Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lager advies dan Cito score


Triva

Triva

15-06-2016 om 15:46

Drietje

ja, en? Mag dat niet? Jij zegt toch echt dat je met een citoscore van 548 tot de beste helft van de klas gaat behoren. Sorry maar dat slaat nergens op. Je weet toch ook wel dat er kinderen met een 550 ook wel eens gewoon afstromen naar de havo en dat er kinderen zijn met een 540 het gewoon redden op het VWO?

Dat citocijfertje is echt niet heilig ofzo en voorspelt echt niet hoe goed je het gaat doen op het VWO.

Huh?

Ik bedoel juist dat dat wel mag en dat die kinderen het prima doen. En ja, ik vind het zeer discutabel om een kind met 548 die kans niet te geven, terwijl kind en ouders het wel zien zitten.

Triva

Triva

15-06-2016 om 17:34

Drietje

Ik reageerde op jouw tekst dat je met een 548 tot de bovengemiddelde groep van het VWO hoort en daar ben ik het niet mee eens.

Tja

Hier wel. Hier ga je vanaf ongeveer 542 naar het vwo, gym moet je meestal 545 hebben. Er zijn geen combiklassen. Met 548 is er echt geen twijfel hoor, tenzij ouders dat zelf ook hebben (en dan is er ook echt wel iets aan de hand).

Alicia

Alicia

15-06-2016 om 20:04

per school verschillend

'Hier ga je vanaf ongeveer 542 naar het vwo, gym moet je meestal 545 hebben.'

Bij ons geldt 545 als ondergrens voor het VWO, dus zowel atheneum als gymnasium. Maar voor het gymnasium moet je daarnaast nog een soort intakegesprek doen, om te kijken of je wel echt geïnteresseerd bent in klassieke talen en zo.

Triva

Triva

15-06-2016 om 20:49

Drietje

Ik heb nooit gezegd dat je niet met 548 naar het VWO mag, nogmaals: ik ging alleen in op jouw stukje over dat je tot de beste helft hoort. Dat soort dingen moet je helemaal niet zeggen. Het citocijfer geeft een indicatie, niet welke cijfers jij gaat halen op de middelbare. Zoals ik al zei: er zijn ook kinderen met een 550 die naar de havo afstromen.

Geen dakpanklassen

Hier zijn geen dakpanklassen, dus iedereen met havo-vwo advies en dito score komt in de vwo-klas, maar je komt er niet mee op op het gym of tt vwo.

Trivia, ik bedoel alleen maar dat als je start in de vwo-brugklas met 548 dat je dan echt wel boven de middenmoot zit wb citoscore. Het gaat mij alleen om de toelating, daarna moet je het natuurlijk net al iedereen gewoon waarmaken.

Ikram

Als je een advocaat in de arm hebt genomen hoop ik dat die je kan bijstaan op basis van een toevoeging, dan blijven de kosten in elk geval beperkt.

Je rechtspositie is vziw belazerd. Was hier nou het gewone bestuursrechtelijke traject van toepassing geweest, dan had je nog wat gehad. Je hebt dan een besluit (namelijk de weigering te heroverwegen/de handhaving van het advies), daartegen kan je in bezwaar, en omdat dat te lang duurt kan je een spoedprocedure beginnen bij de bestuursrechter. Als de school met een goed verhaal komt, of met iets dat een goed verhaal lijkt, kan je het schudden, maar als hun motivatie prut is of uit niets blijkt dat ze werkelijk hebben heroverwogen (dat is een wettelijke plicht op grond van de Wet op het Primair onderwijs) dan heb je nog een kans. Plus de mogelijkheid dat de school alsnog bakzeil haalt.

Grote voordeel: de griffiekosten zijn te overzien, en je kunt niet in de proceskosten worden veroordeeld.

Maar helaas pindakaas, zo te zien ben je aangewezen op de klachtenprocedure. De enige mogelijkheid die je bij de rechter dan hebt, want je hebt haast, is een gewoon civiel kort geding. Dat is duur als je de advocaat per uur betaalt, er zijn bijkomende kosten (deurwaarder) die je in een bestuursrechtzaak niet hebt, en je loopt ook nog een proceskostenrisico.

Nog daargelaten dat een herzien advies niet direct leidt tot wat je werkelijk wilt: toelating tot het VWO. De vo-school moet m ook nog maar aannemen.

Bedenk ook dat veel mensen, en instanties, op advocaatbrieven reageren als op een valse hond: geschrokken en boos. Als je ook nog het gesprek met de school aan wilt gaan zou ik die advocaat nog niet op de voorgrond laten treden. Dat kan: je kan je gewoon door zo iemand laten bijpraten en coachen en afspreken dat hij/zij zich op de achtergrond houdt en met je overlegt over vervolgstappen, zonder dat hij/zij zichzelf als jouw advocaat presenteert.

Als je toch al besloten hebt dat praten geen zin meer heeft, dan ligt het natuurlijk anders. Of een advocaat je uiteindelijk gaat brengen wat je wilt, betwijfel ik ernstig. Maar ik krijg op dit punt graag ongelijk, en ik zou het aardig vinden als je ons op de hoogte zou willen houden.

Groeten,

Temet

Anoniem

Anoniem

16-06-2016 om 09:09

Ik zou....

