schoolreisje mee ging als kind. Ja, je viel een keer van de schommel of je haalde op een andere manier een knie open, of een ellenboog. Dan kwam de verbandkist te voorschijn en werd het gedesinfecteerd, schoongemaakt, en een pleister erop. We accepteerden dat als "normaal", want bij buitenspelen en ravotten hoorde dat erbij. De juffen deden er ook niet moeilijk over, de ouders evenmin. Dan haalden ze na het schoolreisje hun kind op met een pleister op de knie en no way dat die dan bij school verhaal gingen halen over hoe onverantwoordelijk er was omgegaan met hun prinsje of prinsesje.

O wat ben je weer lekker oubollig en wereldvreemd. Er maar vanuit gaan dat omdat jij nooit hebt ervaren dat er iets is misgegaan bij een schoolreisje dat er ook nooit iets is gebeurd. Als ik mijn zoon vraag of er iets is misgegaan bij zijn schoolreis zou hij ook mee zeggen terwijl er toch een jongetje met zijn voortanden in een zakje naar de tandarts is gebracht met een auto van een meegekomen ouder en bij een ander reisje is een jongen voorzien van een gipsbeen thuisgekomen 

vertelsel schreef op 04-06-2022 om 20:49:

[..]

Weer niet veroordelend?

Jij noemt het veroordelend, ik benoem enkel hetgeen mijn vriendin in het onderwijs mij vertelde.

Suusje. schreef op 04-06-2022 om 21:09:

[..]

En wat zou volgens jou een goede reden zijn vd school om het tot de ochtend geheim te houden. Dat is echt niet om te voorkomen dat ouders er ook naar toe gaan.

Geen idee wat hiervan de reden is, maar doet dat er ook werkelijk toe? Je mag toch hopen dat de desbetreffende school hiervoor een goede reden heeft en zo niet, haal daar dan verhaal als het gros vd ouders er zo over denkt.

Kersje schreef op 04-06-2022 om 21:41:

[..]

Jij noemt het veroordelend, ik benoem enkel hetgeen mijn vriendin in het onderwijs mij vertelde.

Het is veroordelend.

vertelsel schreef op 04-06-2022 om 21:50:

[..]

Het is veroordelend.

Ja, maar dat vind ik persoonlijk minder hinderlijk dan jouw postings. Met je vingerwijzen dat iets veroordelend is.

Maar goed, we zijn tien pagina's verder en we weten nog steeds niet waarom de school van het kind van Galiameloen het adres van het schoolreisje geheim wil houden.
Enig idee TO?

Weet je wat, ik doe ook even mee. Ik heb kinderen, vier zelfs, en bijna allemaal volwassen inmiddels maar allemaal eerst klein geweest, dus ik mag meepraten.
Ja, het komt voor dat groep 1 op schoolreis gaat, dat de ouders elkaar appen en dat bij aankomst op de parkeerplaats daar een hele groep ouders staat te wachten.
Dat betekent dat wat een grote stap voor kleuters had moeten zijn, zelfstandig op stap, teniet gedaan wordt. En het betekent dat de leiding gedurende de dag ondermijnd wordt. Dat de ingedeelde groepjes uit elkaar vallen. Dat kinderen met hun eigen ouders meelopen. Dat ouders zich overal mee bemoeien.
Stel je voor dat dat gebeurt tijdens de lessen?

Ja, het komt voor dat een moeder perse mee wil met haar kind op schoolreis (net zoals zij pertinent bij de schoolzwemles wilde zijn). Zo perse dat ze achter de bus aanrijdt met haar kind in de auto. Waardoor het kind dus niet tussen zijn vriendjes kan zitten, niet met zijn vriendjes door het park kan en niks kan doen zonder dat zijn moeder het weet en stuurt. Mijn dochter vond het hardstikke zielig voor dat jongetje, zo'n moeder.

Kinderen opvoeden is leren loslaten. Er kunnen zeker redenen zijn om van tevoren te willen weten waar het schoolreisje heen gaat. Mijn jongste deed sowieso al geen oog dicht van tevoren, laat staan als de bestemming geheim was geweest. Daar viel best over te praten met de juf, maar die wist ook wel dat wij daar zeker niet op zouden komen dagen.

Ik vind het wel een beetje gek om de bestemming ook nog steeds vlak van te voren niet te vertellen, maar nodig lijkt het me niet (erg angstige kinderen dus daargelaten).  Als je de school niet vertrouwt, dan is elke dag gevaarlijk. Niet alleen het schoolreisje. Tanden en benen kunnen ook op het schoolplein breken.

Kersje schreef op 04-06-2022 om 20:43:

[..]

