Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even niet

Even niet

26-03-2013 om 16:08

Laagste cito-score

Kind (gr 3, mogelijk ass, aan 1 kant dyslexie in de familie) heeft bij 1 van de 3 cito's de laagste score gehaald (E, voor spelling). Van school mag kind nu bij de verlengde instructie zitten maar dat is naar mijn idee niet genoeg. Thuis doen we al veel aan lezen en aan schrijven. Een groot deel van de fouten die niet meetelden was te wijten aan gespiegelde letters.
Ik ben zelf geschrokken van het niveau. Naar mijn idee is er een achterstand, die de leerkracht zelf ook verwoordde toen ze opperde om thuis analyse en synthese te doen. Op ons verzoek voor wat ondersteuning daarbij (oefeningen voor thuis) werd geen gehoor gegeven. Zoek het maar uit, met de allerliefste glimlach die die dag voorradig was.
Nu hoorde ik via-via dat de volgens de regels van de inspectie bij de laagste score handelingsplan moet komen.
Nu vraag ik me af of dat zo is. Dat maakt het gesprek op school iets eenduidiger. Zoniet: alle tips welkom om school zover te krijgen aan de slag te gaan met deze E-score.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

26-03-2013 om 20:30

Lijkt met niet

Het lijkt me niet dat school verplicht is bij een E score een handelingsplan op te stellen. Bij mijn weten is het niet verplicht om een cito af te nemen, zolang er maar een leerlingvolgsysteem is.

Wat zou je zelf willen dat er gebeurt? Via school krijgt hij verlengde instructie en thuis wordt er geoefend en bovendien wordt er aangeraden thuis analyse en sythese te doen (wat is dat?). Op zich klinkt dat als een handelingsplan toch?

P

P

26-03-2013 om 20:53

Wel

Je moet inderdaad handelingsplannen hebben maar als de school zelf bijhoudt wat en dat het aan RT heeft gedaan begin je wel aan het opbouwen van een dossier. Voor een eventuele dyslexietest moet je een x aantal weken RT hebben gehad en dan nog een aantal keer een E score erbij is goed voor een vergoeding (maar helaas gaan ze daar weer aan knibbelen geloof ik) van de behandeling.

Even niet

Even niet

26-03-2013 om 22:04

Maar

Tot nu toe is er door school niets gedaan. Deze e-score was aanleiding tot .. niets. Toen ik doorvroeg, mocht kind bij verlengde instructie zitten maar daar ligt het euvel niet alleen, mi. Dat is dus onvoldoende. Hoe kind van een e naar een d gaat (dat lijkt mij toch het minste als doel) komt niet ter sprake. Als er analyse en synthese nodig is (dus opnieuw de stof van begin dit jaar herhalen) maar dan wel thuis vindt de leerkracht. En er komt geen ondersteuning of hulp of stof mee voor thuis. En dan geen handelingsplan voor op school? Om thuis iets te doen is geen probleem maar dan wel graag met wat ondersteuning op school en voor thuis van school. Of is dat gezien een e score totaal overdreven?

Even niet

Even niet

26-03-2013 om 22:19

Reactie

@Hanne: mijn informatie is dat school wel juist een handelingsplan moet opstellen. De cito is afgenomen en of dat verplicht was of niet, maakt mij niet uit. Dat zit mij niet dwars. Die e-score icm school die niets nodig vindt, dus wel.

Een handelingsplan is niet hetzelfde als een handeling met een plan. Een handelingsplan is een doelgericht plan, op papier, waarin staat wat de doelen van de extra hulp zijn en hoe deze bereikt denken te worden. Een handelingsplan wordt gemaakt door school, voor op school. Het is een officieel stuk, zeg maar.

@P: er is geen sprake van RT (en deze school biedt dat ook niet). Ik heb wel een RT gevraagd en de situatie uitgelegd (maar die weet natuurlijk te weinig van de protocollen op school) en die zei dat school dit moet oppakken: rt is er niet voor om het werk dat school laat liggen, te doen. Daarnaast moeten we nog even wachten met het testen op dyslexie tot volgend jaar.

Yvonne

Yvonne

27-03-2013 om 07:14

Acties

Ik weet niet wat 'moet', wel is mijn ervaring bij mijn zoon, die recent lager dan verwacht scoorde bij een CITO onderdeel (groep 7) direct een analyse is gemaakt van zijn fouten en hij dezelfde week nog extra instructie en oefeningen voor thuis heeft meegekregen.
Heel fijn geregeld vind ik.

