Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annet

Annet

09-02-2013 om 16:39

Koken op school, wie heeft ideeën

Binnenkort zijn op basisschool van jongste weer creatieve workshops, 3x een uur. Hiervoor worden ook ouders gevraagd die het leuk vinden een groepje te begeleiden.
Ik denk erover mij aan te melden om koken te begeleiden.
Er is geen vast programma, ik mag het zelf weten. In ieder geval wil ik bovenbouw doen.

Ik geloof niet dat er een gasstel of oven is. Wel een magnetron. Iets koud koken lijkt me handiger. Ik heb twee keer thuis een kookfeestje gehouden met kinderen (9 en 13 jaar, beide keren vond ik de praktische kennis van kinderen bedroevend, dus ik moet mijn verwachtingen laag houden).
Cupcakes maken vind ik niet leuk. Ik houd niet zo van gefrutsel. Kooktechniek vind ik wel leuk.

Mijn ideeën op die moment zijn:
- zelf mayonaise maken, eventueel met smaakje
- pesto maken of tapenade
Het leuke daarvan vind ik dat het proces interessant is. Het eindresultaat zou in een potje mee naar huis kunnen. Ik zou kunnen vragen of kinderen een staafmixer meenemen. Dan kom je met een grote tafel, snijplanken, messen en een stekkerblok een heel eind.

Wie heeft er andere (technische) lekkere ideeën?
Een leuk smeersel voor op brood dat iedereen lekker vindt, is ook een idee.
Zelf chocoladepasta maken? Pindakaas?
Of iets hartigs.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

09-02-2013 om 16:49

Tja

Mijn allereerste kookles, en dan meteen beginnen met mayo vind ik wat hoog gegrepen. Ik zou eerder denken aan smoothies en milkshakes. Fruit wassen en schillen is al best lastig voor kinderen. Vervolgstap appelmoes en jam.

Maki

Maki

09-02-2013 om 17:29

Wat ze

Wat ze hier koken op school:

Spaghetti met saus
Gevulde koeken (die waren heerlijk!)
Sate
Aardappelsalade
Gevulde eieren
Pannenkoeken
Fruitsalade
Allerlei soorten koekjes, broodjes, etc.

Snijden etc

Hier is het snijden etc t leukste, dus ik zou zeggen:

Koude schotel zelf maken( evt ook met vis erdoor?)
Wraps maken met allerlei vulling,
Smoothies
Milkshake
Fruitijs

Is het een uur met op eten erbij?

Is er misschien een mogelijkheid dat iemand een klein draagbaar oventje meeneemt, wij hebben bv zo'n miniding en dat gaat best goed om bv pizza in te bakken die je helemaal zelf kan maken.

Annet

Annet

09-02-2013 om 18:26

Geen idee wat opeten betreft

Ik heb nog geen verdere info gevraagd op school.
Het uur (eigenlijk 1 uur en 15 minuten) is direct bij aanvang schooltijd.

Ijs maken klinkt ook leuk. Ik heb ergens ver weg nog een ijsmaakmachine staan. Nog even opzoeken hoe lang dat moet draaien.

Als idee zag ik ook ergens zelf ketchup maken. Dan moet ik wel een kookpitje kunnen gebruiken.
Het leuke vind ik dat kinderen dan zelf iets maken dat ze thuis uit een flesje eten. Stukje bewustwording dus. En ik hoop een product dat lekkerder is dan de Heinz versie.

Alleen snijden en mengen (zonder proces) vind ik zelf minder leuk.

Pasta

Ik heb een keer met groep 7,8 spaghetti gemaakt met een pastamaker, sliertjes over de stoel hangen en later koken met een zelfgemaakt sausje, was erg leuk om te doen.
Verder nog wel eens groentesoep gemaakt, brood gebakken.

Lisetje

Koude dingen

Kruidenboter. Vinden ze allemaal lekker en is net iets minder knoeien dan mayo.
Dressing.
Naast fruitshake natuurlijk de milkshake. Hoef je geen ijsmachine voor te gebruiken.
Rooie tomatensaus: kun je op school op een toastje eten. Kunnen ze mee naar huis nemen.
Groet,
Miriam Lavell

Anne Carin

Anne Carin

09-02-2013 om 22:57

Bladerdeeg

Plakjes bladerdeeg (diepvries) vullen met
*blokjes appel, kaneel, suiker
*stukjes chocola (van n reep)
*knakworst
en dan even bakken in de oven.
Of n pizzabroodje maken van sneetje wit, wat tomatenpuree, plakje ham, geraspte kaas, wat kruiden en even in de oven.

Sukran

Sukran

10-02-2013 om 01:50

Boter maken

Kruidenboter werd al genoemd maar als 'scheikundig' proces is zelf de boter maken ook leuk, schudden met room, en dan daar evt. kruiden bij. De melk die overblijft is botermelk en kan bewaard worden voor gebruik in andere recepten. Wat is het budget? Ik kwam ergens een recept tegen voor Vietnamese loempiaatjes met rijstwrap dus geen oven nodig.
Pindakaas maken vind ik zelf leuk om te doen, kan ook geëxperimenteerd worden met verschillende toevoegingen (puur, suiker, sambal, honing, etc). Wat ook een leuk proces is, is eenvoudige humus maken. Kan met de hand, tahini staat op de schappen in de supermarkt. Met de magnetron kun je ook melk verwarmen en dan huttenkase maken (hoe heet dat in het Nederlands?) en daarmee kan je dan weer kruidenkaas maken.
Je schreef dat je ergens een ijsmachine hebt, maar het kan natuurlijk ook met plastic zak en zout maar bovenbouw heeft dat wellicht al gedaan met scheikundeles?
Leuk om over na te denken! Veel plezier!