Ik zou toch wel voor een IQ test gaan. Wel bij iemand die ook verstand heeft van onderpresteren. Bij onze dochter is hetzelfde gebeurd. Cito 549 en toch havo advies omdat kind chaotisch/ dromerig was: slordig laatje, huiswerk vaak niet af/ dromen in de klas. Ik heb toen alsnog een IQ test laten doen: IQ bleek 145+. Toen ben ik met deze gegevens naar de ib'er gestapt. Wel eerst even de uitslag van de test aan de juf laten zien. Toen gingen ze toch maar accoord. Wel staat er in de overdracht formulier dat dochter een buddy nodig heeft op de middelbare en dat kind chaotisch is. Inmiddels zit ze in 3 Gymnasium. Ze is volgens de mentor een van de kinderen in de klas bij wie alles aan komt waaien. Ze hoeft er amper wat voor te doen en haalt mooie cijfers. Niks te buddy nodig. Had ik niet gevochten voor mijn kind dat zat ze nu op de Havo. Op de havo zal dochter zich vervelen en dan gaat ze dromen en tekeningen maken in haar schrift. Dan was ze er waarschijnlijk tussenuit gepikt als een kind met add. Haha kind heeft nog steeds een slordig bureau thuis. Net een verstrooide professor. Die doe je toch ook niet op de havo omdat hij slordig/ dromerig is? Het is echt discriminatie om een kind een lager advies te geven omdat hij kenmerken van adhd heeft. Hoe saaier het voor het kind is hoe lastiger om te concentreren. Hoe kun je nu op een school vertrouwen die kinderen zo in een hokje stopt.

als je dat overweegt

ALs je zoiets overweegt (aanvullend testen) lijkt het me zinnig om eerst aan de school te vragen of het advies zal worden bijgesteld als een test een bepaalde uitslag geeft.

Want anders is het weer "ja, nee, dat-ie slim is weten we wel, maar de werkhouding..." Voor werkhouding zijn vziw geen testen, dus dan schiet je er nog niks mee op.

groeten,

Temet

Anoniem

Dat is nou helemaal wat ik bedoel! Bij mijn zoon was ook twijfel, maar hij gaat zo'n beetje als beste over naar 3 gym. Hij kan zich slecht concentreren, maar hij is zo gemotiveerd (en slim genoeg) dat dat alles ruimschoots goed maakt.

Een kind scoort echt niet per ongeluk zo hoog, zo'n kind geef je het voordeel van de twijfel.

mirreke

mirreke

16-06-2016 om 15:36

Precies: voordeel v/d twijfel, dat vind ik ook

Maar ik weet ook dat je vliegen eerder vangt met stroop dan met azijn. Ook al heb je gelijk, gelijk krijgen is soms een heel ander verhaal.

Daarom zou ik geen energie meer stoppen in de basisschool, maar wel in de nieuwe VO-school.

Werkhouding vind ik het meest verwerpelijke punt (want subjectief, want vaak symptoom voor iets heel anders) waar een school maar mee kan komen. Ik vind dat het verboden zou moeten zijn dit punt mee te nemen in een advies.

Een test laten doen voor je eigen gemoedsrust zou ik zeker overwegen, als dat voor jezelf beter voelt. Zorg er wel voor dat je alles in eigen beheer houdt. Een iq-test kan ook in je nadeel worden gebruikt, dus laat hem niet zomaar in het dossier opnemen!

Maar nogmaals. zie het nu niet zo somber in. Hij komt in een havo/vwo-klas schrijf je. Zoals ik al schreef, vraag na hoe de nieuwe school daarmee omgaat. Hier in onze streek worden kinderen automatisch op het hoogste niveau ingeschaald. Ook vanwege het voordeel van de twijfel.

Het argument dat je in een havo/vwo-klas ook naar beneden kunt worden gezogen... Hmm, bij een kind dat zo graag wil, vraag ik het me af. Ik heb die ervaring in ieder geval niet, bij drie kinderen in een gemengde (drie niveaus) tweejarige brugklas...

Jongste hier gaat nu ook naar een havo/vwo-klas. Geen drie niveaus door elkaar maar wel twee jaar bij elkaar...

Ikram, hoe staat het ervoor?

Ikram, ik moest ineens weer aan dit draadje denken en heb het weer even bovengehaald. Wil je ons vertellen hoe de zaak er nu voorstaat? Heb je nog wat aan die advocaat gehad?

Groeten,

Temet

Niempje77

Niempje77

20-07-2016 om 17:38

Gemist

Heb dit hele topic gemist, dus mijn reactie is voor TS vast niet meer op tijd, maar in februari is er een brief uitgegaan naar alle scholen, dat het verplicht is het advies te heroverwegen als de cito-score hoger is. Mocht het advies dan niet bijgesteld worden, dan moet dit gemotiveerd worden.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2016/02/15/brief-over-overgang-van-leerlingen-van-primair-naar-voortgezet-onderwijs

ik probeer het gewoon nog een keer

Moest ineens weer aan dit draadje denken, was vergeten dat ik al eerder had gevraagd naar de afloop (dat zie ik nu weer nu ik het draadje bovenhaal). Maar mijn vorige verzoek om de tussenstand dateert van juli, toen was het vakantietijd.

Het nieuwe schooljaar is inmiddels alweer aardig op streek, en ik hoop dat Ikram nog meeleest op dit forum. Ikram, hoe is het afgelopen? Heeft die advocaat nog iets nuttigs gebracht, en op wat voor school zit je kind nu?

Groeten,

Temet

bertje1

bertje1

31-10-2016 om 23:04

tuurlijk vwo

belachelijk havo met deze score! volhouden tot ie op vwo zit. dan maar ergens anders

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.