Tineke

Tineke

27-03-2013 om 07:14

Citoscore

Is er alleen een lage citoscore? Een cito-uitslag zegt soms niet veel, de vuilnisman was in de straat en kind was bijv. daar met de gedachten, of kind had gewoon geen zin. Dan is er natuurlijk niets waar juf zich druk over zou moeten maken. Anders wordt het als kind structureel achterblijft, en het met extra instructie en herhaling nog steeds niet lukt. Dan moet er een handelingsplan komen, maar wellicht is het daarvoor nog te vroeg.

Hanne.

Hanne.

27-03-2013 om 08:07

Maar wat wil je nu zelf

De vraag blijft volgens mij wat je nu zelf van school verwacht?

Er gebeurt iets. Dat is misschien door jou in gang gezet en misschien niet op papier gezet, maar er gebeurt wel iets.

Vind je wat er gebeurt niet voldoende of zit de pijn er in dat het niet op papier staat. Een individuele E op de 1e cito van groep 3 vind ik wel reden om met school in gesprek te gaan, maar niet direct reden om groots uit te pakken.

Hoe doet het kind het verder? Hoe scoort het op de methodetoetsen? Hoe scoort het op de andere vakken? Ziet school een reden waarom er laag op de Cito gescoord is?

P

P

27-03-2013 om 11:14

Even niet

RT was fout gekozen, tot mijn verbazing kwam ik er toevallig deze week achter dat onze basisschool na 10 jaar ook opeens een RT persoon had terwijl we die eerst nooit hadden.

Extra hulp bedoelde ik, dat kan in de klas maar gaat met een handelingsplan.

Overigens komt mijn zoon met dyslexiebehandeling ook nooit meer van zijn E op spelling af (nu groep 7) maar je kunt altijd als doel stellen dat er een D komt natuurlijk.

Evanlyn

Evanlyn

27-03-2013 om 15:15

Onderzoeken?

Je kan hem laten onderzoeken en met een eventuele diagnose een rugzakje aanvragen - het bestaat nog. Dan weet je meestal meteen het IQ van je zoon en of er verder nog problemen zijn. Als je zoon een stoornis heeft, wil je niet dat hij door die stoornis op een veel te laag niveau terecht komt, waar hij vervolgens net zo hard tegen zijn problemen aanloopt als op een hoger niveau, maar met nog minder motivatie. Ik probeer dat hier te voorkomen, maar als ik dat zeg kijkt de leerkracht me glazig aan. In gesprek blijven maar. Wij hebben overigens wel een rugzakje en dat helpt echt.

Even niet

Even niet

28-03-2013 om 10:39

Evanlyn en hanne

Dank je voor je reactie. Voor al jullie reacties natuurlijk. Het zit me nogal dwars.

Kind is onderzocht en een deeldiagnose is er. Voor een dyslexie en/of een ass diagnose is kind nu nog te jong volgens de onderzoekers. Er zijn geen twijfels over het iq, nooit geweest (bij niemand). Een rugzakje hadden we heel graag gehad en het is jammer dat er niet genoeg ligt om die aan te vragen want het is schipperen als je kind er geen heeft.

Ik wil dat deze E voor spelling serieus genomen wordt omdat er in elk geval al een automatiseringsprobleem bekend is (add) en er getwijfel is dat dit niet het enige is. Daarom wordt er thuis ook gelezen. Maar je kan niet een heel programma voor na school, thuis gaan houden. Een kind moet ook eens niets hoeven na school. Ik denk dat er een handelingsplan moet komen voor spelling, lezen en schrijven. Maar elk gesprek met de leerkracht verzandt in een weeïg iets.
Ik heb voor het volgende gesprek wat meer munitie nodig.

Tineke

Tineke

28-03-2013 om 10:57

Munitie?

Je weet vast wel hoe het werkt met stroop en azijn enzo.
Een individueel handelingsplan wordt alleen maar gemaakt bij LGF, dus dat is nu dus niet aan de orde. De meeste scholen zullen werken met de 1-zorgroute, dat betekent groepshandelingsplannen. Dus alle kinderen met een E of D-score én achterblijven in de prestaties, verlengde instructie aanbieden plus voor-instructie aanbieden.
Dus niet 28 individuele handelingsplannen en leerlijnen, maar zoveel mogelijk in groepen. In leerkrachtgestuurde scholen is het anders ook geen doen. Willen ouders meer, dan zullen ouders inderdaad dat thuis moeten doen.
Maar ik verwacht dat juf voor school een paar weekjes wil afwachten wat de verlengde instructie zal doen.

