Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

14-01-2014 om 22:48

Komen de VWO-klassen vol met strenge toelatingseisen (Utrecht e.o.)?

Hier in de regio Utrecht e.o. gelden zeer strenge eisen voor de toelating tot de middelbare school, en dan m.n. voor het VWO.

Ze verlangen een VWO-advies en daarnaast moet het kind volgens het CITO-volgsysteem van midden groep 6 tot midden groep 8 enkel I-scores (voorheen ca. A) en een enkele II-score (ca. voor de onderdelen rekenen en begrijpend lezen.

Ons kind voldoet daar niet aan, terwijl de basisschool en wij overtuigd zijn dat het het VWO prima zou kunnen volgen. De eisen houden geen rekening met laatbloeiers, stijgende lijn etc.

Ik vraag mij af: zouden er niet heel veel kinderen nu uitgesloten worden van het VWO, die voorheen (met andere toelatingseisen, nl. Cito eind totaalscore of NIO score) wel toegelaten werden? Zijn de middelbare scholen niet te streng met hun toelating? Komen die VWO-klassen wel vol of wordt het vooral druk op de Havo (en het VMBO)?

Of zijn er echt zoveel kinderen die op die onderdelen (groep 6-8!) alleen I scoren of een enkele 2?

Het is vooral ook zo raar omdat in andere regio's volgens mij wel van Eindcitoscores uitgegaan wordt (gewoon toelatingsprocedure iets naar achteren geschoven).


tendens

Is het ook niet gewoon een nieuwe tendens omdat alle ouders hun kinderen zo hoog mogelijk willen hebben. Dit verhoogt het aantal inschrijvingen en maakt het dat scholen hun eisen kunnen opschroeven. Blijkbaar zijn er voldoende kinderen die aan de eisen voldoen. Idd klassen komen toch wel vol, lijkt het.

Die eisen zoals jij die beschrijft gelden hier ook.

Angela67

Angela67

14-01-2014 om 22:56

het is een kwestie van geld en de keuze willen hebben

waarom zouden scholen niet het beste van het beste willen als ze kunnen kiezen? Er is geen enkele mogelijkheid om de Utrechtse middelbare scholen te dwingen meer leerlingen aan te nemen. Zij mogen net zoveel plaatsen beschikbaar stellen als ze willen en daarom dus eisen stellen.
Dus laag laten beginnen, laag laten instromen, als je echt heel goed bent kun je misschien een niveautje hoger komen, maar dit is natuurlijk ook geweldig voor je slagingspercentages...
Joepie, marktwerking in het onderwijs - behalve dat de scholen (er zijn maar 3 stichtingen waar alle middelbare scholen onder vallen!)de enigen zijn die er voordeel van hebben. . .
politiek is er niets aan te doen (via gemeente niet en via landelijke politiek niet). Dus vergelijken met andere regio's heeft helaas ook geen effect.
groet,
Angela
ps heb je linked in account? dan vind je het misschien interessant om deze groep te volgen: https://www.linkedin.com/groups/Vrije-Schoolkeuze-Utrecht-4968393?trk=my_groups-b-grp-v

Katniss

Katniss

14-01-2014 om 22:56

Cito's

Die termen I en II ken ik nog niet, maar het is niet ongebruikelijk dat vwo-scholen strenge eisen hanteren. En hier in de omgeving krijgen de populaire scholen altijd meer aanmeldingen dan ze kinderen kunnen plaatsen, dus dan moet er geloot worden. Als keerzijde zijn er dan ook wel weer, niet zo goed te boek staande, scholen die de uitgelote leerlingen aannemen.

jammer

Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat er geen rekening gehouden wordt met laatbloeiers etc. Maar wat zijn de scores van jouw kind en waar zou het probleem liggen?

