Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

23-11-2014 om 14:52

Kosten MBO opleiding


Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 13:15

mach

Wat is het verschil met 'arme studenten' aan HBO of universiteit?

Je kunt het ook omdraaien: beide groepen (MBO en HBO/universiteit) krijgen een kans!

bibi63

bibi63

30-11-2014 om 14:15

Skik

Ik begrijp uiteraard dat in een meer uithoek van het land de kans groter is dat je langer moet reizen (of op kamers, maar met 16 lijkt me dat toch niet echt een optie). Het feit dat MBO'ers binnenkort (hopelijk snel) ook recht hebben op OV, maakt dat dat probleem is opgelost. Maar dat neemt niet weg dat er voor mij toch wel een groot verschil zit tussen belastbaar en besteedbaar inkomen. En dan bedoel ik uiteraard in het geval je niet veel kunt veranderen aan hetgeen je moet uitgeven voor de vaste kosten.

Verder is er voor mij ook een wezenlijk verschil tussen verplichte school en eigen keuze. Een kind met een VMBO-T diploma en nog geen 18 (in de meeste gevallen 15 of 16) móet een MBO opleiding volgen, omdat hij/zij geen startkwalificatie heeft met alleen VMBO-T. Het principe: het verplichte deel van het onderwijs is 'gratis' (nou ja helemaal gratis natuurlijk niet, maar schoolgeld en boeken worden door de overheid gefinancierd), dus niet op gaat. Verplicht is BS en VO, maar óók verplicht is MBO (in ieder geval tot 18 jaar) voor kinderen met VMBO opleiding.

Bibi

Barvaux

De studenten op het mbo zijn behalve arm vaak OOK kansarm: komen uit sociaal lage economische klasse, hebben veel problematiek, (psychisch, taakstraffen, zorg voor zieke familieleden, jeugdzorg problematiek, geen sociaal vangnet, schulden, dakloos, tienermoeders enzovoorts....)

Als de studenten 'alleen maar' arm waren, was mijn werk als docent op het mbo een stuk makkelijker, hoefde ik namelijk 'alleen maar' les te geven en niet ook nog maatschappelijk werker te zijn (ik klaag absoluut niet hoor)

bibi63

bibi63

30-11-2014 om 14:19

Huh MarSy...?

Lees ik je bericht nu zoals je bedoelt???? Volgens mij is een MBO opleiding (niveau 3 en 4) een heel behoorlijke opleiding. Dat die kinderen voor een grootdeel kansarm zijn, die link mis ik even..... Ja natuurlijk zitten daar vaker kinderen met dat soort problematiek dan op HBO of uni, maar om het nu zó voor te stellen...
Bibi

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 16:33

nou zeg marsy

"De studenten op het mbo zijn behalve arm vaak OOK kansarm: komen uit sociaal lage economische klasse, hebben veel problematiek, (psychisch, taakstraffen, zorg voor zieke familieleden, jeugdzorg problematiek, geen sociaal vangnet, schulden, dakloos, tienermoeders enzovoorts....)"

Mijn hemel, ongeveer de helft van de leerlingen volgt een vmbo opleiding en met de havisten zal dus ook ongeveer de helft een MBO opleiding doen en nu haal je er wel heel veel ellende bij. Zo is het lastig discussiëren daar ga ik niet mee verder maar mijn hemel wat een bak stront zeg! Hoezo 'de studenten' en hoezo 'vaak'? Waar heb je het over zeg? Hoe kan het dat iemand nog slaagt voor een VMBO opleiding?

mijn reactie is mijn praktijk

Ik werk op een roc in de randstad en het is helaas waarheid. Van de 1ste jaars studenten heeft 36% geen problemen, (komt dus uit een 'normaal' gezin) de rest dus allemaal wel.

Het feit dat zij hun diploma halen heeft vaak te maken met eigen kracht, veel studenten zijn herl sterk en kunnen veel zelf. Daarnaast heeft het ook te maken met docenten en zorg op school, als deze goed is, kan er veel.

Het heeft vaak helemaal niet met cognitie te maken, daar is vaak niets mis mee. Maar als er veel sociaal emotionele problemen zijn, is het moeilijk om je diploma te halen.

