Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leren jullie kinderen nog woordjes en werkwoorden (Engels/Duits/Frans)

Dag allemaal
Ik vraag me af (naar aanleiding van nakijken proefwerken deze week) of jullie kinderen nog veel moeite doen om woordjes en werkwoorden te stampen? Ik heb de indruk dat het niet meer (voldoende) gebeurt en mijn vraag (zobder oordeel verder) is of jullie ze zien leren op een wekelijkse basis of alleen als er een toets komt.
Ik moest vroeger met Engels en Spaans op school alles stampen en hoewel ik het Spaans niet meer gebruik kan ik nog steeds hele rijtjes produceren: het zou me niet veel moeite kosten om het weer op te pakken.

Als docenten worstelen we met het gedeelte “verplicht woordjes leren” van ons vak en het feit dat het niet aantrekkelijk is maar helaas onmisbaar, net als sommetjes bij wiskunde of topo bij AK.

Sini


@nnemoon

@nnemoon

05-11-2017 om 14:36

woordjes

Hier een zoon op VMBO die gewoon rijtjes woorden moet leren voor Engels. Hij heeft geen Duits en Frans dus daar kan ik niets van zeggen. Zoon leert wekelijks woordjes, ook hoe hij ze moet schrijven. Bij een toets herhaalt hij ze, meestal zitten de meesten woordjes nog in zijn hoofd. Op de basisschool deed hij dat ook zo en hij weet nog best veel woorden van toen.

Ik denk dat woordjes de basis zijn om een zin te vormen in een vreemde taal. Dus zonder woordenschat geen gesprek.

Alleen vlak voor toets

Natuurlijk geven de talendocenten na elke les behalve maakopdrachten ook als huiswerk mee dat ze de woordjes van de behandelde paragraaf moeten leren. En ik dring er bij mijn kinderen altijd op aan dat ze dat ook echt moeten doen. Het zijn steeds hapklare brokken, het beklijft beter en levert minder toetsstress op. Mijn kinderen beamen het en knikken braaf ja. End of story ;0)

skik

Bosbes

Bosbes

05-11-2017 om 14:51

een beetje

Hier moeten mijn kinderen het wel, ook op hun vorige scholen, maar of het goed gebeurt? Ze zijn allebei niet denderend in talen, met name mijn zoon niet. Ze leren inderdaad vooral als het moet. Het helpt dan bij talen wel erg als er 'tussendoor-toetsjes' zijn (1x meetellende toetsen, met woorden die later nogmaals getoetst worden bij een bijvoorbeeld 3x meetellende toets waarin dan ook grammatica opgenomen is). Dan is er een 'stok achter de deur'.

Maar ze zouden allebei apart zeker vaker tussendoor 'zomaar' moeten leren. Ze doen niets als het niet per se moet.

Ik denk er regelmatig over na, wat er nu allemaal veranderd is (en wat ook niet, er zijn een aantal dingen wel beter dan vroeger). Met heel weinig fouten spellen (in het Nederlands) kun je tegenwoordig niet meer verwachten, bij geen enkel niveau. De eisen zijn er ook niet. Bij aardrijkskunde: als de interesse er niet is, weten kinderen het ook niet.
Docenten zelf hebben gemiddeld ook een stuk lager niveau dan 30 jaar geleden (toen: bijna altijd universitair, nu: bijna altijd HBO).

Sinilind, leerde jij vroeger Spaans en Engels ook tussendoor 'zomaar'? Voelde je de motivatie, bijvoorbeeld voor een latere toets of gewoon omdat je het echt wilde weten, of was je bang 'af te gaan' als een docent je mondeling zou kunnen overhoren?

wrts

Dochter gebruikt voor woordjes de wrts. Met goed resultaat.

Tsjor

Bosbes

Bosbes

05-11-2017 om 14:53

o vergissing

Ik schreef dat mijn kinderen niet denderend in talen waren, maar ze zijn wel goed in Engels. Vooral dochter is er zelfs heel goed in. Ze leest veel Engelse boeken, dat lijkt me het allerbeste en ook een goede motivatie.
En zoon 'niet denderend' is een understatement (op Engels na dan). Het kan voor hem wel eens een struikelblok worden.

Quizlet

Misschien een tip voor jouw leerlingen, Sini, Quizlet vind ik prettiger werken) en ze hebben een betere uitspraak) dan WRTS.
Hier worden (werk-)woorden wekelijks geleerd, is onderdeel van het huiswerk.