Soms willen de toelatingseisen per school binnen 1 regio nog wel verschillen, maar uiteraard stellen de populairste scholen de hoogste eisen.

bibi63

bibi63

14-01-2014 om 23:03

Tja

JVoor een VWO advies zijn er uiteraard een aantal zaken van belang, w.o. natuurlijk de cito scores vanaf groep 6, de eind cito en/of NIO score. En uiteraard het beeld van de leerkracht. Als jouw kind niet in die marge zit wbt scores, dan is zomaar een vwo advies niet vanzelfsprekend. Maar los daarvan: we hebben toch niet voor niets brugklassen? Waarom niet gewoon een havo/vwo brugklas en dan zien waar het schip strand na het eerste jaar?
Bibi

Scholen

Scholen zijn streng omdar ze dat kunnen zijn. In Utrecht zijn meer potentiele vwo leerlingen dan dat er plaatsen zijn. Scholen kunnen kiezen en kiezen voor een zo makkelijk mogelijke leerlingenpopulatie. Minder werk/problemen onderweg en meer kans goede slagingspercentages.

Ik woon in een krimp-regio en hier zijn de toelatingseisen een stuk soepeler. Maar hier wordt ook ontzettend veel afgestroomd, maar je kind heeft dan in ieder geval een kans gekregen. Als voorbeeld: kind van kennissen is met cito 534 en havo advies van de basisschool dit schooljaar in de havo/vwo brugklas begonnen. Die had echt geen rapport vol I scores. Maar heeft dit jaar wel de kans om zich te bewijzen. Op welk niveau zou dit kind in Utrecht zijn geplaatst?

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 08:32

Katniss

De ABCDE zijn gewijzigd in Romeinse cijfers. Daar waar bij ABCDE de verhoudingen 25%-25%-25%-15%-10% was is het nu voor alles 20% Er zijn dus minder kinderen die de hoogste categorie halen en wellicht had jouw dochter dan een III op rekenen gehad.

Yura

Yura

15-01-2014 om 08:34

Hele schooltijd

Ach deze eisen vallen nog best mee hoor. En als je kind het kan dan kan het dat toch gewoon laten zien in de brugklas? Maar denk maar niet dat je er dan bent hoor. Hier hadden ze best strenge eisen in de havo/vwo brugklas, je moest gemiddeld een 7 staan in de havo/vwo brugklas (les op vwo niveau) om naar atheneum te mogen en een 7,2 voor gymnasium. Dus je zou denken dat het de echt hele goeie leerlingen zijn die naar vwo gaan. In 2 vwo was niet zoveel schokkends aan de hand, maar in 3 begon het slagveld, gemiddeld een 6,5 moesten ze staan (dus ook de vakken die ze zouden laten vallen), uiteindelijk bleven van 3 vwo 3 klassen nog 2 vwo 4 klassen over, met andere woorden 1/3 deel is afgestroomd naar havo.
Het gaat inderdaad allemaal om geld, scholen willen gewoon dat je het vwo in 6 jaar haalt, als het langer duurt kost het hun geld, dus werpen ze zware blokkades op. Afgelopen jaar schermde onze school trots met zijn 100% slagen in de eerste ronde bij vwo, tja verbaast me niks. En dan hoor ik aan de andere kant kinderen die voor havo zijn geslaagd met als laagste cijfer een 6,7 of gemiddeld een 7,5. Dat zijn diegenen die van 3 vwo naar 4 havo gegaan.
Maar goed het probleem zit dus in mijn ogen niet zozeer in groep 8 maar later. Het kind moet gewoon laten zien wat het kan. Ga gewoon voor een havo/vwo brugklas en haal daar de vereiste cijfers voor vwo.

kans

Mijn zus werkt op een middelbare school die de kinderen juist wel graag een kans wil geven. Het gaat natuurlijk wel eens mis, als een kind toch niet goed genoeg blijkt te zijn voor VWO en moet afstromen naar de HAVO. Dat vinden docenten en ouders niet erg: kind heeft de kans gehad, anders hadden ze nooit geweten of het niet toch een niveau hoger aankon. Maar deze school wordt nu afgerekend op het aantal afstromers en staat niet al te hoog in de ranglijsten van 'beste scholen'. Het management heeft nu bepaald dat die twijfelgevallen niet meer de kans mogen krijgen om een niveau hoger te proberen. Zal ongetwijfeld goed zijn voor de scores van de school, maar niet voor de kinderen. Jammer hoor.

ik vind het niet zo raar

net als wat gonniegans zegt, er zijn tegenwoordig waarschijnlijk meer mensen die hun kind graag op het vwo zien dan vroeger, dus dan zul je als vwo-school moeten selecteren bij de poort. Gesteld dat de bevolking niet waanzinnig veel intelligenter is geworden t.o.v. pakweg 30 jaar geleden, is het logisch om het percentage leerlingen dat naar het vwo gaat gelijk te houden. Doe je dat niet, dan krijg je een soort inflatie van het niveau en stelt een vwo-diploma steeds minder voor.