Ik ben dus blij dat de stufi op mbo blijft, anders zou er nog een probleem bij komen!

en misschien

Is kansarm niet hett juiste woord.

Ik bedoel daar niet mee dat zij geen kans hebben om een diploma te halen, maar dat het voor hen moeilijker is om een diploma te halen omdat zij veel andere problemen hebben.

Overigens zal er zeker verschil per opleiding. De sociale opleidingen trekken ander soort studenten dan de technische

bibi63

bibi63

30-11-2014 om 17:53

Over welk niveau

heb jij het eigenlijk? Zijn de vroegere mts'ers kansarmen? Waar heb je het over?

Linda K

Linda K

30-11-2014 om 17:57

Ik vraag mij af

Wat is het 'normale gezin' waarin volgens jou 36% van de MBO'ers woont? En wat doet je vermoeden dat dit anders ligt voor HBO'ers en WO'ers?

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 18:27

precies linda

Blijkbaar ben je tegenwoordig alleen normaal als je twee ouders hebt die nog bij elkaar zijn en die een modaal inkomen hebben of meer.

Een niet-normaal gezin is er dus eentje uit een sociaal lage economische klasse (fijn dat zij niet normaal zijn).

Toch knap dat ze allemaal een VMBO diploma hebben kunnen halen. Ik vind het vooral vreemd dat je potdorie het hele MBO over een kam scheert en dat daarmee dus zo ongeveer de helft van de potentiële beroepsbevolking.

Heb het over niv 3 &4 en bibi ik zeg niet dat een mtser kansarm is, lees even wat ik al schreef, misschien is kansarm niet het juiste woord.

Wat ik bedoel is dat een student die in de eerste van het mbo start vaak enorm veel problemen heeft op sociaal economisch gebied waardoor de kansen om het diploma te halen afnemen (vandaar kansarm).

Eenmaal een diploma op zak is er natuurlijk helemaal geen sprake van kansarm, een goed diploma vergroot de kansen enorm.

Maar als al deze studenten geen stufi krijgen en dan dus waarschijnlijk niet starten of nog meer schulden krijgen, gaan zij dus zonder startkwalificatie de arbeidsmarkt op em dat zorgt niet coor een goed toekomstperspectief, zeker niet op de huiige arbeidsmarkt waar het met een diploma al heel moeilijk is.

Wat volgens mij het 'normale' gezin is, zijn de ouders die hier komen: een diploma voor mbo of hoger, samen of alleen de kinderen opvoeden, soms net de eindjes aan elkaar knopen, anderen verdienen boven modaal, kortom net zo veelzijdig als hier.

Wat mij doet vermoeden dat er op de hbo en uni minder problematiek is, is omdat op het vo de leerlingen afstromen zodra het niet goed gaat. Deze leerlingen komen, ook als de problemen opgelost zijn, eerst op het mbo terecht, voordat zij door kunnen naar het niveau wat bij hun cognitie past.

barvaux

Lees nogmaals mijn reacties, ik zet 'normaal' niet voor niets tussen haakjes. Normaal = zonder zodanog veel problemen dat er aandacht is voor het kind, het kind gesteund wordt en de ouder betrokken is. Het kind zich alleen hoeft bezig te houden met school, hobby en sport en eventueel een bijbaantje.

En niet allerlei nare ervarinen heeft met jeugdzorg en alle traumas vandien, niet voor familie leden hoeft te zorgen, niet moet werken omdat het anders niets te eten heeft.

Kortom 'normaal' zodat het kan doen waarvoor het op school is: binnen de gestelde tijd diploma halen

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 19:01

marsy

Ik geloof niet dat 36% van het hele MBO onder 'normaal' valt en dat de rest valt onder de tienerzwangerschappen, dakloosheid, jeugdzorgproblemen etc.

Overigens: als jij je zoveel zorgen maakt zie ik er nog een zorg bij. Die kinderen met al die problemen krijgen wel een studiebeurs maar moeten die terugbetalen als ze zonder diploma van school gaan. Dat zei Mach ook al en DAN ben je pas kansarm!

