Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

09-05-2013 om 08:38

Leerplichtambtenaar

Wij hebben voor ons kind (middelbare school) een dag extra vrij aangevraagd, voor een belangrijke activiteit.
De school kan geen toestemming geven voor deze vrije dag. Maar, stellen ze, ze zullen het ook niet melden. Wat als de leerplichtambtenaar er via een steekproef toch achter komt? Wat zijn de consequenties? Krijgen we een boete opgelegd, en hoe hoog is die boete?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

09-05-2013 om 09:59

Kans zeer klein

Hoi Bellefleur

Steekproeven worden meestal gedaan op dagen dat ze verwachten dat er meer kinderen niet zullen zijn. Meestal voor vakanties. Maar bij ons zijn de ambtenaren zo druk met echte problemen dat ze niet achter dit soort zaken aangaan.
Meestal krijg je de eerste keer een waarschuwing. Maar dat ze jullie niet vrij kunnen geven is ook een kul verhaal. Ze mogen bijna voor alles vrij geven.
Maar ik zeg gewoon doen.

Saar.

Bellefleur

Bellefleur

09-05-2013 om 10:28

Sawo,

Goed om te weten. Dankjewel. Die waarschuwing kunnen we wel hebben. Heel toevallig is het wel een dag na de vakantie. En ik weet dat van de school meerdere kinderen mee doen aan deze activiteit. Over de hele school denk ik dat er ongeveer 15 kinderen zullen verzuimen. Vorige jaren kreeg ons kind gewoon vrij. Jammer dat de school dit jaar een ander besluit heeft genomen.

Vrouw van

Vrouw van

09-05-2013 om 10:42

Hmmm

Volgens mijn man, schoolleider in het vo, kunnen er best steekproeven zijn op allerlei dagen, ook los van periodes rond vakanties. Dat hangt maar af van de gemeente waar je zit. Verder, boete bedraagt vzhw €50,- per kind per dag. Er mag eerst een waarschuwing gegeven worden, maar dat hoeft niet. Meteen een boete kan ook. Er is inderdaad een ruime bevoegdheim bij scholen om te kiezen voor welke activiteiten ze vrij geven, het kan dus bijna altijd wel. Zeggen dat 'ze het niet kunnen' is dus vaak een manier om verantwoordelijkheid voor een besluit af te schuiven. Tenslotte heb je het over een dag na een vakantie, naar je vertelt er niet bij na welke vakantie: scholen kunnen rondom bijna alle vakanties extra dagen geven, behalve NA de zomervakantie: de eerste twee weken erna kunnen/mogen ze op basis van de (leerplicht)wet geen vrijgeven.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet

Kan je

Kan je kind niet ziek melden? Je hebt het met school geregeld, dus die relatie staat niet onder druk. Puur en alleen voor de vorm dus.

P

P

09-05-2013 om 12:24

Zo'n onzin

Inderdaad behoudens de eerste 2 wk na de zomervakantie mogen ze gewoon toestemming geven. Mijn zoon kreeg gewoon 2 dagen vrij om te figureren bij Spangas, de teamleider wenste mijn zoon gewoon een paar leuke dagen! Waarom altijd zo moeilijk doen?

Ik dacht juist dat ze op de middelbare niet meer zo krampachtig doen als op de basisschool.

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2013 om 18:50

Nee, op het vo doet men tegenwoordig ook zeer krampachtig, is mijn ervaring.

mijk

mijk

10-05-2013 om 14:50

Ik denk dat mijn kind ook gaat

En kan me voorstellen dat als de lpa besluit te steekproeven dit een leuke dag is....maar volgens mij is dat nog nooit gebeurd..

typen op mijn i-pad is lastig!p

Bellefleur

Bellefleur

13-05-2013 om 09:50

Hé mijk,

Hoe weet jij waar mijn kind naar toe gaat?

mijk

mijk

13-05-2013 om 10:04

Nou

Zo maar een vermoeden ik ken weinig evenementen waar je en op de middelbare en op de basisschool jaarlijks vrij voor moet vragen. Ik heb de bezoekspas aluitgepring

typen op mijn i-pad is lastig!p

Bellefleur

Bellefleur

13-05-2013 om 13:30

O ja!

Goed dat je 't zegt! Helemaal niet aan gedacht.

Fiorucci

Fiorucci

16-05-2013 om 19:09

Voor p

Ik schreef je dat ik de ervaring heb dat ze op het vo krampachtiger worden, ik kreeg vandaag zelfs een brief over welgeteld een lesuur op 8 maart dat mijn dochter niet aanwezig zou zijn geweest.....zij moeten, zo stond in de brief, alles kunnen verantwoorden dmv een briefje van ouders. Dus even opbellen dat een kind een uur eerder weg moet naar bijv. de tandarts is niet meer afdoende, alles moet zwart op wit, dat wil de leerplichtambtenaar. Nu heb ik dus een probleem, ik weet bij god niet waar zij dat ene uur is geweest, zij was naar eigen zeggen gewoon op school.....zucht. Krampachtig gedoe dus.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-05-2013 om 21:20

Fio

Kun je niet alsnog een briefje schrijven dat ze naar de tandarts was? Ben je tenminste van het gezeur af.t("Volgens uw administratie was mijn dochter niet aanwezig. Dan zal ze wel bij de tandarts geweest zijn.")