Vroegah

Vroeger gingen kinderen uit de lagere milieus automatisch naar een LTS ofzo, terwijl ze soms wel de capaciteiten hadden voor VWO. Nu dat niet meer het geval is, snap ik niet waarom scholen het aantal VWO plaatsen niet verhoogt. Je ziet hier in de regio dat toch al snel 40% een Havo/VWO of hoger advies krijgt (regio Haaglanden) dus waarom nier meer plaatsen en dus meer kinderen de kans geven? Loten is zo onvriendelijk.. maar het zal wel op de centen gaan zoals altijd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-01-2014 om 09:48

Het maximale uit je kind halen

"Is het ook niet gewoon een nieuwe tendens omdat alle ouders hun kinderen zo hoog mogelijk willen hebben."
Misschien wel. Maar daar lijkt mij helemaal niets mis mee. Kansen benutten, talenten ontwikkelen, het maximale uit je kind halen. Uitstekend! Dat andere ouders daar soms wat moeite mee hebben, dat kan ik nog wel begrijpen. Maar dat nou juist het onderwijs, de scholen, de rem er op zetten door strenge selectie aan de poort (en soms allerlei dubieuze en subjectieve tussentijdse overgangseisen), daar begrijp ik helemaal niets van. Als de scholen al niet meer gericht zijn op maximale ontwikkeling van kinderen, wie dan nog wel?
Nou ja, ik begrijp het wel: het heeft allemaal met 'de lijstjes' te maken. De lijstjes, die tot doel hebben om de kwaliteit van onderwijs te vergroten, die hebben als zeer negatief effect dat scholen risico's gaan mijden. Als je afgerekend wordt op output, kun je proberen de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, maar het loont natuurlijk ook om ervoor te zorgen dat je alleen de beste (stabiele) leerlingen binnenkrijgt. Daar scoor je nu eenmaal makkelijker mee.

Ijsvogeltje

Helemaal mee eens! En voor de duidelijkheid: ik vind er ook niks mis mee dat ouders de beste kansen voor hun kinderen willen.

Tegenstrijdig ook: de overheid wil een zo goed mogelijk opgeleide bevolking, omdat onze economie steeds meer van kennis afhankelijk wordt. Tegelijkertijd belemmert zij diezelfde ontwikkeling door niet iedereen die kansen te bieden.

Nee, ze komen niet vol

De scholen komen niet vol en dat willen ze ook niet. Ze willen klein blijven. Vooral: ze willen binnen het optimale verdienmodel passen. Dat optimale model staat voor zo min mogelijk leerlingen voor zoveel mogelijk subsidie. Bij veel leerlingen hoort ook meer kans op leerlingen die extra zorg nodig hebben. De Wet Passend Onderwijs en de verplichtingen die daar bij horen, maakt dat het voor de bedrijfsvoering niet handig is om naar zo veel mogelijk leerlingen, of groei van de school te streven. Bovendien zijn er wat regels mbt gebouw oppervlak en subsidie veranderd.
Het ideale schoolmodel voldoet aan het minimum aantal leerlingen binnen de oppervlakte van het gebouw en het minimum aantal leerlingen binnen de bijbehorende subsidie tabel.
Meer gebouwruimte cq meer subsidie komt niet als er 1 leerling boven de norm uitsteeekt. Daarvoor moeten het een bubs zijn en dan heb je weer een halve leerkracht nodig en een tiende zorgplek, etc. Gedoe dus, dat groeien.