Dees

Dees

05-11-2017 om 17:24

Wedervraag

Worden woordjes en werkwoorden niet meer als huiswerk meegegeven onder dreiging van onverwachte so's en mo's.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-11-2017 om 17:45

Zeker wel

Iedere week minstens veertig woorden en zinnen voor Frans én een SO. Het gaat met frisse tegenzin en de cijfers variëren van 4 tot 7,5. Engels idem dito.
Ik gebruikte de woordjestoetsen zelf vroeger als compensatie voor de andere toetsen, aangezien je voor een woordjestoets makkelijk een 9 of 10 kunt halen met relatief weinig inspanning. Dat wil er helaas niet in bij mijn brugklasser.

Mia9

Mia9

05-11-2017 om 18:38

Ja maar...

Ze leert meestal wel als het als hw is opgegeven, maar soms schuift ze het door als er teveel ander hw voorgaat. Spontaan woordjes leren gebeurt geloof ik zelden. Vorig jaar een docent die om de haverklap onverwachte so's gaf voor Engels, op een gegeven moment wist de klas dat het toch echt wel slimmer was altijd de woordjes te leren maar dat effect zakt meteen weer weg als de docent geen onverwachte so's geeft...

Triva

Triva

05-11-2017 om 18:57

het is zo simpel

Geef het niet als huiswerk alleen op maar doe het voor een cijfer (meester, is het voor een cijfer?) als je vindt dat het beter is dat ze het vaker leren en herhalen. Ik denk alleen dat ook leerkrachten lui zijn en geen zin hebben in het extra nakijken?

Mijn jongste heeft deze week een PTA van vier hoofdstukken woordjes, zinnetjes en grammatica. De hoofdstukken zijn al eerder per twee getoetst. Het is heel interessant om te zien dat H1 en H2 waar hij meerdere dagen voor heeft geleerd nog veel beter in zijn hoofd zaten dat H3 en H4 waar hij een dag voor de toets er achter kwam dat hij die toets had. H3 en H4 waren dus veel korter geleden maar het was dus al weer veel verder weg gezakt.

De jeugd van tegenwoordig

Sinilind "Ik vraag me af (naar aanleiding van nakijken proefwerken deze week) of jullie kinderen nog veel moeite doen om woordjes en werkwoorden te stampen? Ik heb de indruk dat het niet meer (voldoende) gebeurt"

Ouders kunnen jouw vraag niet beantwoorden.
Zij hebben namelijk alleen maar zicht op hun eigen kind. Niet op de kinderen van "vroeger" of dat wat jij en je collega's door de jaren heen gewend zijn.

Kennelijk heb jij met je collega's het idee dat de jeugd van tegenwoordig minder goed studeert. Of dat waar is of niet is moeilijk te zeggen. Het mankeert in het onderwijs namelijk aan verslaglegging, heldere doelstellingen en onderzoek. Er is helemaal niet bekend hoeveel woordjes er geleerd kunnen worden per uur, per dag, per week. Noch hoeveel tijd dat kost. Noch of er wellicht een schaalverdeling te maken is naar moeilijkheidsgraad, opleidingsniveau en of intelligentie quotiënt.
We kunnen alleen maar raden.

Er zijn studielessen voor het leren van woordjes.
Hebben jouw leerlingen die lessen gehad? Zou je ze zelf kunnen geven?

"Als docenten worstelen we met het gedeelte “verplicht woordjes leren” van ons vak en het feit dat het niet aantrekkelijk is maar helaas onmisbaar, net als sommetjes bij wiskunde of topo bij AK."
Ik begrijp niets van die worsteling.

mijk

mijk

05-11-2017 om 21:09

school geeft geen

onverwachte so's of mondelinge beurten dus woordjes niet leren heeft geen korte termijnconsequentie en ze zijn dan wel weer zo goed in talen dat ze met stampen voor het proefwerk wel redelijke cijfers halen. Ik moedig ze aan om het wel te doen maar om eerlijk te zijn deed ik het vroeger ook vooral omdat ik geen slecht cijfer wilde...

Mijk

mijk

mijk

05-11-2017 om 21:10

Wat Trivia zegt dus

Sinilind

Sinilind

05-11-2017 om 21:17 Topicstarter

Geen onverwachte SO's

op mijn huidige school (helaas).
3 cijfers per periode (1 project, een SO en een PW met veel leesvaardigheid, ook in de tweede klas).
Op mijn oude school werden de woordjes overhoord voor een cijfer (telde 1 keer mee per periode) en je zag dat leerlingen toch beter hun best deden.
Bosbes: ik vond talen heel erg leuk en leerde graag woordjes en zinnetjes, dus voor mij geen straf. Daarnaast was ik toch wel een beetje een nerd. En zat op een nonnenschool En het waren ook andere tijden, eerlijk gezegd.
Ik vind het ook heel moeilijk om de plaats van de talen te bepalen in onze moderne tijd. Kinderen kunnen met een druk op de knop via Google Translate een Franse zin toveren (of dat denken ze in ieder geval, want het zijn draken van zinnen die uit Google translate komen). Maar de motivatie om Frans en Duits te leren is er veel minder dan met Engels. En ik worstel, net als mijn collega's. Hoe maak ik het Frans leuk, terwijl je toch wel veel uit je hoofd moet leren.
Sini

Vroeger

Had ik iedere les een 'onverwacht' so voor 1 taal. Tijdens de les, als wij het so maakten, keek de docent de so's van de vorige les na. Dat vak was mijn beste vak, maar is na mijn diploma volledig weggezakt, want nooit bij meer gebruikt.

