Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ava

Ava

17-03-2013 om 16:05

Lezen, spelling groep 3

Omdat mijn zoon, groep 3, moeite heeft met lezen en spelling, heb ik de leerkracht gevraagd wat hij thuis extra kan oefenen (lezen en analyse). Dat doen we nu met hem maar ik merk dat ikzelf wat houvast kan gebruiken. Helaas geen ondersteuning van de leerkracht. Jammer maar het zij zo.
Ik ben op zoek naar de woordenlijst(en) voor groep 3 (methode veilig leren lezen). Weet iemand waar ik die kan vinden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thursday Next

Thursday Next

17-03-2013 om 16:39

Wij

krijgen van de leerkracht bij elke kern de oudertips en ook een woordenlijst geloof ik. Als je een email-adres geeft kan ik ze je doormailen. Ik heb ze nu t/m kern 8.

Gewoon op de site van veilig leren lezen

http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Voor-ouders/Dit-leert-uw-kind.htm

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

17-03-2013 om 16:45

Boekjes?

In de bibliotheek hebben ze heel veel boekjes die bij veilig leren lezen horen. Daar staat dan ook op bij welke kern ze horen, dus daarmee kun je aansluiten op de kern waar ze in de klas mee bezig zijn.

Beetje ot : die boekjes

Mijn zoon zit ook in groep 3 en leest die boekjes - ben ik de enie die ze zo stom vind? Ik begrijp wel dat ze bepaalde klanken en letters en volgordes enz. moeten leren, maar titels als 'Juf is dik' ?!

Tijgeroog

Tijgeroog

18-03-2013 om 09:11

Vertigo

Het wordt beter, echt waar, al snel. Hoe meer letters ze kennen en hoe meer letters de woorden mogen hebben, hoe leuker de boekjes worden. En die maan roos vis boekjes zijn fijn als je goed aan wilt sluiten op het niveau in de klas, maar als het lezen eenmaal lekker gaat kun je ook op zoek naar andere boekjes. Het moppenboek van Erik van Os en Elle van Lieshout vond m'n zoon vorig jaar geweldig. De boekjes van Bil en Wil vond hij erg leuk (ik niet, maargoed). Je kan al snel wat beginnen met lezen boekjes van Paul van Loon lezen, en ik denk dat m'n zoon vorig jaar rond deze tijd, misschien iets later, ook begon met de makkelijkste Dolfje Weerwolfje boeken. En Vos en Haas vond ik ook erg leuk, dat las hij ook rond deze tijd.

Ava

Ava

18-03-2013 om 09:29

Thursday next

Thursday, dat zou heel fijn zijn. Ik ga een nieuw OO-emailadres aanmaken en vermeld die hier. Dank je!

Tango

Tango

18-03-2013 om 12:17

Boekjes

Samen oefenen met lezen is natuurlijk altijd goed. Je kunt inderdaad boekjes bij de bieb halen die aansluiten bij zijn avi-niveau. W.s. start want anders zou hij niet erg achter liggen. Probeer iets te vinden dat aansluit bij zijn interesse, want meestal zijn de verhaaltjes nog van weinig inhoudt. Laatst kreeg ik hier de tip van het boekje Pak me dan! van Dolfje Weerwolfje. Zoon hier heeft het met plezier wel drie keer gelezen. Zat wel wat onder zijn niveau, maar hij las in ieder geval.
En spelling? Tja dat vind ik dus ook lastig. Ik zou daar dus echt advies van school in willen. Zoon hier, groep 4, heeft ook moeite met lezen en spelling (w.s. dyslexie). Ik heb aangegeven bij juf dat ik weinig inzicht heb in hoe zij op school spelling aanleren, maar wel graag wil aansluiten bij hun manier. Anders wordt het helemaal verwarrend voor zoon. Juf gaat nu per week mij de spellingsregel doorgeven die ze met zoon behandelen. Dit naar aanleiding van een opmerking van zoon over een spellingsregel die hij helemaal verkeerd toepaste: hij moest van mij het woordje bos schrijven en schreef boos, want: je hoort een o maar schrijft een oo, zei hij. Dat gaat natuurlijk op bij woorden die eindigen op oor, maar niet op oos. Maar leg dat maar eens uit.
Hier gelukkig wel medewerking van school. Ik zou overigens wel ernstig gaan twijfelen aan school als ze in groep 3 al geen medewerking geven vanuit school. Maar goed, dat zeg ik nu. Ook wij hadden vorig jaar zo'n juf die wel riep dat we moesten oefenen, maar niet met materiaal kwam.

Niet meewerken?

Werkt de school niet mee?? Wat een nonsens! Juist nu is het belangrijk leeskilometers te maken. Ik heb voor mijn dochter woordrijtjes kern 6 en 7 gekregen en de verhaaltjes die ze ook op school lezen. Ik zou aan de leerkracht vragen kopies te maken of ze desnoods zelf maken.
Pff, wat een BS. Sorry, maar ik kan me hier zo over opwinden
Succes!

