Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tiepmiep

Tiepmiep

10-09-2013 om 09:05

leren typen al in groep 5?

Mijn zoon (net in groep 5) kreeg al een folder mee over een typcursus. Is dat niet wat vroeg? Volgens mij hoeft hij nog geen hele verslagen te maken en ik wil dat hij het eerst met de hand doet.
Is het beter om je kind wel al met 8 jaar te leren typen?


Hanne.

Hanne.

10-09-2013 om 09:12

hier wel typen

Hier werd in groep 5 wel al verwacht dat ze een werkstuk typten.

Men wat had ik toen gewild dat mijn kind kon typen. Het typen op zich bleek nl een groter probleem dan het maken van het werkstuk.

Uuuuuren duurde het. Tegen de tijd dat hij 2 woorden getyped had was hij vergeten welke zin hij ook al weer wilde typen. Ik heb op m'n vingers moeten bijten om niet zelf te gaan zitten typen.

Ik zou het dus, als het kind het leuk vindt, en er voldoende tijd om te spelen over blijft, zeker overwegen.

Dalarna

Dalarna

10-09-2013 om 10:29

Wat vroeg

Het is best een zware cursus over het algemeen, het is namelijk de bedoeling dat een kind toch zeker 4 dagen per week typt en eigenlijk nog wel meer. Een kind van 8 vind ik daarvoor te jong als het niet hoeft. Soms moet huiswerk maar hier is het nog niet nodig. Groep 7 is ook nog goed.

Een school die eist dat een kind in groep 5 typt krijgt van mij wat terug: kind dicteert en ik typ.

te vroeg

Het lijkt mij erg vroeg. Zo'n typecursus is behoorlijk intensief. Als je 4x per week 20 minuten typt ben je toch al zeker een half jaar bezig om je diploma te halen. Ik denk dat dat bij veel kinderen een lijdensweg wordt op die leeftijd...
En echt nodig hebben ze die typevaardigheden ook pas op het VO. Dus als je in groep 7 of 8 start ben je prima op tijd en kunnen ze het ook meteen gaan toepassen (wat ook belangrijk is om de vaardigheden niet weer kwijt te raken).

Hanne.

Hanne.

10-09-2013 om 12:55

typen was best nuttig

Ondanks dat ik me heb zitten verbijten bleek het zelf typen van een werkstuk was voor mijn kind best nuttig.

Enerzijds omdat het handschrift ongeveer onleesbaar is. Anderzijds omdat de spellingscontrole directe feedback gaf over welke woorden er niet goed werden geschreven.

online?

Ik zou er beslist voor zijn. Het liefste al vanaf de kleuterklas. Zelf typ ik tienvingersblind en ergonomisch. Echter de cursus die op de basisschool aangeboden werd was alleen online en daar heb ik niets aan met mijn kinderen. Die wilden thuis niet meer typen. Ik had het zelf namelijk al met gratis online cursussen geprobeerd. Dus ik ben op zoek geweest naar klasjes die er helaas niet waren.
Online lijkt me zonde van het geld en dan gaat het niet lukken. Ik ben benieuwd of er hier ouders zijn waarbij de kinderen wel tienvingersblind hebben leren typen op zo'n online via de basisschool aangeboden commerciele cursus?

Maaike

Maaike

10-09-2013 om 18:33

Type expert junior

Van dit forum kwam de tip om de Type expert junior op CD aan te schaffen. Slechts 12 Euro bij o.a. Bol.com!
Ik heb het gedaan en het is een leuk programma. Mijn zoontje van 9 is er nu mee bezig en ziet het als een computerspel.

mari39

mari39

10-09-2013 om 19:10

ticken.nl

Is mijn zoon nu mee bezig, en dat gaat goed. Type expert liep heel de tijd vast, was hier geen succes. Zoon zit nu ingroep 8 en doet nu de cursus. Groep 5 had mij erg vroeg geleken. Ik vraag me af of de handjes en vingers de toetsen goed kunnen bereiken. Wat wij deden met een werkstuk in groep 5 en 6 was hij dicteren en ik typen. Een werkstuk maken was al een opgave, laat staan ook nog het typen erbij.