Mijn Engels was tijdens de middelbare niet goed, kan mij niet herinneren dat ik daar veel voor gestampt heb. Nu is mijn Engels wel goed te noemen omdat ik het vaak gebruik.

Overigens Sini: je kan ook formatief toetsen. Dus toch een (onverwacht) so geven en die niet mee laten tellen. Leerlingen en jij kunnen dan zien hoe ze ervoor staan.Je kan ook woorden toetsen door Kahoot, moeg je wel zelf maken maar is ook leuk. Je kan dit ook delen, dus binnen de vakgroep allemaal 1 maken, scheelt werk en goed bewaren, kan je het volgend jaar weer gebruiken

Triva

Triva

05-11-2017 om 21:37

tja

Domme school, dat komt ervan. Projecten kosten veel teveel tijd en levert niet zoveel op, vaak ook makkelijk door iemand anders te doen. Hoe lang is een periode eigenlijk en waarom niet meer so's?

mijk

mijk

05-11-2017 om 21:40

Zoals mijn zoon zegt

Ze mopperen erover dat ik geen zin heb om mijn woordjes voor niks te leren maar zij hebben geen zin om iets na te kijken. Ook weinig cijfers en hij is wiskundig genoeg om er meer te willen hebben

Mijk

Triva

Triva

06-11-2017 om 02:16

mijk

Je hebt een wijze zoon...

maan.

maan.

06-11-2017 om 10:27

Mondeling getoetst

Hier werden wooordjes behalve bij SO's ook regelmatig mondeling getoetst (en becijferd), dus toch wel noodzaak om te leren. Onder andete met wrts.
Oudste had er niet teveel moeite mee, koos in eindpakket dan ook 3vreemde talen. Jongste worstelde enorm met talen, zowel woordjes als grammatica (is om die reden overgestapt naar havo hoewel ze voor de betavakken makkelijk vwo gekund had)

Redenatie van jongste: woordjes leren is zo moeilijk want er zit niks snap-baars aan. Wiskunde is ten minste nog logisch.

braam

braam

06-11-2017 om 10:37

cijfers

Ik snap niet waarom de scholen die ik ken geen woordjes so's meer geven. Ik vond dat vroeger ook altijd een mooie manier om een cijfer op te halen. Hier zijn (naast projecten) alleen toetsen, die altijd over best veel stof gaan, met best veel inzicht. Vooral in de onderbouw vind ik dat echt niet ideaal. Een keer een 4 (of nog lager) op een toets is echt lastig op te halen zo. Zeker omdat projecten ook al best streng beoordeeld worden. Ik zou inderdaad zeggen dat oplossing simpel is: geef meerdere woordjes SO's over een beperkte hoeveelheid woorden. Als het echt zo belangrijk is, dan is het toch ook belangrijk genoeg om getoetst te worden?

Nut twijfelachtig

In de jaren 80 was Regio een veelgebruikt woordenschatboek voor Engels. Man komt altijd met het verhaal zijn docent een van de samenstellers ervan was. Hij gaf bovengemiddeld veel woordjes so's, ook met als doel om te kijken hoe effectief woordjes leren nu uiteindelijk was.
Uitkomst van dat kleinschalige persoonlijk onderzoek was dat het voor zijn havo/vwo leerlingen geen klap uitmaakte voor het uiteindelijke resultaat op het eindexamen. Het cijfer van de noeste vocabuleerders was niet hoger dan dat van de lapzwansen. Geen idee of het ooit verder onderzocht is.

Uit mijn eigen schooltijd herinner ik me dat ik de woordjes altijd wel bijhield omdat je nooit wist wanneer je een so kon verwachten. Mijn kinderen krijgen geen onverwachte so's, vinden de ene vreemde taal naast Engels een verplicht nummer, en houden het niet erg bij. Ze zijn, net als ik vroeger, goed in leesteksten en komen dan in de bovenbouw toch nog uit op redelijk cijfer. Dankzij het gamen is hun Engelse spreekvaardigheid een stuk beter dan het mijne destijds, maar dat van de andere talen is die minimaal. Aan de andere kant vermoed ik dat ik mijn spreekvaardigheid toch vooral heb opgedaan van de Reihe Derrick en de vakanties in Frankrijk en niet zozeer van het rijtjes stampen.