Anoniem

Anoniem

15-01-2014 om 10:20

Vorig jaar

liep ik hier zelf ook tegen aan. Procedure was toen al ongeveer vergelijkbaar met dit jaar. Ook toen had je eigenlijk uitsluitend I's nodig om hier toegelaten te worden tot het VWO. Volgens de procedure mag je inderdaad een enkele II hebben, maar hoeveel II's 'een enkele II' was, verschilde per school. En om eerst maar antwoord op je vraag te geven, de klassen kwamen gewoon vol. Op een aantal vwo-scholen waren er zelfs teveel aanmeldingen en moest er fors geloot worden. Uit mijn hoofd was dat in ieder geval op het Christelijk en het Stedelijk Gymnasium, maar bijvoorbeeld het Boni zat na de eerste ronde nog niet vol op het gymnasium (maar daar moesten ze weer loten onder de kinderen met Havo-advies). Ook een aantal andere scholen met vwo-klassen hadden na de eerste ronde nog gewoon plek.

Wij zijn destijds met verschillende scholen in gesprek gegaan en merkten dat op verschillende scholen anders werd omgegaan met de procedure. Daar zou je dus al rekening mee kunnen houden met de aanmelding, de ene school doet bijvoorbeeld meer met het verhaal van de basisschool dan de andere. Je zou ook bij scholen buiten Utrecht kunnen kijken. Onze oudste is bijvoorbeeld naar het Minkema in Woerden gegaan. Vorig jaar viel deze school in zijn geheel niet onder de POVO-procedure en gingen ze ook voor een groot deel uit van het advies van de basisschool. Nu is er ook een POVO-procedure in Woerden, maar die wijkt weer net af van die in Utrecht. Zo zou je ook in andere plaatsen rondom Utrecht kunnen kijken.

Verder heb ik ook gesproken met 1 van de besturen hier in Utrecht over dit onderwerp. De reden dat ze hier in Utrecht strenger zijn met de selectieprocedure ligt in het verleden. De vo-scholen lopen er nu in de hogere klassen tegen aan dat ze er relatief veel kinderen hebben zitten die eigenlijk boven hun niveau zitten. Toelatingseisen lagen in die periode relatief laag en in Leidsche Rijn is zelf een experiment geweest met het alleen uitgaan van het advies van de leerkracht. Kortom, ze wilden de kinderen graag kansen geven. Daar worden ze nu op afgerekend. relatief veel zittenblijvers en afstroom. Dat willen ze nu voorkomen, vandaar deze omzwaai naar het andere uiterste.

Een andere reden dat ze de cito niet meer meenemen (behalve dat ze vooruitlopen op het verplaatsen van de eindtoets) is dat er relatief veel ouders waren die hun kind trainden op de cito. Kinderen haalden daardoor een hogere score dan wat hun feitelijke niveau was, puur door oefening met de vragen. Scholen wilden dit graag voorkomen en zijn daarom naar meer toetsen gaan kijken.

Allemaal niet mijn mening en heb er vorig jaar genoeg gedoe over gehad, maar wij zijn uiteindelijk in ieder geval goed terecht gekomen. Hopelijk gaat dat jullie ook lukken.

Gonniegans, vroeger is nu.

ging ook de zoon van de directeur automatisch naar de hbs, ook al was het een ontzettende oen.

Overigens gebeuren die dingen nu nog steeds. Kinderen van lage of allochtone afkomst krijgen nog steeds een voorzichtiger schooladvies, en minder briljante kinderen van hoogopgeleide goedverdienende ambitieuze ouders worden op het gymnasium gedrukt met behulp van (dure) bijlessen.

Lotingen vind ik wel te zot voor woorden, ik wist niet dat die dingen gebeuren

tuurlijk

Natuurlijk gebeurt dit nog steeds, dit forum lijkt bij uitstek een voorbeeld voor die tweede groep die jij benoemt.
Maar lager opgeleide ouders zijn mondiger en het gebruik van objectieve toetsen helpt wel enorm in vergelijking met vroeger. Ook zijn deze ouders zich in vergelijking met vroeger steeds meer bewust van het belang van een goede opleiding voor hun kind.

Loten gebeurt al jaren op populaire scholen.