Rafelkap

Rafelkap

10-02-2013 om 08:01

Chocoladetaart

of chocoladetaart zonder oven, met slagroom.

An

An

10-02-2013 om 14:08

Tapas

Leuk tapas maken. Klinkt goed en je kunt oneindig varieren in koude hapjes.
Groetjes, An

guera

guera

10-02-2013 om 14:10

Mwah

Wat zouden de kinderen zelf leuk vinden? tapenade ben je toch geen uur mee bezig ?
Gemiddeld genomen vinden kinderen snijden en wegen leuk en echt veel zelf doen. Laat ze het zelf bedenken met elkaar mbv een recept oid. Dat is leerzaam. Welke proces stappen? het recept is voir 4 personen. Reken uit wat nodig is voor 8 of meer ?
Hier deden ze eens groentesoep. quiche. eiersalade.

Annet

Annet

10-02-2013 om 15:20

Leuke tips

Ik ga school mailen dat ik interesse heb om koken voor mijn rekening neem. Voordat ik een keuze maak qua recept/soort eten, wil ik eerst weten of ik een kookplaatje of oven kan gebruiken en uit welke groepen ik kinderen zou krijgen.

Ik wil het koken zeker combineren met proeven, zoals Sukran hierboven schrijft, iets in meer varianten maken. Wat maakt het verschil, wat vind je lekker?
Of dat pindakaas wordt, weet ik niet. Dat vind ik zelf zo smerig dat ik ver uit de buurt blijf als mijn kinderen dat eten. Maar als type gerecht is het perfect.

bibi63

bibi63

10-02-2013 om 16:00

verschillende soorten 'salades' die je op brood kunt eten: eier salade (neem dan zelf hard gekookte eieren mee), tonijn salade enz. Je kunt dan de salades in 2 varianten laten maken en de kinderen laten bepalen wat ze uiteindelijk het lekkerst vinden. Bijv. tonijn salade met stukjes appel, of zuriger met stukjes augurk. Of eiersalade met en zonder kerrie. Wat heeft de voorkeur?
Gr. Bibi

Annet

Annet

10-02-2013 om 21:12

Al reactie terug van school

Ze vinden het idee leuk. Groep zou ongeveer 15 kinderen zijn (!). Vanaf groep 6 is geen probleem (opluchting, ik ben jongere kinderen ontgroeid). Ik heb wel voorzichtig gevraagd of 12 kinderen ook kan.....
Er is een elektrisch kookplaatje met twee pitten, geen oven.

OK, tijdens de voorjaarsvakantie maar een plannetje maken.
Wel een leuke uitdaging.

Dan heb je

wel meer keus nu je een electrisch plaatje hebt. T werkt wel heel naders als een gas of inductieplaatje. Dat vond ik echt wennen, dat je zo lang van te voren moet plannen wanneer je m lager wil hebben bv, omdat het zo lang warm blijft. Ik heb er altijd een onderzetter naast staan zodat ik ineens de pan er af kan zetten.

Soep maken met de kinderen vinden ze hier ook erg leuk: gehaktballetjes draaien, prei snijden,ik knip m met de kinderen omdat het voor de jonge kinderen,( die van mijn groep zijn 2,5-4 jaar) zo lastig snijden is
Bloemkool uit elkaar frutselen,worteltjes schappen en snijden enz.

Succes met verzinnen!

Mover

Mover

11-02-2013 om 21:01

Extra kookplaatje

Ik zou proberen nog een extra elektrisch kookplaatje erbij te regelen. Elektrisch koken duurt wat langer voor er beweging inzit, en dan is het leuker (sneller) om 2x een klein pannetje te hebben. Kunnen ze ook makkelijker kijken in 2 pannetjes, dan met z'n allen rondom 1 grotere pan...
Let er wel op, dat je de stroom verdeelt naar verschillende stopcontact-groepen (anders zit je opeens in een donkere klas met je kook-kids

Annet

Annet

11-02-2013 om 21:20

Zou gas verantwoord zijn?

Ik heb nog wel een tweepits gasstel voor de camping en een camping gastank. Weet iemand of dit kan binnen een school?
Ik vraag het liever eerst hier, voor ik het op school vraag.

12-15 kinderen rondom één kookplaat (ook al zijn het twee pitten) lijkt mij ook krap.

Toch aan school vragen

Ik geloof dat men in Nederland vaak nogal zenuwachtig doet over gas.
Maar het kan gewoon.
De enige relevante vraag is of het ook mag van de verzekering van de school. Dus moet je het toch aan school vragen.
Is er niet ergens een elektrisch pitje te ronselen?
Groet,
Miriam Lavell

Jessica O

Jessica O

12-02-2013 om 07:56

Vroeger...

lang geleden toen ik nog op de basisschool zat hadden wij ook wel eens een kook middag. Was met een groepje, 1 groepje voorgerechtje, 1 groepje hoofdgerechtje en 1 voor het toetje. Na de tijd aten we dat dan met z`n allen op, heel leuk.
Zorg dat je de recepten goed op papier hebt, zodat ze dat mee kunnen nemen naar huis. Ze willen het thuis vast nog wel een keer weer doen.

Wat eventueel ook zou kunnen, wraps met een vulling.
Wat mag het eigenlijk kosten? Daar zou ik ook naar vragen als ik jou was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.