Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leren concentreren

Mijn dochter (bijna 7) heeft concentratiemoeilijkheden, waardoor er op school veel minder uitkomt dan zou kunnen en moeten. Ze doet eigenlijk niets..
Ik wil haar leren hoe ze zich kan concentreren -en dus afsluiten voor externe impulsen- maar ik weet eigenlijk niet goed HOE. Kent iemand een goed boek of oefeningen die ii met haar kan oppakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

23-01-2013 om 10:16

De omgeving aanpakken

Leren concentreren is niet zo gemakkelijk als het aanpakken van de omgeving. Wat zegt de leerkracht er van? Is er al overleg geweest om te zorgen dat zij minder afgeleid raakt?
Denk aan maatregelen als: een rustige plek in de klas, vlakbij de leerkracht, een schermpje op het tafeltje, de stof in gedeeltes aanbieden waardoor het overzichtelijker wordt. Verder evt. een koptelefoon of een mp3-speler.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

23-01-2013 om 10:20

Waarom?

Heb je enig idee waarom het concentreren niet lukt? Heeft ze geen overzicht van wat ze moet doen, dan kan een stappenplan helpen. Zoals de beertjes van meichenbaum. Dan deel je de taak op in fasen waardoor ze bij het starten van een opdracht niet begint bij de laatste stap.

Als het meer in de omgeving zit kun je proberen om haar daar fysiek voor af te sluiten. Je kunt dan denken aan een koptelefoon voor het geluid of een tafelscherm voor wat er om haar heen gebeurt.

Verder moet je concentratie opbouwen. De spanningsboog van veel 7-jarigen is niet zo groot. Begin met 5 minuutjes werken aan 1 ding. In groep 8 moet een kind dat een uur kunnen volhouden. Afwisseling is dus belangrijk!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pirata

Pirata

23-01-2013 om 10:24

En hier een link

Kijk hier eens voor de aanpak van kinderen met AD(H)D op school: http://www.steunpuntadhd.nl/adhd-op-school/omgaan-met-ad(h)d-in-de-klas/didactische-maatregelen/
Waarmee ik niet wil zeggen dat jouw dochter dat heeft, maar bij AD(H)D is natuurlijk ook sprake van een concentratieprobleem.
Verder heb ik een boekentip: Ivo Engelen, "Kijk mama, zonder handen", ondertitel "Kinderen opvoeden tot zelfstandig leren en werken". Gaat over motivatie, stimuleren. Ook de beertjesmethode van Meichenbaum komt er in voor.

Karmijn

Karmijn

23-01-2013 om 11:29

Hier

Hier helpt het, om spelletjes te doen. Snelle spellen, met veel resultaat. Ook helpt het om de kinderen recht te laten zitten, met de benen op de grond. Verder helpt een wiebelkussen/ding altijd goed.
Georganiseerd blijven is ook belangrijk. Soms hebben ze op scholen heel chaotische weektaken, moet het kind een uur zoeken naar een pen, lopen er de hele tijd kinderen tegen hun tafel en zo. In sommige klassen is het echt een chaos.
Wat ook altijd helpt, is alle taken opsplitsen in kleine deeltaken.

Zilli

Zilli

23-01-2013 om 11:33 Topicstarter

Fijn!

Dank, die tips, heb ik wat aan. Overigens werkt ze al in een aparte ruimte, met koptelefoon. Haar taakgerichtheid is echter zo rampzalig (ze vindt er ook niks aan en wil spelen). Ik vermoed wel iets als ADD maar ach, zo'n stickertje zou nu niets toevoegen, het blijft hetzelfde kind dat hierbij hulp nodig heeft.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

23-01-2013 om 11:39

Systematisch werken

Dan is het misschien verstandig om eens te kijken of ze wat systematischer kan gaan werken. Zou ze kunnen werken met een stappenplan/afvinklijst op haar tafel? Of kan de instructie worden opgedeeld in stukjes?