Vergeleken met de Duitse en Franse grammatica is de Nederlandse relatief eenvoudig en als je hoeveel hoogopgeleide Nederlanders al met de d-tejs en de t-tjes worstelen vraag ik me wel eens of de Duitsers en de Fransen ook niet regelmatig zwaar de mist ingaan met hun naamvalgebonden voorzetsels resp subjonctifs en conditionnels.

Mijn halffranse nichtje vroeg ooit aan mijn dochter of je aussi nu met 1 s of met 2 essen schreef

Spelling

"Mijn halffranse nichtje vroeg ooit aan mijn dochter of je aussi nu met 1 s of met 2 essen schreef "
Die had ook niet opgelet bij woordjes leren.

Woordjes leren doen onze kinderen ook en nog steeds in het Nederlands op de basisschool.
Het gaat niet alleen over betekenis, maar ook over spelling.

Maar inderdaad, er is geen onderzoek naar het effect.
Misschien is het wel een nutteloze bezigheid.

Moedertaal vs tweede taalverwerving

Miriam, je zult ongetwijfeld je best gaan me te weerleggen, maar de reden van die fout van mijn nichtje lag puur in het feit dat ze een native speaker is.

Ze had al honderdduizenden keren het woord aussi gehoord voordat ze het leerde schrijven. Mijn dochters eerste kennismaking met aussi was in de brugklas via een woordenlijst. Het zou niet haar hoofd opgekomen zijn dat ooit met 1 s te schrijven.

Ik heb ooit een franstalige app gedownload om mijn Frans te verbeteren Dat ging met meerkeuze vragen. Vous attrapez/er. Weinig zinvol, mijn Frans is verre van perfect maar na braaf rijtjes stampen, zou het zou niet in me opkomen om ooit achter vous een infinitief te zetten, ook al klinken beide woorden nagenoeg hetzelfde. Dat is de reden waarom Fransen kennelijk die fout wel maken.

Het verklaart ook waarom mijn zeer ijverige Koreaanse NT2-studentes zelden vervoegingsfouten maakten. Na talloze invuloefeningen is voor hen de derde persoon ev en een voltooid deelwoord wezenlijk iets anders.Het enigszins verstaanbaar je strot uitkrijgen is dan weer een volgende horde.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-11-2017 om 18:24

Klopt

NT2-studenten kennen onze grammatica beter dan wij zelf, net als de spellingregels. Wij doen het meeste op gevoel.

Welnee

"je zult ongetwijfeld je best gaan me te weerleggen"
Nee hoor.
Er is helemaal niks te weerleggen. Over woordjes leren is alles te beweren want onderzoek is er niet.

Neemt niet weg dat woordjes leren ook onderdeel is van het onderwijs in de eigen taal.
In Nederland, maar ook in Frankrijk.

Triva

Triva

06-11-2017 om 19:10

en

ook mensen met dyslexie leren regels waarvan wij niet eens weten dat daar regels voor zijn opgesteld, doen we uit gevoel.

Janna

Janna

06-11-2017 om 23:33

Ze horen het wel te letten

Hier twee jongens, klas één (voor de tweede keer) en klas drie gymnasium, krijgen voor elke les een rijtje of meer woorden op van Engels, Duits, Frans en de jongste ook van Fries. Oudste houdt dit goed bij, maar jongste vindt vooral Duits en Frans lastig en niet leuk, dus is niet erg gemotiveerd. Gelukkig overhoren de leraren in deze vakken dit jaar elke les mondeling en wil hij niet afgaan, daarom leert hij ze toch.

Sinilind

Sinilind

08-11-2017 om 19:23 Topicstarter

Ik heb het toch weer ingevoerd

Ik heb mijn leerlingen gezegd dat ik vanaf deze oeriode weer iedere les de woordjes ga overhoren. En ik mag er geen cijfer voor geven maar ik probeer het positief te stimuleren: leerlingen die altijd alle woordjes weten mogen minder huiswerkopdrachten maken. Hopelijk hebben ze niet gelijk door dat de opdrachten die vervallen de “dubbelop” opdrachten zijn (wat we al deels in de les doen in een andere vorm). Ik heb mijn collega’s geïnformeerd en doe het als proef tot na de Kerstvakantie. Dan hebben ze een proefwerkweek en ga we evalueren
Sini
Oh en de twee leerlingen die vandaag alles goed wisten hebben van mij een Carambar gekregen --

@nnemoon

@nnemoon

08-11-2017 om 19:31

Sinilind

Ik vind het leuk om te lezen hoe jij als docente zoiets aanpakt.

Sini

Ken je kahoot? Om het leuk te maken zou ik dat zeker gebruiken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.