Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

leenstelsel

Over tien jaar zal studeren op het HBO of universiteit alleen toegankelijk zijn voor rijke mensen. Ja, dat is mijn stelling. Beetje overdreven? Naja ik vind van niet. Sterker nog het is een beetje zacht uitgedrukt. Misschien dat het zelfs nog eerder gebeurd.

Het hedendaagse studeren is flink veranderd. Mede door de invoering van het leenstelsel. Dit heeft natuurlijk een grote impact op veel studenten. Bijvoorbeeld studenten leren om hun punten te halen, niet om iets te leren. ‘Ik moet het halen, anders haal ik mijn punten niet en dan heb ik vertraging’. Ja, dat hoor ik vaak. Naja, eerder was vertraging niet zo erg, maar nu is dat wel iets anders. Vertraging betekend langer geld moeten lenen. Laat dat nou net het probleem zijn.

Met het invoeren van het leenstelsel is het aantal studenten dat is gaan studeren aan het HBO of universiteit gedaald. Het aantal studenten dat op kamers gaat is ook gedaald. Zal dit te maken kunnen hebben met de invoering van het leenstelsel? Wat vinden jullie?

Door de invoering van het leenstelsel wordt de keuzevrijheid van vele studenten beperkt. Dat is zonde terwijl Nederland zich promoot als een land waar iedereen gelijke kansen heeft. Maar dit is gewoon een mooi verkooppraatje, wat niet helemaal klopt. Het leenstelsel kan er tevens voor zorgen dat de ongelijkheid tussen rijk en arm alleen maar groter wordt. Maar zou onderwijs juist niet een middel moeten zijn om die gelijkheid te verkleinen. Iedereen heeft toch het recht om te studeren en de studie te doen die hij/zij wil?
Wat vinden jullie?


Li

Li

29-05-2017 om 21:34

Dorp en stad

Volgens mij wordt het vooral een tweedeling tussen dorp en stad. In een stad kun je gewoon thuis blijven wonen en dan is het best te doen.

dopje

dopje

29-05-2017 om 22:10

stad

.. als je in de stad kan blijven wonen. Steden worden ook voor de rijken..

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-05-2017 om 22:23

Uiteraard

Op kamers kunnen we nu niet betalen, met de oude regeling wel, en daarvoor lenen vinden we zonde omdat de universiteit een kwartier treinen is. Misschien dat ze over een paar jaar toch heel graag wil, en dan toch gaat lenen, maar dan geen vier jaar. Het wordt er allemaal niet makkelijker op. De zoon van vrienden is op kamers (ivm lange reistijd) maar zijn studentenhuis bevalt niet zo en de studie is ook niet helemaal wat hij had gehoopt. Dat kun je je tegenwoordig eigenlijk niet meer veroorloven, zo'n foute keuze.

Alleen voor de rijken?

Juist minima krijgen een aanvullende beurs die een gift is. De rest, vanaf modaal ongeveer (?) moet het lenen of zelf betalen. Overigens is de uitwonende beurs die dit jaar voor het laatst uitgekeerd wordt lang niet toereikend voor kamerhuur. Een leuke bijdrage, daar niet van, maar daar hoef je je ook niet rijk mee te rekenen.

skik

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-05-2017 om 23:10

Klopt

De minima krijgen meer dan vroeger, zij zijn dus het beste af.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-05-2017 om 23:12

Lisebet

Lisebet, ik ben eigenlijk benieuwd waarom je juist nu deze 'discussie' start. Ik bedoel: is er iets gebeurd, zijn er ontwikkelingen, heb je zelf een kind dat gaat studeren, ben je een onderzoeker die de meningen van 'de Nederlandse ouder' wil peilen?

Meestal wordt dit soort draadjes gestart als het in de media of in de politiek speelt. Of als een ouder zich verdiept in wat er de afgelopen 25 jaar is veranderd en wil checken of hij het allemaal wel begrijpt.

Overigens: in het archief vind je heel wat draadjes over het leenstelsel. Er is hier op OOL al regelmatig uitgebreid over gediscussieerd.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-05-2017 om 07:44

Minder studenten???