Op de afvinklijst kunnen punten staan als: wat heb ik nodig, weet ik wat ik moet doen, wanneer moet ik het doen en hoeveel tijd heb ik?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karmijn

Karmijn

23-01-2013 om 11:55

Onderprikkeld

Onze zoon met ADHD kan niet werken in een stille omgeving, mijn man ook niet trouwens. Als het stil is, worden ze verschrikkelijk afgeleid door gedachten, labeltjes in de kleding, een afgebladderd stukje verf op de tafel, het weer buiten, een velletje aan hun nagel..... Ze hebben zichzelf aangeleerd om in een soort van flow te komen. Dat gaat het beste door lichte prikkels in hun omgeving. Muziek of zo, of door zelf in beweging te zijn, met een wiebelende voet, tikkende vinger, spelen met kneedgum, kauwgom kauwen, droodles maken... Dat soort dingen.

Mensen met concentratieproblemen, hebben vaak te maken met problemen met de executieve functies. Het is de moeite waard om je daar op in te lezen. Bij het doen van een taak, komt er veel meer kijken, dan alleen concentreren of motivatie.
Het is echt een kwestie van maatwerk en uitproberen. Als iets helpt, ga ermee door, helpt het niet, verzin wat anders.

Pirata

Pirata

23-01-2013 om 11:55

Een aparte ruimte?

Wat bedoel je met een aparte ruimte, Zilli? Zit ze dan buiten de klas te werken? Ik kan me goed voorstellen trouwens dat ze liever wil spelen. Maar dat kan als beloning worden ingezet als ze weer een stukje werk af heeft. Verder kan er misschien wat compactere stof worden aangeboden en dan in kleine brokjes. Na elk onderdeeltje even naar de leerkracht voor het volgende stukje.

Pirata

Pirata

23-01-2013 om 11:58

Karmijn

Hoe heet dat boek nou ook al weer over die executieve functies, ik ben 'm kwijt...
Daar staan stappenplannen in om aan een bepaalde functie te werken.

Karmijn

Karmijn

23-01-2013 om 13:32

Boek

http://tinyurl.com/bz8rc8n

Het boek heet 'Slim maar...'

Tango

Tango

23-01-2013 om 15:07

Ik lees ook

Ze vindt er niets aan, schrijf je. Bedoel je daarmee ook dat ze de lesstof misschien te eenvoudig vindt? Dat kun je misschien nog uitzoeken en de lesstof mogelijk wat uitdagender maken. En altijd apart zitten van de klas lijkt me ook niet leuk. Dan is met een koptelefoon en schermpje om te tafel in een hoekje van de klas toch leuker.
Structureren is ook belangrijk. Alles moet een vaste plek hebben zodat ze inderdaad niet een half uur hoeft te zoeken naar bijv. een potlood, of zoals zoon gisteravond zei: ik kon nergens mijn map van verkeer vinden en heb het twee keer gezegd tegen de juf, maar die zei ga zelf maar zoeken. Tja, zo komt een kind niet aan het werk natuurlijk.

Zilli

Zilli

23-01-2013 om 17:04 Topicstarter

Reactie

Ze zit in een aparte ruimte, aangrenzend aan het lokaal (alleen bij reken en taalwerk) en ik denk dat dat op dit moment ook het beste is. Het zou alleen mooi zijn als ze op den duur leert omgaan met prikkels en weer kan terugkeren naar de klas.
Het werk is niet te makkelijk voor haar, ook niet te moeilijk. Ze is normaal begaafd tot redelijk slim, heeft simpelweg geen zin in dat soort werk, is een fladderaar.
Bedankt voor de boekentip; 'slim maar...' Had ik zelf al gekocht! Toch gaat dat meer over uitvoerende vaardigheden, specifiek concentratie wordt er niet voldoende in behandeld. Tips blijven welkom!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.