Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
groep7moeder

groep7moeder

06-06-2013 om 10:24

Lage rekencijfers door slordigheden

Mijn dochter haalt op dit moment lage cijfers voor rekenen (6jes ipv 8en). Het is niet dat ze niet kan rekenen, maar volgens de juf maakt ze te veel slordigheidsfouten. Nu heeft de juf met haar gesproken en gezegd dat ze met deze cijfers niet naar het VWO kan. De oplossing van de juf is dat ze haar werk nog een keer moet nakijken als ze klaar is en dat ze langzamer moet werken. Mijn dochter heeft het geprobeerd de afgelopen week. Als ze langzamer werkt is ze nog steeds als een van de eersten klaar. Als ze het nog een keer nakijkt dan gaat ze goede antwoorden verbeteren. Dochter is er helemaal van in de stress geraakt want ze wil heel graag naar het VWO.
Ik kan haar niet helpen omdat ik ook altijd heel veel slordigheidsfouten maak en daar ook nog nooit een goede oplossing voor heb gevonden. Nog een keer nakijken direct nadat ik iets gedaan heb helpt bij mij niet omdat ik dan dezelfde denkwijze nog een keer afloop met hetzelfde resultaat. Heeft iemand een idee hoe deze negatieve spiraal te doorbreken is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nakijken

Het ligt er een beetje aan hoe ze haar werk nakijkt. Als ze dezelfde som nog eens maakt heeft dat niet zo veel zin. Maar als ze haar antwoord terugrekent dan ziet ze wellicht wel de fout.
Ik zou samen met haar sommen gaan maken (en haar hardop laten vertellen hoe ze het aanpakt) om te zien waar ze de fout in gaat. En dan kun je haar ook laten zien hoe je met het antwoord terug kan rekenen om jezelf te controleren.

Stress eruit halen

Stel je nu eens voor, dat je dochter niet naar het VWO gaat. Stel haar gerust op dat punt. Ook naast het VWO bestaat er een leven, waarin gewone mensen redelijk goed tot zeer goed kunnen bestaan. De VWO-stress waar je dochter nu in zit, die blijkbaar ook gevoed wordt door de juf, werkt zeker niet goed voor slordigheidsfoutjes. Het verhoogt de kans op angsten voor foutjes, waardoor er nog meer foutjes komen.

Juf heeft waarschijnlijk de verplichte rekentoets in haar hoofd: voor VMBO/HAVO moet je 2F halen en voor VWO 3F. Voor meer informatie, zie: http://www.taalenrekenen.nl/downloads/referentiekader-taal-en-rekenen-referentieniveaus.pdf

Een leuke manier om te oefenen voor je dochter is wellicht elke dag een kleine oefening maken. Zie: www.beterrekenen.nl. Als je dochter haar email nakijkt kan ze elke dag drie sommen maken en zien hoe ze scoort ten opzichte van de rest van Nederland. Er is overigens tegen betaling ook een app te koop, kan ze het op haar mobiele telefoon doen.

Tsjor

Koolmees

Koolmees

06-06-2013 om 12:08

Narekenen

Je moet eigenlijk niet narekenen, je moet kijken of je antwoord ongeveer kan kloppen. Slaat het antwoord wel ergens op?
Bij deelsommen en vermenigvuldigingen, afronden naar een getal in de buurt. 18*17, moet ongeveer bij de 300 uitkomen, want 15*20 = 300. Je weet ook dat het op een 6 moet eindigen, want 7*8=56. Als je antwoord aan die twee voorwaarden voldoet, is er grote kans dat het goed is.
Juist bij slordigheidsfouten werkt dit, omdat je door slordigheidsfouten vaak hele grote afwijkingen in het antwoord krijgt.
Onze dochter kon zo maar ineens gaan aftrekken terwijl ze moest optellen. Bij haar hielp het al, als ze ging controleren of het antwoord meer of minder was dan het eerste getal. Zo kon ze heel snel de rijtjes door scannen.

groep7moeder

groep7moeder

06-06-2013 om 12:11

Oefenen met rekenen

Ik zie het nut niet van oefenen met rekenen. Ze vindt rekenen erg makkelijk want bij het bespreken van de toets kon ze feilloos wel het goede antwoord geven volgens de juf. Steeds dezelfde sommen oefenen wil ik haar niet aandoen, en ik ben bang dat als ik ga oefenen met rekenen, ik ga kijken wat ze aan kan en dan 3 stappen moelijkere sommen ga oefenen. De ervaring leert dat ze het rekenen razendsnel oppikt. Wat moet ze dan nog in groep 8?

groep7moeder

groep7moeder

06-06-2013 om 12:14

Goede suggesties

Het terugrekenen is een goed idee, ze heeft toch tijd zat.
Ook het kijken of het ongeveer goed is (orde van grootte, eindcijfer) is prima advies.

Dank

Annet

Annet

06-06-2013 om 19:56

Nog 1

Ze kan elke som ook op een andere manier maken dan de eerste keer, is gelijk een stukje uitdaging

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-06-2013 om 22:14

Nog een suggestie

Ik wil ook nog wel een suggestie doen.
Hier ook een slim kind (groep 7), dat vooral met begrijpend lezen (te) snel en daardoor slordig werkt. We hebben een RT'er voor hem ingeschakeld (zelf geregeld, school kon niets bieden) en zij constateerde dat zijn strategieën én begrip prima zijn en dat het 'm echt in de snelheid zit. Zaak is dus om hem te 'vertragen'. Ze heeft onze zoon aangeleerd om van iedere alinea een tekening te maken, zo gedetailleerd mogelijk. Dat dwingt hem om nauwkeurig te lezen en langer bij de tekst stil te staan. Het resultaat is echt wonderbaarlijk goed bij hem. Misschien zou zoiets ook bij jouw dochter kunnen werken? Bijvoorbeeld door haar de som eerst over te laten schrijven, of op een andere manier te herschrijven? Of misschien ook wel iets te laten tekenen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.