"Met het invoeren van het leenstelsel is het aantal studenten dat is gaan studeren aan het HBO of universiteit gedaald. Het aantal studenten dat op kamers gaat is ook gedaald. Zal dit te maken kunnen hebben met de invoering van het leenstelsel? Wat vinden jullie?"

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/30/aantal-studenten-in-2016-weer-gestegen-a1543598

"Het aantal studenten in het hoger onderwijs is dit jaar gestegen, blijkt uit cijfers die de Nederlandse universiteiten (VSNU) en de Vereniging Hogescholen maandag bekend maakten. In totaal studeren er in het collegejaar 2016/2017 264.838 studenten, een stijging van 2,6 procent opzichte van een jaar eerder."

Merkwaardig postje...

Li

Li

30-05-2017 om 08:56

steden

zijn voor de rijken en de armen. De armen zitten in de felbegeerde sociale huurwoningen, de rijken in de bijna onbereikbaar geworden koopwoningen. Ik las laatst een artikel waarin de stad werd beschreven als een soort Downton Abbey met de armen in de steden als het inwonend personeel van de rijken. Voor de middeninkomens is geen plaats in dit plaatje.

Triva

Triva

30-05-2017 om 11:08

reactie

'Volgens mij wordt het vooral een tweedeling tussen dorp en stad. In een stad kun je gewoon thuis blijven wonen en dan is het best te doen.'

Volgens mij moeten we van de woorden dorp en stad af. Jij bedoelt waarschijnlijk randstad en grote steden daarbuiten vs de rest. Den Haag is niet eens een stad en in de randstad kun je ontzettend veel dorpen vinden met een treinverbinding naar een stad op max een uur reizen.

'De rest, vanaf modaal ongeveer (?) moet het lenen of zelf betalen. '
'De minima krijgen meer dan vroeger, zij zijn dus het beste af.'

Ik weet niet of er echt een groep is die meer dan vroeger krijgt, je hebt geen uitwonende toestand meer dus ik vraag het me af. De maximale aanvullende beurs van januari tot en met augustus 2017 is € 386,08 per maand. Van af september is dit € 387,92. Verder is het een aflopende zaak in de zin van hoe meer je verdient als ouders en hoe minder brusjes je hebt, hoe minder het kind krijgt. Bij een inkomen van 65000 en een heleboel brusjes krijg je bijv nog 14 euro per maand. Zonder brusjes sta je op nul als je ouders op bijna 50.000 euro samen zitten.

Anoniem

Anoniem

30-05-2017 om 11:42

Verschil arm en modaal.....

Ik weet nog heel goed toen ik op het MBO zat zat ik een meisje in de klas en haar ouders zaten in de bijstand. We moesten in tweetallen een project uitvoeren en dat meisje hamerde erop dat ze het wilde hebben over hoe zwaar het is om op het bestaansminimum rond te komen.

We hadden een vergelijkbare gezinssituatie, echter mijn vader werkte en verdiende rond modaal inkomen en mijn moeder niet, en in haar geval werkten beide ouders niet en kregen ze dus bijstand.

We hebben voor beide gezinnen voor een jaar de maandelijkse inkomens en uitgaven in kaart gebracht. Aparte was dus dat hun inkomen aanzienlijk hoger was en dat terwijl zowel ik als mijn broer een bijbaan hadden, en zij en haar broer niet.

Het verschil tussen arm en modaal wordt dus met dat leenstelsel inderdaad groter. Want voor modaal is studiefinanciering afgeschaft voor "arm" is het verhoogd. Rijk zal zich wel redden qua studie maar gaan er ook op achteruit.

Zo nu en dan bereken ik het allemaal nog eens na met fictieve personen in vergelijkbare situaties, zeker zo rond de ingang van nieuwe regelingen en iedere keer weer is de werkende de klos.

Ik heb overigens sindsdien weinig respect meer voor mensen die van een uitkering leven en klagen dat ze niet rond kunnen komen.