Tiepmiep

Tiepmiep

11-09-2013 om 09:10

vruchten

Ik ben beslist voor het leren typen. Zelf ook ooit een typcursus gedaan en daar pluk ik nog dagelijks de vruchten van.
Maar in groep 5 al? Ik wil eigenlijk dat hij eerst gewoon met de hand gaat schrijven.
Ik wacht gewoon nog even, groep 6 of 7 lijkt me vroeg genoeg, als ik jullie reacties zo hoor.

maan.

maan.

11-09-2013 om 10:10

niet te laat..

VROEGER kregen wij in de eerste middelbaar onderwijs dus de typcursus. Nou had ik al een typmachine thuis en soms tikte ik met twee tot vier vingers; na die cursus tikte ik met tien vingers en mijn snelheid was drastisch afgenomen. Later wel weer goedgekomen en nu heb ik er profijt van.

TEGENWOORDIG tikken ze al op computers (en mobieltjes?) als ze op de basisschool zitten. Als je dan wacht tot eind groep acht dan heb je zó'n verlies in snelheid als je dan pas overstapt op tien vingers; dus als je dit wilt leren moet je echt veel eerder zijn. Mijn dochters tikten begin groep zeven volledige werkstukken (met twee-vier vingers of soms met hulp van mijn vingers..)

Oudste is nu vijftien en tikt nog steeds niet met tien vingers, kan ook niet blind typen maar omdat ze zo enorm veel computert (mn voor school-echt waar) kan ze toch best snel typen. (Jongste tikt weinig vindt het ook niet boeiend)

grappig

Gisteren las ik de openingsposting en diezelfde avond kwam ook zoon (groep 5) met een folder thuis. Maar als er al iets gewrocht moet worden op school dan hoeft dat vziw niet te worden getypt, dus zoon gaat wat mij betreft nog niet op cursus. Maar die dvd, dat lijkt me wel wat om in huis te hebben.

Groeten,

Temet

oeps

Niks groep 5, hij zit in groep 6!

Vera*

Vera*

11-09-2013 om 20:56

niet typen maar schrijven!!!

Hier moesten op de basisschool van dochter de werkstukken met de hand geschreven worden. Dat was nodig omdat dat op het voortgezet onderwijs ook moest volgens de leerkrachten.

Dalarna

Dalarna

12-09-2013 om 11:34

vera

De leerkrachten van de basisschool denken dat je werkstukken op het VO handgeschreven moet inleveren?

Er zullen leerkrachten zijn die dat zeggen vanwege de copy-paste maar over het algemeen klopt dat niet. Het is in ieder geval zo dat handgeschreven vaak wel mag maar het is niet zo dat dat verplicht is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-09-2013 om 11:39

typen

Ik zie niet in waarom een kind in groep 5 niet zou kunnen/mogen/moeten leren typen. Ik las het argument 'het is intensief'. Voor mij is 'leren typen' niet synoniem aan 'binnen een paar maanden een typediploma halen'. Maar dan nog. Als een kind gemotiveerd is, prima toch?

En zijn er echt leerkrachten die denken dat je op het VO een werkstuk met de hand moet schrijven? Ha ha!

amk

amk

12-09-2013 om 13:53

typen en powerpoint

hier mogen de werkstukken in groep 4 geschreven worden, maar vanaf groep 5 getypt en met powerpointpresentatie als spreekbeurt. Ook bij de boekbespreking moet een powerpoint ingeleverd worden.

En het is te intensief: zwermles kan wel bij 4 jarigen, dat vinden ook niet veel mensen te intensief.

Vera*

Vera*

12-09-2013 om 14:08

schrijven

De reden om te schrijven was echt dat het op het vo ook moet. Wij wisten ondertussen wel beter......
Alles moet getypt worden ingeleverd hier op de vo-school van mijn kinderen.
De plaatjes bij de werkstukken moesten zelf worden getekend....