MBO/Roc

De problematiek waar Marcy over schrijft komt hier ook voor op het Roc. Weinig begeleiding van docenten, laag lesniveau, slechte tot geen stagebegeleiding, onbereikbare mentoren en ook veel uitval van lessen. Praktisch geen toelatingseisen qua vakkenpakket en behaalde eindcijfers vmbo.Iedereen mag komen.
Op de meer "normale" mbo scholen herken ik niets uit de ervaringen van Marsy.
Hier is de stelling:"Als je op je school van keuze niet terecht kunt, kan je altijd nog naar het Roc".

Ik ga er nog even van uit dat ook dit vooroordelen zijn over het Roc?

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 19:31

wil

Ik zou niet weten waarom je naar de eindcijfers moet kijken, geslaagd is geslaagd toch? Je kunt niet met een hele reeks onvoldoendes slagen. Het gemiddelde op havo en vwo ligt ook nog steeds net boven de 6,5

Monique D*

Monique D*

30-11-2014 om 20:34

Hangt misschien van de school of type MBO af

Ik schrok toen ik de berichten van MarSy las. Zij werkt zelf als docente op het ROC en ze schildert het MBO zo negatief af?

Mijn eerste vraag die in mijn hoofd opkwam was over welke niveau ze sprak. Haar antwoord was niveau 3 en 4. Wat ik wel weet is dat op niveau 1 veel leerlingen komen die dit als laatste mogelijkheid zien (afstromen van vmbo B of K) en dat dat jaar een soort afvoerputje kan worden. Je moet wel niveau 1 halen om naar niveau 2 te kunnen gaan. Dan gaat het iets beter. Voor niveau 3 moet je een test Nederlands en Rekenen doen. In niveau 3 kunnen ook leerlingen uitvallen die niet gemotiveerd zijn. Het selecteert dus zichzelf. Meestal duurt deze opleiding een aantal jaren. Als je slaagt kan je doorstromen naar niveau 4. En dat is vaak een pittige opleiding.

Het kan zijn dat op de school waar MarSy werkzaam niet goed is georganiseerd. Zie posting Wil40: weinig begeleiding van docenten, geen toelatingseisen en een laag lesniveau Zo rommelen ze wat aan en ja, wat is het gevolg?
Je kan niet alle MBO-scholen over een kam scheren. Maar helaas is het ene MBO-school het andere niet.

Linda K

Linda K

30-11-2014 om 20:52

Duidelijk

"een diploma voor mbo of hoger"

Dat hebben geen van beide ouders hier. Dus wij zijn als gezin blijkbaar niet 'normaal'. Zijn mijn kinderen dan 'kansarm'? Beide kinderen hebben helaas trauma's opgelopen op de basisschoolleeftijd. Oudste heeft ook nog eens een stoornis. Ben ik even blij dat ze nooit als 'kansarm' zijn bestempeld. Over self-fulfilling prophecies gesproken!

"Het kind zich alleen hoeft bezig te houden met school, hobby en sport en eventueel een bijbaantje."

Volgens mij is dit een illusie. Ik denk dat de meeste kinderen heel wat meer aan hun hoofd hebben dan dit. Als dit je definitie is ga je die 36% niet eens halen.

Laat ik het anders noemen

Ik merk dat ik op papier niet goed overkom, ik doe een nieuwe poging!

De studenten die ik les geef hebben veel bagage, voorbeelden, zie mijn eerdere posting. Dit zijn studenten die extra zorg, steun en begeleiding nodig hebben om hun diploma te halen. Ook als de school goed georganiseerd is, zijn deze studenten er. Dit vraagt extra van docenten. Je kan niet (denigrerend gezegd) je lesje afdraaien en weer gaan. Het is belangrijk dat je je goed verdiept in de doelgroep die je lesgeeft en daar je les op aanpast, een mooi voorbeeld vind ik meester Bart, die lijkt dat ook te doen.

Daarnaast moet je als mentor veel tijd besteden aan je studenten, regelmatig gesprekken, een luisterend oor bieden voor alle problemen, doorverwijzen indien nodig, stimuleren en motiveren om naar school te komen en ruimte geven om huiswerk te maken. Onze studenten hebben wekelijks onder begeleiding van een docent een huiswerk uur. Dan kunnen ze vragen stellen en gebruik maken van een computer die thuis niet altijd aanwezig is.