Merkwaardig postje #8

Ad Hombre leest weer eens niet verder dan zijn neus lang is

"Opvallend is vooral de stijging van studenten in het eerste jaar van de opleidingen in het hoger beroepsonderwijs (hbo). 98.809 studenten begonnen daar aan een opleiding, een stijging van 4,8 procent ten aanzien van een jaar eerder. Vorig jaar daalde de instroom van studenten in het hbo flink (-8,3 procent), een dip die volgens critici toe te schrijven was aan de invoering van het leenstelsel. In 2015 werd de basisbeurs omgezet in een lening, waarmee de drempel om aan een studie te beginnen volgens sommigen te zeer was verhoogd. Vlak voordat de basisbeurs verdween was in de studentenaantallen in 2013 en 2014 nog een kleine piek te zien geweest. Na de dip van vorig jaar is de instroom in het hbo met de stijging van dit jaar nog niet op het niveau van vóór de invoering van het leenstelsel."

Dus ja, het leenstelsel leidt tot minder studenten.

Over de stijging in het universitair onderwijs staat er "Deze groei is volgens de VSNU vooral toe te schrijven aan een toename van de instroom van vwo’ers (+5,2 procent) en vooral internationale studenten (+27,3 procent)"

En dat is natuurlijk zo. Duurder wordend onderwijs geeft meer ruimte aan buitenlandse studenten.

geen minima

Triva we zouden ook af moeten van het begrip minima.
Je schrijft "Zonder brusjes sta je op nul als je ouders op bijna 50.000 euro samen zitten."
Dat is dan ook geen minima maar bijna 2 x modaal.

Minima vind je hier https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/detail/wat-is-sociaal-minimum. Bij gehuwden gaat het dan over € 356 bruto per week (voor 2 dus)
Dat is nog geen negentienduizend euro per jaar, bruto, voor twee.

Lusithania

Lusithania

30-05-2017 om 12:25

Waarom?

Waarom vind ik de openingspost wervend lijken om reacties te krijgen voor een of ander artikel? Het lijkt wel of een journalist het geschreven heeft.

Denk ik niet

Het is iemand die een debat wil lusithania.
Die iemand schrijft in uitnodigende ( uitdagende) bewoordingen wat ie er zelf van vindt.

De eigen mening ligt er te dik bovenop om journalistiek te zijn

Kamertje

Kamertje

30-05-2017 om 13:56

Minima

Volgens mij krijgen de minima niet meer. Oude stelsel uitwonend + aanvullend max. 290 + 274 en nieuwe stelsel max 387 aanvullend. Ik heb er niets op tegen dat een student (deels) financieel investeert in een studie, maar als je niet in een stedelijk gebied woont waar studies op reisafstand zijn en je dus niet de keuze hebt om thuis te wonen is het wel erg zuur dat je ook daarvoor moet lenen.

Student

Student

31-05-2017 om 16:11

Eigen keuzes

"Arme" thuiswonende studenten krijgen met het leenstelsel veel meer "gratis geld" dan voorheen. Je kan extra bijlenen wat investeren is in je toekomst...

Wat ik vooral zie is dat laatste generatie studenten met een basisbeurs werk belangrijker lijkt te vinden dan leren voor de tentamens. Meestal is dit niet relevant werk als om 3 uur in de nacht bier tappen. (En dan tentamens missen en klagen over dat na de herkansing er niks meer herkanst kan worden)
Echter, studievertraging zorgt ervoor dat je pas later kan solliciteren naar een echte baan.
De studieschuld zou eigenlijk gezien moeten worden als een maandelijkse last in de ruil voor een goede baan.
De meeste studenten met nu nog een basisbeurs betalen niet eens hun eigen collegegeld.

Het klopt wel dat uitwonende studenten geen 200 euro extra meer krijgen per maand.
Echter, er is een ander probleem. Als je nog geen 24 jaar bent krijg je bijna nooit huurtoeslag.

Prima dat het geld van duo weer echt bedoeld is om je studie te betalen, maar de overheid mag wel eens een keer gaan kijken naar de regels omtrent de huurtoeslag. Als die aangepast worden hebben uitwonende studenten geen nadelen meer van het nieuwe stelsel.