mwa

Ach, echt nodig is het natuurlijk niet voor dat anderhalve werkstuk per jaar... Zo'n typecursus ìs intersief. Er zullen vast kinderen zijn die op die leeftijd toch voldoende gemotiveerd zijn om er mee aan de gang te gaan (en het af te maken), maar ik denk dat er ook een heleboel zijn die daar echt geen trek in hebben of die na 3 lessen -zodra de nieuwigheid eraf is en de sleur toeslaat, want ja het is ook saaaaaai om te leren typen- afhaken.
Zoals er ook vast 4 jarigen zijn die wel al kunnen leren zwemmen maar ook een heleboel waarvoor het nog te vroeg is. Veel zwemscholen nemen trouwens geen kinderen onder de 5 jaar aan, maar dit terzijde. Nogmaals: voor het VO is het absoluut een enorme meerwaarde om je typediploma te hebben. Veel eerder is het zeker geen noodzaak. En zoals met veel dingen: als je te vroeg begint en er daarna lang niets meer mee doet, raak je vaardigheden ook weer kwijt. Is ook zonde.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-09-2013 om 14:34

er niets mee doen?

Jippox, jij hebt het over anderhalve werkstuk per jaar. Is dat bij jouw kinderen het enige typewerk dat ze doen dan? Mijn kinderen doen bijvoorbeeld veel computerspelletjes, waarbij ze chatten met andere gamers. En ze sturen wel eens mails. Ze zitten dus regelmatig te typen. Verleren zullen ze het dus niet

weinig

Hier wordt heel weinig gecomputerd door de kinderen. Ja, de oudste op het VO, voor school. Maar de andere 3 (in groep 8, 4 en 3) echt niet zo vaak. Een enkele keer eens een spelletje, geen dingen waarbij je typevaardigheden nou zo hard nodig hebt of onderhoudt in ieder geval

groep 4

jongste heeft een typcursus gedaan toen ze in groep 4 zat, tegelijk met oudste zus in groep 7. via typtopia, dus thuis. Elke dag oefenen, en binnen een paar maanden waren ze klaar met mooie cijfers. Het ging oudste iets beter af dan jongste, maar beide zijn het meiden die zich goed kunnen concentreren. Ik denk dat dat het belangrijkste is: als ze niet stil kunnen zitten, geen concenratie hebben en zich er niet voor interesseren dan zou ik er niet aan zijn begonnen.

jongste heeft er veel profijt van, ook in groep 4/5 moest ze opdrachten op de computer maken (oa powerpoint en word-verslag voor spreekbeurten, door de week op school werkstukken op de computer), en dat gaat bij haar heel vlot door het typen. thuis zit ze ook al wel te mailen of andere dingen te doen op de computer. het wordt dus wel onderhouden, en hoe ouder ze wordt des te meer zal ze het gebruiken.

Tante Tiny

Tante Tiny

13-09-2013 om 20:06

Goede ervaring met cdrom Type expert Junior

Beide kinderen hebben deze cdrom gebruikt rond 7-8 jaar. In eerste instantie hebben ze de letters geleerd in combinatie met de vinger. Blind typen dus.
Daarna is zorgvuldigheid en snelheid opgevoerd. De leestekens (m.u.v. punt en komma) hebben we overgeslagen. Dit vonden we niet zinvol.
Rond groep 6-7 hebben ze een soort eigengemaakt examen afgelegd (en hun beloning ontvangen). De eis was een bepaalde snelheid en een klein foutpercentage.
Daarna zijn ze alleen maar sneller gaan typen

Jesse_1

Jesse_1

15-09-2013 om 22:23

Type expert Junior

TEJ beviel hier op zich ook wel goed, maar de CD rom loopt ook hier regelmatig vast, wat de voortgang en zin in het typen wel een beetje tegenwerkt. De CD-rom is nog gemaakt voor oudere pc's, de modernere pc's trekken dat niet.
Overigens kan het geen kwaad om een kind van 8 al te leren typen, maar hij moet er wel een beetje zin in hebben, want de regelmatige verplichting om het te doen is lastig en anders kun je beter nog even wachten denk ik. Maar; jong geleerd is oud gedaan, als ze het kunnen is het alleen maar makkelijk!

Dank

Ik had ook deze vraag voor mijn dochter van 9, maar dan over de cursus Typetuin. Uit jullie reacties begrijp ik dat ze niet te jong is. Ik ga haar direct aanmelden!

creabea

creabea

15-01-2015 om 08:51

beide (typen en schrijven)

Volgens mij hoeft het helemaal niet zo'n belasting te geven om kinderen op die leeftijd te leren typen en kan dat best spelenderwijs gaan. Ik heb zelfs wel eens reclame gezien voor typeles van Donald Duck (geen idee hoe duur dat is, maar het is vast heel leuk).