Ik praat niet over het hele mbo ik praat over mijn ervaring met mijn studenten bij de opleiding waar ik werk. Dat cijfer is geen cijfer wat je over het hele mbo kan trekken, maar een cijfer op basis van onze studenten. Ik weet wel dat mijn collega's van andere opleidingen vergelijkbare studenten hebben.

Deze problematiek maakt mijn werk uitdagend, hoe kan ik zorgen dat ondanks de bagage de studenten toch hun diploma halen?

De zaken waar Wil het over heeft: slechte organisatie, les uitval en dergelijke, komen er als je pech hebt ook nog eens bij. Op dit moment valt het in mijn team mee, behalve af en toe een griepje bijna geen zieke collega's dat scheelt veel. Het is wel eens anders geweest en dat merk je gelijk in onderwijs, de afgelopen 3 jaar is er bij onze opleiding veel verbeterd.

Wat barvaux, wil en mach noemen: grotere kans op uitval en schulden. Is een wezenlijk probleem. Bij de intake drukken wij studenten op het hart om een goede keuze te maken, want ziji gaan een schuld aan vanwege de stufi. Vroegtijdig school verlaten is dus ook een item waar wij ons druk over maken, hoe kunnen we dit voorkomen? Hoe begeleiden we studenten naar de juiste opleiding als zij een verkeerde keuze hebben gemaakt? Hoe houden we studenten binnenboord. Hoe maken we het onderwijs uitdagend voor alle studenten? Hoe zorgen we dat ze een goede stageplek krijgen zodat ze daar ook kunnen leren?

Kortom een uitdagende en enerverende baan!

En terug naar de vraag: als op mbo de stufi ook een lening zou worden, dan voorzie ik nog meer problemen. Dat het nu een lening is op hbo en uni, ben ik het absoluut niet mee eens. Want hoe wil je een goede economie creëren als straks alle mensen die de economie draaiende moeten houden eerst een schuld moeten afbetalen?

Monique D*

Monique D*

30-11-2014 om 21:39

Welk niveau?

De studenten waar je het over hebt zijn er inderdaad, maar in de lagere niveaus, vooral in niveau 1. Ik kan mij niet voorstellen dat dat in de hogere niveaus het geval is. Dat omdat er gewoonweg meer van de leerlingen worden geëist (studeren, op tijd komen, inzet tonen). Als leerlingen er een potje van maken of ze zijn niet gemotiveerd verdwijnen ze vanzelf.

Monique D

Het klopt dat de ll. die er een potje van maken vanzelf verdwijnen.

Maar er zijn ook leerlingen die er geen potje van maken, of dat vroeger hebben gedaan en nu hun leven hebben gebeterd. En veel van die leerlingen zitten bij mij in de klas.

Misschien is het inherent aan de soort opleiding: in de zorg en welzijn. Maar veel studenten hebben (veel) bagage.

Monique D

Dat uitvallen op mbo is dus een enorm! Probleem!
Leerlingen die om wat voor reden dan ook mislukken, in een opleiding gepraat zijn (want ze moeten toch wat) , vakken moeilijk vinden, allerlei problemen hebben vallen soms uit. En dan moet van alle jaren de studiebeurs EN de OV van alle jaren terug betalen. Dat is vaak onverwacht en heel erg veel. Dus dan moeten ze maar weer door. Er zal een diploma moeten komen. Dit maakt het werk op het mbo niet makkelijk

bibi63

bibi63

30-11-2014 om 22:04

was dat 'vroeger' ook zo? Als je na je MAVO diploma naar de mts of meao ging? Nog los van het feit dat veel havisten dat, toen en nu, ook doen. Ik zie de link niet.
Wel de link, dat in de laagste niveaus, meer kansarmen zitten. Die logica zie ik. Maar over het geheel? Nee.
Bibi

Linda k

Op de basisschool wordt er extra gewicht gegeven aan ll. van wie de ouders laagopgeleid zijn.