Thursday Next

Thursday Next

20-03-2013 om 08:54

Mail

je mag mij ook mailen op thursday punt next ad mail punt com

Ava

Ava

20-03-2013 om 09:21

Meewerken en mail

Thursday-next: dank je! ik mail je zo .

Helaas werkt school niet mee. Ik snap dat niet. En we hebben echt een heel andere ervaring met een andere leerkracht bij onze oudste die daardoor helemaal opbloeide.

Koolmees

Koolmees

20-03-2013 om 09:43

Hier hetzelfde

Bij onze groep 3 dochter verliep het lezen ook niet zo goed. Maar van school krijgen ze elke drie weken een nieuwe woordenlijst van Veilig en vlot. Die past dan bij de kern. Het is heel saai om die woordjes te lezen, maar het helpt wel heel erg. Je kunt de lijsten ook online vinden. Als je 'veilig en vlot' googlet, zie je van verschillende kernen pdf's
En verder lezen wij thuis gewoon leuke boekjes van de bieb. Dus niet per se de boekjes die bij de kern horen, omdat het hele lezen wel een beetje leuk moet blijven. In de bieb hier, hebben ze veel boekjes voor m3.
Bij ons begint het maken van leeskilometers trouwens wel vruchten af te werpen. We zijn nu al weer twee maanden bezig met extra oefenen, maar dochter ligt nu weer op niveau met de klas! (jippie!)
Die spelling, daar kan ik nog niet zo warm of koud van worden eerlijk gezegd. Als we daar ook nog voor moeten gaan oefenen, verliezen we de motivatie. Eerst vlot gaan lezen, vind ik. Dat lijkt mij op het moment het belangrijkste.

Oh ja, wij laten dochter tegenwoordig ook veel dingen zelf lezen, in het dagelijks leven. Ze komt dan met 'Wat staat hier?' En dan ging ik het altijd automatisch voorlezen. Nu zeg ik: 'Lees zelf maar.' En dan help ik haar wel een beetje, als het moeilijke woorden zijn. Ook laten we haar kaartjes sturen naar familie. Dat vindt ze heel leuk, en dan ziet ze ten minste waarom je dat hele lezen en schrijven voor kan gebruiken. Dat het handig is.

Anneke

Anneke

20-03-2013 om 20:13

Lezen

Vlot leren lezen is erg belangrijk. dat je er thuis aandacht aan wilt schenken, meer dan prima. Maar... het allerbelangrijkste wat je je kind kunt meegeven is dat lezen leuk is. Richt je daar op... Gezellig, samen een LEUK boekje lezen. Geen frustrerende woordrijtjes of saaie AVI - boekjes. Zeker als je meeleest kun je best een niveau of twee hoger pakken.

Zwaar dyslectische zoon leest met plezier. Dat is gelukt omdat we het leuk hebben gemaakt (hij krijgt vaak nieuw boek, van een favoriet boek werd de hele serie gekocht, Donald Duck Junior, moppenboekjes. Waar hij eerst de boeken en woordrijtjes door de kamer gooide las hij gisteren tot 23.00 uur (dat was niet de bedoeling!!!) zijn boek uit... Ik ben ervan overtuigd dat we niet zo ver waren gekomen als we waren doorgegaan met die frustrerende woordrijtjes en andere vreselijke oefeningen.

P

P

21-03-2013 om 09:36

Anneke

Resultaten behaald bij jouw zoon zijn geen garanties voor andere kinderen.

Mijn dyslectische zoon maakt gelukkig al een jaar ruzie over de DonaldDuck met zijn oudere broer en pakt ook de pockets wel maar of hij werkelijk alles leest weet ik niet. Een boek uitlezen tot 23 uur zit er hier nog niet in maar hij beleeft veel plezier aan de Dummie de Mummieserie en dat is het belangrijkste. We zijn wel inmiddels vier jaar verder dan groep 3. Twee jaar geleden was dit echt niet mogelijk.... daar hebben we wel wat langer de tijd voor nodig gehad.

Tijd rijp

"Ik ben ervan overtuigd dat we niet zo ver waren gekomen als we waren doorgegaan met die frustrerende woordrijtjes en andere vreselijke oefeningen."
Dat zou kunnen (in het geval van je zoon neem ik het zo van je aan), maar dat lezen "leuk maken" altijd helpt, is geen wet van Meden en Perzen. Hier geen dyslectische, maar wel vrij slecht spellende en lang leesonwillige zoon van 9. Als ik _iets_ kan, is het lezen leuk maken. Ik lees veel voor, lees zelf veel jeugdboeken om op de hoogte te blijven, heb altijd veel met ze gezongen, lees versjes en gedichtjes voor bij de lunch, dring niks op, die Avi-boekjes komen hier het huis niet in, you name it. Toch is zoon pas in groep 5 gaan lezen omdat hij het zelf leuk begon te vinden. In groep 3 hadden we voortdurend strijd, in groep 4 is hij gaan lezen omdat hij de juf zo geweldig aardig vond, en pas ergens in groep 5 is hij intrinsiek gemotiveerd geraakt. En dat is meer aan Jeff Kinney dan aan mij te danken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.