P

P

28-03-2013 om 11:29

Heksenvet

Een handelingsplan kan ook gewoon inhouden dat kind in een apart groepje verlengde instructie krijgt.

Tineke

Tineke

28-03-2013 om 11:36

Precies

Dat noem je een groepshandelingsplan. Dan staat naam van het kind bij dat groepje. Meer niet.

Even niet

Even niet

28-03-2013 om 16:05

Ik bedoel

Ik bedoel niet munitie perse (ja honing enzo dat doe ik ook en kan ik best goed). Maar ik heb geen poot om op te staan. Ik vind dat kind niet gezien wordt. En over die E icm add en mogelijk ass en dyslexie, toch veel te makkelijk gedaan.

Ik zoek een poot om op te staan.

Tineke

Tineke

28-03-2013 om 16:27

Anders geformuleerd:

Je bent eigenlijk op zoek naar wat je verwacht van school.
Wat je moet weten is dat school geen standaardoplossingen heeft. Het is niet zo dat bij dit of dat etiketje of vermoeden het passende protocol van de plank wordt gehaald. Dat komt vooral omdat een etiketje (of vermoeden van) eigenlijk nog helemaal niet zoveel zegt over wat een kind nodig heeft om tot bloei te komen. Bloei, ontwikkeling, leren, prestaties, net wat je wilt.
Als je kind, met mogelijk driedubbele diagnoses, heel aardig meefietst in de klas, dan hoeft juf ook niet zoveel met alle diagnoses. Als kind dreigt vast te lopen, dan moet er wat gebeuren. Is dat alleen cognitief, dan is echt de eerste stap verlengde instructie en voor-instructie. Pas wanneer dat niet werkt en de achterstand wordt alleen maar groter, dan pas kan een volgende stap worden gezet.
Wat dus nodig is: jij moet duidelijk voor ogen hebben wat je kind nodig hebt. Jij bent tenslotte expert op het gebied van je eigen kind. Dan heb je iets te communiceren naar juf. Als je alleen maar het idee hebt dat je kind niet genoeg gezien wordt, zal dat weinig constructief zijn in een gesprek. Waar blijkt dat uit? Welke schade ondervindt je kind daarvan? Probeer het zo concreet mogelijk te benoemen.
Een enkele E-score zegt niet zoveel, behalve dan dat het kind op het moment van de toets niet zo goed presteerde. Was het te onrustig? Was hij te zeer afgeleid? Beheerst hij de stof echt niet? Dat zijn belangrijke vragen, pas als je die antwoorden hebt, kun je verder.
Vraag dus ook een apart gesprek aan, niet in de drukte vlak voor en net na schooltijd, dan heeft juf teveel aan haar hoofd. Zelfs het tien-minutengesprek is meestal ongeschikt om dieper op de zaken in te gaan. Een apart gesprek, waarbij je je zorgen uit en waarbij je concrete afspraken maakt, en over zes weken evalueren.

Even niet

Even niet

02-04-2013 om 10:03

Anders geformuleerd

Afgelopen week is het er niet van gekomen om te reageren, sorry.

Zoals K.Heksenvet schrijft ben ik inderdaad op zoek naar wat je van (een) school mag verwachten. Meer nog naar of een E aanleiding is om iets te gaan doen: alle problemen die kind nu heeft zitten op het vlak vna taalvaardigheid (lezen, spelling, schrijven).

OVer de toets zelf: de leerkracht vertelde dat kind zich goed kon concentreren en er was niets uitzonderlijks tijdens die toets gebeurd.

Ondertussen had ik al een gesprek gehad met de juf en (opnieuw) afspraken gemaakt (gesprek met therapeut van kind (dit wil de therapeut al maanden maar elke keer wordt de afspraak vanuit school afgezegd), een pennengrip, verlengde instructie voor spelling voor kind. Geen van deze afspraken is nagekomen (nu 3 weken later). Sterker nog, ik heb weer een afzegging inz bezoek therapeut. Ondertussen heel kort de leerkracht gesproken en die vertelde dat er geen verlengde instructie komt maar ipv extra woordjes bij het dictee. Dat lijkt mij een goed idee. Waarbij ik de indruk kreeg dat dit voor een groepje was. In het gesprek met kind die avond, vertelde die dat de hele klas dat dictee doet. Er is niets extra's! Het voelt alsof je een knal hoort en als je omlaag kijkt, zie je je kaak op de grond liggen.
Wat moet ik nu doen? Die evaluatie vind ik een goed idee en die zal ik de volgende keer voorstellen maar daar is het nu te laat voor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.