http://duo.nl/zakelijk/PO/bekostiging/Gewichtenregeling/leerlingentelling_1_oktober.asp

Veel uitval van kinderen uit eenoudergezinnen en in de grote steden
De uitval van leerlingen uit eenoudergezinnen is ongeveer twee keer zo hoog als die van kinderen uit gezinnen met twee ouders. Ook kinderen van laag opgeleide ouders en uit gezinnen waar de ouders niet werken lopen een groter risico van uitval. Zowel in het voortgezet onderwijs als in het mbo zijn de uitvalcijfers in de vier grote steden ongeveer twee keer zo hoog als die in kleinere gemeenten met minder dan 100.000 inwoners. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat in de vier grote steden veel niet-westerse allochtonen wonen.

http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2008/Gestruikeld_voor_de_start/Persbericht_Gestruikeld_voor_de_start

Ik verzin het niet zelf, het is niet wat ik vind, maar er wordt veel onderzoek naar gedaan. In dit geval wordt met uitval studenten zonder startkwalificatie bedoeld. En die zitten ook op niv 3 en niv 4.

Voor het succesvol doorlopen van school is veel nodig: omgeving speelt daar een belangrijke rol in. Als de student ook nog interne problematiek heeft, is het moeilijker om school succesvol te doorlopen. (Dit heeft absoluut ook met systeem te maken, als je niet in een hokje past, heb je een probleem)

En misschien is het een illusie om te denken dat kinderen zich alleen maar bezig hoeven te houden met school, hobby en sporten eventueel een bijbaan, maar de studenten die dat inderdaad alleen maar hebben, halen een stuk makkelijker hun diploma.

Linda K

Linda K

30-11-2014 om 22:22

Leerlinggewichten

spelen alleen als beide ouders minder dan twee jaar mavo (of havo of vwo) hebben gedaan. Dat is een héél ander verhaal dan alles minder dan mbo als zorgelijk aanmerken.

Ik zou graag eens zo'n wonderkind zien (of juist wondergezin) waar niets speelt. Kun je er niet een keer eentje aanwijzen?

Wat is

Volgens jou dan minder dan mbo?

Mach en Marsy

"Volgens mij komt dat omdat kinderen een startkwalificatie moeten halen. Veel studenten op het mbo hebben nog geen startkwalificatie als ze van het vmbo afkomen....Daarnaast is het een bezuinigingsmaatregel"

Zit wat in. Dan kunnen ze nog meer besparen om alleen de nog niet gestartkwalificeerden te financieren. Iedereen die al mbo 2 heeft mag het zelf uitzoeken. En laat die studiefinanciering voor nog niet gekwalificeerden dan ook maar zitten, reken gewoon geen schoolgeld en verstrek de boeken gratis, dat is veel efficiënter denk ik.

"Lijkt mooi, stufie en OV. Helaas blijkt het voor ern redelijk groot aantal ll dan toch nog lastig om een mbo diploma te halen. Dan moet alle stufie en ook de kosten van de OV terug betaald worden."

Juist. Je zal maar jaren sappelen op het mbo zonder een diploma te halen. Als het meezit vind je een baan, maar veel meer dan minimumloon zal dat niet opleveren. En zolang je op of onder het minimumloon zit hoef je je studieschuld niet terug te betalen. Maar ondertussen hijgt die studieschuld wel in je nek, dat is geen prettig gevoel. In de praktijk zal de maatschappij veel van die schulden nooit terugbetaald krijgen. Schaf die studiefinanciering dan af en maak het mbo 1 en 2 gratis, dat scheelt een hoop rompslomp, per saldo zal het misschien niet eens duurder zijn.

skik

een moeder

een moeder

01-12-2014 om 11:47

dit maakt me verdrietig

"Juist. Je zal maar jaren sappelen op het mbo zonder een diploma te halen. Als het meezit vind je een baan, maar veel meer dan minimumloon zal dat niet opleveren. En zolang je op of onder het minimumloon zit hoef je je studieschuld niet terug te betalen. Maar ondertussen hijgt die studieschuld wel in je nek, dat is geen prettig gevoel."