VWO er

VWO er

15-01-2014 om 11:25

Kansen uit je kind halen

Gelukkig gebeurt dat nu meer dan vroeger. Ik kom zelf uit een arbeiders milieu en was naar de Mavo gegaan als het aan mijn ouders lag. Alleen had ik een nogal goed rapport en een heel hoge cito score (ik weer niet meer precies hoe hoog, maar wel de beste van mijn klas destijds).
Gelukkig had de middelbare school waar ik heen mocht een gemengde mavo - havo - VWO brugklas en daar haalde ik alleen maar 9ens en 10en. Dus was het duidelijk dat ik VWO kon doen. Zelfs dat vonden mijn ouders nogal elitair en onnodig (doe maar normaal..).
Ik heb het over de vroege jaren 80 in een nogal dorps milieu.

Nu kan ik het eigenlijk alleen maar aanmoedigen als je je kind zeker niet te laag wilt hebben. Een stap terug is volgens mij makkelijker te doen dan omhoog.
Een vriendin van mij heeft haar kind nu op een VMBO brugklas zitten met allemaal 9ens op haar rapport. De kans dat ze naar de Havo mag volgend jaar is niet heel groot begreep ik. Zo zonde. Haar scores waren op de basisschool te laag om meteen daar naartoe te mogen. Een laatbloeier (begon pas halverwege groep 8 te leren zeg maar) en naar mijn idee geen goede basisschool... Zonde hoor.

subjectieve resultaten

Ik ben mijn vertrouwen in basisscholen verloren mbt toetsen.
Die cito ABCDE die nu dan Romeinse 12345 is wordt absoluut niet overal op dezelfde manier afgenomen. Hier valt nog veel meer in te manipuleren dan in de eindcito. De toetsen zijn tevoren bekend bij de leerkrachten, ze zijn nl elk jaar gelijk. Er zijn scholen en leerkrachten die de toetsen letterlijk oefenen tevoren. En er zijn scholen en leerkrachten die roomser zijn dan de paus en zo weinig mogelijk stof uit de toetsen lijken te behandelen. Ook ken ik scholen, echt waar, waar de leerlingen de fouten mogen verbeteren na de toets. Dit gebeurde bv op de school van mijn eigen kinderen! Alles voor de inspectie!
Ik vind dit dat ook een heel slecht systeem. Nog veel minder objectief dan de eindcito. Daar kan er hooguit iets worden voorgezegd tijdens afname. Helaas ken ik dat voorbeeld ook.

Annet

Annet

15-01-2014 om 11:29

Mamahippie, waarom loting zot?

Een school heeft plaats voor een bepaald aantal leerlingen.
Als er meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, kunnen ze twee dingen doen:
1. afromen, oftewel alleen de hoogste scores toelaten
2. criteria vooraf vaststellen, iedereen die hieraan voldoet maakt evenveel kans, notaris loot
(soms met regel dat broer/zus van huidige leerling niet hoeft te loten).

Als er structureel te weinig plaats is, kan overlegd worden met de gemeente voor meer ruimte voor de school. Dat moet een school dan wel willen. Een gemeente is ook niet zo happig als dat betekent dat een andere school ruimte te veel heeft.

School van mijn oudste wil niet meer groeien. De maat van nu is goed te behappen. Maximaal aantal leerlingen is vastgesteld (dit is een categoraal gym)
School van jongste wil wel groeien. Ze gaan bijna in de nieuwbouw, die dan gelijk te klein is. (dit is een scholengemeenschap van atheneum-vmboT)

vwo er

Raar dat ze niet naar de havo of zelfs vwo mag met zulke hoge cijfers!
Hier zijn daar wel duidelijke afspraken over. EN brugklas is bedoeld om daarna op het goede nivo te zitten. En opstromen is hier niet ongewoon, afstromen ook niet. Op "mijn" middelbare school worden kinderen geplaatst in de brugklas die door de basisschool wordt geadviseerd. Met daarbij de boodschap en objectieve normen dat je pas na de brugklas op je definitieve nivo zit. Er zijn geen dakpanklassen, maar enkelvoudige brugklassen. Iedereen weet dat de brugklas een echte brugklas is, ook al heet het een VWO brugklas of VMBO klas.