Ook zou er wat gedaan moeten worden aan te dure kamers en dat er een tekort is aan studentenwoningen.

Zon

Zon

31-05-2017 om 16:52

ach..

Uiteindelijk is het studeren bedoeld om een betere baan en dito inkomen te kunnen krijgen. Daar mag best een eigen bijdrage tegenover staan. Waarom zou die VMBO'er daaraan nog meer moeten bijdragen?

Verder kan je je afvragen hoe zinvol het is iemands uitwonende beurs te financieren als hij op een half uur reisafstand van huis studeert. Als je in de Randstad woont zijn er zo 5 (!) universiteiten op 1 uur reisafstand, buiten de Randstand wordt dat lastiger. HBO studies zijn op nog veel meer plekken beschikbaar. Op kamers gaan prima, maar dan als eigen keuze en op eigen kosten. En zoals eerder gesteld, voor de 'armen' zoals TO ze noemt, is alles prima geregeld.

Voor de rest: lenen kan, hoeft niet. Werken loont in dit geval want laten we nou niet doen alsof ALLE studenten het zo zwaar hebben.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-05-2017 om 18:37

lenen is geen probleem (maar voor veel mensen wel)

Ik heb geen moeite met een studieschuld: een opleiding is een investering in je toekomst. De opleiding gaat ervoor zorgen dat je later überhaupt een (goed) inkomen kunt krijgen.

Ik heb de indruk dat veel hoog opgeleide ouders (met hoge inkomens) niet echt wakker liggen van de studieschuld van hun kroost. Ja, een schuld van (ik noem maar wat) 25.000 euro is veel, maar prima terug te betalen. Voor ouders met een laag inkomen heeft zo'n bedrag een heel andere lading. Zij kijken naar hun eigen situatie/bankrekening en komen (logisch) tot de conclusie dat het aangaan van een studieschuld van 25.000 euro absoluut onacceptabel is.

Bovendien hebben ouders met een hoog inkomen vaak flink kunnen sparen voor de studie van de kinderen, waardoor hun noodzaak om te lenen sowieso minder is.

Ik heb trouwens niet zoveel met de (vermeende) tegenstelling stad en platteland. Bij de keuze wel/niet op kamers speelt natuurlijk veel meer mee. Leuk als je in een universiteitsstad woont, maar als de studie van je keuze daar niet wordt gegeven, heb je er niets aan. En er zijn dan wel veel hogescholen, maar ze bieden natuurlijk niet allemaal dezelfde (en alle) studies. Dus die student uit Amsterdam, moet misschien toch op kamers in Maastricht of Groningen. Terwijl de student uit Lochem lekker thuis kan blijven wonen, omdat de studie van zijn keuze toevallig (alleen) in het nabij gelegen Enschede is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-05-2017 om 19:06

25.000 euro

Als je een studie of opleiding volgt voor een net aan modaal salaris (in de kunst, als verpleegkundige, communicatiewetenschapper) is een schuld van 25.000 euro een aardige hobbel. Verdien je zeg 1600 netto, dan blijft er niet zoveel ruimte over om ook nog af te lossen. Of je blijft tot je 30e op je studentenkamer.

Hoezo?

Student "De studieschuld zou eigenlijk gezien moeten worden als een maandelijkse last in de ruil voor een goede baan."

Bedoel je met 'zou zo gezien moeten worden' dat er een 1:1 verband is tussen het aangaan van een studieschuld en het krijgen van een baan?

Zo ja, kun je die aanname onderbouwen.

Zo nee, wat bedoel je dan wel?

Volgens mij (en volgens het Nibud) moet het aangaan van een studieschuld worden gezien als het aangaan van een schuld. Daar moet je een beetje mee oppassen.

Kamertje

Kamertje

31-05-2017 om 22:38

Ijsvogeltje

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het HBO in enschede een unieke studie heeft waarvoor je uit amsterdam of utrecht komt

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-05-2017 om 22:55

Universitair wel (Enschede)

Spreek uit ervaring"

kamertje

Toch maar eens op de site van bv UTwente kijken dan.
Want aan je reactie te zien, heb die nog nooit goed bekeken.

