Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jaymza

Jaymza

16-11-2012 om 17:03

Lea

Ik lees net dat in Almere het geven van schooladviezen gewijzigd wordt om die te verbeteren.
Kern is dat de middelbare scholen voortaan terugkoppelen naar de basisscholen hoe de leerling het doet op het voortgezet onderwijs.
Ik ben toch wel heel verbijsterd. Deden ze dat dan nooit?? Lijkt mij heel vanzelfsprekend dat je kijkt of je adviezen een beetje aansloten bij de werkelijkheid.

Jaymza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Al jaren verplicht

Ik weet niet hoe het er staat, maar terugrapporteren van vo naar bo is al jaren verplicht en gebeurt in Almere ook al jaren. Het was een van de argumenten om Digidoor in te voeren.
Groet,
Miriam Lavell

Jaymza

Jaymza

17-11-2012 om 08:13

Tekst uit nieuwsbericht:

De afspraken in het protocol moeten de kwaliteit van het basisschooladvies verbeteren. Zo is afgesproken dat de scholen in het voortgezet onderwijs aan de basisscholen doorgeven hoe de leerling het doet in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs.

Door deze terugkoppeling kunnen de basisscholen de kwaliteit van het schooladvies verder verfijnen waardoor basisschoolleerlingen optimaal en op het juiste niveau doorstromen naar het voortgezet onderwijs.

Jaymza

Aha

Dan gaan ze meer uitwisselen dan moet. Sterker nog: dan gaan ze meer uitwisselen dan mag. Heb je dat protocol al ergens kunnen vinden? Ik ben wel benieuwd welke gegevens precies meer informatie moeten gaan geven dan dat wat al jaren verplicht is: de doorstroom cijfers (over of niet, niveau-zakken of niet).
Groet,
Miriam Lavell

Tihama

Tihama

17-11-2012 om 13:40

Nog sterker

Er is twee jaar geleden in opdracht van de gemeente een uitgebreid onderzoek gedaan. Daarbij is geëvalueerd op welk schoolniveau de kinderen na drie jaar zaten in relatie tot schooladvies en Cito. Uitkomst was dat het schooladvies een beter voorspellende waarde had dan de eindcito ondanks dat het schooladvies vaak hoger is en vaker tot afstromen leidt dan wanneer deze twee adviezen overeen komen.
Het schooladvies was hier altijd leidend. Het is zelfs zo dat de inschrijving op de middelbare school plaats moet vinden voordat de resultaten van de eindcito bekend zijn. http://lea.almere.nl/mmbase/attachments/2176260/Eindrapport_Oberon.pdf

In dit rapport is een aantal aanbevelingen gedaan, die nu langzaam doorgevoerd worden. Een van de kritieken van het VO was dat het basisonderwijs te hoog adviseert. Nu komt dat in veel steden voor, maar in Almere was dit advies altijd leidend en niet de eindCito. Het VO had dus niet de mogelijkheid een te hoog geadviseerde leerling te weigeren op grond van de Cito. De andere kant is dat het grootste deel van deze 'te hoog' geadviseerde leerlingen uiteindelijk wel het schooladvies bewijzen. Dus dan zou de conclusie eerder moeten zijn: de Cito zat te laag.

Onze dochter zit nu in groep 8. We hebben van de week de inloggegevens gekregen om in Digidoor te kijken wat er over haar is opgenomen.

Moet nog kijken.

Tihama

Rosa-

Rosa-

19-11-2012 om 11:42

Tihama

Hoe kreeg jij de inlogcodes van digidoor? Ik wil nl ook wel even kijken (met hand en tand verzet destijds ...)

Rosa-

Tihama

Tihama

21-11-2012 om 11:31

Van school

Ik kreeg keurig een gedrukte brief met de codes. Spontaan tijdens het 10 minuten gesprek. Als een van de vaste gespreksonderwerpen.

Ik heb er dus niets voor hoeven doen.

Tihama

Rosa-

Rosa-

21-11-2012 om 12:57

Tihama

Dank Ik ga er maar weer eens achteraan ....

Rosa-

p.s wanneer kon je nu eens een bakkie doen?

Tihama

Tihama

21-11-2012 om 15:44

Zodra

ik niet meer snotverkouden ben ;-(. Volgende week of zo? Ik bel je

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.