En nog een aantekening

Mach, ik ben benieuwd naar de afspraken in het samenwerkingsverband in jouw regio. Plaatsen op basis van het basisschooladvies (en niet de eindCito) is de 'nieuwe' norm die samenhangt met het voornemen een verplichte eindtoets te hebben aan het einde van het bo.
Het advies is dan het enige dat er is bij de toelatingsprocedure. Maar dat advies is dan weer wel omschreven. Het moet onderbouwd worden met de toetsresultaten uit het bo. Vaak vanaf begin groep 6, soms zelfs vanaf groep 1. Dat is dus afhankelijk van de afspraken in het samenwerkingsverband.
Binnen het samenwerkingsverband wordt dan vrij nauwkeurig omschreven bij welke scores welk advies gegeven mag worden. De bo scholen dienen advies samen met de scores aan de vo school te geven. Kortom: wie bekend is met de bandbreedtes die zijn afgesproken (die zijn overigens als het goed is openbaar toegankelijk via de vo school of het loket van het samenwerkingsverband), weet ook zonder dat juf iets zegt wat het advies zal zijn. Scholen/samenwerkingsverbanden die zich aan deze regels houden, plaatsen dus allemaal de leerlinge op basis van het basisschooladvies. Niet omdat dat advies zoveel betekent of omdat kinderen nog kansen krijgen. In tegendeel eigenlijk. Vanaf de eerste toets in groep 6 is het vaak al duidelijk wat het in ieder geval niet meer kan worden.
In die gevallen blijft het hopen op een vo school met opstroombeleid. Die zijn er inderdaad. Maar ze zijn dun gezaaid.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 12:00

Stoepkrijt en gonniegans

Hier wordt een vmbo basis afgerekend op het feit dat veel kinderen hun examen niet halen maar ze doen juist alles om de kinderen toch minstens 4/5/6 jaar binnen te houden want anders komen ze op straat.

Gonniegans: dat loten is gewoon om zo de kinderen te verdelen. Wat heb je er aan om een school die toevallig even populair is uit zijn voegen te laten barsten en een andere school juist leegstand te geven? Die popi school wordt vervolgens te groot en men kiest na een aantal jaar weer voor die kleine school.

miriam

Hoe het nu precies is weet ik niet. Mijn jongste zit al in de tweede van de middelbare school.
Maar toen zij in groep 8 zat was het al zo dat het advies van de basisschool doorslaggevend was. Ik heb veel kritiek op mijn oude basisschool, maar met het advies was ik toen wel blij. Ondanks een cito van 537 kreeg ze VWO advies en de school nam haar zonder slag of stoot aan. Ze kwam in de VWO brugklas. Maar voor alle brugklassers en hun ouders was dus duidelijk dat het een brugklas was. De normen waren duidelijk. JE kon dus op of afstromen.
Ik heb wel eens het idee dat de middelbare school de basisscholen hier niet allemaal zo erg vertrouwd. EN ik geloof ook dat het voor een deel terecht is. Ik weet dat er veel gesjoemeld wordt, zelfs met eindcito's
De middelbare school houdt het graag in eigen hand. En ik kan mij het best voorstellen.
Over de middelbare school ben ik zeer tevreden, ik heb nu al voor het 6e jaar kinderen op die school en ken erg veel ouders ( iedereen gaat hier bijna naar dezelfde school, platteland in het noorden). Over de basisschool als ik terugkijk veel minder.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 12:28

en nee

Ik vind niet dat je zomaar iedereen moet aannemen en een kans moet geven omdat afstromen altijd nog kan. Ik hoop ook niet dat de mensen die dit zeggen ook de mensen zijn die zeggen dat je een havo/vwo kind nooit naar een havobrugklas of havo/vwo brugklas moet laten gaan want dan kan een kind zich niet optrekken etc en het zal zich conformeren aan de gemiddeld lagere cijfers. Je wilt dus dan het niveau van het VWO wel omlaag halen gemiddeld, gaan de 'gewone' kinderen dan geen lagere cijfers halen?

Op alle methoden

Valt iets aan te merken.
Tegen advies van school: niet alle leerkrachten kunnen dit even goed inschatten, uit onderzoek blijkt dat ze nog steeds leerlingen met laagopgeleide/gescheiden/allochtone ouders gemiddeld genomen (geldt dus niet voor iedere leerkracht) lager inschatten.
Tegen eindcito: momentopname, faalangstige kinderen kunnen er onterecht op afvallen, er bovenmatig op getrainde kinderen kunnen er een niet passend advies door krijgen.
Tegen leerlingvolgsysteem: laatbloeiers vallen eruit, kinderen die een klas overslaan kunnen tijdelijke slechter presteren.