Dus conclusie, je kan het niet iedere ouder naar hun zin maken. Ook ik heb een vriendin in het onderwijs en het is soms tenenkrommend wat voor stempel sommige ouders op hun systeem drukken. En om dan ook weer steeds diezelfde ouder(s) gerust te moeten stellen om ‘hun bloedjes’ zorgt voor enorm veel onrust en kost vooral veel (onnodige) tijd. Want heel vaak blijken de desbetreffende kinderen er veel minder ongemakken aan te beleven dan hun ouder(s), maar dat mag dan weer niet hardop uitgesproken te worden.

Helemaal mee eens. Ik heb met mijn eigen kinderen nog nooit meegemaakt dat de bestemming onbekend was.

Fenyw schreef op 04-06-2022 om 22:57:

[..]

Helemaal mee eens. Ik heb met mijn eigen kinderen nog nooit meegemaakt dat de bestemming onbekend was.

Dat ben ik met je eens, tuurlijk had de school gewoon kunnen zeggen waar het reisje heen zou gaan. Maar in feite maakt het voor de zorg voor de kinderen geen verschil. En eerlijk gezegd voor de ouders ook niet. Je zet de kinders in de ochtend in een bus en of ze nou naar Blijdorp, Burgers Zoo of Artis gaan, je kunt er verder niks mee als ouder. Je moet er gewoon op vertrouwen dat de begeleiders die mee gaan, hun werk doen.

Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 23:10:

[..]

Dat ben ik met je eens, tuurlijk had de school gewoon kunnen zeggen waar het reisje heen zou gaan. Maar in feite maakt het voor de zorg voor de kinderen geen verschil. En eerlijk gezegd voor de ouders ook niet. Je zet de kinders in de ochtend in een bus en of ze nou naar Blijdorp, Burgers Zoo of Artis gaan, je kunt er verder niks mee als ouder. Je moet er gewoon op vertrouwen dat de begeleiders die mee gaan, hun werk doen.

Klopt. En het maakt me ook geen donder uit waar ze heen gaan,  ik heb altijd het  vertrouwen gehad dat de bestemming en de begeleiding in orde zou zijn. In één van mijn kinderen had ik wat minder vertrouwen en dat is altijd in goed overleg met school opgelost.

Op onze basisschool is altijd ruim van tevoren bekend waar de schoolreisjes zijn, wat de kinderen gaan doen en wat ze mee moeten nemen. Ik heb wel ooit over een buurtschool gehoord dat daar de kinderen pas in de bus onderweg werd verteld waar ze naar toe gaan en dat waarschijnlijk is omdat de school weinig creatief is en elk jaar dezelfde locatie uitkiest waardoor dezelfde kinderen vier keer achter elkaar naar Sprookjeswonderland zijn geweest.

Dit gedrag van scholen faciliteer je door het toe te laten. Misschien als jij en andere ouders aangeven dat als je niet weet waar je kind heen gaat dat het niet mee mag, dat de school dan wel de locatie gaat zeggen.

Anna-Annaniem schreef op 04-06-2022 om 23:46:

Op onze basisschool is altijd ruim van tevoren bekend waar de schoolreisjes zijn, wat de kinderen gaan doen en wat ze mee moeten nemen. Ik heb wel ooit over een buurtschool gehoord dat daar de kinderen pas in de bus onderweg werd verteld waar ze naar toe gaan en dat waarschijnlijk is omdat de school weinig creatief is en elk jaar dezelfde locatie uitkiest waardoor dezelfde kinderen vier keer achter elkaar naar Sprookjeswonderland zijn geweest.

Dit gedrag van scholen faciliteer je door het toe te laten. Misschien als jij en andere ouders aangeven dat als je niet weet waar je kind heen gaat dat het niet mee mag, dat de school dan wel de locatie gaat zeggen.

Ik denk op mijn beurt dan weer: Nou en? Dan ga je toch een keer per jaar naar dezelfde speeltuin? Ik heb nooit goed begrepen waarom het allemaal meer en groter moet zijn. Mij zoon klaagt wel eens dat hij (Vrije School) nooit naar een pretpark ging en dochter wel twee of drie keer naar de Efteling is geweest met school. Maar zoon heeft met die Vrije School geweldige bosdagen gehad, dan gingen ze op ‘gewone’ schooldagen hele dagen naar het bos! En op kamp laadden ze alle fietsen in busjes en aanhangers en reden ze naar biologisch-dynamische kampeerboerderij vlakbij de zee, terwijl zus naar een kampeerboerderij bij ons in de buurt ging. En inderdaad, juist de schoolreisjes waren altijd een beetje underwhelming maar ach, hij kwam altijd blij thuis. Het zou niet in me opgekomen zijn om ‘betere’ uitjes te gaan eisen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.