Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marnie

Marnie

30-05-2013 om 13:55

Leraar zou iemand aangerand hebben, welke communicatie mag ik van school verwachten?

Situatie is als volgt, een docent is al een week niet op school en de reden is onduidelijk, dit alles volgens mijn dochter van vijftien. Vervolgens komt de geruchtenmachine op gang, hij zou een (oud)leerling hebben aangerand. Ik heb mijn dochter tot kalmte gemaand. Toen kwam er een mail van de directie. Leraar x zeker tot de zomervantie afwezig wegens omstandigheden, gelukkig is er vervanging geregeld. Mail aan mijn dochter laten lezen en over tot de ordde van de dag. Vandaag een berichtje van dochter, Mam, meneer y zegt dat het toch echt waar is, er is iemand aangerand, ze is naar de politie gegaan, alle leraren zijn op de hoogte gebracht en mogen er niks over zeggen. Ik mag er nu eigenlijk ook niks over zeggen van meneer y, want dan krijgt hij problemen.

Tja, ik verwacht nu toch wel wat andere berichten van school. Misschien zijn er wel meer meisjes die zoiets hebben meegemaakt en hun verhaal nu kwijtwillen. School natuurlijk al gebeld, iedereen is aan het vergaderen en gemaild, geen antwoord.

Wat kan ik van school verwachten en als ze niets melden, bij wie kan ik dan terecht?
Ik voel me nog min of meer schuldig ook, acht jaar geleden heb ik bij de directie gemeld dat ik vond dat deze docent veel te familiair omging met leerlingen op internet. Er is toen niets mee gedaan en ik heb het erbij laten zitten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
chantal

chantal

30-05-2013 om 15:13

Hoeft niet

Hier was ook vorig jaar een docent langdurig afwezig ivm omstandigheden. De geruchtenmachine kwam op gang. Hij had aan een leerlinge gezeten en wat niet meer, hij moest voorkomen, was zelfs op de rechtbank geweest want iemand had hem daar gezien etc. Uiteindelijk kwam leraar gewoon terug, hij had op vakantie een heftige ziekte opgelopen, moest erg lang uitzieken en het verhaal kwam voort uit de fantasie van leerlingen.

Marnie

Marnie

30-05-2013 om 15:24

Klopt

Zo stond ik er in eerste instantie ook in. Echter ik geloof mijn dochter als ze het verhaal van een andere docent heeft gehoord.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-05-2013 om 15:28

Verschil

Ik vind het wel een essentieel verschil met het verhaal van Chantal dat op de school van de dochter van Marnie een docent vertelt dat de leerkracht inderdaad iemand aangerand heeft.
Ik vind dat de school niet direct alles open en bloot op tafel hoeft te leggen, er zijn ongetwijfeld nog onderzoeken gaande en ik kan me voorstellen dat ze die eerst af willen wachten. Als het de spuigaten uit loopt met de geruchten op school kunnen ze altijd nog ingrijpen, en als er meer zekerheid is kunnen ze ook wat meer openheid geven.
Maar ik vind dat de docent die dingen vertelt heeft en zegt dat de leerlingen daar niets over mogen zeggen buiten z'n boekje gaan. Ik vind het nogal wat dat hij de leerlingen daar mee opzadelt! En hij geeft ook een slecht voorbeeld door zich niet aan de afspraken met de schoolleiding te houden. Een roddelende docent vind ik ook fout...

Ouder

Ouder

30-05-2013 om 15:41

Geloof nooit alleen geruchten

Zolang het alleen geruchten zijn, kun je maar beter voorzichtig zijn. Onze directeur was ineens lang afwezig. Veel geruchten over ziekte en uiteindelijk heel erge ziekte. Wat ben ik blij dat ik geen beterschapskaart gestuurd heb, want weer later kregen we ineens een nieuwe directeur. De "zieke" directeur (getrouwd) had een verhouding met de IB-er (getrouwd)!