P

P

17-05-2013 om 08:28

Fio

Wat ik niet begrijp is dat je een brief krijgt over 8 maart. Ik wil dat ze mij bellen of mailen binnen een paar dagen en meteen aan de bel hangen als hij er het tweede uur ook nog niet is.

Hier kunnen we gelukkig wel per mail doorgeven dat kind naar tandarts of huisarts of wat dan ook gaat. Voor de vakantie werd kind 's ochtends wakker met een enorme pijn in zijn achillespees, ik moest werken en ik heb school gemaild dat hij eerst naar de huisarts zou gaan en wellicht daarna nog naar school of misschien ook niet.

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2013 om 11:44

En hier zouden ze in dat geval achteraf nog een briefje verlangen met handtekening. Want in principe kan een kind ook die mail sturen...
Die dag was mijn dochter gewoon de hele dag op school, ook het vierde. Mijn man kwam thuis uit het ziekenhuis die dag dus het was ook geen tandartsbezoek ofzo.
Maar goed, dat maak ik er dan maar van ofzo....ik heb ook de ervaring op de school van mijn zoon dat de administratie gewoon niet altijd klopt, erg vervelend want het wordt bij de leerling neergelegd, die moet zich gaan verantwoorden.

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2013 om 11:46

Tijgeroog

Doe ik ook, maar toch zot dat je moet gaan liegen omdat de administratie niet klopt...

P

P

17-05-2013 om 12:39

Maar

maar waarom moet het zo lang duren dit?

Een handtekening kan ook vervalst worden, dat weet een school toch ook allang? Ouderwets gedoe hoor op jouw school!

P

P

17-05-2013 om 12:40

Overigens

Die handtekening is ook helemaal niet nodig omdat je gewoon via de website kunt zien op welke uren je kind geoorloofd en niet geoorloofd afwezig bent dus als ouder heb je zo door als je kind mailtjes stuurt op jouw naam. Vroeger had je dat niet en kwam je er als ouder dus ook niet achter dus handtekeningen zijn volstrekt onlogisch.

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2013 om 13:57

De school moet alles zwart op wit hebben van de inspectie.
De controles zijn aangescherpt en school moet elk uur dat een ll er niet was, kunnen verantwoorden, zwart op wit. School loopt het risico op boetes.
Dat staat in de brief. En ook: Een tel. melding in geval van ziekte is niet voldoende, bij herstel moet het herstelformulier ingeleverd worden, met handtekening.
Op de school van mijn zoon heerst ook nog steeds de briefjescultuur.

Daantje50+

Daantje50+

17-05-2013 om 18:17

Poeh heavy

Is er reden dat jouw school zo streng is, Fio?

Behalve de preek van de LPA tijdens de ouderavond, wordt er gewoon gedaan. Telefonisch melden bij de ene school, formulier op site met bevestigingsmail bij de andere. Geen gedoe met handtekeningen.

Gek hoor dat het bij jou zo streng is. Zou dat eerder hier verwachten, rand van Rotterdam.

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2013 om 18:25

Daantje

De reden is dat de inspectie dat kennelijk verlangt,alhier. Zij willen dat scholen zich kunnen verantwoorden voor elk uur dat een leerling er niet is.

P

P

17-05-2013 om 18:57

Maar fio

Dat kan toch net zo goed met een mail? Waarom zouden andere scholen dat wel mogen? Een handtekening zegt toch niet meer, dat weet toch iedereen?

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2013 om 20:24

Tja, dat kunnen wij nou wel vinden, maar het is zoals het is. Ik vertel dit eigenlijk alleen als reactie op jouw opmerking: 'Ik dacht juist dat ze op de middelbare niet meer zo krampachtig doen als op de basisschool.'
Ik heb een zoon die al van het VO af is, een zoon die er nu vier jaar zit en een dochter die net is begonnen, en ik zie dus in de loop der jaren dat men er steeds krampachtiger in wordt, vandaar dat ik dit vertel.

Kaarten

De VO scholen hier hebben een systeem met kaarten die de leerling vooraf of achteraf moeten inleveren. Daar moet een handtekening van de ouder op.
Verzuim, geoorloofd of niet geoorloofd, wordt bijgehouden. Ben je vaak ziek dan wordt dit gemeld aan de leerplichtambtenaar. Schijnt wettelijk te moeten.
De leerplichtambtenaar die ik in mijn carriere als moeder heb mogen ontmoeten, was een erg aardige dame, haha. Ach zo, kom je nog eens ergens. Nu snel bij het draadje in puberteit zeggen hoe leuk ik mijn pubers vind .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.