Kamertje

Kamertje

31-05-2017 om 23:01

Klopt

Ik had het ook over HBO.....

Kamertje

Kamertje

31-05-2017 om 23:03

Uit nieuwsgierigheid

Waarvoor komen ze naar de TU?

tecnologie

Studies als advanced technology, creative technology, technische geneeskunde oa

UTwente levert enorm getalenteerde en goed opgeleide robotica en smart industry deskundigen af. Meer nog dan Delft. Bedrijven staan te springen om afgestudeerden uit die hoek.

IJsvogeltje bedoelde denk ik de UT en niet het HBO. Maar ook op HBO's kunnen in sommige regio's heel specifieke opleidingen zijn die het de moeite waard kunnen maken om van Delft naar Groningen of juist Maastricht te verhuizen.

Kamertje

Kamertje

01-06-2017 om 08:41

Ipacarai

Klopt, maar ik denk dat dat als je in een stedelijk gebied woont met meer diversiteit in het onderwijsaanbod en beter openbaar vervoer de kans kleiner is dat je voor je opleiding verplicht op kamers moet. Als je in een gebied woont met een enkele HBO op reisafstand en dan ook nog een beperkt aanbod , niet iedereen wil tenslotte hbo-v , werktuigbouwkunde of bedrijfseconomie doen, is het wel zuur dat hiermee geen rekening gehouden wordt qua financiering. Ik woon in Zo'n gebied en zie dat uit het examanjaar van mijn kind de grote meerderheid op de streek HBO gebleven is en ik kan me niet voorstellen dat de keuze gemaakt is op basis van de studie, maar zeker ook vanwege de financiën.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-06-2017 om 11:23

Kamertje

"Als je in een gebied woont met een enkele HBO op reisafstand...is het wel zuur dat hiermee geen rekening gehouden wordt qua financiering."

Eh... voor een groot deel van de studenten is er überhaupt geen financiering meer. Daar is nou juist het leenstelsel voor in de plaats gekomen. Het maximaal te lenen bedrag biedt de mogelijkheid om én een kamer te huren én te studeren. Waar moet volgens jou dan rekening mee worden gehouden? Je wilt een 'plattelandstoeslag' ofzo? Hoe zie je dat dan voor je? Wie zouden daar dan in aanmerking voor moeten komen? En wat als je wel in een grote stad woont, maar de opleiding van jouw keuze is 2 uur reizen verderop? En moet er dan ook een toeslag komen voor studenten die om een andere reden niet meer thuis kunnen wonen? Geloof je echt dat hier een eerlijk systeem voor te verzinnen is, zonder dat dat direct een heleboel administratie oplevert? Ik niet.

Kamertje

Kamertje

01-06-2017 om 12:56

Ijsvogeltje

Het lijkt me praktisch gezien erg lastig om daar een tweedeling in te maken, al zie ik bij mijn kind dat voorrang bij het toewijzen van een kamer bijv. wel mogelijk is als het duidelijk is dat je met het ov niet op school kan komen. De stelling van TO was dat studeren alleen nog maar voor de rijken zal zijn. Mijn toevoeging is dat studenten die in de delen van nederland wonen, waar er de combinatie van beroerd ov en beperkte studiekeuze is, bekaaider af zijn. Ik zie dat uit het examenjaar van mijn kind pakweg 85% thuis blijft wonen en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit helemaal vrijwillig is. Onder het oude stelsel was er voor iedereen een bijdrage als je niet thuis bleef wonen. Nu is die bijdrage er voor niemand meer, ook niet voor zij die geen keuze hebben. Behalve dan de keuze om niet je gewenste studie te doen.

Zon

Zon

01-06-2017 om 16:37

Kamertje

De meeste studenten kiezen toch voor vrij gangbare studies. Dus dat 85% een HBO studie in de regio heeft kunnen vinden, geloof ik wel. Als iemand per se Werktuigbouwkunde 200 km verderop wil volgen is dat prima, maar moet dat dan door de belastingbetaler betaald worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.