Die leraar uit jouw vraag vind ik niet goed bezig. Dat hij het verteld heeft, is niet echt professioneel.

nathalie

nathalie

30-05-2013 om 21:11

Vind je dat school verplicht is je meer te melden dan ze hebben gedaan? Leraar x zeker tot de zomervantie afwezig wegens omstandigheden, gelukkig is er vervanging geregeld. Lijkt me duidelijke info en voor meer hoed en rand is nu geen need to know toch? Hij komt terug of niet, en er zal dan wel blijken of er meer over gezegd moet worden.
En die meneer y gaat vér buiten zijn boekje!

Heldere communicatie

In de klas van mijn dochter speelde dit een keer met een leraar.
Het eerste wat ik hoorde was een verhaal van mijn dochter. Sussen niet direkt het ergste denken.
Vrij snel daarna kwam er een email van de school, waarin beknopt stond vermeld, dat de leraar afwezig was, aangehouden was, dat het een kwestie betrof buiten de school en dat ze verder zouden afwachten hoe dingen zich zouden ontwikkelen. Die email was afgesproken met de politie.

Dat is dan duidelijk en voor mij ook voldoende.

Toen de rechtszaak speelde kwamen echter allerlei afschuwelijke details in de pers. En kinderen zitten op social media, dat gaat razendsnel rond. Dochter was geschokt. Ik ook. Toen heb ik zelf contact gezocht met de school, omdat ik wilde weten wat ik aanmoest met dergelijke verhalen in de krant. Ik dacht toen nog dat het telegraafjournalistiek was, dat er een sussend woordje terug zou komen en dat ik mijn dochter daarmee gerust kon stellen.

Ik kreeg een zeer openhartig mailtje terug. Helaas was de krant nog terughoudend geweest, in de rechtbank zelf waren de verhalen nog veel erger. Zonder inhoudelijk te zijn heb ik toen wel tegen dochter gezegd, dat de verhalen helaas echt waar waren. Niet geruststellend dus, maar als dat niet kan dan kan het niet.

Voor dochter was het schokkend, voor alle leerlingen overigens: van zo iemand les te hebben gehad, en dan nog wel een aardige leraar. Alles wat ze met die persoon hebben meegemaakt wordt heroverwogen. En de vraag: hoe kan het? Het ging hier overigens niet om één incident, maar om een geschiedenis die jarenlang had gespeeld.

Ondertussen waren er natuurlijk ook ouders die zich afvroegen of de leraar niet direct ontslagen moest worden (kan niet). Ik heb nog voorgesteld om na afloop van de rechtszaak en na de uitspraak een bijeenkomst te houden voor alle ouders en kinderen, zodat iedereen de vragen kon stellen, ongerustheid kon uiten etc.
Dat wilde men niet. In de klas was een brief uitgedeeld. Jammer, want die klas was ondertussen alweer een nieuwe klas, daar zaten niet de kinderen in die hem als leraar hadden gehad. Juist die kinderen, die hem als leraar hadden gehad, die hadden veel vragen. Dat laatste vond ik de enige misser in het hele verhaal.

Verder vond ik het prima. Kort, bondig, duidelijk algemene informatie zonder de persoon te schaden; en op een vraag serieus ingaan.

Ik denk dat scholen zich wel moeten realiseren dat kinderen op social media allerlei details kunnen lezen, waarvan je soms als ouder liever niet hebt dat die bekend worden. Ik denk dat het dus belangrijk is dat de school naar waarheid het geraamte van de situatie neerzet in een algemeen bericht, zonder details etc., zodat eventuele andere berichten binnen het kader vallen van wat de school heeft verteld.

Dat een leerkracht een verhaal gaat vertellen en zegt dat de leerlingen het niet verder moet vertellen, daar klopt niets van. Dat kan en moet je niet willen, kinderen opzadelen met een geheim, over zo'n onderwerp. Als school kun je juist aangeven hoe zoiets bespreekbaar kan worden, zonder dat er allerlei sensatiezucht bij komt. Wel eerlijk en duidelijk dus, en in alle openheid, zonder de betreffende persoon meer te schaden dan al kan gebeuren door de hele kwestie.

Tsjor

Je kind

Ik zou wel graag van mijn kind willen weten of die geen nare ervaringen heeft met deze leraar of getuige is geweest van ongepast gedrag bij andere leerlingen.