En zo zijn er voor alle methodes nadelen en voordelen. Inschatten wat een kind aankan op de middelbare is geen koffiedik kijken, resultaten op de basisschool hebben een voorspellende waarde (er zijn onderzoeken over stijgers en dalers op de middelbare en wat daarbij de meest voorspellende factoren zijn), maar het is niet waterdicht. Net als de mening van ouders, die ook erg bepaald wordt door wat ze zelf kunnen en ambieren.

Dus ik snap je kritiek op het huidige systeem, maar ben ook benieuwd wat je als werkend alternatief zou zien, waarbij kinderen wel allemaal daadwerkelijk goed beoordeeld worden.
Loes

een oplossing is

een goede brugklas!
Met les op het goede nivo. En dan afstromen als je het niet aankunt en opstromen als je het te gemakkelijk afgaat.
Als alle middelbare scholen een goed en duidelijk beleid hadden in de brugklas had je een minder groot probleem. Want mocht er dan een keer te hoog of te laag geadviseerd zijn, dan verander je het jaar daarna van nivo. Maar dit werkt eigenlijk alleen goed op een goed georganiseerde scholengemeenschap, waarbij de lesstof van twee opeenvolgende nivo's ook op elkaar afgestemd is. Dan kan je zonder probleem na een jaar overstappen, omhoog of omlaag.

Angela67

Angela67

15-01-2014 om 13:46

de methode

is toch nog steeds een heterogene brugklas op een scholengemeenschap waarbij ook de leraren niet weten wie welke citoscore heeft. waarbij lesgegeven wordt op ca. havo niveau. met ook nog een tweede jaar voor degenen bij wie het nog niet helemaal duidelijk is.
gr Angela

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 14:08

Angela

Ik ben van mening dat je te veel mist na 2 jaar havo niveau. Hier wordt gewoon les gegeven in de havo/vwo brugklas op vwo niveau en zijn de cijfers op havo niveau. De cijfers van mijn zoon zouden dus hoger moeten zijn dan de cijfers van de kinderen op het vwo (als ze precies hetzelfde invullen op de toets).

Angela67

Angela67

15-01-2014 om 14:20

hoezo missen?

Als de school er op ingericht is wat zou je dan missen? Het gaat toch om het halen van het eindniveau, dus als ze qua lesgeven elk jaar doen wat ze moeten doen en dat is netjes op elkaar afgestemd lijkt me dat niet zo'n probleem. Als je na 2 jr 'determineren' alsnog naar vwo 3 over kunt is het toch prima? Dat je wellicht het advies krijgt om voor een van de vakken wat extra werk te doen zodat je in vwo 3 goed mee kunt is alleen maar verstandig. De beslissing over het niveau was gekoppeld aan het totaal van de cijfers opgeteld (met wellicht wat nadruk op bepaalde vakken, ik weet niet meer hoe het ging). Maar feitelijk is het niets anders dan wat jij zegt maar dan met mavo erbij. Het nadeel is nu echter dat middelbare scholen geen enkel risico willen nemen. Enkele postings hierboven schets iemand het verhaal van een school die inderdaad leerlingen een kans gaf maar nu door buitenwereld daarop teruggefloten is. En hier in Utrecht is er ook zo'n school. Zo sluit het net zich dus en wordt je veel te vroeg gedetermineerd. Met werkelijk geen enkel maatschappelijk voordeel.

Wat ik me overigens als minpunt wel kan voorstellen is dat als er toevallig niet zo goed gemixt is, dat er teveel 'lager niveau' kinderen bij elkaar zitten die het algemene niveau vd klas wat omlaag halen en dat dan de stemming minder op 'leren' gericht is (en dat je als goed/beter scorend kind je een beetje een buitenbeentje voelt). Als je alleen gymnasiasten bij elkaar zet heb je een andere sfeer dan alleen vmbo'ers (om het verschil even heel scherp te stellen).

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.