Ik denk wel dat je moet oppassen dat kinderen het schrijven met de hand wel bijhouden. In groep 5 is het handschrift nog lang niet uit ontwikkeld en lijkt me oefenen in het schrijven heel belangrijk. Mijn zoon van 9 vermijdt het schrijven uit zichzelf zoveel mogelijk (zelfs dingen als verlanglijstjes schrijven voor sinterklaas doet hij liever niet, bijvoorbeeld), hij schrijft dan ook nog niet zo netjes. Ik denk dat hij ongeduldig is en het misschien wel een beetje moeilijk vindt. Maarja, schrijven is nog steeds wel handig om goed te kunnen natuurlijk, ondanks alle digitale toepassingen. En voorzover ik weet moeten proefwerken nog wel met de hand geschreven worden op het vo, dus in die zin is het ook belangrijk dat je leesbaar kunt schrijven.

@nnemoon

@nnemoon

15-01-2015 om 14:00

Beetje vroeg

Acht jaar vind ik persoonlijk wel jong. Mijn zoon leert nu typen en kan door zijn kleine handjes niet goed bij de enterknop.

Op de school van mijn zoon krijgen ze in groep 6 een type cursus. Op een leuke manier met 10 vingers bind leren typen. Iedere week moeten ze een eiland afhebben, verplichte lesjes maar ook games om het voor de kinderen leuk te maken. Het heet typeworld, 20 weken lang, dit wordt afgesloten met een diploma. Na het behalen hiervan volgen het maken van werkstukken zodat het voor de kinderen niet teveel tijd kost. Het typen valt te doen als je maar wel regelmatig oefent. Er zitten een paar kinderen in de groep waar de ouders en de kinderen geen aandacht schenken aan het huiswerk. Resultaat lopen weken achter bij de rest van de groep.

KGO

KGO

15-01-2015 om 14:51

Grootte van de handen

Ik zou eerst ook kijken of je kind handen heeft die groot genoeg zijn om tienvingerig te kunnen typen. Mijn dochter kreeg in groep zes het fysiek gewoon nog niet voor elkaar omdat ze te kleine handen en vingers had. Vanuit de basispositie moet je het hele toetsenbord min of meer kunnen bereiken.

Kaatje

Lusithania

Lusithania

15-01-2015 om 16:01

laptop

Een laptop heeft kleinere toetsen.
Mijn dochter met kleine (handschoenen maat 140 vallen ruim) handjes doet het daar prima op.
Er zijn ook kleine muizen te koop maar ze gebruikt al heel lang een 'gewone' muis.

moeder

moeder

15-01-2015 om 16:08

ach die folder…..

Ken ik. Is hier linea recta in het ronde archief belandt. Wat een onzin. Het is gewoon een commercieel bedrijf dat wat wil verkopen en in dit geval via de school.
Ach, het valt altijd te proberen natuurlijk

moeder

moeder

15-01-2015 om 16:09

….

is beland… moest het zijn….typefoutje….ha,ha,ha.

Tango

Tango

15-01-2015 om 23:00

Verbazing

Ik zit eigenlijk met verbazing te lezen in dit draadje. In groep 4 al werkstukken schrijven? In groep 5 verwachten dat je kind een werkstuk typt en het dan je kind ook laten doen?
Ben toch blij dat zoon hier niet op zo'n school zit. Met zijn dyslexie kan hij nu nog geen werkstuk schrijven volgens mij en hij zit in groep 6. Typen zal ook niet lukken. Powerpoint maken kan hij ook niet. Het heeft dan ook echt niet zijn interesse.
Dochter hier is 13 en heeft ook geen typecursus gevolgd. Ik vind het jammer dat die typecursussen op school zijn afgeschaft. Vroeger leerde ik in de 2e van de middelbare school typen via school. Maar zou nu al veel te laat zijn natuurlijk. Ik heb dochter overigens nooit horen klagen over typewerk, ze typt twee-vingerig op de Ipad maar razendsnel volgens mij.
Voor zoon ga ik t.z.t. maar eens een typecursus doen, want hij heeft ook een motorisch probleem waardoor schrijven moeite kost. Maar ik wacht zeker tot groep 8.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.