Marnie

Marnie

31-05-2013 om 20:33

Inderdaad tsjor

Zoiets bedoel ik, dan weet je ook wat je verder aan je kind kunt vertellen en stopt de geruchten machine. Overigens heeft mijn dochter geen nare ervaring met deze leraar. Voor ze naar deze school ging was ze al gewaarschuwd door haar oudere broer. Nooit alleen zijn met meneer x, want dat is een pedo. Tot grote verontwaardigign van mezelf, want daar kun je toch niet zomaar iemand van beschuldigen. Volgens zoon wist iedereen dat en kon zijn kleine zus beter op haar hoede zijn.

Leraar y had dat natuurlijk nooit mogen zeggen, maar ook van hem is bekend dat hij nergens zijn mond over kan houden. Die kinderen weten natuurlijk wel wie ze gaan uithoren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pedo's en aanrandingen

Op de basisschool ooit waar ik op zat was (bleek achteraf) een leraar die pedofiel was. Toen dat aan het licht kwam was ik al zeker 19 jaar (woonde zelfs niet meer thuis). Maar mijn ouders kregen een brief van (dacht ik) de officier van justitie die mij uitnodigde voor een verhoor als zijnde getuige. Ik moest dus komen. Want ik had 2 jaar bij deze leraar in de klas gezeten. Ik toog met mijn moeder naar het bureau op het aangegeven uur en trof daar 3 wachtende ex-klasgenootjes aan...Uiteindelijk wat ik ervan begrepen heb is deze leraar veroordeeld en al. Niet door mijn getuigenis trouwens want ik heb er werkelijk nooit iets van gemerkt.
Jongste heeft op de basisschool iets vergelijkbaars meegemaakt, dat ging om een 'aardige buurman' die dicht bij school woonde (oude man) en die ook beschuldigd werd. Ook met jongste kregen we een keurige brief met uitleg van school en het verzoek ons te melden mochten wij signalen hebben gehad of als je kind daar bij hem thuis was geweest (niet dus). Hoe dat is afgelopen geen idee van...zijn huis was leeg na dat gedoe dus verhuist hoogstwaarschijnlijk en misschien wel veroordeeld.
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat deze leraar 'iets' had met een leerling? Dat komt vaker voor en is ook strafbaar, maar als ze dat beiden wilden komt het al in een andere context te staan, toch? Ja het is misbruik van zijn machtspositie, zeker. Maar het kán, zeker als een leraar nog vrij jong is. En de roddelmachinerie maakt er al gauw aanranding of misbruik of pedofilie van. Bij oudste op school (beroepsonderwijs) is een leraar ook al jaren getrouwd met wat ooit een ex-leerlinge was....Die hebben wel keurig gewacht tot de leerlinge zelf 'klaar' was met haar opleiding om naar buiten te treden. Maar mij maak je niet wijs dat dat pas begonnen is toen. Daar 'speelde' vast al eerder wat en dat hebben ze goed kunnen verbergen. Zijn wel ongeveer even oud. Dat scheelt.
Gewoon afwachten dus. Ik ben ervan overtuigd als er écht zoiets is gebeurd en er maar een heel klein beetje kans is dat er andere leerlingen bij betrokken zijn de school of politie de leerlingen heus wel benaderd.
groeten albana

chantal

chantal

01-06-2013 om 16:25

Waarom zou school alles tot in detail moeten vertellen? Tot het moment dat die leraar bekend heeft/veroordeeld is, is hij verdachte. Hij heeft het misschien helemaal niet gedaan, ook al heeft hij een bepaalde naam. School heeft dan (nog) niet veel te melden. Dus tot zover zou ik niet weten waarom school meer zou moeten melden dan ze tot nu toe heeft gedaan. Die ene leraar is zijn boekje ver te buiten gegaan en brengt zijn leerlingen ook nog in een dilemma: wel vertelen niet vertellen.
En wat die ene leraar betreft, op school van onze kinderen it ook zo'n leraar die alles doorklept, van zijn huwelijksproblemen tot verhalen over leraren en leerlingen en zelfs prive verhalen van mentorleerlingen. Weliswaar noemt hij geen namen maar de meesten weten wel over wie hij het heeft. De leerlingen nemen hem helemaal niet meer serieus en vertellen hem niets over zichzelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.