Dit scenario staat mijn jongste kind waarschijnlijk te wachten. Volgend jaar eindexamen, daarna MBO, qua verstand kan hij met gemak naar MBO4 en daar is hij ook voor ingeschreven. Of hij het redt is nog maar de vraag. Ik weet dat de begeleiding op dit MBO goed is, maar dit kind heeft echt heel veel één op éénbegeleiding nodig en is niet de makkelijkste in de omgang.

Omdat mijn jongste kind, net als zijn generatiegenoten, aan zoveel eisen moet voldoen om mee te kunnen draaien in de maatschappij, maar het de vraag is of hij dit wel redt, heb ik al een tijdje slapeloze nachten. Ik kan moeilijk zeggen "nee je gaat niet, het risico op een schuld is te groot wegens de grote kans op uitval." En hij wil zelf zo graag...

Ik raad iedereen aan te sparen voor de toekomst van de kinderen. Bij de geboorte van de kinderen hebben we een spaarrekening geopend. Maar die is door mijn ex stiekem, zonder toestemming van mij, geleegd en aangezien vader inmiddels in de goot ligt, heeft het geen zin het terug te eisen, al is er jurisprudentie dat we wel het recht hebben dit te doen. Dan komt dat bovenop zijn alimentatieschuld. En van een kale kip kun je helaas niet plukken.

En daar zit je dan. Zelf werkloos, de bijstand komt steeds dichterbij. En zo kom je steeds dieper in de problemen. Ook al kom je zelf uit een net gezin, goed opgeleid, geen schulden of verslavingen. Het gaat anno 2014 niet meer om allochtonen die op slippers naar school gaan terwijl het vriest. Het gaat steeds meer om mensen zoals jij en ik, keurige mensen met een goede achtergrond die ooit een verkeerde keuze hebben gemaakt (kinderen van een man die achteraf een dubbelleven vol leugens bleek te leiden) en/of pootje werden gehaakt door een chronische ziekte of extra zorg voor een kind.

We moeten van alles. Afgelopen maand alleen al ben ik zo'n 100 euro reiskosten kwijt naar open dagen, studiebeurzen en dergelijke (mijn kind kan niet altijd alleen reizen, alleen op hem bekende routes, dus mijn kosten kwamen daar ook bij), terwijl het besteedbaar inkomen na aftrek van de vaste lasten op 350 per maand ligt.

Ik val buiten de leergewichten, want ik ben wel opgeleid en had tot voor kort een baan waarmee ik me aardig kon bedruipen. Geen modaal maar het was genoeg. Mijn kind heeft speciaal onderwijs, maar is er ook een speciale vervolgopleiding voor jongeren zoals hij, niet zwakbegaafd, maar juist heel slim, alleen wel met een paar zwarte dagen waarmee hij hard buiten de boot valt? Nee, dat is er niet, zelfs MBO1 en 2 zal hij niet redden zonder gerichte begeleiding en zonder de verplichte vakken waarvan hij er één nooit onder de knie heeft gekregen.

En zo mag mijn kind de volwassenheid in, met een schuld, tussen wal en schip, te goed voor de sociale werkplaats en dagbesteding (op papier dan), te zwak voor vervolgonderwijs. Maar hij Moet. Dat zijn de regels.

Linda K

Linda K

01-12-2014 om 11:58

MarSy

"Volgens jou dan minder dan mbo?"

Wat dacht je van mavo of havo afgerond? Nog steeds categorie 3 wat betreft leerlinggewichten, maar minder dan mbo.

Havo

Is een startkwalificatie en gelijk aan mbo niv 4. Kijk ook maar naar het reken niveau: havo is 3F en mbo niv 4 ook.

Als je een mavo of hoger diploma hebt behaald, val je niet in categorie 3. Dan heb je vo afgerond.

Linda K

Linda K

01-12-2014 om 21:07

MarSy

Categorie 3 is alles met minimaal twee of drie jaar VO-onderwijs (vanaf mavo weliswaar). Hebben beide ouders minder onderwijs genoten dan dat, heeft een leerling een leerlinggewicht anders dan 0.

Mijn punt staat dus nog steeds. Leerlinggewichten zijn voor extremere gevallen dan simpelweg 'minder dan MBO'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.